[SGW] Helemaal nieuw op het gebied van SGW.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lovelucky

Helemaal nieuw op het gebied van SGW.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 19:01

Hallo allemaal,

Ik en mijn e-pony (draver) zijn helemaal nieuw op het gebied van SGW. Aangezien Britt niet heel erg uitblinkt in dressuur (de basis is er, maar mede doordat ze draver is en ik niet over voldoende talent beschik om haar goed om te scholen, zullen we nooit heel ver komen) zijn we een beetje aan het springen geslagen. Op het moment zou ze makkelijk een B proefje kunnen springen en als ik thuis met haar train (3 x dressuur en 1 a 2 keer springen) dan merk ik echt dat ze alle vertrouwen in mij heeft.
Sinds kort is dan ook het idee in mij opgekomen om misschien SGW wedstrijden te gaan rijden. Ik heb hier op bokt (in de bokt wiki) en op allerlei SGW sites al veel gelezen over SGW en ben er dus ook achter dat het seizoen een beetje tegen zijn einde aan loopt. Nu zou ik mij van de winter graag willen voorbereiden en volgend jaar dan willen beginnen met af en toe een SGW wedstrijd te rijden.

De informatie die ik overal lees is erg overweldigend en ik zou graag willen vragen of jullie het een beetje op een rijtje kunnen zetten zodat het voor mij wat overzichtelijker wordt. Ik wil graag goed voorbereid te werk gaan en zou het ook heel erg leuk vinden om een aantal keer met iemand mee te gaan naar een wedstrijd om zo veel mogelijk te leren.

Mijn vraagjes:

- Zijn voor een B cross "gewone" beschermers voldoende? (peesjes + strijklappen + rubberen springschoenen)?
- Kan je een cross rijden met een veelzijdigheids zadel?
- Hoe kan ik specifiek voor de cross trainen?
- Wat heb ik nodig voor vóór en na de wedstrijd?
- Wat heb ik zelf allemaal nodig (kwa bescherming etc.)

Verder zou ik nog duizend en één dingen neer kunnen zetten maar dat kan ik ook allemaal wel vinden in de bokt wiki etc. Ik zou gewoon graag wat ervaringen willen weten van ervaren SGW'ers én mensen die net begonnen zijn (die mij dan vertellen hoe ze het aangepakt hebben).

Groetjes Pauline en Britt

Afbeelding

P.s. Ik wil Britt (en mezelf) zo goed mogelijk beschermen en alles zo goed mogelijk voor elkaar hebben, maar ben helaas geen miljonair (beenbeschermers van €200,- kan ik mij niet veroorloven), als jullie vinden dat SGW (op laag niveau) zonder het uitgeven van dat soort bedragen niet mogelijk is, dan zal ik mij daar bij neerleggen, maar ik hoop dus op tips die me verder kunnen helpen.

Lein87

Re: Helemaal nieuw op het gebied van SGW.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:05

Je hebt niets aan mij maar ik vogl dit even want ik wil volgend jaar ook voor het eerst gaan SGW'en en weet er verder ook niet veel vanaf.... Ik ga wel eerst een paar oefen SGW's rijden en een bodyprotector aanschaffen!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:23

En toch verwijs ik je naar de wiki. Daar staat zoveel waardevolle informatie op Knipoog

Wat betreft beenbeschermers; er is genoeg te krijgen onder de 200 euro. Ik hoop dat je wel voor fatsoenlijke bescherming gaat. Een DA-rekening is vele malen duurder dan die beenbescherming.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:53

- Zijn voor een B cross "gewone" beschermers voldoende? (peesjes + strijklappen + rubberen springschoenen)?
In principe wel, maar toch zou ik je aanraden op zoek te gaan naar (tweedehands) crossbeschermers, die bieden zoveel meer bescherming dan gewone peesbeschermers. Je hoeft voor een set van 4 echt geen 200 neer te tellen hoor! Er zijn diverse merken met diverse prijzen.

- Kan je een cross rijden met een veelzijdigheids zadel?
Ja, dat kan heel goed. Heb ik ook een paar jaar gedaan. Ik cross nu al een poosje met een springzadel en dat is toch fijner.

- Hoe kan ik specifiek voor de cross trainen?
Zie FAQ en Wiki.

