[SGW] Cross, Borsttuig of niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Redbull_

Cross, Borsttuig of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 18:12

ik ga binnenkort een cross rijden , en ik wou even weten of ik daarvoor een borsttuig moet gebruiken omdat ik op internet vaak lees dat het voor het zadel is maar op bokt lees ik vaak dat ze het gewoon bij het springen gebruiken. Dus ik weet niet wat ik moet doen . Ik vraag aan jullie wat jullie denken !

Scum

Re: Cross, Borsttuig of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 08:17

--> SGW

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 08:19

Ik gebruik een borsttuig met martingaal eraan, dat is omdat het borsttuig het zadel dan ook goed op zijn plek houd en ik ook een martingaal nodig heb, vandaar dat ik voor het borsttuig gekozen heb.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 08:43

ik cros sidd altijd met een voortuig, omdat ze zich toch vaak erg rekken op een sprong en het zadel al snel wat schuift. Martingaal is ook standaard.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:14

En mijn borsttuig heeft me in Vrouwenpolder tijdens de cross m'n leven gered Haha! Clown Na een mega wapper uit t water landde ik met m'n hoofd naar beneden bijna naast m'n B-paard en na zo'n 30 meter 'blinde' galop heb ik me gelukkig aan m'n borsttuig omhoog kunnen werken en heb daarna de cross gewoon nog uit gereden. Zonder borsttuig had ik me niet terug in t zadel kunnen werken...

Ik rijd altijd met borsttuig mét martingaalvork eraan. Zadels schuiven met crossen idd nou eenmaal wat sneller. Martingaal(vork) is natuurlijk iets persoonlijker maar ik zou er denk ik, behalve als n paard er echt niet lekker op zou lopen, altijd een aandoen. Je moet m gewoon niet te strak doen, dan kan t nooit kwaad alleen helpen als t n keer moet Bloos

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:29

Ik rij zonder borsttuig en martingaal. Heb beiden gehad maar omdat mijn paard niet fijn op de martingaal reageert, heb ik alles eraf gehaald.
Heb zelf nog niet gemerkt dat mijn zadel tijdens de cross verschoven was maar wanneer dit wel zo zou zijn, zou ik zeker een borsttuig zonder martingaal gebruiken.

Denk dat het vooral afhangt van hoe goed je zadel past op je paard. En je kunt altijd voor de zekerheid kiezen en er eentje omdoen.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:43

Ik spring, én cross altijd met borsttuig met martingaal.
Bevalt prima, houdt inderdaad ook het zadel op zijn plek.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:43

Het vorige baasje croste wel met borsttuig bij Kev, en reed er ook dressuur en springen mee.
Ik cros zonder(of nouja, ben nog maar 1x gestart Tong uitsteken ).
En had er geen last van dat het schoof.
Ik cros wel met martingaal, niet zo strak, redelijk los, maar als hij dan eens van mening is dat hij de baas is, is dat toch wel handig Tong uitsteken

Brownwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:39

Ik cross ook met een voortuig.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:12

Ik heb alleen een borsttuig. Om mn zadel netjes op z'n plek te houden. Heb 1 keer meegemaakt dat het itjdens de rit wat naar achter geschoven was na een opsprong en dat reed meteen heel slecht.
Maar aangezien mijn paard niet omhoog komt voor een hindernis is een martingaal overbodig en zit die er dus ook niet op.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:12

Ik heb doordat ik mijn borsttuig was kwijtgeraakt thuis ??( teveel meegesleept en uitgeleend omdat ik het even niet nodig had ivm dracht van mijn merrie) een cross gereden zonder borsttuig, het begon in hooge mierde waar ik voor het vertrouwen van mijn pony nog eenmaal B startte, hier ging het wel goed zonder, in Maarsbergen echter startte ik mijn tweede cross van het seizoen L mijn pony wist dus wat er ging gebeuren. Ik kon hem niet houden en we hebben een klapper gemaakt op de waterbak waar zij dus geen vrees voor kent en dus daarom ook niet van plan was te luisteren langzamer te gaan. Na de sprong klapte ze naar beneden en naar wat ik begreep van omstanders beiden kopje onder, we waren dus drijfnat en ik baalde als een stekker dat ik geen borsttuig omhad, halverwege de cross ging mijn zadel schuiven naar achteren, ik heb mijn tempo toen kunnen minderen en heb de cross voorzichtig uitgereden. Daarna was mijn bestelde borsttuig gelukkig binnen en ik rij nooit meer zonder, het kan nooit kwaad het om te hebben, ik heb wel een martingaal vork eraan (en deze nu ook echt nodig) maar deze kan je altijd losknippen als je deze niet wil gebruiken maar het is altijd handig het wel te hebben voor het geval een situatie mocht veranderen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 07:24

