[SGW] Doorrijden na 3 of 4 weigeringen in de cross

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MJ_

Doorrijden na 3 of 4 weigeringen in de cross

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 09:59

Doorrijden na 3 of 4 weigeringen in de cross
13 september 2007

De laatste tijd wordt er regelmatig gerapporteerd dat er deelnemers zijn die tijdens eventingwedstrijden doorrijden na 3 weigeringen op dezelfde hindernis of in totaal 4 weigeringen in de cross. Wanneer een deelnemer een vierde weigering heeft of een derde weigering op dezelfde hindernis dan is de deelnemer uitgesloten en dient de cross te verlaten.

Dit staat opgenomen in artikel 342 lid 1b van het Disciplinereglement Eventing. Wanneer een deelnemer de cross niet verlaat dan moet dit aan de KNHS gerapporteerd worden door de Federatievertegenwoordiger, waarna door de KNHS een administratieve maatregel wordt genomen in de vorm van een officiële waarschuwing of een administratieve heffing. Het soort maatregel hangt af van de overtredinghistorie van de deelnemer, zoals artikel 66 en 67 van het Algemeen Wedstrijdreglement bepaalt. De KNHS vindt het belangrijk dat deze gedragsregels worden nageleefd. Ervaring leert gevaarlijke situaties ontstaan wanneer een deelnemer, na te zijn uitgesloten, doorrijdt. Immers andere deelnemers worden hierdoor gehinderd en kunnen afgeleid worden als ineens een uitgesloten deelnemer in de weg rijdt. Ook geldt dat na een aantal weigeringen in de cross de vermoeidheid bij het paard en pony vaak toeneemt. Om deze redenen moet veiligheid altijd voorop staan en wordt het overtreden van deze regels als administratief verzuim aangemerkt en door de KNHS afgehandeld.
bron: http://www.knhs.nl

Ik vind het op zich een begrijpelijke regel, maar het is soms lastig uitvoerbaar want als ruiter krijg je soms een weigering aangerekend die je zelf niet verwacht en dan is het moeilijk de tel bijhouden!

Dit zou op de wedstrijden dan ook meer aandacht moeten krijgen, dat een ruiter uit de cross wordt gehaald.

Ben benieuwd naar de mening van anders crossers!

Caatje1986

Re: Doorrijden na 3 of 4 weigeringen in de cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:02

Miss J,

Ik ben het met je eens. Ook moet er duidelijk omgeroepen worden dat combinatie nr die en die de cross moet verlaten in verband met 4 weigeringen. Je hebt gelijk wat betreft het feit dat er soms weigeringen worden aangerekend die er niet zijn, maar ik denk dat dit artikel voornamelijk is voor mensen die overduidelijk 4 weigeringen hebben en dan alsnog doorgaan. In ede was er ook zo'n dame die gewoon doorreed, maar zij kreeg wel op haar donder van mevrouw de omroepster!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 10:06

Ja soms is het gewoon duidelijk. Ik had zelf in Hooge Mierde vier stops. Ik dacht eigenlijk dat het er drie waren dus ben ook doorgereden. Ik heb daar dus een boze brief over gekregen maar vond die toon ook wat erg onaardig. Want ik was me er niet van bewust.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:54

M-J: in reactie een drietal opmerkingen.

1. Het lastige zit er niet alleen in dat je als ruiter niet weet hoeveel weigeringen je op een gegeven moment hebt. Dat is wel een deel van het probleem, want met hetzelfde gemak waarmee je een weigering "aangesmeerd" krijgt waar je hem niet verwacht of niet terecht vindt, krijg je ook wel een een weigering níet aangerekend. En wat doe je wanneer je een weigering aangerekend krijgt, stopt en achteraf het protest tegen de jurybeslissing wint? Hoe eerlijk is dat voor de wedstrijd? Kortom: waar het duidelijk is dat je een weigering te veel hebt gemaakt, moet je gewoon je biezen pakken; waar eerlijk en in alle redelijkheid twijfel bestaat moet je door kunnen rijden.

2. Voor de wedstrijdleiding vind ik het lastig dat ze geen overzicht hebben. Letterlijk, want de hindernissen en de ruiters zijn voor een groot deel niet in het zicht van een centrale post, èn figuurlijk, want niet bij alle wedstrijden wordt bijgehouden wat een combinatie onderweg doet. De wedstrijdleiding kan dus niet altijd goed ingrijpen.

