[SGW] Met welk bit rijden jullie in de cross?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Yvonne_

Met welk bit rijden jullie in de cross?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 11:54

Beste SGW bokkers,

Zoals de titel van dit topic is mijn vraag:

Met welk bit rijden jullie in de cross en waarom heb je voor dat bit gekozen? Rijd je altijd met dit bit, dus ook met trainingen en regiowedstrijden of gebruik je dit bit alleen voor de cross?
Geef ook even aan of je paard in de cross een heethoofd is, of juist erg rustig (zijn karakter)

Ikzelf rij met een enkelgebroken watertrens. Mijn paard is altijd overenthousiast in de cross maar blijft wel controleerbaar, dus daarom rij ik met mijn 'normale' bit.

Groetjes Yvonne

Nickeltje

Re: Met welk bit rijden jullie in de cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:43

Hm... niet veel reacties op dit topic...

Ik wil wel reageren.
Nickje is met crossen en springen erg enthousast en dan vaak moeilijk te remmen en te sturen.
Ik heb er vrij lang aan gewerkt dit dressuur maitg op te lossen en veel te springen etc, met mijn dressuur bit, een dubbel gebroken K en K bit.
Het racen bleeg echter.
Toen heb ik een keer een pessoa bit uitgeprobeerd en dit scheelde zo veel dat ik nu al weer ruim een jaar het springen en crossen met de pessoa doe, teugels zitten in de tweede ring onder het bit, nogal scherp dus, maar het gaat nu allemaal al wel veel gecontroleerder.
Als het seizoen straks een tijdje bezig is, wordt ze wat rustiger dan dat ze zondag op de eerste training was en dan gaan de teugels 1 ring omhoog...
Dressuur doe ik dus gewoon met dubbelgebroken en buiten rijden en in het bos rij ik bitloos, met een hackamore...

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:03

Was vandaag wat druk met de Wiki, dus kom hier nu pas Bloos maar wil ook nog wel reageren.

Ik rij Plato tijdens de crossen en het springen op een dubbelgebroken watertrensje, best dun owv zijn te lage gehemelte waardoor hij snel last heeft van een bit. Dressuur rij ik met een ongebroken recht bit met D-ringen en daar loopt hij heerlijk op. Ik start ook Z-dressuur met dit bit want een S&T past hem niet fijn in de mond.
Omdat het dubbelgebroken bitje wat scherper is, heb ik meer controle dan met het rechte bit maar soms wordt hij zo enthousiast dat ik een keertje door moet komen met een scherpe hulp. Daar reageert hij dan wel fijn op dus heb vrl geen ander bit nodig.

Hij wordt wel drammerig als ik een martingaal omdoe Verward Waarom weten we niet maar dan gaat hij minder omhoog in de schoft en trekt vaak aan de teugel.

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:18

Ik rij gewoon met een dubbelgebroken watertrens(aurigan) Met crossen had ik hetzelfde probleem als Nickeltje. Mijn paard werd zo heet in de cross, dat hij de hulpen soms niet meer voelde. Ik ben toen ook gaan rijden met een pessoa(met 1 ring) Dit hielp voortreffelijk. Ik rij hem trouwens in de trainingen wel gewoon op een trens. Nu had ik laatst training bij Wendela, en zij gaf een suggestie voor een bit, die ik volgende keer waarschijnlijk ga uitproberen, een dubbelgebroken kneveltrens.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:24

Mars rijd ik normaal dressuur met een enkel gebroken watertrens.
Maar met springen/buitenritten en met crossen wordt ie erg heet en zit er met dat bit geen rem op. Daarom heb ik hem een rechtbit (stand van aurigan) in met dat soort dingen.
Hiermee train ik dus ook gewoon.
Ben wel eens op buitenrit geweest met het enkel gebroken bitje maar dat is niet leuk want de rem mist dan.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:01

Ik heb bij dressuur een Myler Bitje.
Bij het springen en cross Pessoa met 2 ringen, want ze word gewoon te enthausiast, en dan word het gewoon gevaarlijk als ze maar wat heen rent.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:05

ik heb sinds een tijdje voor Raimaer een Myler kneveltrens, omdat ze daarmee wat fijner te sturen is. Rem doet het goed, dus daar hoeft het niet voor.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:07

