sfranken schreef:Je zit in de verlichte zit en neemt het paard even terug voordat je bij de hindernis komt (ik ga er even van uit dat het een enkelvoudige normale sprong is, een boom ofzo) om er voor te zorgen dat je het paard bij elkaar hebt. Je hoeft niet teveel tempo terug te nemen maar gecontroleerd voorwaarts naar de hindernis rijden.
Sabine; aan jou (als ervaren crosser) dan een vraag. Bij dat terugnemen, blijf je dan in de verlichte zit, of ga je meer in het zadel zitten? (misschien meer als een springruiter)
Ik heb natuurlijk niet zoveel crosservaring. Maar naar hindernis 1 probeer ik iets rustiger te gaan. Om het paard de gelegenheid te geven te wennen aan het idee dat we aan een cross begonnen zijn. Daarna mag hij meer lopen.
Voor een normale hindernis pak ik hem iets terug maar ik hou wel goed contact.
In Princenhage stond een trakhener, en ik weet dat ie daar niet zo safe op is. Dus hier heb ik hem al zeker 25m. van tevoren teruggenomen, zijn hoofd goed omhoog gehouden en ik ben zelf meer gaan zitten in het zadel. Ik heb hem 'opgedraaid' zal ik maar zeggen. Pas 3 galopsprongen voor de hindernis heb ik hem wat losser gelaten en hij trok er toen ook zelf meer op aan.
Er stond ook ergens een kruis. Ik wilde over het midden gaan, maar dat was wel secuur aanrijden. Hier heb ik dus ook meer als in een springparcours op gereden (vooral ook omdat je na de hindernis redelijk scherp naar rechts moest wegdraaien om het verplichte poortje nog te halen).
Voor het water ga ik terug in draf. Ik wil dat hij even goed kan kijken wat er staat zodat hij niet verrast is en daardoor stopt.