Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

blokje schreef:Hallo,
Joy en ik (helga) maken een verslag/onderzoek over de houding van de ruiter tijdens Cross Country.
Ook gaan we stallen langs om deze trainingen te bekijken.
Maar we zouden ook graag een mening van de ruiters willen.
De antwoorden gebruiken wij voor ons verslag.
Vragen die je NIET wilt geantworden gewoon onbeantwoord laten.
Hier de vragenlijst.
Hoelang rij je Paard?
Vanaf mijn 5e jaar, dat is nu 20 jaar dus...
Wat voor paard heb je? En waarom heb je juist dit ras voor deze sport?
Een Gelders paard. Lekker veelzijdig, cool in het hoofd en een machtig karakter.
Hoelang doe je nu Cross Country?
7 jaar
Hoeveel wedstrijden heb je al gehad?
Weet ik niet meer precies. Ik rij sinds 3 jaar wedstrijden, ik dnek 4 of 5 crossen per siezoen, vorig jaar wat meer. Ik denk 15 wedstrijden dus.
Waar train je?
Daar waar Rob Janssen trainingen geeft. In Gelderland, Braband hoofdzakelijk...
Welke niveau's heb je van Cross Country? en welke rij jij?
B L M en Z en dan natuurlijk sterrenwedstrijden. Ik rijd L
Waar heb je al wedstrijden gehad?
Gelderland, Braband, Overijssel en Limburg.
Wat vind je leuk aan deze sport?
De veelzijdigheid en de samenwerking met mijn paard die nodgi is om de finish van de cross veilig en leuk te kunnen halen.
Wat vind je minder leuk aan deze sport?
De negatieve pulbliciteit die er geregeld omheen hangt.
Wat is een groot gevaar bij deze sport?
Onvoorbereid en daardoor onverantwoord hindernissen nemen waardoor blessures en overbelasting ontstaan
Waar kan je jezelf ontzettend aan ergeren als je andere ruiters met paarden ziet rijden?
(denk hier bij fouten die ze maken)
Als paard een keer weigert wordt deze flink gestrafd met zweep. Ok, maar als paard dan alsnog de hindernis springt, volgt er geen beloning of erger nog, juist nog een paar klappen met een zweep. Ik klink vast heel penny, maar hier kan ik me echt druk om maken.
Is het belangrijk dat je als basis dressuur en springen hebt gereden en welk niveau?
Natuurlijk, dat komt terug in de wedstrijd en zonder degelijke basis, geen vooruitgang.
Zouden jullie eventueel trainingfoto’s aan ons willen uitlenen, deze komen in het verslag verder word er niets mee gedaan.
Ja die heb ik wel.
Ik kan ze per mail doorsturen.
Wij willen jullie hartelijk bedanken voor het invullen van deze vragenlijst.
Wil je nou graag nog wat kwijt over deze sport?
Hier onder mag je jezelf uitleven
Alvast bedankt

Joy en ik (helga) maken een verslag/onderzoek over de houding van de ruiter tijdens Cross Country.
Hier de vragenlijst.
Hoelang rij je Paard?
Sinds mijn 6e, dus al 8 jaar.
Ik heb een Tinker, een trekpaard dus, Ik heb dit ras er niet voor gekozen, ik had d'r al, en het leek me leuk om te gaan crossen, en sindsdien ben ik er verder mee gegaan.
Ongeveer een jaartje.
24 maart is mijn eerste Officiele in Chaam.
Waar train je?
In Renswoude bij HC De Schalm, en op wedstrijdterreinen
Ik weet ze niet allemaal, sorry.
Ik rijd klasse B
Alleen oefencrossen in Huissen, Renswoude, Ede, Leusden.
De kick, het springen en vooral het plezier en een zijn met je paard.
Dat er best wat gevaren op de loer liggen, er kan zo snel wat gebeuren.
Vallen en het paard z'n/haar been breken.
Waar kan je jezelf ontzettend aan ergeren als je andere ruiters met paarden ziet rijden?
Alleen maar harder,harder,harder en nog eens harder, terwijl het pas hun 1e crossje is.
Is het belangrijk dat je als basis dressuur en springen hebt gereden en welk niveau?
Ja dat is best belangrijk, je hebt minstens 1 wp in het springen en dressuur nodig.
Zouden jullie eventueel trainingfoto’s aan ons willen uitlenen, deze komen in het verslag verder word er niets mee gedaan.
In mijn profiel staan zat foto's die je mag gebruiken
Alvast bedankt