Bianca, ik denk dat jou dan heb zien vallen, en je pony heb gevangen. Ik was de hindernisrechter daar.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 08:26

Wij rijden in de cross ook altijd met borsstuig. Bij IenieMienie dachten we eerst dat dat niet nodig was. Bij haar bleef altijd alles fijn liggen. Totdat ze in M'bergen zich helemaal op zat te fokken. Ze ging al zeiknat de cross in. En daar sprong ze een paar keer zo hard naar voren weg dat het zadel als het ware achter bleef en opeens op haar kont lag. Sindsdien worden alle paarden met borsttuigje gereden. Wij doen er nooit een martingaal aan.

Bitwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 09:03

Scum schreef:
Wij rijden in de cross ook altijd met borsstuig. Bij IenieMienie dachten we eerst dat dat niet nodig was. Bij haar bleef altijd alles fijn liggen. Totdat ze in M'bergen zich helemaal op zat te fokken. Ze ging al zeiknat de cross in. En daar sprong ze een paar keer zo hard naar voren weg dat het zadel als het ware achter bleef en opeens op haar kont lag. Sindsdien worden alle paarden met borsttuigje gereden. Wij doen er nooit een martingaal aan.

... (ik was die betreffende ruiter) ..

Na een wat vreemde sprong vanuit stilstand waren de teugels ineens veeeeel te kort. Ik heb mensen uit het publiek moeten vragen om het paard even vast te houden zodat ik het zader er weer recht op kon leggen.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:08

Lex, je moet ook aansingelen voordat je vertrekt en niet tijdens de cross Extreme duivel

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:37

lielle, mijn pony bleef bij me staan, ze liep niet weg, ben in het water weer opgestapt, ze keek echt zo naar me van.huh ??.....dit hoort toch niet, zelfs bij de tweede maal het water inspringen (L paarden ) wilde ze slecht luisteren vaart te minderen maar toen ging het wel goed. Ik rij alles in zwart geel, met gele linten in haar manen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:37

dan was het iemand anders, weet dat het een spectaculaire val was, maar kleuren e.dd ben ik wel kwijt.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:12

mijn vriend zegt altijd...

beter mee verlegen als om verlegen....

net op het moment dat je denkt dat je het niet nodig hebt...schuift dan inderdaad je zadel of wat dan ook...dus ik rij ook met borsttuig..(en ik vind het er ook erg stoer uitzien altijd)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:43

grappige verhalen Nagelbijten / Gniffelen Ik zou het alleen zelf niet willen meemaken. Onlangs zag ik op het forum van Evenementen ITP ook een ruiter waarvan het zadel achteruit geschoven was. Die moest dan ook afstappen tijdens de cross.

Ik doe ook bij springen en wandelen al een borsttuig aan. Als ik volgend jaar begin met crossen (eerst lessen en oefencross Bloos ) zal het borsttuig er zeker ook aan blijven Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:25

Ibonn schreef:
Denk dat het vooral afhangt van hoe goed je zadel past op je paard. En je kunt altijd voor de zekerheid kiezen en er eentje omdoen.

...of een beter passend zadel kopen Schijnheilig

Een borstriem is naar mijn mening geen hulpmiddel oom het zadel op de plek te houden maar om de singel te ontlasten bij een heel steile klim.

