[SGW] bloed en SGW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jantie

bloed en SGW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 13:12

Vraagje aan de military ruiters : In welke mate is het bloedpercentage belangrijk voor jullie bij de keuze van een SGW-paard. Gaat de voorkeur uit naar XX-bloed of mag het ook OX zijn ?

Sim

Re: bloed en SGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:28

Het bloedpercentage is in zoverre niet belangrijk voor mij dat ik persé een vol- of een halfbloed zou willen. Sinds de steeple uit de wedstrijd is, is het nog minder van belang om een XX of OX te hebben.

Ik hèb wel een volbloed en een halfbloed gehad; zij waren beiden prima voor de sport, maar nu heb ik een KWPN die het ook prima doet.
Zij heeft van haar vader en diens vader toevallig aardig wat bloed doorgevoerd gekregen, maar ik was er niet specifiek naar op zoek. Ik denk ook dat een Eventingpaard meer in huis moet hebben dan alleen hoog bloed.

Kijk, ik zou ook niet voor een echte koudbloed kiezen (fjord oid), dus in dat opzicht is de bloedvoering wel weer van belang.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:39

Mijn dappere Nickje is Gelders paard (ja, zo eentje waar nu de politiek zich mee bemoeid)
100% Gelders rijpaard.
Toch doet ze het echt fantastisch als crosspaard. Misschien eind dit jaar M als ik genoeg kan trainen en starten en als ik het zelf durf.
Prima paard dus, maar niks de XX of OX dus...

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 07:43

Simmie schreef:
Ik denk ook dat een Eventingpaard meer in huis moet hebben dan alleen hoog bloed.

Zeker weten maar ik ben aan het uitkijken voor een paard dat voor duursport moet ingezet worden als endurance (wel beperkt tot 60 a 80km) en SGW en dan dacht ik zo dat je met 25% bloed er toch niet geraakt ?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 08:05

Ik kijk totaal niet naar het bloed bij de aanschaf van een paard. Voor mij is belangrijk dat ie goede gangen heeft. Uiteindelijk blijf je in de SGW nergens zonder een goede dressuurscore. Verder moet hij goed kunnen springen. En goed beenwerk natuurlijk.

En verder kun je de conditie er zelf aan rijden. Voor de basissport (t/mZ) zit je dan echt wel goed.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 08:58

60-80 stelt niet zo geweldig veel voor, dat kan ieder paard met een fatsoenlijke conditie lopen. Mijn dressuurpaard was een halve volbloed, maar daar merkte je niks van. Mijn crosspaard was een Ulft x Formateur en dat was een enorm heethoofd. Ik zou dus niet op de percentages letten, maar op de looplust van het paard.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:13

Volgens paardenfokken.nl heeft mijn paard een XX/OX percentage van 50,39 maar daar merk ik bij het rijden niets van. Zou zelfs nog wat meer looplust en galoppeervermogen willen hebben hoewel het met goed trainen veel verbetert.

Voor mijn volgende SGW-paard heb ik maar 2 criteria, hij moet goed en graag springen omdat hij mijn levensverzekering is. Een paard wat graag een been laat hangen op de sprong, laat ik staan voor het werk over vaste hindernissen Bloos
Ook moet hij snelle reflexen hebben en zich kunnen redden als het een keer niet past.

Dressuur kan je er tot een bepaalde hoogte wel in rijden maar techniek en vermogen moeten ze van zichzelf hebben.

Dus bloedvoering is voor mij niet zo belangrijk, ook al omdat op ons niveau een KWPN-er goed mee kan doen in de sport.

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 10:56

SGWuppie schreef:
60-80 stelt niet zo geweldig veel voor, dat kan ieder paard met een fatsoenlijke conditie lopen.

Ja, maar als zijn harstlag 20 minuten uur na aankomst nog boven de 60 zit, heb je er niet veel aan.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:10

Dat heeft voornamelijk met conditie te maken, niet met de bloedvoering.

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 20:14

dus recuperatievermogen heeft niks met bloed te maken volgens jou ?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:15

Nou dat denk ik niet helemaal nee.
Vooral met de conditie waarop het paard is...
Het arabiertje van mijn zusje heeft het moeilijker met de triaplon die wij samen rijden dan mijn Gelderse, simpelweg omdat die van haar de periode voor de triaplon veel minder gewerkt had en minder conditie had...

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:21

De mijne is ook niet het alledaagse type paard wat je zou verwachten in de SGW ook geen XX of OX
Wel een goede conditie en een wil om te blijven gaan

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:44

Jantie schreef:
dus recuperatievermogen heeft niks met bloed te maken volgens jou ?

