[SGW] [SGW]Mijn merrie wil niet eten tijdens 2-daagse wedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aziza_XX

[SGW]Mijn merrie wil niet eten tijdens 2-daagse wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 21:08

Dit seizoen gaan we regelmatig op 2-daagse wedstrijden waar onze paarden ter plaatste moeten overnachten. Het probleem is dat mijn paard niet wil eten op een vreemde plaats (wortels en appels wel). Wat moet ik doen om te voorkomen dat mijn merrie sterk vermagert met de combinatie van het werk en het niet-eten.
Andere stress-problemen heeft ze niet echt behalve onrustigheid in de stal, maar dat is bij elk paard zo denk ik. Haar prestaties op cross blijven wel goed, ondanks dat eetprobleem, ze wordt er (gelukkig) niet koppig van.
Heeft iemand een idee waarmee ik het probleem kan behelpen, of in ieder geval toch verminderen? Pling

Apple

Re: [SGW]Mijn merrie wil niet eten tijdens 2-daagse wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:10

Zijn er dingen die ze graag lust? Slobber, muesli?

Anders zou ik het eten gewoon aanbieden en laten staan. Vaak eten ze er toch wel iets van, misschien niet zo snel als anders, maar in de loop van de tijd komt er toch iets binnen.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:11

Wij hebben ook een merrie die heel slecht eet op wedstrijd..
Kun je helaas niet veel aan doen ben ik bang, behalve zorgen dat ze in het seizoen een beetje over heeft in ieder geval.
Als ze al op het randje van te schraal zijn, schiet dat niet echt op.

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:15

Kan je niet ''iets lekkers (zoetigs)'' door het eten doen. Net zoal je bij paarden die op wedstrijd slecht drinken siroop door het water kan doen. Dit is wel een heel voor de hand liggende oplossing, ik vermoed dat je dat zelf ook al wel bedacht /geprobeerd hebt.
Eet ze ook niet als je bij haar blijft? Dat zou haar iig een vertrouwder gevoel kunnen geven

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:44

Met Nickje heb ik vorig jaar 1 keer gelogeerd voor een wedstrijd voor Hattem. Ze heeft toen daar op stal erg weinig gegeten de avond en nacht. De volgende ochtend at ze wel wat als ik bij haar bleef staan. Wedstrijd ging verder prima, dus niet echt last van gehad.
Maar ik merk wel dat ze bij andere logeerpartijen (voor een weekje mee op vakantie ed) de eerste 2 tot 3 dagen ook erg slecht eet... Daarna went ze wat en eet goed maar ik denk dat het iets is waar gewoon weinig aan te doen is...
Misschien went je paard als hij gewoon vaker mee genomen wordt op twee daagse SGW's?

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 21:50

Altos schreef:
Kan je niet ''iets lekkers (zoetigs)'' door het eten doen. Net zoal je bij paarden die op wedstrijd slecht drinken siroop door het water kan doen. Dit is wel een heel voor de hand liggende oplossing, ik vermoed dat je dat zelf ook al wel bedacht /geprobeerd hebt.
Eet ze ook niet als je bij haar blijft? Dat zou haar iig een vertrouwder gevoel kunnen geven

We hebben echter vanalles geprobeerd als ze vroeger poeders moest nemen Haha! met suiker mengen, appelmoes, wortels uithollen en de poeder er in doen, maar toch eet ze het niet. Ik weet er echt geen raad meer mee :p
Wortels en appels en alle andere zoetigheden eet ze, maar het duurt lang. Volgens mij heeft ze idd wat te weinig vertrouwen. Als ik erbij blijf eet ze een hapje uit je hand maar daar blijft dan ook het bij Tong uitsteken Hopelijk is het een kwestie van vertrouwen, dan is de kans groot dat ze het na een paar wedstrijden gewoon wordt. Pling

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 21:55

AnneMieKe_89 schreef:
Wij hebben ook een merrie die heel slecht eet op wedstrijd..
Kun je helaas niet veel aan doen ben ik bang, behalve zorgen dat ze in het seizoen een beetje over heeft in ieder geval.
Als ze al op het randje van te schraal zijn, schiet dat niet echt op.

