[SGW] Leerpaard of jong paard als eerste sgwpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

Leerpaard of jong paard als eerste sgwpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 18:32

Mijn vraag is wat raden jullie me aan. Over een jaar ofzo wil ik de overstap naar sgw maken na jaren dressuurruiter te zijn geweest. Ondanks dat vandaag mijn kennismaking met sgw zeer pijnlijk verlopen is, wil ik nog steeds mijn droom waar maken en wil dan dus een paard kopen waar ik sgw mee kan gaan rijden.

Nu is mijn budget ook weer niet zo luxe dus heb ik bedacht dat ik 2 keuzes heb.
1 ik koop een jong paard (3/4/5 jaar) en ga daar mee beginnen. Paard zal dus nog geen sgw gelopen hebben
2 ik koop een leerpaard dat boven de 12 waarschijnlijk nog ouder is dat hoog in de sgw gelopen heeft.

Wat raden jullie me aan?

Sanne_Visser

Re: Leerpaard of jong paard als eerste sgwpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:34

Eerst een ouder paard denk ik Bloos

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:50

Dat is denk helemaal aan jezelf. Wil je er nog meer mee doen dan alleen crossen of alleen crossen? Een ouder paard wat al wat kent is voor je zelf zeer goed en dat paard maakt jou dan wel wegwijs in de SGW. Maar als je toch langer verder wil met een paard en niet alleen wil crossen zou je misschien voor een jong dier kunnen gaan.

En een ervaren dier hoeft niet 12 jaar ouder te zijn hoor. Er zijn ook wel 8 jarige paarden die genoeg ervaring hebben in de SGW, of zelfs nog jonger.

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:18

Joki schreef:
Mijn vraag is wat raden jullie me aan. Over een jaar ofzo wil ik de overstap naar sgw maken na jaren dressuurruiter te zijn geweest. Ondanks dat vandaag mijn kennismaking met sgw zeer pijnlijk verlopen is, wil ik nog steeds mijn droom waar maken en wil dan dus een paard kopen waar ik sgw mee kan gaan rijden.

Nu is mijn budget ook weer niet zo luxe dus heb ik bedacht dat ik 2 keuzes heb.
1 ik koop een jong paard (3/4/5 jaar) en ga daar mee beginnen. Paard zal dus nog geen sgw gelopen hebben
2 ik koop een leerpaard dat boven de 12 waarschijnlijk nog ouder is dat hoog in de sgw gelopen heeft.

Wat raden jullie me aan?

Ik rijd met een ouder paard wat Z heeft gecrosst. Qua ervaring heeft het zeker voordelen (heeft alles al gezien). Soms ook wel nadelen als hij zelf het voortouw neemt maar over het algemeen zal ik het weer zo doen. (ben ook niet echt een held met jonge paarden)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:42

Ik ben ooit begonnen als groene pony/groene ruiter combinatie die ook nog tussen de paarden moest starten.
3 jaar geleden heb ik een groen paard gekocht en zelf opgeleid. Ik heb nu meer ervaring en mijn paard is springt beter dan mijn pony.
Wel had ik gezegd dat ik hem terug zou brengen als ze niet door het water zou gaan.

Ik denk dat het heel belangrijk is om veel te investeren (en dan vooral tijd Knipoog ) in trainingen. Ik rijd al een aantal jaar de trainingen van West (N-H +Z-H) en dat heeft mij en mijn pony en paard super geholpen.
Ik weet ook niet wat je wilt bereiken, maar ook een jong paard kan het werk niet aan willen pakken. Daarnaast zijn er ook 9 of 10 jarige die M of Z lopen. Een jongen van onze cursus had eerst een jang paard wat er de lol niet van inzag en het ging dus helemaal niet. Hij heeft een 2* paard gekocht en later nog een 3* en je ziet hem vooruit gaan.
Hij heeft alleen een iets groter budget denk ik.

Over de prijs valt soms ook weinig te zeggen, zie tegenwoordig veel 3 jarige die net zoveel moeten kosten als een 8 jarige.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:42

Ligt eraan hoe goed je zelf al kunt rijden. Ik vind jonge paarden verreweg het leukste. Je bouwt een band op en je weet precies hoe hij is. Ik zou bijvoorbeeld eerder met een jong zelf opgeleid paard een L cross rijden, dan met een 2* paard een M cross.

