[SGW] Het rijden van een afsprong..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Het rijden van een afsprong..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 20:38

Ik ben van de week eventjes bezig geweest met op- en af sprongetjes.
Op sprongetjes gaan super, af helaas wat minder.
Ik rijd 'm aan in een nette, gecontroleerde galop.
Omdat ik nog bezig ben met lage sprongetjes (plusminus 40 a 50 cm) spring
ik 'm nog af in verlichte zit (dus niet rechtop blijven zitten).
Echter gebeurt het af en toe nog wel eens dat ik toch niet helemaal goed neerkom (geen idee wat er gebeurt, maar ik denk dat het is omdat ik ineens niet meer stevig zit. Zal binnenkort een filmpje maken) en daardoor keihard in de mond van m'n paardending trek, waardoor deze half valt..

Hebben jullie tips, waardoor het bijna zeker is dat ik netjes neerkom (dus niet en de mond van m'n paard trek?)

Liefs Marije

Lielle

Re: Het rijden van een afsprong..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:55

beginnen met afsprongetjes vanuit stap (of een heel langzaam drafje en doorzsitten!) te doen en juist wel eraan te werken dat je netjes rechtop blijft zitten en je handen meegeeft. Wat zegt je instructeur?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:46

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:53

Ik vind ze ook nog lastig om te rijden. Het is de bedoeling dat je paard zich omlaag laat vallen en niet eerst omhoog springt zeg maar. Zoiets moeten ze ook leren.

Het is wel de bedoeling dat je terug gaat zitten. En daarom moet je dus ook de teugels laten vieren, omdat je hem anders in zijn mond trekt. Verder moet je je benen lang maken; hakken uitdrukken. Na de landing de teugels weer oppakken.

Onderstaande foto is van mezelf. Ik laat de teugels langer zodat hij geen ruk in zijn mond krijgt. Voor mijn gevoel zit ik nog niet ver genoeg terug, maar dat was ook een van mijn eerste afsprongen.

http://members.home.nl/lexsmeets/Maarsbergentraining07/Scumwater.JPG

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 18:15

Lielle schreef:
beginnen met afsprongetjes vanuit stap (of een heel langzaam drafje en doorzsitten!) te doen en juist wel eraan te werken dat je netjes rechtop blijft zitten en je handen meegeeft. Wat zegt je instructeur?

Instructeur zegt dat ik veel moet oefenen, en zolang ik lage op en afsprongetjes neem wel voorover moet zitten. Later zouden we, als dit goed ging, hogere afsprongen nemen en dan zou ik wel rechtop moeten zitten.. M'n huiswerk is dus eerst dit goed onder de knie krijgen, alleen wil 't nog niet zo goed lukken Knipoog.

Simmie, ik ga zo even kijken! Bedankt voor de links!

Scum schreef:
Ik vind ze ook nog lastig om te rijden. Het is de bedoeling dat je paard zich omlaag laat vallen en niet eerst omhoog springt zeg maar. Zoiets moeten ze ook leren.

Het is wel de bedoeling dat je terug gaat zitten. En daarom moet je dus ook de teugels laten vieren, omdat je hem anders in zijn mond trekt. Verder moet je je benen lang maken; hakken uitdrukken. Na de landing de teugels weer oppakken.

Onderstaande foto is van mezelf. Ik laat de teugels langer zodat hij geen ruk in zijn mond krijgt. Voor mijn gevoel zit ik nog niet ver genoeg terug, maar dat was ook een van mijn eerste afsprongen.

http://members.home.nl/lexsmeets/Maarsbergentraining07/Scumwater.JPG

Mijn paardje springt meer naar voren dan naar achter..
Ik vind 't een duidelijke foto!

Ik zal jullie tips even gaan proberen!

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:05

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:11

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:27

Water in:
Afbeelding
stom gezicht getrokken, het ging me eigenlijk iets te hard
Afbeelding
Dat laten zakken heeft NIckje nog niet helemaal door, die gaat eerst met een hopje omhoog en dan pas de diepte in...
Inmiddels is mijn zit wel veel beter aangepast aan hoe Nick het doet...

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:54

ik zou mooi ook op die kleine afsprongetjes al wat naar achteren gaan zitten. Het is een techniek waar je zelfs op lage afsprongetjes al mee kan oefenen en idd van uit stap. Het achterover gaan zitten zorgt ervoor dat je paard niet uit balans raakt, op de grond gekomen(vooral als je in galop komt) de galopsprong na de hindernis moet het paard zijn voorhand van de grond af heffen om verder te galoperen, als je op dat moment naar voren zit, maakt dat het voor het paard een stuk moeilijker om weg te galoperen. (het levert vaak ook valpartijen op in de waterbak)

sorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:52

Afbeelding

Afbeelding

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:08

Sorry, kan je ook een toelichting geven? Nu zet je alleen foto's neer, maar wellicht kun je ook nog tips geven aan de topicstartster?

sorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:49

Ik rijd altijd wat rustiger af op een afsprong, dan springt hij rustiger naar beneden en kan ik zelf beter zitten. Verder laat ik mijn teugels iets langer, zodat hij de ruinte heeft. En achterover zitten

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 18:17

Ik heb niet meer op en afsprongen gereden nadat ik dit topic heb geopend..
Maar ik zal van de week weer gaan beginnen en jullie tips opvolgen.

[Edit] Ik was nog heel niet klaar en hij plaatste 'm al.