[SGW] Ideeen/verbeterpunten voor de SGW sport?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Ideeen/verbeterpunten voor de SGW sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 09:54

Wat vinden jullie dat er op dit moment op de SG Wedstrijden beter kan, anders moet?

Zelf zou ik heb bijvoorbeeld een goed idee vinden om een aantal hindernissen in elke cross en elke klasse te verplichten. Ik denk dan aan: waterbak (ja, er zijn nog crossen die dat niet hebben), greppel, trakhener, op-afsprong, haag (ben vast nog wel iets vergeten).
Reden hiervoor? Neem nou eens die greppel. In de meeste B en L crossen kom je zo'n ding niet tegen. Maar in het M zit ie er altijd in, en dan liefst meteen een flinke (bijvoorbeeld die uit Neede...). Daar lopen veel mensen op vast. Als je nou meteen in elke B cross een heel klein greppeltje stopt (al is het maar 50 cm breed) dan kun je daar al mooi op oefenen. Tevens zou het de cross iets selectiever kunnen maken zonder dat ie echt te moeilijk wordt. Je kunt als combinatie alvast ervaring opdoen op alle soorten hindernissen en niet opeens voor de verrassing komen te staan in een hogere rubriek.

Verder vond ik dat er dit jaar een groot aantal crossen waren die ver over de maximale toegestane lengte heen gingen. Gorssel bijvoorbeeld met 3500 meter voor het L! Daar mag door een TA best wat meer op gelet worden.

Ander aandachtspunt vind ik de stijlbeoordeling. Die heeft totaal geen nut. Juryleden noemen geen naam, en zeggen ook niet bij welke hindernis ze stonden. Te weinig/geen commentaar op je blaadje. Afschaffen of hier betere regels/bijscholingen voor opstellen.

Laatste idee is de promotiegrens. De ondergrens voor het promoveren (4 wp in de B en 10 in de overige klassen) mag wat mij betreft hetzelfde blijven. De bovengrens zou van mij omhoog mogen. Naar 20 in de B en 30 in de overige klassen. Dit om meer een gelijke lijn met het springen en de dressuursport te trekken. En combinaties meer de kans te geven om zich goed te bevestigen in een klasse.

Ik ben ook benieuwd of jullie nog goede ideeen hebben voor de verbetering van de sport.

Hozie

Re: Ideeen/verbeterpunten voor de SGW sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:03

Ik ben het op alle punten met je eens. Zeker over bepaalde hindernissen die in alle klassen verplicht zouden moeten worden gesteld. Zou handig zijn als je die al in een lagere klasse kunt oefenen en niet ineens in een hogere klasse voor je neus krijgt, zeker met zo'n paard als ik heb Bloos

Misschien nog een verbeterpuntje: dat ze een maximale tijd stellen die tussen de dressuurproef en het springparcours zit en niet zoals ik bijv. in Hooge Mierde had, dat er 5 uur (!!!) tussen zat.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:26

kleine greppel in de B/L vind ik een goed plan. Die in neede is idd behoorlijk.

Tevens vind ik het raar dat bij de springsport en de dressuursport je lekker door mag rijden tot 30/40 winstpunten terwijl je bij de SGW bij 20 over moet. Je kan met 2 jaar zo van de B naar de Z rijden.
Nu komt de sport al vaak negatief in het nieuws. Wat mij beter lijkt is dat bijvoorbeeld mensen die 2x Z zijn geweest of hoger versneld mogen promoveren of bij 10 winstpunten en dat de "anderen " pas bij 20 mogen (net als bij de dressuur en springen) en dat je zelf mag doorrijden tot 30 of 40.
Ikzelf heb een paard dat de B en L fluitend en altijd foutloos rond liep dus maar 10 crossen B heeft gelopen en 10x L. Vind ik zelf niet veel en moet dus over. De stap naar het M is best groot.
Nu zie je soms mensen over gaan naar hogere klasses terwijl zij er nog niet aan toe zijn wat niet ten goede is voor de sport.
Misschien is het goed om dit eens bij de KNHS neer te leggen (zat hier zelf aan te denken om het voor te stellen)

Ik vind het wel een goede regel dat waneer je boven een aantal strafpunten in het springen komt je niet meer in de cross mag starten.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:43

Meeste dingen ben ik het wel mee eens Scum, stijlbeoordeling moet veel effectiever, nu leer je er niets van. In ieder geval moet vermeld worden bij welke hindernis ze staan, anders slaat het echt nergens op. Anderzijds mogen ze het ook wel helemaal weglaten van mij, je wordt immers in de dressuur beoordeeld en bij het springen kun je ook niet al te roekeloos je gang meer gaan nu.