Met dressuur gebruik ik gewoon een enkelgebroken watertrensje. Met springen en vooral crossen wordt Vorstin alleen zo heet, dat ze alleen maar wil racen. Ik heb nu 2x op een pessoa gereden, met de teugels op de grote ring. Dit werkte alleen maar minimaal, dus misschien dat ik op het eerste ringetje onder de grote ga. Ik heb alleen eens gekeken, en als ik dan gewone druk neem op de teugels, gaat het bit al gelijk naar achteren. Eigenlijk zou ik dus op 2 teugels willen rijden, zodat ik die kleine ring alleen gebruik als hij nodig is. Helaas ben ik niet zo handig met 2 teugels, dus ik zoek nog een oplossing hiervoor..

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 21:34

Bedankt voor alle reacties. Soms is mijn paard ook te enthousiast, maar hij blijft wel altijd controleerbaar, nja meestal dan Knipoog Als ik hem te scherp pak dan wordt hij daar juist nog heter van. Daarom zoek ik er eigenlijk iets tussenin. Een pessoabit daar heb ik inderdaad ook wel eens aan gedacht, de verschillende ringen waar je dan je teugels aan vast kunt zetten zijn wel handig.
Zal in Chaam eens kijken hoe hij het weer doet voor de 1e cross van het seizoen en dan misschien een keer trainen met een ander bitje.
Verdere reacties zijn welkom, ik zie zoveel verschillende bitten op sgw voorbij komen dat de ervaringen per bit altijd handig zijn voor mijn keuze.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:12

Online wordt op een gewoon enkelgebroken bit gereden. Ook met springen en dressuur. Hij kan wel erg heet worden in de cross maar blijft goed controleerbaar.
Binnenkort gaat hij Z1 starten, met S&T. Ik hoop wel dat we hem daarna goed op een gewoon bit kunnen blijven rijden.

Kaatje wordt ook op een normaal enkel gebroken bit gereden. Zij blijft eigenlijk altijd heel ontspannen en goed luisteren. Is dus niet nodig om er iets anders in te doen.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:32

ik rijd mijn overenthousiaste cross pony met een pelhambit voor cross & jumping

maar voor de dressuur een normaale trens.. maar zelfs dit word moeilijker dus ik zoek een iets scherper bit dan een trens, maar het moet toegelaten worden voor dressuur

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:39

Die van mij loopt met de cross en springen met een koperen watertrens. Normale dresuurwedstrijden met S&T in de Z2.
Paars wordt niet sterker in de cross

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:09

florence123 schreef:
ik rijd mijn overenthousiaste cross pony met een pelhambit voor cross & jumping

maar voor de dressuur een normaale trens.. maar zelfs dit word moeilijker dus ik zoek een iets scherper bit dan een trens, maar het moet toegelaten worden voor dressuur

Is dat toegestaan, pelham bij pony's? Nagelbijten / Gniffelen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:14

in Belgie wel.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:40

Ik rij zelf met een dubbelgebroken bit met bol middenstuk. Hier loopt de merrie zeer fijn op.
Dit bit gebruik ik ook in de cross, ze komt er fijn op terug zonder er tegenin te gaan, daar had ik met een enkelgebroken bit soms wel last van.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:22

Ik reed Hercules in de cross met pessoa (met 4 ringen) en dan had ik de teugel op de onderste. Hij is nogal een heethoofd zodra hij hindernissen ziet en zelfs met pessoa is hij vorig jaar een keer ervandoor gegaan in de cross Knipoog.
Dressuren deed ik het liefst ook met pessoa, maar dan een gaatje hoger. Verder dressuurde ik hem op wedstrijd met een K&K scholingsbit.

