[SGW] Waterbakken angst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abercrombie

Waterbakken angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 12:04

In de toekomst wil ik met mijn jonge ruin SGW trainingen gaan doen en als hij aanleg heeft ook starten
Nou springt hij ontzettend leuk maar hij heeft een klein" minpuntje" voor de SGW, hij springt elk plasje met water alsof het een sloot is.

Afgelopen week lag er een flinke plas in de springbak en ik wilde kijken wat hij zou doen als ik hem er op af reed vanuit een galopje,
in plaats van er doorheen te stampen springt meneer met alle gemak over de hele plas heen (was minstens 1.50 breed)

Hoe krijg ik mijn paard op een vriendelijke manier alsnog een waterplas/waterbak in?

Ils_K

Re: Waterbakken angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:16

veel oefenen, zoek water op waar die niet overheen kan.
bijv. een meertje ofzo
of een echte waterbak ( die zijn veelste lang/breed om er over heen te springen)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:18

Oefenen inderdaad. Gewoon lekker alle plassen door rijden die je ziet.

Daarnaast, als je crosstrainingen gaat volgen dan is de waterbak een vast onderdeel. Onder begeleiding van je instructeur leert je paard snel genoeg hoe een waterbak werkt Lachen.

Niet er nu al vanuit gaan dat hij de waterbak niet in wil, gewoon gaan oefenen.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:18

Goed nieuws...Er is hoop!!
Die van mij had het precies hetzelfde. Ging altijd met een grote boog om de plassen heen en als ze er echt niet langs kon sprong ze er overheen. Ieder keer als ik bij een plas kwam vanauit stap er doorheen gegaan. En het ging steeds beter. Als ze nu de kans krijgt gaat ze erlangs maar het kost minder moeite om haar er door te krijgen. Op wedstrijd blijft het water moeilijk. Ze aarzelt (bijna) altijd even. De laatste tijd krijgt ze steeds meer vertrouwen en mijn laatste wedstrijd vorig jaar had ik 2 waterbakken waarbij er 1 met moeilijke insprong (hoge boom waar je onderlangs het water al kon zien in Genk) en ging ze er zonder problemen in. Ze lijkt er steeds meer vertrouwen in te hebben.
Succes!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 13:15

Als ik in stap door een plas ga springt hij het alsnog, hij gebruikt dan echt al zijn kracht om zijn lijf omhoog te krijgen en springt dan met een gigantische boog over de plas heen.. Heel komisch eigenlijk maar niet handig..

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 13:16

Ik ga er ook niet vanuit dat hij het niet wil hoor Apple maar ik heb nog geen waterbak of instructie tot mijn beschikking dus was benieuwd of iemand tips had om te oefenen met een gewone waterplas..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:18

Waterbakken zijn toch heel anders dan waterplassen of zee heb ik wel gemerkt Haha!.

Voor ons waren plassen en zee helemaal geen probleem, maar de eerste keren oefencross en de eerste les moest er toch stevig worden nagedacht bij de waterbak (dat had ik niet verwacht).

Na een paar lessen was dat helemaal geen probleem meer en ook bij oefencrossen gaat hij er nu gewoon direct in Lachen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:25

Wat je het beste kunt doen is hem achter een ander (rustig paard) aan laten gaan.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:28

Voorlopig alleen in stap oefenen, en veel herhalen... Na de twintigste keer gaat-ie echt er echt wel doorheen ipv overheen hoor. En kies de plassen niet te klein zodat je je paard niet te veel uitnodigt om er omheen te willen lopen....

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 13:31

Miriam schreef:
Voorlopig alleen in stap oefenen, en veel herhalen... Na de twintigste keer gaat-ie echt er echt wel doorheen ipv overheen hoor. En kies de plassen niet te klein zodat je je paard niet te veel uitnodigt om er omheen te willen lopen....

