Wat voor eisen/regels gelden er nog meer om aan zulke internationale wedstrijden mee te doen?
Zo heb ik bijv. van SabineF gehoord dat je paard dan ook een FEI paspoort moet hebben? Maar wat komt er nog meer bij kijken? ??
-Is stalling op het terrein ALTIJD verplicht?
-Welke westrijden zijn echte aanraders?
Verder weet ik dat het inschrijfgeld n stuk hoger is; tussen de €100,-/€150,-. Het prijzengeld is dan blijkbaar gelukkig ook hoger (niet dat ik daar verwacht wat van te zien
). Ik heb ook al van verschillende mensen gehoord dat een * westrijd vaak fijner is te rijden dan een normale Z wedstrijd. Wat vinden jullie? Alle tips zijn welkom!!!
En hoe zit het dan met de Belgische wedstrijden? Daar betaal je toch €30,- inschrijfgeld, dus ook voor de klasse M wat dus gelijk is aan Z/* in NL??
Op http://www.knhs.nl vind ik het volgende:
Citaat:Eventingwedstrijden in het buitenland 4 september 2007
Om deel te mogen nemen aan internationale wedstrijden moet je voldoen aan de volgende criteria:
- CIC* of CCI* moet men startgerechtigd zijn in de klasse Z samengesteld
- CIC** 1x kwalificatie in CIC* of 1x kwalificatie in CNC**
- CCI** 1x kwalificatie in CCI* of CIC** plus 1x kwalificatie in CIC** of 2x kwalificatie CNC**
- CIC*** 1x kwalificatie in CIC** plus 2x kwalificatie in CIC** of 1x kwalificatie in CNC***
- CCI*** 1x kwalificatie in CCI** plus 1x CIC*** plus 1x CIC*** of CNC***
Deze kwalificaties dienen in de voorafgaande twee jaar behaald te zijn en minimaal 2 weken voor de eerste dressuurdag van de desbetreffende wedstrijd, anders zijn de kwalificaties niet geldig en kun je als combinatie niet deelnemen.
Wanneer je wilt deelnemen aan een internationale FEI-wedstrijd, dan moet deze inschrijving altijd worden goedgekeurd door de KNHS. De KNHS kan voor het deelnemen aan internationale wedstrijden altijd aanvullende eisen stellen. Het is deelnemers verboden zich rechtstreeks bij wedstrijdgevende organisaties van internationale FEI-wedstrijden in binnen- en buitenland in te schrijven.
Citaat:FEI Paspoort 16 augustus 2007
Om deel te nemen aan internationale wedstrijden moet voor een paard/pony een FEI-paspoort worden aangevraagd. Bij de eerste afgifte gaat het om een FEI-recognition card. Dit wil zeggen dat het bestaande nationale Paardenpaspoort van het paard/de pony uitgegeven door de KNHS, één van de erkende stamboeken of een buitenlandse organisatie wordt voorzien van een FEI omslag met een aantal voor FEI-wedstrijden bedoelde pagina’s. Hier wordt onder andere tijdens iedere wedstrijd in geregistreerd waaraan met het paard/de pony wordt deelgenomen en worden de veterinaire keuringen geregistreerd.
Een FEI recognition card/paspoort is altijd vier jaar geldig. Daarna (of liever net vóór het verlopen van het paspoort) moet verlenging worden aangevraagd. Wanneer het paard/de pony niet langer op internationale wedstrijden wordt uitgebracht is dit natuurlijk niet nodig. Wanneer de regels in het paspoort ‘vol’ zijn, dan moet een duplicaatpaspoort (in Nederland een vervolgpaspoort genoemd) worden aangevraagd. Wanneer een duplicaat of verlenging wordt aangevraagd wordt door de KNHS een geheel nieuw FEI-paspoort gemaakt. Dit geldt ook wanneer het nationale paspoort niet door de KNHS is uitgegeven, maar door één van de stamboeken. Hiervoor wordt het leeg FEI-paspoort aan de aanvrager opgestuurd met het verzoek de kentekenen van het paard/de pony te schetsen op de hiervoor bestemde pagina. Ben je op zoek een bevoegde dierenarts bij jouw in de buurt, neem dan contact op met de KNHS.
Om aanvragen snel te kunnen verwerken, vragen wij je gebruik te maken van het formulier “FEI-documenten”. Met dit formulier kan een FEI-document (recognition card of (duplicaat)paspoort) worden aangevraagd of je kan dit formulier gebruiken om een wijziging door laten voeren in een bestaand FEI-paspoort of FEI-recognition card, zoals eigenaarwijzigingen en/of naamswijzigingen.
Je kunt de gegevens digitaal invoeren (dat komt de leesbaarheid een snelle verwerking ten goede) en daarna het formulier printen om het vervolgens ondertekend op te sturen naar de KNHS met het nationale of FEI-paspoort dat reeds bij het paard/de pony hoort.
Voor een spoedbehandeling of wanneer je bij de KNHS langskomt om een (duplicaat)paspoort aan te vragen wordt een spoedtarief berekend. Wanneer het enkel om een wijziging of verlenging gaat wordt dit tarief niet in rekening gebracht.
Hoeveel regels zijn dat??Citaat:Wanneer de regels in het paspoort ‘vol’ zijn, dan moet een duplicaatpaspoort (in Nederland een vervolgpaspoort genoemd) worden aangevraagd.
Citaat:FEI-paspoorten (vooraf te voldoen):
Nieuwe paarden 277,00
Nieuwe pony’s 139,50
Omslagen inclusief recognition card paarden 277,00 dit zou het dus kosten voor het 'reguliere' wedstrijdpaard?
Omslagen inclusief recognition card pony’s 139,50
Verlenging paarden 187,50
Verlenging pony’s 79,00
Duplicaat FEI paarden 182,00
Duplicaat FEI pony’s 114,50
Naamswijziging FEI-paspoort 764,50
Overschrijving (eigenaren) paarden en pony’s 31,25
Spoedtarief behandeling / afgifte FEI-paspoort 55,00
zou er zelf toch even over denken om eerst een seizoen gewoon Z te starten
Plus nog wat gewone Z starts is eigenlijk ook al heel wat
En ik heb bovendien al diverse keren gehoord dat * beter te rijden is dan Z in Nederland. De crossen zijn blijkbaar eerlijker gebouwd (lees niet zo kronkelig 
Maar grote kans dat ik dan een paar Z wedstrijden wil gaan starten en dan probeer de Nederlandse * mee te kunnen rijden! Dat is eigenlijk ook al best veel voor één seizoen.....