[SGW] Aanrijden hindernis in de cross

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruud_O

Aanrijden hindernis in de cross

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 11:48

Omdat het aanrijden van een hindernis bij mij vaak misgaat even een vraag over hoe je dat nu theoretisch moet doen.

Je komt in verlichte zit "aanstormen" en dan??? Terugnemen door in je zadel te gaan zitten??
Mijn fout is dat ik te ver achter op ga zitten en m'n teugels laat vieren (ja weet het is nie slim Haha!)

Ook met gewoon balkjes springen maak ik deze fout nog regelmatig.

sfranken

Re: Aanrijden hindernis in de cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:18

Hoe je aanrijdt is natuurlijk van veel meer factoren afhankelijk en ik vind het moeilijk om hier een duidelijk antwoord op te geven.
Het woord 'aanstormen' vind ik al niet helemaal lekker klinken. In mijn gedachtre (kan natuurlijk helemaal fout zijn) zie ik dan iemand aankomen die alle controle kwijt is en in volle galop aan komt jagen.
De ideale situatie is denk ik dat je in een stevig, gecontroleerd galoptempo aan komt rijden waarbij je goed contact houdt met de mond van het paard. Je zit in de verlichte zit en neemt het paard even terug voordat je bij de hindernis komt (ik ga er even van uit dat het een enkelvoudige normale sprong is, een boom ofzo) om er voor te zorgen dat je het paard bij elkaar hebt. Je hoeft niet teveel tempo terug te nemen maar gecontroleerd voorwaarts naar de hindernis rijden.
Natuurlijk ligt je manier van aanrijden ook aan de aanrijdlijn, de bodem, type sprong ed. Het is in ieder geval niet de bedoeling dat je in volle galop doorjaagt over de hindernis en ik persoonlijk zie het niet graag als de teugels te los zijn.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, vind het moeilijk uitleggen zo zonder concrete situatie en ik weet goed dat je niet bij iedere hindernis even mooi aankomt maar het is een streven Tong uitsteken

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:25

het opvangen voor de hindernis kan je het beste doen door je bovenlichaam iets op te richten, zodat je het paard meer op het achterbeen zet. dat doe je ongeveer 20 mtr voor de hindernis. dit is wel afhangkelijk van hoe gemakkelijk je je paard terug krijgt en hoe de aanrijlijn is, als de hindernis net na een bocht staat neem je terug voor de bocht, staat de hindernis in een open veld dan wat eerder terugnemen. het is het allerbelangrijkst dat je goede controle hebt voor de sprong, probeer dus echt de teugels niet langer te laten worden!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 12:30

Het gaat mij voornamelijk om de houding van jezelf.
Aanstormen stond ook tussen quotes, is meer een indicatie van de snelheid tussen de hindernissen in.
Ik ging nu in Barchem zelfs op hindernis 1 al de mist in.

Maar dat van die teugels is denk ik de grootste fout.

Hebben jullie van die rubber grip op de teugels? Heb nu ook het idee dat ze me langzaam door de vingers glippen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:41

sfranken schreef:
Je zit in de verlichte zit en neemt het paard even terug voordat je bij de hindernis komt (ik ga er even van uit dat het een enkelvoudige normale sprong is, een boom ofzo) om er voor te zorgen dat je het paard bij elkaar hebt. Je hoeft niet teveel tempo terug te nemen maar gecontroleerd voorwaarts naar de hindernis rijden.

Sabine; aan jou (als ervaren crosser) dan een vraag. Bij dat terugnemen, blijf je dan in de verlichte zit, of ga je meer in het zadel zitten? (misschien meer als een springruiter)

Ik heb natuurlijk niet zoveel crosservaring. Maar naar hindernis 1 probeer ik iets rustiger te gaan. Om het paard de gelegenheid te geven te wennen aan het idee dat we aan een cross begonnen zijn. Daarna mag hij meer lopen.
Voor een normale hindernis pak ik hem iets terug maar ik hou wel goed contact.

In Princenhage stond een trakhener, en ik weet dat ie daar niet zo safe op is. Dus hier heb ik hem al zeker 25m. van tevoren teruggenomen, zijn hoofd goed omhoog gehouden en ik ben zelf meer gaan zitten in het zadel. Ik heb hem 'opgedraaid' zal ik maar zeggen. Pas 3 galopsprongen voor de hindernis heb ik hem wat losser gelaten en hij trok er toen ook zelf meer op aan.

Er stond ook ergens een kruis. Ik wilde over het midden gaan, maar dat was wel secuur aanrijden. Hier heb ik dus ook meer als in een springparcours op gereden (vooral ook omdat je na de hindernis redelijk scherp naar rechts moest wegdraaien om het verplichte poortje nog te halen).

Voor het water ga ik terug in draf. Ik wil dat hij even goed kan kijken wat er staat zodat hij niet verrast is en daardoor stopt.