Veel heeft ze niet echt over (jammer) want het is een doorjagertje. We moeten heel erg opletten met haar eten, ze krijgt immers 2 maal driekwart-emmer (10l) per dag. Daarmee moet ze ook veel bereden worden dat ze geen problemen krijgt. Kilootjes komen er niet snel bij, nu staat ze voorlopig nog goed maar ik wil ten zeerste vermijden dat ze afvalt Haha!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:03

ze krijgt dus 7,5 kilo per keer? Bloos!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:05

Kilo of liter??
Als het om veel zemelen gaat bijvoorbeeld zit daar erg veel verschil in...

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 10:29

Allejandro schreef:
ze krijgt dus 7,5 kilo per keer? Bloos!

7.5 kilo lijkt me wat veel, ik zal het vandaag eens wegen als ik tijd heb.
Ze krijgt voornamelijk gerst Haha!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:49

ahh oke dat verklaart een hoop.
7,5 kilo brok en dat 2x zou niet best zijn Haha!

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 21:25

Allejandro schreef:
ahh oke dat verklaart een hoop.
7,5 kilo brok en dat 2x zou niet best zijn Haha!

nee hoor Haha! ze krijgt al veel (vers) hooi, daar zitten al eiwitten genoeg in. Ze gaat dagelijks min. 4u de wei in, ze staat nu kerngezond Knipoog

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:52

Mijn paard is ook een hele slechte eter op wedstrijden en zeker als ze een nachtje over moet blijven. Ik zorg dat ze op de dag van vertrek al haar dagelijkse krachtvoer heeft gehad. 's Avonds geef ik dan alleen wat ze echt lekker vindt. Ik heb kruidenmusli van Hartog en daar is ze helemaal weg van. Dat eet ze dan nog wel redelijk, haar hooi eet ze ook nog wel. Als er de kans is laat ik haar zoveel mogelijk grazen en de rest komt thuis wel weer. Ik moet wel zeggen dat het afgelopen jaar beter ging dan het eerste jaar dat ze mee was.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:33

Misschien moet je er geen groot probleem van maken. Mijn merrie is een slechte eter van krachtvoer wanneer ze niet thuis is. Bij haar is het - als ik het goed zie - de stress van niet thuis zijn. Ruwvoer, muesli, vers spul als appels en wortelen: dat eet ze dan wel min of meer gewoon. Daar vertrouw ik dan op. Groeten, Paul

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 11:54

Paul_H schreef:
Misschien moet je er geen groot probleem van maken. Mijn merrie is een slechte eter van krachtvoer wanneer ze niet thuis is. Bij haar is het - als ik het goed zie - de stress van niet thuis zijn. Ruwvoer, muesli, vers spul als appels en wortelen: dat eet ze dan wel min of meer gewoon. Daar vertrouw ik dan op. Groeten, Paul

Ik maak er geen groot probleem van maar ik zou het willen verhelpen. Tijdens de zomermaanden zijn we bijna elke week 2 à 3 dagen wedstrijd, het risico bestaat dat ze veel afvalt. Pling

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:36

die van mij eet ook slecht, en drinkt op de wedstrijddag zelfs helemaal niks en is ook van nature erg slank/mager....

meestal doe ik 1 dag of 2 dagen van te voren s'middags 1 kilo extra krachtvoer geven met alles wat ze lekker vindt, wortelen appels wat dan ook, en ook extra olie door het voer.
En als we terugkomen 1 dag na de wedstrijd ook nog extra...daarna weer normaal, en ik moet zeggen....dan valt het best mee....ondertussen heb ik de geruststelling van mijn dierenarts gekregen dat ik me er ook niet al te druk over moet maken, want dan eet ze nog slechter.

op de wedstrijddagen zelf neem ik al een volle emmer wortelen mee voor sávonds door het voer en s'middags na de wedstrijd op de trailer.
maar sowieso is op de wedstrijddagen alleen lekkere dingen geven toch niet erg, ze gaan ook voor je presteren....dus mogen we ze lekker verwennen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:55