Ik ben zaterdag de hele springbak door gegaan die dus 1 groot zwembad is maar of het nu een plas is met een doorsnede van 20 cm of een plas met een doorsnede van 1.50 hij springt alles.. Daarom denk ik dat het best een uitdaging wordt Nagelbijten / Gniffelen

Denk dat mijn eerste missie wordt een terrein met normale waterbak te vinden Haha!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:59

Das nog niet zo moeilijk Tong uitsteken!
In Lelystad zit een heel mooi terrein met cross-hindernissen, en event. Veluwemeer ofzo..

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:01

Mijn merrie gaat nog niet door plassen, als er een plas op een pad ligt gaat ze erlangs. Als ze het land opgaat kijkt ze eerst waar ze droog over kan komen. Waterbakken zelf hebben nooit problemen gegeven tel ik de snoekduik in W'werf niet mee, en toch liep ze die ook zo in en daarna ook al het water. Ze mag van mij wat mutsen bij een plas, zolang ze de waterbak maar wel in gaat.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 15:39

Sodera schreef:
Das nog niet zo moeilijk Tong uitsteken!
In Lelystad zit een heel mooi terrein met cross-hindernissen, en event. Veluwemeer ofzo..

Mijn paard staat in Utrecht, niet in Almere Dus dan is Lelystad best een eind weg!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:52

Ok maar er zijn daar in de buurt ook genoeg oefenterreinen hoor!! Ben zelf in die hoek niet zo bekend maar Maarsbergen, Ede en Lunteren moet redelijk te doen zijn Ja!
En er zijn in Utrecht vàst nog meer oefenterreinen!!

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:18

Ede kun je geweldig trainen op het water! Maarsbergen ook.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:11

Tja, het enige wat ik kan zeggen is Trainen, Trainen en nog meer trainen, alleen zo krijg je het eruit Lachen
En iid in Ede en maarsbergen kun je erg goed oefenen op het water. Knipoog
Gewoon stappend erdoorheen, of in een rustig drafje, en steeds wat opbouwen.

Succes Knipoog

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:42

Die van mij heeft het ook, een plasje op straat is echt taboe! Ik heb in Morrdrecht geoefend en hij vond het echt wel eng, na lang aandringen en belonen ging hij erin (stonden 4 andere paarden in het water). Hij bleef twijfelen daarna dus ben gewoon 100 keer heen en weer erdoor gestapt. Nu springt ie nog steeds op zij voor een plasje op de straat, maar in de cross is het niet zo'n probleem meer (klopt af Vork.

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:48

Scum schreef:
Wat je het beste kunt doen is hem achter een ander (rustig paard) aan laten gaan.

Helemaal mee eens! Doordat mijn paard rustig door de plas ging, liep het paard van mn vriendin er ook rustig door terwijl ze eerder niet in de buurt wilde komen of sprong, probeer het eens!

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:57

Mijn paard deinst ook terug voor waterplasjes of probeert er overheen te springen, maar in de cross bij een grote waterbak geniet hij meestal van het water.
De waterplasjes die ontstaan door de regen zijn meestal net te klein om te oefenen omdat ze er dus overheen kunnen springen. Dus je eerste missie zal inderdaad zijn het zoeken van een echte waterbak Knipoog Daarna rustig in stap proberen of achter een andere aan laten stappen de eerste paar keren en daarna weer zelf proberen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:36

Mijn 2 M paarden gaan nog steeds om alle plassen heen maar gaan strak het water in in de cross. Die dingen kun je niet vergelijken. En het beste is om te gaan trainen met een ervaren instructeur.

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:28

ladyzwien schreef:
veel oefenen, zoek water op waar die niet overheen kan.
bijv. een meertje ofzo
of een echte waterbak ( die zijn veelste lang/breed om er over heen te springen)

helemaal mee eens!En misschien helpt het als je met stap begint en dan steeds harder?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:37

Een braaf paard, en daarachter aan t water in.
Uiteindelijk is t naar mijn mening toch een kwestie van vertrouwen krijgen.

Gelukkig vind mijn paard water geweldig, en moet ik meer moeite doen om langs een plas op te rijden dan erdoorheen Knipoog