Greppeltje in de B wil ik wel. Je kunt dat soort sprongen ook wel thuis oefenen natuurlijk, maar een keer extra kan geen kwaad. Crossen mogen wat mij betreft selectiever. Gewoon een korte route die technisch wat lastiger is en een langere route voor onbevestigde combinaties. Je kunt je dan tenminste ook in de cross onderscheiden. Barchem vind ik daar altijd een goed voorbeeld van. Anderzijds moet je de parcoursbouwers denk ik ook niet teveel op willen leggen. het is hun cross en zij bepalen wat erin komt. Wel zou ik menen dat de crossbouwers mogen worden aangestuurd om de moeilijkheidsgraad wat op te krikken.

Probleem met de lengte van de cross begrijp ik niet. Wat boeit het of de cross wat langer is? Ik heb liever dat ze een mooie cross bouwen dan dat ze koste wat kost aan die lengte vastzitten! Als je paard die paar honderd meter extra niet aankan, ben je er ook absoluut niet klaar voor.

Promotiegrens kan ik me wel in vinden. Ben met Wuppie al aan het bedelen bij de KNHS dat ze het wp van Maarsbergen wegstrepen omdat ik gewoon langer in de L wil kunnen blijven. Alleen met de VlV cup is dat dan niet zo eerlijk, dan kun je echt een vol seizoen L blijven starten, alle wedstrijden rijden, net zolang tot je 10 goede scores hebt...

Verder ben ik al heel blij dat er zoveel mooie crossen voor ons worden gebouwd door vrijwilligers, dus ik ben niet al te streng met de eisen. Wel vind ik dat TA's strenger moeten zijn en moeten ingrijpen als hindernissen gewoon niet goed staan (Princehage), zeker met het oog op de veiligheid in de sport.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:48

Ik ben het met je punten eens Scum! Zeker voor die hindernissen in het B en L, iets waar je inderdaad juist van het begin af aan op zou moeten oefenen. Alleen zou ik niet alles verplicht willen stellen want voor sommige wedstrijdorganisaties is het misschien niet haalbaar om al die hindernissen te bouwen. Maar al zeg je maar dat er tenminste 4 van de volgende 6 sprongen in de cross moeten zijn ofzo, dan kom je in een seizoen iig alles wel een keer tegen.

Daarnaast vind ik zelf dat de TA strenger moet gaan keuren, klopt een afstand niet? Hindernis uit de cross. Klaar.
Nu gaan ze er vaak over discussieren en soms blijft een hindernis, tegen de zin van een TA, er gewoon in. Er moet veel strenger volgens regels gebouwd worden, qua afstanden, hoogtes en lengte cross.

Ook het springparcours, niet opeens hoger bouwen dan toegestaan, maar natuurlijk ook niet lager.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:51

Greppel in de B lijkt me prima Lachen. Beter al de div soorten hindernissen in de lagere klassen tegen komen ipv plots voor een ongelooflijke hindernis in de M staan.

Maximaal aantal punten optrekken naar 30 lijkt me ook redelijk.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:54

Citaat:
en dat de "anderen " pas bij 20 mogen (net als bij de dressuur en springen)

Is natuurlijk wel een verschil dat je best 4 proefjes in een weekend kan rijden en maar 1 x in de twee weken een cross. Het moet ook niet te betuttelemd zijn allemaal. Sommige paarden zijn na een aantal goede trainingen en 10 L crossen echt wel aan het M toe. Ruiters moeten ook zelf verantwoordelijkheid nemen. Ik zelf ga pas over als mijn trainer het daarmee eens is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:56

Voor mij is het essentieel dat je de crossen selectiever moet maken, en van meer vergelijkbaar niveau. Dan los je ook het winstpuntenprobleem op. Met crossen als Ede en Vrouwenpolder heb je al zo 4 wp'en (= 20% van het maximum) binnen. Barchem en Maarsbergen zijn idd mooie voorbeelden.

Overigens zijn er voor ervaren ruiters al voldoende versnelde promotiemogelijkheden.