- Wat heb ik nodig voor vóór en na de wedstrijd?
Zie FAQ en Wiki

- Wat heb ik zelf allemaal nodig (kwa bescherming etc.)
Bodyprotector en goedgekeurde veiligheidshelm.
Kennis van de regels op SGW-gebied zodat je weet wat wel en niet is toegestaan en aan welke eisen je moet voldoen om SGW te mógen starten.

groetjes, simmie

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 19:55

@ scum, natuurlijk ga ik de beste bescherming kopen die binnen mijn budget past, maar helaas heb ik niet echt bepaald geld over Knipoog

Ik zal proberen voor mezelf een beetje samen te vatten wat er in de wiki staat maar ik vroeg me af of mensen hun eigen ervaringen en persoonlijke tips wilden vertellen.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 19:56

@ simmi, dank voor de info. Bodyprotector en goedgekeurde helm heb ik al, dus dat scheelt Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:01

Je kunt daarnaast wat crosslessen gaan volgen of wat oefencrossen starten, dan kom je er vanzelf achter of dit iets voor jullie is Lachen.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:11

Zo in je profiel te lezen, lijkt het dat je nog geen officiele wedstrijden (met startkaart) rijdt.
Voordat je aan een officiele sgw mag deelnemen moet je hier in wel startgerechtigd zijn, dus eerst nog even een winstpunt behalen in het dressuur en vervolgens in het springen. Maar zo te lezen gaat dat vast wel lukken toch?

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:41

lovelucky,

misschien is het een idee dat je komt kijken op hattem op het NK kun je al je vragen stellen ??? Ik woon zelf in lelystad is niet ver van jou vandaan, je kan in lelystad en biddinghuizen voor jezelf trainen op twee leuke terreinen om te oefenen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:40

toch staan al je antwoorden overzichtelijk in de wiki. Wb persoonlijke ervaringen kan ik alleen maar zeggen dat ik persoonlijk het uitgangspunt om te gaan crossen omdat de dressuur niet zo goed gaat, niet verstandig vind. Je zult iig eerst een wp in de dressur moeten halen (ik neem even aan dat je zelf nog nooiit officieel gestart bent) en zeker een wp in het springen. Bovendien moet je ook in de sgw een dressuurproef rijden.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:58

Lovelucky,
Wat leuk dat je intresse hebt voor SGW! Groot gelijk want het is zoooo gaaf. Je zult het snel merken op een SGW. De sfeer is heel goed, iedereen staat voor elkaar klaar. En de cross geeft natuurlijk een superkick.
Behalve de info hier op bokt is het boek van Alice Naber ook echt een aanrader om je te gaan verdiepen en idd een keer met iemand meegaan zodat je het in het echt meemaakt.
Ik persoonlijk vind dat je goed kunt beginnen met gewone pijpkousen en strijklappen. Op het moment dat je weet of je er mee verder wilt gaan kun je crossbeschermers kopen. (altijd leuk om bijv met een verjaardag oid te vragen) ook kun je goed beginnen met een veelzijdigheidszadel. Je merkt snel genoeg of je ermee verder wilt en dan is de keus aan jou om een springzadel te kopen.
Ik wil je wel adviseren om les te nemen van een crossinstructeur. Crossen is vooral een vertrouwenskwestie en dat vertrouwen kan (bijv door onervarenheid) al erg snel naar de kl*te zijn. Begin dus voorzichtig en onder goede begeileiding.
Veel succes ermee en vooral veel plezier.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:13

Lovelucky:
Top dat je meer wil gaan doen in SGW, wat de anderen zeggen, heb ik niks op aan te vullen.
Hopelijk ga je trainingen volgen en is het wat voor jullie en hebben jullie er veel lol in!
Wat ik wel jammer vind is dat je je paard in één van de eerste regels van je bericht zo negatief neezet...
Omdat hij een draver is zou hij helemaal geen aanleg hebben voor dressuur... Jammer. Ik ken zat dravers (en heb er zelf één tot M1 dressuur gereden) die met goed trainen heel ver komen.
Ik wil niet zeggen dat je nu de dressuur in moet, maar ik hoop dat je niet te negatief denkt over wat jij en je paard kunnen op voorwaarde dat je het werk zo aanpakt, dat jullie er lol in hebben.

Goed, veel plezier in crossen, ik hoop dat je niet te dure tweedehands ofzo goede beschermers kunt vinden en dat jullie er echt lekker in kunnen rijden!

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:20

Lielle schreef:
toch staan al je antwoorden overzichtelijk in de wiki. Wb persoonlijke ervaringen kan ik alleen maar zeggen dat ik persoonlijk het uitgangspunt om te gaan crossen omdat de dressuur niet zo goed gaat, niet verstandig vind. Je zult iig eerst een wp in de dressur moeten halen (ik neem even aan dat je zelf nog nooiit officieel gestart bent) en zeker een wp in het springen. Bovendien moet je ook in de sgw een dressuurproef rijden.

Ik zie nergens staan dat de dressuur slecht gaat. Ze schrijft dat het het paard niet erg ligt en dat ze er zelf niet in uitblinkt. De basis is goed en ik begrijp uit haar verhaal dat ze niet verwacht om er hoog mee te komen. Vind ik geen verkeerde gedachte om te gaan crossen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:24

Dat idee ondersteun ik ook van harte hoor!!
Gewoon op trainingen eens goed proberen of het echt wat is!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:25

ik haal het met name hieruit, maar mss lees ik dat te negatief.

