[SGW] Eventing nog een olympische discipline?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

Eventing nog een olympische discipline?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 22:09

In België is er onlangs in de krant een artikel verschenen over de gevaren van eventing. 10 dodelijke slachtoffers zijn er dit jaar al te betreuren. De sporttak is zo'n beetje door het slijk gehaald en werd op alle vlakken afgebroken. Er is een grote discussie ontstaan op internationaal vlak, of deze discipline nog wel mag blijven plaats vinden op Olympische Spelen.
Ikzelf, ben voor
wat is jullie mening???

Yolien

Re: Eventing nog een olympische discipline?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 07:13

Ik weet niet of je zelf aan eventing doet.
Volgens mij is hier geen discussie over mogelijk. Voetballers breken benen, honkballers breken ribben en wielrenners happen meer als een keer per jaar in het afvalt.
Ik heb gehoord over het artikel in de Belgische krant, wat ik erg jammer vindt. Mijn schoonvader heeft ook altijd geroepen dat het niet diervriendelijk was, totdat hij kwam kijken en zag hoe graag de dieren zelf willen.
Natuurlijk moet de eventing een Olympische Sport blijven!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 07:50

ik vind het natuurlijk een mooie sport, dus het zou jammer zijn als het geen Olympische sport meer zou zijn! Dat leken er anders tegenaan kijken, snap ik wel. Zo vind ik zelf bijvoorbeeld de Grand National helemaal niks, terwijl de deelnemers daar wrs heel anders over denken. Geloof wel dat de paardensport en dan zeker de eventing het allerduurste onderdeel is van de OS....en dan krijgt het vervolgens heel wat negatieve publiciteit....

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:02

Ik heb het artikel thuis liggen, zal het morgen voor de gein effe inscannen. Het is eigenlijk te belachlijk voor woorden dat iemand die al een duidelijk negatieve mening over de sport heeft, hier een artikel over schrijft. Ik verwacht eigenlijk een objectief artikel in een krant maar daar is dus geen sprake van.

Wat mij betreft is het een van de mooiste takken van de paardensport en is het ook voor de paarden een van de leukste. De energie en gretigheid die ik in de startbox voel bij mijn paard, voel ik absoluut niet tijdens een dressuurproef.

Wat betreft de risico's, heb ik voor mezelf uitgemaakt dat ik liever mijn paard verlies door een ongeluk in de cross dan door koliek omdat hij lekker dik ingepakt op stal moet staan om blessures te vermijden.
Wat betreft mijn eigen veiligheid, ik probeer de risico's zoveel mogelijk te beperken maar ongelukken gebeuren nu eenmaal.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:45

Ik ben ook absoluut voor! Ik vind het ook zeker de mooiste tak van de paardensport!
Natuurlijk zijn die dodelijke ongelukken heel erg, vooral voor de nabestaanden. Maar ik denk dat er vooral veel pech bij was.
Er zijn vaak ook ongelukken die net zo goed in een springparcours ofzo hadden kunnen gebeuren.
Iedere sport heeft zijn risico's, en natuurlijk de een meer dan de ander. Maar om nou te zeggen dat crossen extreem gevaarlijk is, nee..

Er zijn dingen die ik veel enger vind, zoals motorcrossen (of zelfs al gewoon met de motor rijden), rally rijden, etc.
Als je alle sporten op een rijtje zet, zijn er nog zat die ook veel risico's hebben!
Helaas heeft de eventing in het verleden niet erg goed bekend gestaan, en daar komen we toch nooit helemaal van af.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:52

Yolien schreef:
Mijn schoonvader heeft ook altijd geroepen dat het niet diervriendelijk was, totdat hij kwam kijken en zag hoe graag de dieren zelf willen.
Natuurlijk moet de eventing een Olympische Sport blijven!