3. De hindernisjury's, die toch een soort wedstrijdleiding bij een hindernis zijn, kunnen ook niet alles: ze weten van elkaar niet wat onderweg gebeurt, ze kunnen niet altijd de ruiter vertellen of deze het bij hun hindernis wel of niet goed heeft gedaan en zo voort. Je kunt hun hulp om de ruiter uit de wedstrijd te halen dan ook alleen benutten wanneer ze weten wat de combinatie in kwestie tot dat moment heeft gedaan.

Ik denk, ik vind dat je als ruiter de cross uit moet als je duidelijk te veel "hindernisfouten" maakt. Punt. En in de meeste gevallen is dat ook duidelijk. De "koers" verloopt dan ook ordentelijk en overzichtelijk; combinaties zitten elkaar dan niet of minder op de verkeerde plaatsen in de weg. Het probleem zit 'm juist in de grensgevallen waarin het niet helder is, voor ruiter, official of wedstrijdleiding. En het probleem gaat spelen wanneer je "boze opzet" bij de ruiter vermoedt. Voor die laatste gevallen (grensgevallen en het vermoeden van boze opzet) is geen standaard oplossing of protocol te maken.

Groeten, Paul

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:12

Ik snap dat het soms niet duidelijk is en dat mensen dan achteraf een boete krijgen die ze niet verwachten maar soms merk je dat ruiters bewust doorrijden. Heb al op diverse crossen als hindernisjury gezeten en ben niet bang om een keer hard te roepen naar een ruiter dat-ie meot stoppen maar er zijn er maar weinig die uit zichzelf hun nummer afgeven of stoppen.

Het ultieme hoogtepunt was in Ede dit jaar, ik dacht echt dat de omroepster uit haar busje zou komen om de amazones die weigerde te stoppen van haar paard te halen, zo ging ze tekeer door de microfoon Haha! Dat vond ik een voorbeeld van iemand die echt een boete verdiende, trainen moet je niet tijdens de cros doen en zeker niet op het hoofdterrein Haha! Al begrijp ik wel de frustratie die erachter moet zitten.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 11:21

Oke, ik begrijp jullie reacties wel over deze duidelijke gevallen!
Zeker als mensen na een waarschuwing doorrijden is daar natuurlijk niks aan goed te praten.

Voor mijn eigen geval zou ik echt bezwaar maken als ik een boete had gekregen, want tijdens de cross had ik zelf echt maar 3 weigeringen geteld. En niemand heeft mij gewaarschuwd.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:32

Uit ervaring kan ik zeggen dat de KNHS erg star is in dit soort dingen en weet niet of je er iets mee zou opschieten. De regel is dat je op wedstrijd moet protesteren tegen die 4e weigering en niet na de wedstrijd en nadat je de boete al gehad hebt. Naderhand kan er niets meer aan de uitslag gedaan worden.

Maar is idd een nare ervaring als er zo'n officiele waarschuwing binnenkomt die je totaal niet verwacht.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:57

Michael en ik hebben ook allebei al een boze brief thuis gehad Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb in Hooge Mierde een tijdje staan kloten bij de afsprong.
Wist niet precies hoeveel stops ze daarvoor zouden rekenen, ik keek ze nog aan toen ik hem uiteindelijk wel af was, maar de hinderniscontroleurs gaven niets aan. Toen ben ik mooi doorgereden.

Het is inderdaad vaak moeilijk bij te houden hoeveel stops je nu eigenlijk hebt. Mijn broertje had in Wieringerwerf een stopje op 2, twee stopjes op 4, en hier en daar nog wat. Hij wist zelf niet eens meer precies hoeveel een waar.

*edit: Die waarschuwing was inderdaad niet echt op een vriendelijke toon. Het kwam nogal star en dreigend over. Net alsof je een vreselijk gevaarlijke misdaad hebt gepleegd..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:09

Je kunt als hindernisrechter alleen iemand stoppen als die een val van het paard bij jouw hindernis heeft, of 3 weigeringen. Anders kan alleen de wedstrijdleiding aangeven dat ene combinatie te veel weigeringen heeft, maar dat overzicht ontbreekt regelmatig. Het is idd de verantwoordelijkheid van de ruiter om op tijd te stoppen, maar zoals hierboven al is opgemerkt weet je als ruiter ook niet altijd hoeveel weigeringen je hebt. Maar ik ken wel uit eigen ervaring wat voorbeelden van mensen die bewust doorrijden terwijl ze zijn gewaarschuwd om te stoppen (in dat geval, te veel weigeringen op de waterbak). En die mogen wat mij betreft veel strenger worden aangepakt.