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:45

Ik neem ze een paar galopsprongen van te voren altijd iets terug, niet naar een verzameld galopje maar gewoon iets meer op de achterhand. Blijf dan wat rechterop met mn rug maar nog wel iets in de verlichte zit

Maar het is net als wat sfranken zegt, het ligt ook aan het type hindernis wat je voor je neus krijgt

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:48

Mijn instructeur heeft me begin dit seizoen verteld dat je vanaf de start naar hindernis 1 beter rustig kan beginnen en dan het tempo opvoeren. Je ziet nog altijd erg veel combi's die als een kanon van start gaan en vervolgens voor de 1e hindernis terugkomen en weigeren/omdraaien oid.

Ik zelf sprong af en toe de wat moeilijkere hindernissen vanuit 'springzit'. Als paardlief dan besloot hem niet te nemen zat ik iig wat steviger in het zadel Tong uitsteken.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:56

Ik probeer in het terugnemen alleen mijn bovenlichaam wat naar achter te doen maar vaak komt het er op neer dat ik met mijn kont in het zadel kom. Vind ik ook niet zo'n heel groot probleem. Liever zo dan dat ik helemaal uit balans ben. Als ik echt flink terug moet om bijv een opsprong of een combinatie met smalletjes te rijden dan ga ik wel heel bewust zitten anders krijg ik hem niet genoeg op het achterbeen en idd als er erg secuur aangereden moet worden. En bij lastige combinaties rij ik net als in het springparcours, om toch te controle te houden.
Ik hoef ook niet per se zo hard naar hindernis 1 toe maar meetal krijg ik van mijn paard niet de kans om echt rustig naar 1 te gaan.
Voor een enge dikke trakhener neem ik hem vrij vroeg even terug en op het moment dat ik weer lekker voorwaarts ga leg ik mijn hoofd in mijn nek, kijk alleen nog maar over de hindernis heen (neem een liefste een punt in mijn hoofd waar ik naartoe kan kijken). Ik laat liever niet te vroeg de teugels los omdat het paard je dan vies kan verrassen op het laatste moment. Ik heb echt een super gave foto van de dikke trakhener in Princenhage vorig jaar waar ik mezelf gewoon zie denken: ' hoofd in je nek en naar het dak van die bierderij blijven kijken' . Miss stom maar het helpt me echt.
Als ik het paard terug neem im draf dan doe ik dat altijd vroeg voor de hindernis om hem toch voorwaarts bij de hindernis te krijgen. Anders ben ik bang dat ik hem op de rem trek.
Ik weet echt niet alles maar dit is mijn manier. Er zullen andere zijn die het anders doen en waarbij het ook goed gaat.

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:14

Ik blijf bij 'gewone' hindernissen in het terrein vaak een beetje in de verlichte zit zitten. Heel belangrijk hierbij is wel, dat je een goede afstand rijdt anders bestaat de kans dat je over de kop gaat. Bij een trakehner vooral niet teveel terugrijden en lekker toe rijden op het laatst. Ik heb ook geleerd om niet te hard het water in te rijden Knipoog

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:39

Wat ik dit seizoen geleerd heb, is dat je niet op het laatste moment nog het tempo moet veranderen. De kans dat ze dan stoppen is groot, heel groot Bloos!
Dus net zoals Sfranken schreef: ruim op tijd terugnemen, opsluiten en voorwaarts rijden.

Zelf ga ik graag de laatste 3 passen voor de sprong zitten, zeker voor een hoge, brede sprong. Ben niet zo'n geweldige springruiter Clown

Wat ik al van verschillende intructeurs te horen gekregen heb, is dat de snelheid niet óp de hindernissen maar ertussen gereden wordt. Dus iets terug voor een hindernis, in gecontroleerd tempo erover en daarna meteen snelheid maken en tijd winnen op stukken waar je snelheid kan maken. Steeple-hindernissen zijn een uitzondering, deze zijn gebouwd voor snelheid en daar kun je in een hoog tempo op aanrijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:50

ik ga volkomen met sfranken mee. Al bijtijds een halve ophouding maken zodat ze op achterbeen komen, en dan als het kan iets laten afvloeien naar de hindernis. Op een echte steeple sprong blijf ik zoveel mogelijk verlicht zitten en is de ophouding ook maar klein; op een lastige combinatie ga ik al bijtijds terug naar een parcoursgalop en rijd ik ook aan alsof het een gewone hindernis. Maar dat parcoursgalopje wil ik wel al een galopsprong of zes van te voren hebben zodat je er niet op het laatste moment alle impuls uit trekt.

Teugels losgooien doe ik nooit (beter gezegd probeer ik nooit te doen), ik wil juist dat ze steun houden op de hand.

Wb verder tempo, ik vertrek altijd heel vlot uit de startbox zodat ze meteen op tempo zijn en niet plakken aan de rest die achterblijft, al moet ik zeggen dat ik tegenwoordig eerder moet remmen omdat ze zo graag van start willen. De fout die ik het meeste zie is dat mensen te hard weg gaan, maar geen impuls hebben en dan dus doodlopen op hindernis 1. Liever iets minder tempo en meer controle, maar wel met overtuiging van start gaan.
En idd, tempo maak je op de lijnen, niet in het aanrijden. Wat wel belangrijk is, is dat je zorgt dat je meteen in de landing weer weg bent, daar kun je tijd winnen.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:59

Ik neem eerst wat terug vanuit verlichte zit, en ga dan 4 of 5 galopsprongen voor de sprong in het zadel zitten. Daarna gelijk weer verlichte zit. Hoe ver je terug moet in tempo ligt inderdaad aan het type sprong. Voor een wat dikkere 'recht-toe-recht-aan' hindernis kan je wel in een aardig tempo doorgaan, bij een technische sprong zul je meer moeten verzamelen.