Nanea loopt (met Madelene) in alle onderdelen op een ongebroken bustrens. Die blijft ook wel goed te controleren.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:26

Ik rij Tenda bijna altijd op een enkel gebroken bit. Ze wordt van zichzelf graag erg lang en gaat dan erg op de voorhand galoperen. Ik ben daar in de training hard mee aan het werk. Soms doe ik er tijdens een crosstraining een passoa bit in om haar iets makkelijker bij elkaar te kunnen houden. Ik doe dit op wedstrijden bewust niet omdat ik bang ben dat ik door alle extra factoren van de wedstrijd daar niet bewust genoeg van ben en dus een te grote ophouding maak met dat bit in. Ook wil ik het graag met een gewoon bit kunnen en werk ik daar naartoe in de training, ben altijd bang dat het gewoonte wordt en het dan niet meer met een normaal bit zou kunnen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:26

MelanieB schreef:
Ik heb bij dressuur een Myler Bitje.
Bij het springen en cross Pessoa met 2 ringen, want ze word gewoon te enthausiast, en dan word het gewoon gevaarlijk als ze maar wat heen rent.

2 ringen, hoe kom ik daar nou bij Nagelbijten / Gniffelen
ik bedoel 4.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 17:43

Ik heb mijn paard nu ook altijd gereden met een enkelgebroken watertrens en ben dus ook bang dat ik hem net te hard pak als ik een ander bit ga gebruiken, dan wordt hij juist nog heter.
@ sfranken, ja zo'n instelling had ik ook dat ik hem wil rijden met een gewoon bit. Als zie ik vaak op sgw dat er zoveel verschillende bitten worden gebruikt, daarom vroeg ik me af hoe jullie, als bokkers, in de cross reden.
Heeft er iemand ervaring met een scharenbit? Mij lijkt dat zo lastig als die scharen dan achter de neusriem ofzo komen te zitten, heb ooit iemand gezien die dat had en daardoor haar paard niet meer kon sturen

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 18:14

@Crisje_Lanc: Ik rij mijn paard thuis wel eens met zo'n scharenbitje. Je hebt er riempjes voor waarmee je hem aan je bakstuk vastmaakt zodat de scharen niet onder de neusriem gaan zitten en je zo dus altijd kunt blijven sturen Haha! Deze mag je ook gewoon op wedstrijd gebruiken.

Verder rij ik Jipje en Nika in de cross beiden met een enkelgebroken pessoabit in het spring en in de cross. Ik heb bij beiden de teugel 1 gaatje onder de grote ring zitten, ze zijn zo enthousiast dat ik anders weinig te vertellen heb Bloos Met Bolletje rij ik met een scharenbitje met springen, cross en dressuur met van die riempjes aan het bakstuk dus. Die loopt daar erg makkelijk op.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:37

op een simpele dubbel gebroken bit.
Ik had altijd de K&K dynamic RS, maar was het toch niet helemaal, nu weer een gewone dubbelgebroken, wel een watertrens uitvoering, maar ze loopt er gewoon makkelijk.
ze wordt wel heet,maar met een kleine ophouding is ze weer bij me!

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:37

Ik rijd in de cross gewoon met een enkelgebroken bustrens, net als met dressuur.
Eerst had ik een dubbelgebroken watertrens, maar dat was net even iets te soft. Wel heb ik met springen en crossen een mexicaanse neusriem, en met die combinatie is ie makkelijk te houden en loop hij er lekker op Lachen

Loes_Joery

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:51

Joery rijd ik in de cross met een dubbelgebroken bit met een bol middenstuk, ook met dressuur en springen.
Met springen en cross heb ik dan wel een mexicaanse neusriem, thuis rijd ik hem ook met dit bit en hij loopt er fijn op! Lachen
Met Risky ga ik in Chaam kijken wat ze doet op een dubbelgebroken bit met bol middenstuk, mocht het toch niet helemaal gaan (af en toe nogal sterk) gaan we eens kijken of een pessoa misschien wat is. Met dressuur en springen rijd ik haar ook met een dubbelgebroken bit met bol middenstuk! Lachen

ziggemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:45

Dustin rijd ik met dressuur met een enkelgebroken bitje. Springen en cross met een pessoa bit, omdat het een heethoofd kan zijn als hij hindernissen en bos ziet (en dan met een "gewoon" bitje niet te rijden is).

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:33

Bambi doet het het liefst rustig aan dus ik heb geen 'scherp' bit nodig. Ik rijd hem gewoon op een dubbelgebroken trensje. als hij fel wordt moedig ik het juist aan, echt hard gaat hij toch niet Clown