Ben ik het ook helemaal mee eens! Als je ziet hoe graag die paarden willen, is echt mooi gewoon!
Ik vind zo eenzijdig sporten veel paardonvriendelijker. Een dressuurpaard wat elke dag weer dezelfde oefeningetjes moet doen. Of een springpaard dat weet ik het hoeveel parcoursen in een jaar ziet.
De afwisseling die de paarden hebben is gewoon zo goed voor ze!

En als je paarden hebt die het niet graag doen, dan kom je never nooit op olympisch niveau!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:28

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:38

Er is wel een verschil met andere sporten. Paarden kiezen er niet zelf voor om een sport te beoefenen. Dat kiezen de mensen voor ze.
Ook denk ik niet dat een dressuurpaard op topniveau ongelukkig is omdat hij de hele dag rondjes moet lopen. Online vind dressuur niks aan, maar hij heeft dan ook kennis gemaakt met andere dingen (bosritjes, springen, crossen). Een paard dat altijd alleen maar dressuur doet weet niet beter dan dat.

Ik ben zelf geen fan van hindernisrennen. En dat, terwijl wij zelf paarden op stal hebben gehad die hieraan meededen. Ik ben ook meegeweest naar zo'n ren. De mensen die zelf die sport beoefenen zullen daar ongetwijfeld anders over denken.
Dus ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die het een dieronvriendelijke sport vinden, zeker na een aantal betreurenswaardige incidenten.
Daarom moeten we ook ernaar streven dat de sport steeds veiliger wordt. Wij zijn zelf zo voorzichtig mogelijk met onze paarden. Maar alleen maar dressuur rijden daar vinden wij zelf ook niks aan.
Het risico zit erin dat er iets misgaat in een cross. Dat zou ik natuurlijk heel erg vinden. Maar liever dat, dan geen lol aan je hobby/sport/paarden beleven en alleen maar thuis rondjes draaien.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:47

Het grootste probleem van de eventing is dat het voor volkomen buitenstaanders een akelig imago heeft, deels gevoed door de media aandacht zoals hierboven. Ik moet zeggen dat ik zelf ook erg geschrokken ben van de vele ongelukken het afgelopen jaar en me serieus heb afgevraagd of je het recht hebt om dit risico te nemen, met name voor je paard. Ik ben erg blij met het FEI initiatief om verder onderzoek te doen naar de achterliggende oorzaken en hoop echt dat dit wat gaat opleveren.
Maar de grootste uitdaging is om te zorgen dat Jan Publiek het mooie van de sport ziet en niet het vooroordeel dat het dierenmishandeling is. De liefhebbers kunnen nog zo hard (IMO terecht) blijven roepen dat het de mooiste discipline is, zolang de massa het afkeurt, heeft de eventing sport een groot probleem.

Wb de kosten, ik heb begrepen dat in Athene idd de eventing (of de paardensport in zijn geheel) een enorm duur onderdeel was, maar dat kwam omdat de organisatie zelf had gekozen voor volledige nieuwe accommodatie terwijl de FEI had aangegeven de bestaande lokaties uitstekend te vinden. Volgens stond daar een paar jaar eea over in de Hoefslag, zal eens kijken of ik dat nog kan vinden.

Overigens vind ik dit artikel een goed voorbeeld van bijzonder gekleurde journalistiek en daar heb ik geen goed woord voor over.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:57

Pfff, er staan toch wel een paar mooie drog redenaties in dat artikel zeg Boos!.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:01

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:13

Het staat er niet letterlijk in idd... Maar als je dit stuk leest dan kun je het er ongeveer wel uit afleiden:

Second, prompted by confirmation that Athens's final overall cost of €8.95 billion was five times over budget, the Olympic Games study commission says that future host cities must "use existing facilities wherever possible, with new permanent facilities only being built where there is a viable legacy".