(reed sgw to 1,5 jaar geleden)Citaat:Hoelang rij je Paard?
Ik denk zo'n 7 jaar.
Ik heb een (kleingebleven) KWPN-er. Ik heb niet speciaal voor dit ras gekozen om te gaan crossen. Ik heb Vorstin al een paar jaar, en toen ik een paar crosstrainingen heb gereden, had ik door dat dit onze sport was![]()
Ik ga dit jaar voor de derde keer meedoen aan een serie trainingen, dus ik heb al 2 jaar achter de rug. In september heb ik mijn eerste wedstrijd gereden.
2
Waar train je?
Ik train op verschillende locaties. Ik train mee met de Regiotrainingen van regio West. Ik ben geweest in Moordrecht, Nieuwveen, Levende Have Rotterdam, Renswoude, Maarsbergen en Baarle-Nassau. Ik zal er wel een paar vergeten zijn
B, L, M, Z. Verder nog * tot en met ****. Ik rijd zelf pas B
In de Vlietlanden (Leidschendam) en Lisse.
Alles! De hele dag met je paard bezig zijn, lekker springen. De samenwerking tussen paard en ruiter. Crossen geeft me ook een onwijze kick! Vorstin vindt het ook geweldig, dat maakt het voor mij ook nog leuker.
Kans op ongelukken en het verre reizen.
Mensen die onvoldoende voorbereid aan een wedstrijd meedoen.
Het jakkeren met een paard & het paard de schuld geven als de ruiter iets fout doet.
Ja, dat is zeker belangrijk. Je moet je paard goed onder controle kunnen houden & goed voor elkaar hebben. Springervaring is natuurlijk ook belangrijk. In ieder geval L dressuur en B springen. Het is ook belangrijk voor een paard dat hij wedstrijdervaring heeft.
Jahoor, ze staan in mijn profiel.
SGW is echt een supersport. De sfeer op een SGW is vaak veel beter dan op een gewone wedstrijd. Het is jammer dat de SGW zo vaak in slecht daglicht wordt gezet.
Hier de vragenlijst.
[i]Hoelang rij je Paard?
24 jaar
Een KWPN en een NRPS. Ik heb niet specifiek voor dit ras gekozen. Ik zocht gewoon een groot paard met fijne gangen die fatsoenlijk kan springen.
Ik groom al jaren maar heb pas 2 wedstrijden zelf gereden.
2 dus
Waar train je?
Door heel Nederland/Belgie. Net waar de trainingen zijn.
Ik rij B.
Wieringerwerf en Princenhage
Het samengestelde. Dus dat je niet na 1 dressuurproef of 1 springparcours al naar huis kunt. Je mag alles doen. Bovendien is het toch wel geweldig als een paard je in de cross zo jou wil inzetten.
Vroeg opstaan. Kans op blessures.
Ik denk niet dat er 1 groot gevaar is. Toch starten bij een slechte bodem, dat vind ik een gevaar. Of inschattingsfouten maken.
Dat ze niet aan de kant gaan als jij ze wil inhalen. Dat er mensen zijn die zonder beenbescherming gaan crossen.
Heel belangrijk. Er moet gewoon een goede basis zijn. Daar kun je niet meteen een niveau aan vastknopen. Een ruiter die regulier ZZ dressuur en ZZ springen rijdt heeft wel een goede kans om een cross te winnen. Maar die cross kan ook gewonnen worden door iemand die B dressuur en B springen is. Het gaat er gewoon om dat je op alle terreinen een beetje thuis bent.
blokje schreef:Hier de vragenlijst.
Hoelang rij je Paard?
Sinds mijn 5e, dus nu 13 jaar
Ik hád een Welsh K, die zetten zich gewoon ontzettend fanatiek in, vooral als ze wat harder mogen. Heb nu een KWPN (Come On x Hand In Glove xx), springgefokt en zit een super koppie op dus deze moet het ook goed gaan doen!
sinds mijn 10e ongeveer, nu 8 jaar
Meestal elk jaar een stuk of 4 a 5
Waar train je?
Overal waar crossterreintjes zijn, Roden/Wieringerwerf/Franeker/Kubaard/Westerbork/Biddinghuizen, en op de rondweg van Sneek (galoptraining)
B t/m Z en dan nog de sterren maar daar zit ik niet zo in, met mijn pony reed ik vorig jaar in de M SGW (startger. voor het Z). Met het paard begin ik weer lekker in de B cross.
Gorssel, Wieringerwerf, Roden, Nijeberkoop, Barchem, Hattem, Franeker, Westerbork, Ede,
Het is uitdagend, een kick, en als je een echte combinatie bent met je pony/paard merk je dat aan de resultaten van een SGW. Ik voelde me altijd super na een wedstrijd!
Het dressuurproefje
Als je een bepaalde hidnernis niet goed hebt ingeschat en er een slechte ondergrond is, dan kan er wel eens iets mis gaan.
Paard straffen terwijl het hun eigen schuld is, of gewoon combinaties die nog niet toe zijn aan het hogere werk en er toch in starten..
Ja, de basis is zeker belangrijk. Maar niveau doet er niet echt toe, je moet wel vertrouwen hebben in elkaar als combinatie en een beetje gevoel voor de sport. (meekomen op de sprong en niet het paard in de weg zitten).
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FOTL6AY7.jpg (waterbak)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KEF8RD47.jpg (keuring veearts)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-S6SKPSYO.jpg (indoortraining)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7YNDIZO6.jpg (waterbakje, Ede)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BL4CS3EN.jpg (waterbak, Harich)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-W7KAJE7W.jpg (indoor crosstraining, over een hooiruif)
Ik kan niet wachten tot mijn paard er klaar voor isDie winterstop duurt ALTIJD te lang!!!!
Alvast bedankt