Maar het is idd wel dubbel, we kennen ook de voorbeelden van ruiters die onterecht een weigering aangerekend hebben gekregen, die naderhand ongedaan is gemaakt. Op zich levert dat dan dus geen waarschuwing van de KNHS op (omdat het bij de uitslag is gecorrigeerd) maar als je die verplicht uit de cross haalt, worden ze ernstig benadeeld.

Ik ga de KNHS gewoon eens mailen met dit voorbeeld Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:11

/add
maar ik denk dat er maar weinig van dit soort uitzonderingen zijn, als je op meerdere hindernissen problemen hebt, weet je toch al snel dat je naar de 4 weigeringen totaal gaat. Ik heb in Ede op de grens gezeten, en dat wist ik onderweg toch al heel goed.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:20

Citaat:
Naar aanleiding van het bericht op www.eventingsport.com over het ten onrechte doorrijden in de cross na 3 of 4 weigeringen heb ik onderstaande reactie geschreven. Graag zou ik hierop de visie van de KNHS horen.

Wie is gerechtigd een deelnemer te stoppen?
Een hindernisrechter kan alleen een deelnemer op eigen initiatief stoppen in geval van een val van het paard, 3 weigeringen of 2 * een val van de ruiter bij de hindernis waarvoor hij/zij verantwoordelijk is.

In alle andere gevallen kan alleen de wedstrijdleiding aangeven dat een combinatie te veel weigeringen (of vallen) heeft. Helaas ontbreekt dat overzicht ontbreekt.

Aantal weigeringen niet altijd bekend bij de ruiter
Het is inderdaad de verantwoordelijkheid van de ruiter om te stoppen na zijn 3e/4e weigering, maar als ruiter ben je ook niet altijd precies op de hoogte hoeveel weigeringen je hebt. Het gebeurt regelmatig dat een hindernisrechter en een ruiter van mening verschillen of en hoeveel weigeringen er moeten worden aangerekend bij een aarzeling bij bijvoorbeeld een afsprong of een waterinloop.

Dit kan er dus toe leiden dat een combinatie door rijdt, terwijl achteraf blijkt dat deze uitgesloten had moeten worden.

Onterecht toegekende weigering
Er zijn voorbeelden van ruiters die onterecht een weigering aangerekend hebben gekregen, die naderhand ongedaan is gemaakt. Op zich levert dat dan dus geen waarschuwing van de KNHS op (omdat het bij de uitslag is gecorrigeerd) maar als deze combinaties verplicht zouden zijn geworden om de cross te beeindigen, worden ze ernstig benadeeld.

Ik start zelf in de klasse M sgw, en daarnaast regelmatig actief als hindernisrechter.

vriendelijke groet, Lielle van Laren

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:23

Ben benieuwd wat je als antwoord krijgt Lielle Lachen

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 12:30

ben ook benieuwd lielle!

Ik had in Hooge Mierde een grote aarzeling op 1, maar kon Os doordrukken zonder stil te staan. Voor mijn gevoel dus geen weigering. Ik kwam over de finish met 3 stops maar hoorde toen van Tom dat 1 ook als weigering was omgeroepen. Ik heb daar niks mee gedaan omdat ik toch al de balen inhad dat het niet wilde lukken en 3 of 4 stops "toch niets uitmaakten".

Mocht er een volgende keer komen (niet de bedoeling uiteraard Haha! ) dan leer ik hier iig uit dat je toch altijd werk moet maken van voor je gevoel onterechte weigeringen. Zelfs als je geen gelijk krijgt kun je misschien vragen of bij de uitslag melding kan worden gemaakt van jouw protest, misschien dat de KNHS dan wel snapt waarom je bent doorgereden?

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:32

En anders ik, Lielle, je hebt het precies omschreven zoals ik het dacht. Laat komen die reactie!! (tja, KNHS, hoe lang moeten we daarop wachten....)