Is het wellicht een onderliggend probleem dat de zadels voor ´cross´ functioneel wat.... tja, hoe schrijf ik dat correct... een compromis zijn tussen verschillende niet compatibele functies?
Ik cross niet in wedstrijd maar ´gewoon´ dagelijks in het bergterrein hier. Ik kies daarbij vanwege de duur van de ritten voor zadels welke goed gewicht dragen en neem de beperkingen met springen op de koop toe.
Ik heb gemeten dat een borstriem over de hele rit genomen het paard blijkbaar meer´hindert´dan het helpt de singel te ontlasten. Alleen op echt extreme bergklimmen zet ik het tuig er nog voor.
Ik rij wel met een staartriem omdat het kritisch is de schouders niet te belasten bij afdalen/afspringen en die riem geen meetbaar nadeel toont.
Wellicht dat dit bij meer op het springen gerichte, dus met andere functionaliteit in het oog, geconstueerde zadels een ander beeld geven?
Geen ervaring uit eerste hand hiermee, doch wat ik erover lees en hoor is dat ze toch zélf op de plaats moeten blijven en daar (buiten extreme omstandigheden) geen tuig voor nodig zouden moeten hebben.
Vraagje: worden er door de ruiters met dit probeem soms singels met elastiek gebruikt?

Wat de lopende martigaal betreft zit ik met een groot vraagteken. Zoals ík het ervaar en beleef zou je die eigenlijk in het terrein niet nodig moeten hebben omdat het een compensatie voor een rijtechnisch aspect is. Daar staat met vette blokletters tegenover dat Caprilli zelf in zijn documenten en op fotos met lopende martingaal rijdt. Die Caprilli is voor mij HET grote lichtende voorbeeld mbt paardgericht terreinrijden.
Voor mij persóónlijk is het op zich niet opportuun omdat ik zonder optoming terreinrij maar het is wel een vraag die met knipperend vraagteken open staat omdat ik het niet begríjp en dat wil ik wél.
Ik dénk dat Caprilli en zijn school de lopende martingaal niet voor een rijtechnische reden gebruikten maar alleen uit veiligheidsoverweging om onverhoopte kopstoten te voorkomen wat bij hun verlichte zit niet vreemd is.
Dáárvoor is dan een borstriem/tuig ineens wel zinvol. indien je daar letterlijk tegenaan ´loopt´.

hc

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:04

Helaas rijd ik 2 paarden. Op dit moment word er speciaal voor mij een crosszadel op maat gemaakt, dat natuurlijk zo goed mogelijk op beide paarden moet liggen. Gelukkig verschillen de 2 paarden niet heel veel van elkaar dus ik ga ervan uit dat mijn nieuwe zadel op beide paarden nagenoeg heel goed zal liggen. Het speelt zeker mee dat zadels duur zijn en je dus waarschijnlijk niet op ieder paard een exact passend zadel hebt liggen. Ik cross nu bv met een Stübben springzadel dat op beide paarden best goed ligt, maar op de jongere (meer volbloedachtige) net iets minder. Ik zou graag voor beide paarden een perfect passend zadel willen hebben, maar kan dat helaas niet betalen.

Ik Als ik m'n nieuwe crosszadel heb, zal ik WEL voor beide paarden een borsttuig met eventueel martingaalvork BLIJVEN gebruiken. Ik heb absoluut niet het idee dat de paarden hier hinder van ondervinden en dan kom je idd weer bij (hé Madelene): baadt het niet, schaadt het niet. In een cross kun je de gekste dingen meemaken, en dan is het alleen fijn als je zadel bijna niet KAN verschuiven. Bovendien is een vd paarden waar ik mee cross dus n volbloed type en is het nou eenmaal zo dat die wat anders gebouwd zijn dan de standaard KWPN. Ik merk gewoon dat zadels erop sneller naar achteren schuiven.

Als je echt merkt dat je paard op een borsttuig reageert is het natuurlijk een ander verhaal, maar anders denk ik dat ik altijd n borsttuig bij ieder paard zou omdoen. Bij borsttuig praat ik hier trouwens over een jachtmartingaal, waarbij het tuig dus bovenaan t zadel en ad singel wordt bevestigd. Ik heb ook een elastisch borsttuig (zo'n die je dus alleen bovenaan t zadel bevestigd), maar eerlijk gezegd merk ik daar niet zo veel verschil tussen....