Stijlbeoordeling deel ik, winstpuntengrens niet helemaal, lengte helemaal niet.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:07

ben het redelijk met scum eens

bijv met de lengte idd sgwuppie zegt, je paard moet wel een paar meter langer aan kunnen.
gorssel was idd lang maar vondt hem goed te doen, had niet het gevoel dat ik 3,5 km had gereden.
terwijl maarsbergen 2700 meter was en ik daar vermoeider over de hindernis kwam.

met de winstpunten ben ik het wel eens dat die naar 30 mogen.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:14

Over de greppels in de B ben ik het absoluut eens.

Over de lengte kun je natuurlijk discussieren. Als er een moeilijke cross staat met een zware ondergrond dan kan dat voor een paard zwaarder zijn dan een iets langere cross.

Ik denk dat je wel degelijk wat aan de stijlbeoordeling hebt als er ook commentaar bij gezet wordt. Of dan in ieder geval bij de punten waar je een onvoldoende voor hebt.

En de bovengrens in het B is al omhoog naar 20 Knipoog.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:35

ik ben het met sommige stellingen ook eens...

zeker dat er greppeltjes en waterbakken enzo moeten inzitten vanaf het B...

ik vind ook dat er een mogelijkheid moet zijn om na 3 weigeringen op 1 hindernis (als je dus uitgesloten bent) je paard nog iets te mogen leren door bijvoorbeeld de hindernis toch nog te mogen proberen (wel streng op toezien dat ze geen andere ruiters hinderen) of eventueel na de cross (zoals in diepenbeek). anders leert je paard niets bij als hij weet dat hij gedaan heeft na 3 weigeringen.

de lengte vind ik niet echt een probleem als de bodem en het weer goed zijn.

stijlbeoordeling hebben wij niet dus kan ik niet over meespreken.

de strafpunten in het springparcour vind ik ook belangrijk. vanaf een bepaald aantal strapunten niet meer starten in de cross.

en de uurregelingen mogen ook wel wat beter aangepakt worden op sommige wedstrijden.

maar toch zoals sgwuppie ook zegt mogen we blij zijn dat er zoveel mensen zijn die ons de mogelijkheid geven om crossen te rijden.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:25

de lengte van de cross in gorssel vond ik geen enkel probleem, ik heb heerlijk gereden, sommige zijn voor mijn gevoel zo kort dat je er zo doorheen was zoals mijn gevoel in neede.
De winstpunten mogen van mij zeker omhoog Ja IK heb er nu 12 ( met al min 2 zelfs door zelf rijden fout parcours) ik mag dus nog 4 crossen foutloos doen in het L en moet dan ook M , maar met een pony bij de paarden vind ik dit na twee seizoenen begonnen met crossen een hele opgaaf.
Voor wat betreft de VLV ranking dat iemand een heel seizoen L rijd om punten te halen, die VLV word afgeslankt !!!! heb ik gisteren op het feest al een en ander over gehoord, wat naar mijn idee niet ten gunste kwam voor de amateur sport, maar ik wacht nog even op de defintieve uitkomst daarvan voordat ik vooroordelen ga strooien,maar wat gezegd werd is dat er een andere sponsor komt, dat de cup word "afgeslankt" ?? prijzengeld omhoog gaat, en mogelijk alleen voor 5 jarigen, ze gingen nog kijken of er wat voor 6 en 7 jarigen kwam ?? Ik denk dat er dan al heel wat mensen afvallen als ze dit zo gaan doorduwen ?? maar het fijne weet ik er nog niet over.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:17

Even iets heel anders dan wat jullie al aan suggesties hebben bijgedragen: wat levert het op om wedstrijden standaard over twee dagen te organiseren: de eerste dag alle dressuur afwerken, de tweede dag springen en crossen? Het vraagt wel aanpassing van ruiter en organisatie (stalling regelen om maar eens iets te noemen) maar het bevrijdt je ook van allerlei stress rondom parcours lopen, onhandige starttijden en dergelijke. Ik ga zelf al vaak genoeg twee keer naar hetzelfde wedstrijdterrein, bij voorbeeld om zaterdag parcours te lopen en zondag te rijden.

Van mij hoeft niet iedere wedstrijd even zwaar te zijn. Ik vind het plezierig om naast de veeleisende crossen ook wat minder zware crossen te kunnen rijden; kan je ten minste wat adem halen. Ik vind wel dat je op alle wedstrijden in alle klassen de echte crosshindernissen tegen moet kunnen komen; ik roep wel vaker dat greppel, wal en water eigenlijk nergens mogen ontbreken.