Bij het water neem ik ook altijd wel aardig terug, en ze mag van mij ook in draf vallen zolang het maar voorwaarts blijft. Als ze rustig doorgalopeerd vind ik het ook goed.

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:08

Wat ik hier ook meerdere malen lees, ben ik me ook heel bewust van geworden. Vooral niet te laat terugnemen, want dan is de kans groot dat ze stil vallen.
Sunny heeft bij een afsprong meer vertrouwen als hij haar neus vooruit kan steken, dus dan moet ik wel wat meer mijn teugels laten gaan.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:57

floor01 schreef:
Mijn instructeur heeft me begin dit seizoen verteld dat je vanaf de start naar hindernis 1 beter rustig kan beginnen en dan het tempo opvoeren. Je ziet nog altijd erg veel combi's die als een kanon van start gaan en vervolgens voor de 1e hindernis terugkomen en weigeren/omdraaien oid.

Ik zelf sprong af en toe de wat moeilijkere hindernissen vanuit 'springzit'. Als paardlief dan besloot hem niet te nemen zat ik iig wat steviger in het zadel Tong uitsteken.

En dat doe ik vaak wel, niet eens bewust.
Ik begin met Fjordy altijd in een flink tempo!! En dan na hindernis 3 neem ik hem terug naar gewoon lekkere galop, en laatste stukje geef ik weer gas. Ik heb het ook anders geprobeert, maar ik vind dit het fijnste werken.

Maar misschien dat dat nog wel gaat veranderen als ik er echt in zit Lachen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:58

Ik vind het wel een beetje afhankelijk van het paard waar je mee rijdt. Klinkt misschien heel stom, maar ik heb 3 verschillende paarden in de cross gereden en bij alle 3 werkte het anders.
De volbloed moest ik niet te veel naar een parcoursgalop rijden, ook niet bij smalletjes of lijntjes. Die moest je alleen goed opgesloten houden tussen hand en been en in de aanrijdlijn op een meter of 15 een halve ophouding ter attentie geven. Ging ik teveel terug dan gingen we slingeren wat bij smalletjes geen goed plan is.
Schimmeltje wilde juist graag voor de sprong een parcoursgalop hebben; als ik harder kwam dat liep ze "in" de hindernis en stonden we stil.
Sims zit er net tussenin.
Bij haar blijf ik het tempo houden, ga plm 15 meter voor de hindernis met mijn bovenlichaam iets rechterop, en bij de laatste 2 galopsprongen zit ik in het zadel.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:22

Wat een heerlijk topic. Heb alles rustig gelezen en veel ga ik toepassen.
Nu sinds een cross of 3 kan ik zelf mijn tempo wat meer bepalen. Tot dan gingen we steigerend van start, kon ik mikken op een hindernis en mee zitten. En af en toe remmen, Nick ging lekker tekeer. Beetje erg ongecontroleerd dus....
Maar nu de controle veel beter wordt, kan ik ook veel nauwkeuriger naar een hindernis toe rijden.
En dan hangt het dus van de hindernis en van de weg naar de hindernis af hoe hard dat gaat...
In Bathmen had ik zo veel over Nick te zeggen dat ik precies volgens mijn eigen plan, de op en afsprongen uit draf heb kunnen nemen...

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:40

ja ligt aan het paard en de hindernis

normaal rijd ik in een redelijk tempo naar de hindernis, vlak voor de hindernis even een ophouding, kom met bovenlichaam iest terug en dan springt ie.
bij wat moeilijkere hindernissen ( trackener) ga ik zitten, rijd hem omhoog van voren en neem iets meer tempo, daarvoor neem ik hem iets terug zeg maar.

mars is zeer fijn te rijden in de cross en reageerd heel goed, kan alle tempo;s rijden die ik wil en hij luister naar kleine ophoudingen Haha!

zit vaak een grootdeel gewoon in de verlichte zit

bij water doe ik ook altijd rustig aan, en afsprongen ook dan krijgt ie iets meer teugel om het zelf te bekijken enz.

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:07

Ik rij niet helemaal terug naar parcourssnelheid, maar ga wel helemaal zitten, omdat ik zelf teveel de neiging heb om te ver in verlichte zit te gaan zitten boven een sprong. Verder hangt het van de sprong af hoe. En met combinaties vaak op welke afstanden ze staan. Krap of juist ruim of zelfs een in-uit daar hangt het allemaal van af.

Nog een extra vraag, als er een lang stuk is zonder hindernissen, geef je dan ook extra gas??

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:38

Op zo'n lang stuk laat ik Nick eigen tempo kiezen. Meestal is dat net even wat harder maar ik spoor niet aan ofzo...