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:13

ik zal de Hoefslagen eens doorkijken.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:26

Niet om jullie op stang te jagen, maar zo erg is dat artikel toch niet? Die ongevallen zullen ook best allemaal gebeurd zijn, de schrijver zet ze alleen op een rijtje en vraagt zich vervolgens af waarom er zo weinig ophef over wordt gemaakt (itt tot dodelijke ongelukken in andere sporten) en concludeert met zijn mening dat een dergelijke sport niet geschikt is voor de OS.

Alleen dat laatste is zijn eigen mening, de rest zijn gewoon feiten. Het is wel een eenzijdig artikel, maar waarom zou hij moeten schrijven over de beweegredenen van de ruiters om hieraan mee te doen (de andere kant van het verhaal). Blijkbaar vinden mensen het leuk om mee te doen, ondanks het feit dat ze een vrij groot risico lopen.

Blijkbaar slagen wij er als eventers niet in om de media duidelijk te maken dat er ook een andere kant aan deze sport zit.....wellicht goed om in het kader van Boekelo eens een middagje met een journalist te praten en eens wat duidelijkheid te verschaffen....

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:37

Het is schrijnend dat een Belgische journalist een artikel schrijft met als opzet de knuppel in het hoenderhok te gooien terwijl Eventing team Vlaanderen olv Karin Donkers duizenden euro's van de Vlaamse regering ontvangen heeft om de sport in Belgie op nog hoger niveau te brengen en deelname aan de OS zeker te stellen.
Ik bespeur ergens een ondertoon in dit artikel maar hij spreekt zich er niet ronduit over uit.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:41

Veel ongelukken gebeuren ook in de lagere klassen. Er zijn imo teveel ruiters/amazones die te graag willen en te weining naar de signalen van de paarden luisteren.
Ok eraf vallen en de nek breken kan gebeuren maar dat kan ook met gewoon eraf vallen.

ik denk dat de ongelukken bewust veel en duidelijk in beeld komen. Wat mij betreft mag het een olympische sport blijven. Misschien tussendoor een paardcontrole net als bij de endurance.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:47

Hij insinueert door zijn toon nogal wat. Dat hij niet ingaat op de beweegredenen van de ruiter is zijn goed recht, maar hij presenteert onvolledige en zelfs incorrecte feiten en dat is wel kwalijk. Bovendien vind ik dit geen journalistiek artikel (Hoor en wederhoor?) maar een editorial (wasda in het Nl?)

Even snel wat dingen langs lopen

Citaat:
alinea 1: "Blijkbaar is dat voor de FEI geen aanleiding tot paniek"

Klopt, maar hij vergeet te melden dat er wel degelijk actie ondernomen is. Nu doet hij het overkomen alsof FEI er niets aan doet.

Citaat:
Alinea 1 2e paragraaf: "In tegenstelling tot jumping [..] zijn paarden volkomen hulpeloos als ze in de sprong een zware natuurlijke hindernis raken"

Dat is maar een halve waarheid (of niet eens). Dat kan zo zijn in bepaalde gevallen (en dat weet ik maar al te goed) maar er zijn ook gevallen genoeg (VP - sfranken) denkbaar waarbij een echt massieve hindernis een nare val voorkomt (of had kunnen voorkomen).

paar kleine dingetjes
- De val van Karin Donckers waarin ze haar rugwervel brak was tijdens de steeple chase, die inmiddels is afgeschaft.
- Belgie had wel degelijk een team in Aken vorig jaar (met 3 ruiters ipv 4)

En dat bedoel ik met een gekleurd artikel en heel slechte journalistiek.

Wup, dat laatste ben ik volkomen met je eens!

Magriet, er zijn 2 DA controles.

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:45

Omdat ik behoorlijk geirriteerd ben van de negativiteit in het artikel wil ik er ook nog even wat over kwijt (waarschijnlijk is het allemaal al eens gezegd maar goed).