Wat je wel nodig hebt in een jong paard is lef en een aardige springtechniek...anders is het zonde van de tijd en energie die je erin steekt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:45

Heb je zelf al wel springervaring? Als dat niet zo is, ben je mss beter af met een leerpaard, maar als je al wel veel hebt gesprongen is een jonkie opleiden prima te doen.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:45

Gezien jou verleden met SGW zou ik gaan voor een wat ouder paard die ervaring heeft (en dan niet eentje met een gebruiksaanwijzing van hier tot tokyo). In ieder geval geen groen paard die het allemaal nog nooit heeft gezien, een 7jarige met ervaring is natuurlijk ook perfect.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:50

foutje

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:13

Wij hebben nu bijna 3 jaar terug voor mijn moeder eigenlijk een paard gekocht, wat toen wat B crossen had gelopen.
Dus niet een super ervaren paard, maar hij had de B crossen teminste al wel gezien.
Ik dacht er nooit maar dan ook nooit aan om te gaan crossen, vond het veelste eng.
Totdat ik dit jaar op kamp ging, in Ermelo, ik moest naar de SGW week, de andere weken kon ik niet.
Ik vond het helemaal geweldig, en 2 sept. heb ik mijn 1e cros gehad.
Had ik een ander paardje gehad, was ik niet eens op kamp gegaan.
Ik ben echt blij dat hij al ervaren was.
Ik zou echt voor een ervaren paard gaan, en dan hoeft hij dus niet meteen M gecrost hebben, als hij de sprongen maar een beetje kent.....

Als je met een jong paard begint, kan dat toch wel erg lastig worden......
Bovendien zijn goede jonge paarden ook niet altijd goedkoop.....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:34

Je kunt ook nog met het paard waarmee je vandaag de training hebt gevolgd eerst wat trainingen volgen. Dan heb je zelf wat meer ervaring en kun je ondertussen op zoek naar een paard waar je echt de SGW mee in wilt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:34

ik ben nu wel benieuwd wat die pijnlijke ervaring was Knipoog

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:35

Leer paard ik heb een jong paard genomen en dat had ik beter niet kunnen doen aangezien ik nog veel moest leren en nu nog!

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:43

Vind het er vanaf hangen wat jouw eigen ervaring is met springen, en met groene paarden.
Als je met dit beide al wat ervaring heb dan is een jong paard het proberen waard.
Als je zelf geen spring ervaring hebt dan zou ik in ieder geval voor een wat ouder paard die tenminste wel spring ervaring heeft.
Sgw ervaring vind ik persoonlijk niet belangrijk, daar groei je vanzelf wel in dmv trainingen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:47

Ik heb zelf op een zeeeeeer ervaren pony m'n eerste crosskilometers gemaakt en dat is me goed bevallen.
Scheelde ook dat m'n ouders er geen verstand van hadden en ik ook niet dus de pony was de enige die me voor ongelukken wist te beschermen.

Ik denk dat het vooral heel belangrijk is dat je een paard hebt dat goed bij je past. Je hebt hele ervaren paarden die bv heel kijkerig zijn en dat past niet bij iedere ruiter dan kan iemand misschien veel makkelijker wegrijden op een jong paard die nuchterder is.

Denk wel dat als je een ervaren paard kunt vinden die je goed past je daarmee het snelste ervaring op kunt doen maar dat moet ook maar net je doel zijn.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 21:30

Mijn pijnlijke ervaring is dat ik vandaag mijn eerste crosstraining ooit had (vorig paard waar ik mee zou beginnen kreeg een week voor mijn eerste crosstraining een blessure waardoor hij nooit meer mag springen) en na een kleine 20 minuten nogal hard met de rand van een afsprong en de grond in aanraking ben gekomen omdat mijn zadel volledig weggleed. En ik reed omdat het eenmalig was zonder bodyprotector, dus tot nu toe kan ik niet eens opstaan zonder om de 2 uur paracetamol te slikken.

