Hallo,
Voor mijn huidige paard, had ik een jonge welsh waar ik mee sprong en gewoon uit het niks een keer op het cross terrein een boomstammetje ( een hele lage) pakte en ze deed gewoon alsof het een normale hindernis was. Toen daarin les genomen en de oefencros lisse en vlietlanden gereden. Ging super, helaas is deze pony overleden aan koliek.
Nu heb ik sinds een jaar een nieuw paard, een 5 jarige springmerrie. Springen doet ze goed, ze vindt super en wordt lekker enthousiast. Dat ze veel vermogen heeft, heeft ze op de keuring laten zien met voor vermogen 80 punten en voor de techniek 75. Heel netjes dus.
Maar wat is dan het probleem.. Gewone hindernissen ( balken en staanders) springt ze makkelijk en gewoon normaal. Maar we hebben bijvoorbeeld wel eens een zeiltje onder een balk gelegd. Dus balk op de grond zeil eronder ( 20 cm breed hooguit) en dan gaat ze eerst weigeren en daarna springt ze al een idioot erover. Alsof het 1.60 hoog is. Ook hebben wij blauwe tonnen van 50 cm hoog, hier springt ze ook heel hoog over, ze kwam op de gemaakte fotos boven de bakrand uit ( die zal rond 1.40 zijn)..
Zodra ze een hindernis ziet die ze niet kent doet ze dit.. En nee, niet een kwestie van wennen want na een jaar toch 2 keer per week ook de gekke hindernissen springen doet ze dit toch nog. En dat is echt geen pretje, want het zit voor geen meter en met de landing raak je zo uit balans.. Nee echt niet leuk.
Dus hoe laat je een paard op een verantwoordelijke manier toch op een crossterrein springen? Want eigenlijk heb ik haar haar wel voor gekocht, want ik vind het prachtig om te doen. Het crossterrein hier is heel simpel en makkelijk, maar toch durf ik het niet aan.. Omdat ze zó raar gaat lopen springen.. Geen zin in ongelukken natuurlijk.
Heeft iemand een tip om een paard te laten wennen aan boomstammen ect?
Groetjes, Agnes.