[SGW] Tips voor voor/in de cross ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki_

Tips voor voor/in de cross ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 15:05

Hallo,
Ik heb vorig jaar 2 crossen gestart, maar ben bij alle 2 uitgesloten op één van de eerste hindernissen Bloos
We hadden aan crosstrainingen gedaan en de conditie zou ook de oorzaak niet kunnen zijn.
Het zou wel onwennigheid zijn, maar toch zit ik te twijfelen of ik dit jaar nog zou starten.
Hebben jullie misschien tips om te zorgen dat de pony het crossen leuk gaat vinden en dus springt en ook tips voor IN de cross? Ik zat zelf al te denken aan;
*meer trainingen
*oefencrossen ( maar die zijn er zo weinig in de buurt)

Ik heb de cross in Neede wel uitmogen rijden, en toen ging het eigenlijk wel redelijk goed, 3 weigeringen nog gehad (nog teveel maargoed). En ik vond het echt heel gaaf om te doen, maar heb geen zin om een hele dag op pad te zijn voor de eerste paar hindernissen.
Dus; hebben jullie tips ? Lachen
Alvast bedankt!

Amber_

Re: Tips voor voor/in de cross ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:19

Tja Oefenen, Oefenen, en nog is Oefenen.

Dat is eigelijk de enige tip die ik heb Ja. Veel crosstrainingen op verschillende terreinen doen zodat hij veel soorten hindernissen ziet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 18:36

Ik zie dat je bent uitgesloten op een van de eerste hindernissen. Er zijn veel paarden die moeilijk doen mn. op hindernis 1. Ze moeten dan opeens weg van de groep en vinden dat niet zo leuk.
Je kunt hier in de trainingen aan werken. Mijn trainer laat gewoon een groepje paarden bij het starthok staan en dan een voor een weg van de groep een hindernis springen.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 08:22

oh dit wil ik volgen want daar ben ik ook bang voor dat mijn pony dat gaat doen op 4 aug...

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 08:24

heel veel oefenen met alles. iig succ6!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:25

Of een crossrit met een groepje rijden zodat je paard een paar keer kan volgen...
Ik vind zelf een tripalon een heel mooi alternatief...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:31

Ik zou, net als Amber al zei, bijv. als je ergens een (oefen) cross wilt gaan rijden, een keer een les nemen op dat terrein, zodat je paard het een beetje (her)kent

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 14:22

met alle dingen hierboven ben ik het eens, maar vergeet vooral het belonen na de sprong niet, zo heeft je pony er natuurlijk veel meer plezier in!

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 17:48

Wat Scum zegt is helemaal waar.
Het is ook heel belangrijk dat je er zelf vertrouwen in hebt!
Als jij bangt bent, of twijfelt, zal je paard dit ook doen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:00

iloonaa__ schreef:
oh dit wil ik volgen want daar ben ik ook bang voor dat mijn pony dat gaat doen op 4 aug...

Volgens mij doe je dan mee in W'werf en dat is een oefencross. Daar kan je dus mooi oefenen om weg te komen van de groep.

Misschien kan je ook met een paar vriendinnen gaan oefen in de bak. Je pony moet leren dat het niet eng is om bij de groep weg te galopperen.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:38

Tip 1: NIET OPGEVEN! Alles is in het begin eng, cross je door een bos, staat daar ineens iets waar je overheen moet!!!!Afbeelding
Tip 2: Veel oefencrossen rijden, veel zien en vooral veel vertrouwen opbouwen.
Tip 3: Thuis in je eentje buiten rijden (als je daar de mogelijkheid voor heb) en enge dingen opzoeken en er langsrijden alsof er niks aan de hand is.Afbeelding
Tip 4: Niet direct kwaad worden als hij weigert als hij het echt echt vindt. Gewoon omdraaien en nog een keer aanrijden, en uiteraard helemaal uit je dak gaan als het wel lukt!
TIP 5: waar ik veel aan heb gehad.... Voor de hindernis goed in het zadel zitten, been en hand eraan houden (dat geeft het paard het idee, dat hij er wel overheen moet en geeft vertrouwen door jou vastberadenheid)
tip 6: Ga vooral geen dingen boven je niveau trainen, door veel vertrouwen in de basis, gaan de moeilijk dingen later ook goed.

Een paard moet veel vertrouwen in je hebben/krijgen om een cross uit te rijden, want in elke cross staat altijd wel iets nieuws dat hij nog niet kent. Als jou paard vertrouwen in je heeft, zal hij ook die enge dingen springen.

SUC6!!!!!!!!!!!!!!!