Citaat:
(de basis is er, maar mede doordat ze draver is en ik niet over voldoende talent beschik om haar goed om te scholen, zullen we nooit heel ver komen)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:26

Lielle, zie mijn eerdere bericht, ik heb het ook toch wel een beetje negatief opgevat hoor...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:22

Dan haak ik hier maar even aan.

Ik ben ook voornemens om komend voorjaar mijn eerste (oefen) cross te rijden. Maak komende maand de overgangnaar de Z dressuur. Ben begonnen met springlessen en zal proberen deze winter mijn winstpunt in de B te behalen. (eerst over de drempel heen om me in te schrijven Clown )

Mijn specifieke vragen zijn:
1. Kan ik een (oefen) cross ook zonder ijzers starten?
Mijn paard is momenteel naar volle tevredenheid ijzerloos en ik zou het jammer vinden om er weer (4kant) ijzers onder te moeten laten zetten.

2. die speciale crossbeschermers zijn zeker steviger dan normale peesjes?
Mijn paars heeft namelijk twee schiefels op zijn voorbenen en daardoor is de standaard pasvorm niet echt optimaal meer te noemen.

3. wie is een fijne trainer in de buurt van Breda?
Ik weet dat ik trainers kan vinden op de SGW website. Ik ben van plan om me heel enthousiast op deze tak van sport te storten maar heb niet meteen ambities/ talent voor een hoger niveau. Welke trainer heeft er ook plezier in om beginnende combinaties te trainen zonder meteen erg ambitieus te zijn?

4. is er in de buurt van breda ergens de mogelijkheid om (erg laag) wat hindernisjes te springen in het bos? Dan kan ik spelenderwijs eens iets uitproberen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:29

Pol, mijn zusje rijdt zonder ijzers en als het met de hoeven van mijn paard lukt ik ook, dus als je paard lekker loopt zonder ijzers, dan vooral zo lekker laten lopen.
Voor de rest van je vragen, kijk rustig eens op Wiki, en op andere sites als www.sgw-eventing.nl, daar staat vanalles over terreinen en trainers...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:41

1) ik heb zelf t/m het M gecrosst zonder achterijzers, maar vond het toen toch niet echt prettig meer, maar ik ken genoeg ruiters die succesvol crossen zonder ijzers (iig t/m L)
2) ze zijn anders. Er zitten kunststof platen in om de pezen van de voorbenen en de voorkant van de achterbenen te beschermen; het hangt van de pasvorm af, of het bij jou paard problemen oplevert. Ik heb zelf met fleece gevoerde beschermers en ik kan me voorstellen dat die goed zouden werken.
3) Jan van Beek zit daar, verder komt mijn vaste trainer (Rob Janssen) ook regelmatig in die omgeving.
4) Er is een oefenterrein in de Mosten, maar daar weet ik de details niet van.

en voor TS
1) in principe wel, al heb ik vanaf het begin voor echte crossbeschermers gekozen
2) ja
3) door lessen te gaan volgen bij een goede trainer en verder regelmatig een buitenrit te maken en wat te springen. En met name je dressuurbasis uitbouwen.
4) in principe weinig bijzonders. Uitgaande van een officiele wedstrijd (dus geen oefencross) heb je een wedstrijdtenu nodig, zadel, hoofdstel en beenbescherming + een bodyprotector en een goede cap. Belangrijkste IMO is goede begeleiding. Verzorign achteraf is vooral koelen (kan ook met gewoon stromend water) en tijd genoeg nemen om uit te stappen.
5) bodyprotector, goede cap, wp in de dressuur en in het springen

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:09

Pol013: leuk dat je een uitstapje naar de SGW-sport overweegt. Een hoog opgeleid dressuurpaard is altijd handig maar absoluut niet noodzakelijk om veel plezier aan de sport te beleven.

Iets wat je wel moet hebben is zin om verre afstanden af te leggen Haha! We hebben hier in N-Limburg in Ysselsteyn een perfect oefenterrein voor beginnende crossers en in het voorjaar 2008 worden hier weer trainingen gegeven door G. Franken. Meer info kan je krijgen via Sfranken hier op het forum of op hun website http://home.hetnet.nl/~franken/
In jouw regio zou ik het terrein van de familie Schager in Putte aanraden, info op www.sgw-eventing.nl. Zij geven volgens mij ook instructie.
Jan van Beek zit in Rijsbergen, hij geeft ook instructie maar ken zijn terrein verder niet.