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:00

Lielle schreef:
Je kunt als hindernisrechter alleen iemand stoppen als die een val van het paard bij jouw hindernis heeft, of 3 weigeringen. Anders kan alleen de wedstrijdleiding aangeven dat ene combinatie te veel weigeringen heeft, maar dat overzicht ontbreekt regelmatig. Het is idd de verantwoordelijkheid van de ruiter om op tijd te stoppen, maar zoals hierboven al is opgemerkt weet je als ruiter ook niet altijd hoeveel weigeringen je hebt. Maar ik ken wel uit eigen ervaring wat voorbeelden van mensen die bewust doorrijden terwijl ze zijn gewaarschuwd om te stoppen (in dat geval, te veel weigeringen op de waterbak). En die mogen wat mij betreft veel strenger worden aangepakt.

Maar het is idd wel dubbel, we kennen ook de voorbeelden van ruiters die onterecht een weigering aangerekend hebben gekregen, die naderhand ongedaan is gemaakt. Op zich levert dat dan dus geen waarschuwing van de KNHS op (omdat het bij de uitslag is gecorrigeerd) maar als je die verplicht uit de cross haalt, worden ze ernstig benadeeld.

Ik ga de KNHS gewoon eens mailen met dit voorbeeld Haha!

Goed van je (ik heb jouw brief al gelezen, spijker op de kop). Wat kunnen we meer bereiken wanneer we naast jouw e-mail een collectieve brief of e-mail doen? Groeten, Paul

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:16

Voorlopig even helemaal niets wat mij betreft, ik ben gewoon erg benieuwd naar hun reactie.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:08

Ik heb dit dus ook aan de hand gehad, in EL heb ik een verkeerde hindernis gesprongen die 'sochtends nog voor het M afgevlagd stond.
Na het water ging je een stuk op waar geen luidspreker te vinden was en hoe kom je er dan achter.

Water en afsprongen zijn altijd lastig tav weigeringen. Mijn paard staat boven ook even stil om der afstand in te schatten, kreeg er in EL wel een weigering voor. Heb zelfs eens een weigering gehad omdat ik van galop naar draf ging en dat was tempoverandering Slapen en mocht niet.

Het is dus makkelijker gezegd dan gedaan om daar wat op te vinden en zeker voor jonge ruiters die voor het eerst starten is het niet duidelijk wanneer iets wel of niet als weigering wordt aangerekend.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:59

Ben het helemaal eens met bovenstaande. (moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook 1x ben doorgereden met teveel weigeringen, maar heb nog niets van het KNHS gehoord)

Het inzicht in wat wanneer een weigering is moeilijk te omschrijven. Mijns inziens mogen ze bij een afsprong en water iets soepeler zijn dan bij andere sprongen. Clubgenootje moest in Neede het nummer inleveren omdat 'ie aarzelde op het water. Ze waren daar vrij streng. Terwijl er B combinaties de boom na de afsprong wel hebben gesprongen zonder hier commentaar op te krijgen.
En dat terwijl in Etten Leur mensen gediskwalificeerd zijn.

Het is lastig natuurlijk, je moet ook maar voldoende mensen vinden die het leuk vinden om een hele dag bij een hindernis te zitten omdat er zoveel malloten zijn die een cross willen rijden!!! Haha!
En dan moet je ze in 1 of 2 avonden bijbrengen wat ze wel en niet mogen doen en wel of niet mogen toestaan. Lastig... Bloos

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:37

Daarom ben ik erg blij dat een wedstrijd als bijvoorbeeld IJsselstein een info avond voor de hindernisjury's houdt. Ikzelf mag van mezelf aannemen na 9 jaar sgw's en CIC's dat ik het wel een beetje weet maar ik kan me voorstellen dat voor sommige jury's het heel moeilijk beoordelen is.
Wat Neede betreft, met alle respect, ik kreeg daar het idee dat deze wedstrijd niet door "sgw-mensen" georganiseerd is, en dan krijg je makkelijk dit soort situaties......

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:42

Ibonn schreef:
Ik snap dat het soms niet duidelijk is en dat mensen dan achteraf een boete krijgen die ze niet verwachten maar soms merk je dat ruiters bewust doorrijden. Heb al op diverse crossen als hindernisjury gezeten en ben niet bang om een keer hard te roepen naar een ruiter dat-ie meot stoppen maar er zijn er maar weinig die uit zichzelf hun nummer afgeven of stoppen.