- Ik dacht idd dat journalist objectieve artikellen schreven, op basis van feiten en niet op basis van meningen?
- Het risico met eventing is groter daar heeft hij gelijk in, maar er zijn ook paarden die tijdens een springparcours hun been breken door een balk tussen de benen te krijgen (laatst in Eerbeek nog gebeurd).
- Dat er mensen zijn die overlijden door hun nek te breken is bijzonder spijtig en treurig, maar dit kan ook gebeuren als je van de fiets valt.

Mijn inziens een enigsinds verbittert tov de eventingsport persoon.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:26

Ik heb eigenlijk alles al gezegd wat ik ervan vind maar wie de Telegraaf heeft, moet maar eens kijken op pagina T5. Las net tijdens de pauze dat zelf trampolinespringen zo'n gevaarlijke sport is dat ouders van een invalide geraakte turner miljoenen eisen.

Iedere sport kan gevaarlijk zijn maar op de een of andere manier wordt de eventing geviseerd en andere sporten niet. Maar wat daaraan te doen valt, weet ik helaas ook niet Huilen

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:50

scheelt natuurlijk wel dat je met trampolinespringen alleen jezelf ermee hebt en niet de trampoline.....als de paarden altijd heel zouden blijven, zou je er niks over horen....zijn bijv. ook zoveel wintersporters die ieder jaar omkomen op vakantie, niemand die daar een "punt" van maakt...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:59

Helemaal mee eens, maar deze journalist heeft het toch vooral over de ongelukken van de mensen.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:53

Ik vind het een walgelijk stuk! Zo negatief als hij erover praat, en zo sarcastisch. Natuurlijk zijn die ongelukken wel echt gebeurd, maar als je ze allemaal op een rijtje zet.

"Er bestaan geen gegevens over het aantal paarden dat na een ongeval kreupel blijft of moet afgemaakt worden. Het moeten er ontzettend veel zijn."

Zegt hij dan..
Heeft hij dan wel gegevens van al die dressuurpaarden die met hun 9e versleten zijn en het niet meer doen? Of van al die springpaarden die na een paar jaar 1.60m gesprongen te hebben kapot zijn?

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:57

Daar heb je wel gelijk in inderdaad. Laatst stond er een artikel in de hoefslag over de toekomst van de dressuur. Hans Peter Minderhout die vertelde zelf dat de paarden die op jonge leeftijd diverse dressuurcompetities gelopen hadden, op latere leeftijd ook niet meer meekomen.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:25

Heb het artikel ook gelezen en in mijn ogen is het een gekleurd artikel en heeft iemand wel de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Het is de FEI veel aangelegen om dit soort ongelukken te voorkomen... en ook bijna ieder ongeluk wordt onderzocht door de FEI.
En ongelukken zijn nu eenmaal inherent aan sport.

De paardensportverslaggeving (dus niet alleen eventing) is zowiezo moeilijk in Nederland!
Kijk naar de reactie van de springruiters (nieuwspagina bokt) Zij gaan niet meer naar het sportgala als ze daar een uitnodiging voor krijgen omdat ze niet serieus genomen worden daar. En daar zitten dan allemaal sporters... Clown . En hebben we een constant presterende Anky, dan komt daar net voor het EK dressuur een artikel die haar de grond in boort van heb ik jou daar (even terzijde of het waar is of niet).

Maar goed paardrijden is natuurlijk een gevoelssport en probeer dat maar eens aan een leek uit te leggen. 'k neem aan dat iedereen wel eens de opmerking heeft gehad dat paardrijden geen kunst is. Jij zit erop en verder doet het paard alles... Tong uitsteken

Maar dit gaat wel off topic of Eventing nog een Olympische discipline zou moeten blijven.... Bloos

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:22

Volgens mij sluit dit inderdaad aan bij die andere discussie op het forum. Van paardensport (en met name eventing) worden voornamelijk de missers eruit gehaald door de pers. De talloze combinaties en wedstrijden die gewoon prima gaan zie je niet.