Laat de bond stijljury's inderdaad opheffen. Als je toch iets van een beoordeling wilt: stel techniekjury's in! Laat die jury's zichtbaar hun werk doen: de rijtechniek van de combinatie beoordelen. Zorg dat de beoordelingsnormen bekend zijn, dat je weet wie waar zit, dat je de jury op zijn beoordeling kunt aanspreken! Je bent immers afhankelijk van de jury's voor je winstpunten.

Voor hindernisjury's vind ik het belangrijk dat ze getraind worden op wat ze moeten zien en hoe ze dat moeten beoordelen, en hoe ze in gevallen van nood en andere crises moeten optreden. Ik weet dat het de praktijk is om vrijwilligers van de organiserende vereniging het werk te laten doen, dat "schept een band" Knipoog maar dat maakt je ook kwetsbaar. Ideetje (niet van mezelf maar liever goed gejat dan slecht bedacht): organiseer een landelijke pool van hindernisjury's die ook (onderling?) voor training en instructie zorgdragen; dat zorgt voor uitwisseling van kennis en ervaring en voor een betere kwaliteit jurering en dat is weer in ons belang Cool .

En overigens vind ik dat een competitie zoals de Vive la Vie-cup een stimulans is voor alle ruiters groot en klein om samen goede en leuke wedstrijden te rijden. Als de bond al ideeën heeft om iets speciaals voor jongere paarden te doen, laat dan de "gewone" combinaties ook hun competitie hebben.

Groeten, Paul

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 16:54

Dat heb ik liever niet Paul, dat wedstrijden standaart over 2 dagen worden georganiseerd. Ik heb nu al moeite met mijn ouder zover te krijgen dat ze me er heen rijden laat staan dat ze er een nacht willen blijven en dan nog een hele dag van huis zijn...
De lengte mag van mij ook gewoon blijven als hij is. Ik had ook geen moeite met Gorssel. Hij was niet uber zwaar.

Wat ik inderdaad wel een goede vind zijn de verplichte hindernissen en dat de crossen veel selectiever moeten, vooral vanaf het L. Meer technische dingetjes erin stoppen. En wat ik in de B wel verplicht zou willen is het water. Dat je daar gewoon perce door moet. En dat er geen alternatief is. Anders kun je wel winstpunten rijden en dan gewoon doorstromen naar het L terwijl je niet door het water kan. Je paard moet dat toch gewoon kunnen in het L?? en trouwens ook in de B

Verder was ik erg tevreden over alle oragnisaties op de crossen. Vind het altijd wel jammer dat het zo lang duurt voordat er prijsuitreiking is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:26

Over twee dagen een wedstrijd vind ik ook erg vervelend Lachen.

Als je twee dagen heen gaat om bijvoorbeeld parcours te lopen dan heb je in elk geval niet dat je je paard moet meeslepen Haha!.

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:37

Van mij hoeven de wedstrijden ook niet over 2 dagen te worden versreid, zelfde reden als San.
En idd ook meer variatie in hindernissen, dat er bepaalde dingen gewoon verplicht in moeten, zodat je ze niet alleen in de hogere klassen tegenkomt.

En die stijlbeoordeling mag ook echt wel verandert worden, nu ze er helemaal niks bij zetten van waar ze staan heb je er in mijn ogen ook niet zoveel aan.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:35

Alsjeblieft niet Paul!! Heb ook nog andere dingen te doen dan paardrijden Haha!

Zou het echt strontvervelend vinden om voor een proefje ff 3 uur op en neer te moeten rijden! Ik heb een hele poos met 2 paarden tegelijk gestart en dat ga ik volgend jaar ook weer doen. Tis een beetje organiseren, maar tot nu toe altijd heel goed te doen geweest, dus ik ervaar die stress helemaal niet....met eentje vind ik het zelfs te rustig Bloos

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:05

nou idd over 2 dagen liever niet!
ben liever dan 1 hele dag weg

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:11

Hehe jullie bijten lekker Haha! Haha! . Mijn ervaring is dat ik het meestal wel kan organiseren om alles op één dag te doen en als de wedstrijd niet te ver weg is ook nog de dag tevoren parcours te lopen. Zodra ik verder weg moet en toch al overweeg om stalling voor het paard te regelen, vind ik het een ander verhaal worden. Jullie geven aan - als ik dat zo mag samenvatten - dat er praktische bezwaren zijn zoals grooms, trailertrekkende vaders en dergelijke regelen, en dat jullie het ook wel erg veel vinden worden - iedere wedstrijd een heel weekeinde weg. Vind ik terechte overwegingen.