Mijn springervaring is tot nu toe vrij beperkt maar ik ga vanaf oktober 2x per maand springles volgen met mijn bijrijdpaard. De haf waarmee ik vandaag gereden heb is van mijn zusje die 100 km verder op woont. En misschien dat ik mijn bijrijdpaard mee kan nemen naar KNHS instructieweek zodat ik weer een keer vaste hindernissen kan springen.

Verder wel behoorlijk ervaring met jonge paarden

Waarom ik boven de 12 heb gezegd is omdat veel paarden die hoger gelopen hebben tot die leeftijd toch buiten mijn budget vallen als ik het baseer op sporthorses en marktplaats.

Ik ga va

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:33

Het is dus geen optie om met de haf van je zus te rijden.

Je kunt ook nog kiezen voor een wat ouder paard dat behoorlijk gesprongen heeft, maar nog niet noodzakelijk SGW heeft gedaan.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:35

En wat noem je hoger? Een paard die met flink wat kilometers M heeft gelopen is vaak behoorlijk ervaren.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 21:41

ja M of hoger denk dat dat hoog genoeg moet zijn om mij mijn eerste crosstrainingen door te krijgen.

Kreeg toen ik me vandaag bij crosstraining afmeldde wel meteen mee dat ik door moest gaan als ik geen pijn meer had want ik had wel de goede mentaliteit en leergierigheid. Dat is ten minste iets

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:42

Hummm, om je eerste crosstrainingen door te komen red je het ook wel met een gewoon betrouwbaar paard dat weleens een hindernisje heeft gezien Haha!.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:44

Ik ben zelf met een ervaren paard begonnen, had zelf wel veel spring en terrein ervaring. Ik heb veel van dat paard geleerd. Persoonlijk vond ik het erg prettig om te weten dat mijn paard het allemaal al gezien had en mij zo af en toe kon helpen als ik zat te prutsen.
Nu heb ik een 8/jarig springpaard gekocht die geen enkele ervaring had met crosswerk en weinig buiten in het bos of op de heide liep. Met dit paard ben ik nu in de B begonnen en door mij ervaring, ik crosste tot vorig jaar M met mijn oude paard, kan i nu mijn onopgeleide paard wel veel beter begeleiden.
Maar ik ben het wel eens met wat Katja hierboven al gezegd heeft, dat het van belang is dat het paard bij je past.

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:35

hoi, ik heb met mijn paard vorige maand me eerste oefencross gereden mijn paard is net vijf jaar ik heb hem als tweejarige gekocht en zelf beleerd. De afgelopen twee jaar grotendeels dressuur gereden. en zins een half jaar iedere week springles. Ik had zelf geen ervaring met springen maar ben niet snel bang. De oefencross ging erg goed hij was super braaf. ik denk dat het helemaal aan jou is. Jij moet je denk ik afvragen of je het zelf durft en een jong paard genoeg vertrouwen kan geven in de cross. Succes Haha!

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:29

Het paard dat ik nu heb is mijn eerste paard en toen ik hem gekocht had, had hij alleen wat lage hindernissjes gezien. Maar hij had wel veel lef. Nu cross ik zonders problemen in het L en spring B. Ik denk dat je wel een jong paard kan doen, maar je moet dat goed kijken naar zijn karakter.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 21:39

Ik had zelf weinig spring en crosservaring 2 jaar geleden en heb het allemaal geleerd op de schimmel. Met springen hoefde ik niks te regelen want dat deed hij allemaal vanzelf. Met crossen heb ik echter wel leren rijden, omdat hij die hindernissen toch iets minder vanzelf sprong Knipoog. Ik heb er het eerste jaar dan ook vaak vanaf gelegen. Het is ook weer lastig omdat oudere paarden vaak weten hoe het moet en er misbruik van maken als je het als ruiter niet zo doet als het hoort Clown.
Toch ben ik blij dat ik zo'n professor onder mijn kont had die me heeft leren springen. Als ik zat te prutsen dan redde hij me uit. Nu kan ik zelf ook beter inschatten hoe ik een hindernis moet rijden etc.
Ik ga dus eigenlijk met de rest mee: als je nog niet veel ervaring hebt zou ik voor een leerpaard gaan! Daar kun je nu zelf heel veel van leren en dat later misschien overbrengen op een jong paard! Haha!