Aan TS:

Volgens mij zijn al je vragen al beantwoord of vind je de antwoorden toch in de Wiki maar ik wil je toch graag een tip geven. Probeer voordat je allerlei aankopen doet, eerst eens een paar crosstrainingen te volgen bij een ervaren en deskundige instructeur. Let wel, ook voor de hierboven genoemde trainingen, die natuurlijk ook voor jou geschikt zouden zijn, wordt een minimale eis van 1 winstpunt in het springen gesteld. Dit betekent dat je voordat je überhaupt zou mogen starten, nog veel tijd moet steken in het halen van een eerste winstpunt in de dressuur en daarna in het springen. Zoals je ziet, je kan niet zomaar beginnen met SGW. Er wordt wel wat van ruiter en paard gevraagd maar als je deze winter je winstpunten haalt, zou je in 2008 wat oefencrossen kunnen rijden.

AnneMieKe_89Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:41

Jan van Beek heeft geen eigen terein, maar hij geeft veel trainingen in de regio brabant. Hij gaat dan vaak naar Poppel, Baarle Nassau, of Minderhout.
Geeft zeker heel fijn les!!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:06

@ Ibonn
Als het goed is hoef ik niet zo gek ver te gaan rijden. Hier in de buurt hebben we iig Chaam, Princenhage, Etten Leur. Als ik die drie al eens kan rijden naast mijn dressuurwedstrijden heb ik het al aardig druk.

Voor mij was het wel nodig om op een iets hoger niveau dressuur te rijden. Hij heeft hierdoor (eindelijk) meer handigheid in zijn lijf gekregen. Koe

Moste(n?) en Putte *zoekt op anwb.nl* Dat is best een eind uit de richting. Hoop dat het niet allemaal zo ver is.
Ik zie dat hier in de buurt in tilburg een oefenterein zit. Dat is wel aardig in de buurt.

Dat zijn al twee ervaringen zonder ijzers. Dat zou mooi zijn zeg! De M is nog niet helemaal het streven dus dat zal voorlopig wel goed komen dan.

Nu eerst een fijner springzadel vinden....

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:16

Citaat:
Als het goed is hoef ik niet zo gek ver te gaan rijden. Hier in de buurt hebben we iig Chaam, Princenhage, Etten Leur. Als ik die drie al eens kan rijden naast mijn dressuurwedstrijden heb ik het al aardig druk.

Als het jou net zo vergaat als enkelen onder ons, waaronder mezelf, zou je wel eens verslaafd kunnen raken aan het crossen Haha! Ikzelf was een echte dressuurprikker en mijn paard liep ook Z toen we 3 jaar geleden begonnen. Intussen rij ik in de zomer geen gewone wedstrijden meer, alleen maar SGW's. Al die moeite van vlechten en wassen voor één dressuurproef van een paar minuten stond me steeds meer tegen, op een SGW ben je echt de hele dag bezig en begint het pas na de dressuur. Wedstrijddagen van 12-14 uur zijn geen uitzondering Tong uitsteken

Nog een toevoeging: 1 tot 1,5 rijden voor een training is vrij normaal voor ons. Oefenterreinen zijn niet dik gezaaid en na wat trainingen ken je de sprongen op een terrein en zal je eens ergens anders moeten gaan trainen.

AnneMieKe_89Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:08

p0lo: Ik denk dat 'De Mosten' bedoeld wordt. Dat is volgens mij niet zo ver weg voor jou hoor. Dat ligt nét in Belgie, in Meer.

En 3 wedstrijdjes is toch niet echt druk? Wij rijden er ong. 8 in een jaar! En zoals Ibonn al zegt, met SGW's ben je vaak echt een hele dag bezig. Wat ik heel erg leuk vind!! En vroeg opstaan is eerder regel dan uitzondering Nagelbijten / Gniffelen
Daarbij is een uur rijden echt kort voor ons, we zijn vaak zat ook 2enhalf uur onderweg!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:56

AnneMieKe_89 schreef:
p0lo: Ik denk dat 'De Mosten' bedoeld wordt. Dat is volgens mij niet zo ver weg voor jou hoor. Dat ligt nét in Belgie, in Meer.

En 3 wedstrijdjes is toch niet echt druk? Wij rijden er ong. 8 in een jaar! En zoals Ibonn al zegt, met SGW's ben je vaak echt een hele dag bezig. Wat ik heel erg leuk vind!! En vroeg opstaan is eerder regel dan uitzondering Nagelbijten / Gniffelen
Daarbij is een uur rijden echt kort voor ons, we zijn vaak zat ook 2enhalf uur onderweg!

Naast mijn dressuur wedstrijden. Dan nog te bedenken dat ik maar eens per maand op wedstrijd ga en dan noem ik het al snel 'druk'.

Jullie zetten me wel al een het denken. Ik denk dat het wel eens heel raadzaam zou kunnen zijn als ik mijn vriend ga enthousiasmeren.
want
A anders ziet hij me bijna niet in de weekenden (mopper mopper)
B wie krijg ik anders zo gek om me een hele dag te komen helpen....