Goed punt Madelene!
Nick eet op de trailer meestal wel wat... In elk geval eet ze altijd wel hooi. En als we op een veld staan waar gras groeit mag ze altijd grazen als wij even een kop koffie doen en omkleden ofzo.
Drinken doet Nick wel heel slecht. Ik probeer haar altijd thuis voor vertrek nog te laten drinken, dan gaat er met wat aandringen een half emmertje in. En vaak pas als we thuis zijn drinkt ze meer. Dat vind ik zelf wel iets engs op wedstrijden waar het warm is en ze dus heel veel zweet... Geen idee hoe ik dat kan ondervangen...

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 17:33

madelene schreef:
die van mij eet ook slecht, en drinkt op de wedstrijddag zelfs helemaal niks en is ook van nature erg slank/mager....

meestal doe ik 1 dag of 2 dagen van te voren s'middags 1 kilo extra krachtvoer geven met alles wat ze lekker vindt, wortelen appels wat dan ook, en ook extra olie door het voer.
En als we terugkomen 1 dag na de wedstrijd ook nog extra...daarna weer normaal, en ik moet zeggen....dan valt het best mee....ondertussen heb ik de geruststelling van mijn dierenarts gekregen dat ik me er ook niet al te druk over moet maken, want dan eet ze nog slechter.

op de wedstrijddagen zelf neem ik al een volle emmer wortelen mee voor sávonds door het voer en s'middags na de wedstrijd op de trailer.
maar sowieso is op de wedstrijddagen alleen lekkere dingen geven toch niet erg, ze gaan ook voor je presteren....dus mogen we ze lekker verwennen.

wortels en appels krijgt ze alle dagen Pling Voor we vertrekken krijgt ze meestal haar portie eten, maar als ze bijna elk-weekend niet gaat eten wordt dat een probleem, dat denk ik toch Haha!
maar ja, we zien wel Haha! ze zal het sowieso moeten leren ..

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:20

Het schijnt dat siroop of appelsap door het water wel wat kan helpen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:27

Onze Fries heeft dat ook. In aanloop naar het meerdaagse verblijf geef ik haar eten waar een bepaald lekker geurtje aan zit: met stroop, of appels er doorheen. En dat geef ik haar dan daar ook...en dat werkte wel goed eigenlijk. En ik neem een eigen voerbak mee...dat heeft ook geholpen.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 20:39

polly2 schreef:
Onze Fries heeft dat ook. In aanloop naar het meerdaagse verblijf geef ik haar eten waar een bepaald lekker geurtje aan zit: met stroop, of appels er doorheen. En dat geef ik haar dan daar ook...en dat werkte wel goed eigenlijk. En ik neem een eigen voerbak mee...dat heeft ook geholpen.

ja, we nemen altijd onze eigen emmers mee, die kent ze Haha! We hebben ooit met appelmoes en suiker geprobeerd maar ze bleef moeilijk doen Tong uitsteken ik denk dat het gewoon betert met de tijd Haha!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:49

floor01 schreef:

Echt? Door het drinkwater heen? Enig idee hoe veel dan? Zo veel dat wij het als mens lekker vinden, of heel veel minder?

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 21:33

Nickeltje schreef:
floor01 schreef:

Echt? Door het drinkwater heen? Enig idee hoe veel dan? Zo veel dat wij het als mens lekker vinden, of heel veel minder?

nee, gewoon door het eten Knipoog door het water zou het een hele rare smaak geven denk ik Haha! Drinken doet ze meestal de eerste dag niet, de tweede dag na de cross wel & enkel als ze bij de camion staat. In haar stal weer niet

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:52

Ik dacht net wel door het drinkwater...

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:41

Misschien kan je een paar dagen voor de wedstrijd het voer geven in zo'n verplaatsbare voerbak. (zoon ding wat je aan de tralies kan hangen) Deze voerbak neem je dan mee naar de stal waar ze moet overnachten en dan doe je daar het voer in. Zo heb je iets vertrouwds aan thuis waardoor ze misschien wel gaat eten. Veel succes ermee. Lachen