Het ultieme hoogtepunt was in Ede dit jaar, ik dacht echt dat de omroepster uit haar busje zou komen om de amazones die weigerde te stoppen van haar paard te halen, zo ging ze tekeer door de microfoon Haha! Dat vond ik een voorbeeld van iemand die echt een boete verdiende, trainen moet je niet tijdens de cros doen en zeker niet op het hoofdterrein Haha! Al begrijp ik wel de frustratie die erachter moet zitten.

Nummero 22 was het toch ? Haha! Hahaha vond dat ook echt mooi om te horen in Ede!! Dat vind ik idd ook een voorbeeld voor iemand die een boete verdient. Maar net wat je zegt MJ, soms krijg je er ongemerkt een aangerekend.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:46

ben benieuwd lielle!
vindt het idd terrecht

dit weten een heleboel ook niet.

Bij waterinlopen mag een kleine aarzeling nooit een weigering tot gevolg hebben
als het totaal beeld voorwaarts blijft. Deze beoordeling vraagt ook een grote
deskundigheid van de hinderniscontroleur.
Bij afsprongen mag een paard/pony even aarzelen om zijn landing te taxeren.
Dit is in overeenstemming met de africhting van paard/pony en deze kleine
aarzeling
moet derhalve niet als een weigering worden aangerekend. Deze beoordeling
vraagt een grote deskundigheid van de hinderniscontroleur.

en wordt wel eens als weigering gerekend omdat ze even stilstaan

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:11

Nee en daarom proberen ze in W'werf altijd crossruiters bij de lastig te beoordelen hindernissen te zetten. Hoewel ik uit eigen ervaring weet dat die ook wel eens te soepel zijn. Heb mensen ook wel eens een weigering tekort opgeschreven zodat ze nog even verder konden met hun jonge paard Bloos
Ik zat toen bij het eerste slootje en daar staan ze dan zo op te draaien, als ze er dan over zijn kunnen ze nog even wat leren onderweg. Ik doe dit alleen bij twijfelgevallen, hoeveel draaien, passen zijwaarts is een weigering Verward . Twijfel ik tussen 2 of 3 rond ik het af naar beneden.
Dit geldt ook voor de hele kleintjes die op hindernis 2 al de 4de weigering te pakken hebben, omdat de pony steeds terug wil naar de rest. Zo'n beestje komt de cross toch nie foutloos door en dan kan ze beter nog een hindernisje springen. Is ook beter voor die draken van pony's. Even weten dat dat gezeur niet de kortste weg naar de trailer is.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:32

Bij "de hele kleintjes" (B-pony'tjes en kleine baasjes roep ik dan) vind ik inderdaad dat hindernisjury en wedstrijdleiding niet altijd wedstrijd-streng of wedstrijd-star moet zijn; geef ze de gelegenheid om de cross uit te rijden al rijden ze om de helft van de hindernissen heen. Aan de andere kant zie ik dat dit soort combi's nog weleens onvoorbereid de cross in wordt gestuurd - zowel wat betreft wat ze tegen kunnen komen als wat betreft hoe ze moeten rijden en zich moeten gedragen. Een betere voorbereiding voor ruiter en pony kan je in die hoek goed helpen, dus.

Groeten, Paul

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:39

Ben ik het mee eens, maar ik ken ook een heleboel kleintjes (bv neefjes en nichtjes van Ronald) die er wel voor trainen, maar waar de pony dan eigenlijk even te sterk voor is. Zeker voor de ABtjes en soms zefs Ctjes wordt er weinig gebouwd. Om die kinderen dan in 1 vd weinige crossen naar huis te sturen. Oefencrossen staan ook vaak aardig aan de maat voor die kleine pony's.

Ik denk dat voorbereiding het sleutelwoord is met onervaren combinaties, maar zeker in het B vind ik niet dat je zo erg streng moet zijn. 1 weigering en de 2de uit stilstand, is bij mij niet altijd 2 weigeringen. Vanaf het L ben ik wel strenger.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:45

Precies, maar zo is het ook bedoeld. ER staat meen ik ook in het reglement of de instructie dat die aarzeling ook afhankelijk van de klasse moet worden beoordeeld.