Groeten, Paul

Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:27

nou aan de ene kant is op een dag alles afwerken wel 'handig'
maar als we in het buitenland starten is het vaak wel over het hele weekend. ik moet zeggen dat ik dat ook wel relaxed vind. je kan dan ook meerdere paarden starten zonder tijdproblemen. en je stalt je paard daar dan ook dus hoef je niet met je paarden heen en weer te slepen...
maar goed, allebei heeft voors en tegens...

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:28

Stijbeoordeling vind ik vaak echt bagger nu!
Ze zouden echt wel meer commentaar mogen geven. En ik vind ook dat ze écht erbij moeten zetten bij welke hindernis ze zitten! Dat is al wel verplicht trouwens..

Verder vind ik ook wel dat het minimale aantal winstpunten om te promoveren in de B opgetrokken mag worden van 4 naar 6. 4 vind ik toch wel erg weinig hoor!

Promotiegrens mag inderdaad ook wel opgetrokken worden. Van het L naar het M is toch echt wel een grote overgang!

Verplichte hindernissen per klasse lijkt me ook wel een goed idee. Alle crossen hoeven niet perse even moeilijk te worden, maar er zijn crossen die echt té makkelijk zijn. Zo kun je je niet echt goed voorbereiden op een niveau hoger. En de cross wordt zo wat selectiever!

Met M_J ben ik het ook wel eens! TA moet toch een duidelijke beslissing nemen bij twijfel over een hindernis. En ook inderdaad niet het springen heel hoog, of juist heel laag zetten.

De SGW's over 2 dagen verdelen heeft inderdaad voor- en nadelen. Het is wel relaxed inderdaad lijkt me. En heel gezellig! Maar aan de andere kant maakt dat het voor heel veel mensen wel lastig.

Ik vind langere crossen eigenlijk juist wel goed! Van die korte pruts crossjes vind ik veel erger eigenlijk.. Er moeten ook geen crossen komen die véél te lang zijn natuurlijk. Maar ons niveau is al zo veel lager als in het buitenland, als de crossen dan ook nog zo kort zijn..

Lang tussen de dressuur en het springen vind ik véél minder erg als heel kort er tussen! Daar heb ik echt van gebaald dit seizoen. In Diepenheim zat er maar een half uur tussen bij de meesten in de B! Dat vind ik echt jammer, en het zorgt ook nog eens voor een hoop gehaast. Ik vind anderhalf uur er tussen toch wel het minimum.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:36

ik vind crossen verdeeld over 2 of 3 dagen ook wel leuker :p
gewoon de sfeer is heel anders... alles rustiger en je hebt veel meer tijd en je paard heeft alles al eens gezien qua omgeving enzo...

men vader die vindt het ook niet zo leuk natuurlijk maar die zet me meestal vrijdagavond af en kom me zondag weer oppikken... maar kan wel verstaan dat sommige liever een cross op 1 dag rijden.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:14

Scum: geen inhoud maar procedure. Wat wil je met de reacties die je hebt gekregen doen? Ik kan me voorstellen dat je graag wilt dat de wedstrijdorganisaties iets doen met klachten, ideeën, suggesties die leven bij de ruiters. Anders (schat ik zo) had je dit topic niet geopend. Groeten, Paul

[edit: typo verwijderd]

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 08:21

Ik wil er verder niks mee Haha! Was gewoon eens benieuwd of er volgens de wedstrijdruiters nog verbeterpunten waren Ja
Maar Ibonn is volgens mij wel een brief aan het opstellen naar de KNHS met ideeen.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:36

Scum schreef:
Ik wil er verder niks mee Haha! Was gewoon eens benieuwd of er volgens de wedstrijdruiters nog verbeterpunten waren Ja
Maar Ibonn is volgens mij wel een brief aan het opstellen naar de KNHS met ideeen.

Mede namens ons, het "Bokt SGW-forum" Cool ? Ik zou het de moeite waard vinden om niet alleen de bond maar ook (juist) de wedstrijdorganisaties te "kietelen". Want (zie het topic over de favoriete cross van het jaar) iedere SGW heeft zijn eigen sterke en zwakke kanten. Groeten, Paul