Ik zeg voornamelijk conditie. Maar veel belangrijker is "bloed" in de praktijk, dan bloed op papier, waar jij het over hebt. Zoals ik al zei, mijn merrie leek op alles een volbloed, maar had op papier veel minder bloed dan mijn dressuurpaard, die bij wijze van spreken moeite had met een L cross.

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 21:38

een hartslag die snel terugvalt slaat op recuperatievermogen Knipoog maar dat heb je niet echt nodig in de SGW.
In de endu-wedstrijden vanaf 60km daarentegen zie ik enkel maar arabjes, geen of bitter weinig warmbloedjes.

Mijn vraag ging eigenlijk uit naar de keuze van een dekhengst voor een veulen en niet voor de aankoop van een paard (ik had er dat bij moeten vermelden). Dus moet ik me wel deels baseren op papieren bloed als ik wil zien wat het veulen zou geven op dat vlak. Natuurlijk zijn er andere elmenten die belangrijker zijn maar mijn vraag ging dus om dit bloed %.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:54

dyaco schreef:
De mijne is ook niet het alledaagse type paard wat je zou verwachten in de SGW ook geen XX of OX
Wel een goede conditie en een wil om te blijven gaan

En die van mij al helemaal niet.. Nagelbijten / Gniffelen Vork
Maar vooral het laatste zinnetje, dat heeft de mijne ook!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:14

Voor endurance is het grote hart en longen van een volbloed prettig en het uithoudingsvermogen van een arab.
Grappige is dat wij thuis 2 arabs hebben en een selle francais met 79,1% XX. De selle francais heeft structureel een lagere hartslag dan de gelijk getrainde arab.
Ze moeten vooral koel in de kop zijn, want zowel in de SGW als de endurance is een heethoofd niet handig.

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 09:34

Ik vind zelf volbloed het fijnst,, vanwege het uithoudingsvermogen!

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:38

Scum schreef:
Ik kijk totaal niet naar het bloed bij de aanschaf van een paard. Voor mij is belangrijk dat ie goede gangen heeft. Uiteindelijk blijf je in de SGW nergens zonder een goede dressuurscore. Verder moet hij goed kunnen springen. En goed beenwerk natuurlijk.

En verder kun je de conditie er zelf aan rijden. Voor de basissport (t/mZ) zit je dan echt wel goed.

niet altijd waar hoowr!!
ik was eens 9de na de dressuur, (van de 14 ofzo...) (met mijn B-pony =D)
en toch won ik de eventing-wedstrijd ......
hij was ook zeeer zwaar...
voor zulke ukkie's

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:44

Dressuur telt best zwaar mee hoor in de sgw.
Daardoor had ik pas ook in huissen gewonnen! Ja

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:49

florence123 schreef:
Scum schreef:

niet altijd waar hoowr!!
ik was eens 9de na de dressuur, (van de 14 ofzo...) (met mijn B-pony =D)
en toch won ik de eventing-wedstrijd ......
hij was ook zeeer zwaar...
voor zulke ukkie's

dan hebben de uitslagen waarschijnk erg dicht bij elkaar gelegen of veel strafpunten in het springen /cross gehaald

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:43

Het is maar net voor welk doel je het paard wilt aanschaffen. Als je gewoon mee wilt doen in de beedte sport, dan is het niet belangrijk dat je persé een volbloedpaard hebt. In de topsport zie je ze nog steeds heel veel omdat ze licht gebouwd zijn, snel zijn en aanleg hebben voor een goed uithoudingsvermogen. Maar met het verdwijnen van het wegparcours en de steeple heb je die eigenschappen minder hard nodig en kan je het ook goed af met een warmbloed. Techniek gaat bij crossen ook steeds meer een rol spelen in de cross dus niet alleen snelheid, maar ook behendigheid wordt belangrijker.

Als ik gericht voor een eventing paard moet zoeken, vind ik karakter en springaanleg het belangrijkst. Conditie en behendigheid kan je trainen. Het paard moet een groot hart hebben(figuurlijk dan), hij moet op jou kunnen vertrouwen, maar jij ook op hem. Als je begint met een neuroot van een paard met ontzettend veel bloed en jij bent wat onzeker, dan kan dat nadelige gevolgen hebben...

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:24

Goede uitleg Jenga!

Mijn paard staat zoals ze dat zeggen hoog in het bloed en ik kan je vertellen dat dat echt niet altijd in je voordeel werkt hoor. Soms zo neurotisch en gestoord als de pest ondanks zijn 20 jaar!!! Dat krijg je er niet uit.maar ik houd wel van em Haha!