[SGW] Cross-country na een peesblessure?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tomaatje

Cross-country na een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 19:46

Sinds mijn cross-country vakantie in Ierland ben ik er nogal verslaafd geraakt aan crossen Bloos Helaas is mijn eigen paard net hersteld van een ernstige peesblessure (half jaar rust). En daarom was ik sowieso het komende jaar niet van plan om met haar te crossen (en het komende half jaar niet springen). Maar daarna... Mijn paard kan zeer goed springen, heeft redelijk veel vertrouwen in mij en als ik zag hoeveel lol de paarden in Ierland erin hadden weet ik zeker dat zij het ook geweldig zal vinden!

Maar is dit verstandig? Heeft iemand hier ervaringen met het uitbrengen van paarden die een ernstige peesblessure hebben gehad, in de cross? Of moet ik mijn droom maar laten varen en net zo lang gaan zeuren totdat ik weer naar Ierland mag (of daar gaan werken Go jij! Go jij!).

floor01

Re: Cross-country na een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:40

Ik geloof dat ik hier een goed antwoord op weet Haha! .

Het paard dat ik rij heeft vroeger ernstiger peesblessures gehad aan beide voorbenen. De prognose was toen niet zo goed voor hem, laat staan dat hij ooit nog zou springen. In eerste instantie mocht hij een keer in de zoveel tijd nog wel springen, maar op laag niveau (80cm). Vorig jaar ben ik wat vaker met hem gaan springen en het bleek dat zijn benen het heel goed hielden. Met de oude belssure wel in het achterhoofd sprong ik een tijdje terug weer met perioden een keer in de week, anders een keer in de drie weken. Vanwege andere klachten moet ik het nu toch weer rustiger aan doen met hem. Maar hij is dus wel degelijk nog gaan springen en crossen op wedstrijdniveau, dus het is mogelijk! Ik denk wel dat je je paard zeker niet moet overbelasten en de benen goed in de gaten moet houden.

Ik heb zelfs al wel verhalen gehoord van paarden die na een blessure weer op 3* niveau crossen...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:49

En ook mijn paard heeft na een ernstige peesblessure (gat in de oppervlakkige buiger) op M-niveau gecrosst. Ik hield daarna wel altijd rekening met de bodem, stond die mij niet aan of vond ik het de zwaar/modderig startte ik niet.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 21:01

Dat is nog eens goed nieuws Go jij! Go jij! (ook voor de beide herstelde paarden natuurlijk!). Starten was ik sowieso niet van plan (mevrouw staat niet zo stevig op haar benen Clown). Maar een cross training met haar leek me wel geweldig!

Bedankt voor jullie reacties! Lachen

Pukkypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:05

pas op dat je niet te vroeg begint!!
je kunt beter een half jaar langer rustig aandoen dan 1 dag te vroeg beginnen.
en volg je gevoel!
als je gevoel zegt dat je paard niet ok is, niet starten! zelfs al zegt de dieren arts dat alles ok is! vaak zie je in de ogen van paard of hij/zij in orde is of niet.

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:12

Mijn pony heeft ook een peesblessure gehad. Die heeft een half jaar stil gestaan en in het begin was de da heel pessimistisch. Dacht dat ze misschien nooit meer zou kunnen rijden en vond dat ik er over moest denken haar af te laten maken. Dat heb ik niet gedaan en na een half jaar zei de dierenarts dat haar pees heel goed genezen was en dat we weer konden rijden en als het dressuurmatig goed ging ook weer springen. Ik heb altijd heel voorzichtig gedaan en heel goed haar been gecontroleerd. Precies een jaar na haar peesblessure heb ik ook weer een cross met haar gereden in het L (was eerst Z) en ze heeft nergens last van gehad.

Ik denk daarom dat het voor jou ook geen kwaad kan. Je moet eerst heel voorzichtig was sprongetjes proberen en als het goed gaat kun je wat meer doen. en zoals Pukkypower ook zegt, als je het niet vertrouwd, direct stoppen!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:16

Ook mijn paard heeft weer gecross na een peesblessure. Ik heb wel altijd alle tijd genomen. Na de crosses heb ik nog regelmatig scans laten maken (voor mijn gevoel, om evt. beschadigingen op tijd te zien), maar pees heeft het altijd goed gehouden!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:32

Ben ik dan de enige pechvogel? Ik kreeg te horen dat het springen en crossen met hem voorgoed tot het verleden behoort. Hij is nu ruim 3 jaar eruit en een paar weken terug heb ik een keer een huppeltje gemaakt. Daar werd hij erg blij van en wat belangrijker is zijn been hield het goed.
De DA heeft gezegd dat hij tot zo'n 70 á 80 cm mag springen. Als hij nog een jaar goed blijft neem ik hem eens mee naar een oefencross.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:47

GvdT: Van Hercules hadden ze dat ook nooit gedacht. Hij heeft toendertijd 2 weken op de kliniek gestaan met een been zo dik als een olifant en ze dachten toen ook niet dat hij het zou redden.

Misschien houdt die van jou het ook wel goed en kan je volgend jaar ook weer gaan crossen Knipoog.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:54

Floor ik heb een "echte" E pony. Hij is 1.53 en dan 17 jaar oud. Maar hij moet wel tussen de paarden starten wat vooral met springen extra rekken betekent en hij is niet echt makkelijk in een springparcours.
Ik neem hem in mijn vakantie een keer mee naar les en dan laat ik hem wat huppelen. Als dat goed gaat bouw ik het verder op, maar ik denk niet dat ik het risico ga nemen met een echte wedstrijd.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:14

Dat is natuurlijk nog minder ja.. Als hij al 17 is, dan is het ook wel wat anders ja.

DePretFlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:30

Paard met 2 keer aan het zelfde been peesblessure, was volgens d.a afgeschreven. heeft daarna nog z gelopen en kampioenschappen.
Dus ja het kan,maar is per geval wisslend

Sodemieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:30

Euhm, mijn merrie heeft 1 jaar stilgestaan na een peesblessure en heeft het welgeteld 1 cross uitgehouden... Huilen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:31

toch ken ik er diversen die na een peesblessure weer gewoon meedoen.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:02

Ik hoor wel wat verhalen van mensen waarbij het goed gaat. Helaas ken ik er meer bij wie het ( na kortere of langere periode) toch weer mis gaat. Ik zou er zelf niet meer aan beginnen denk ik....

Edit: Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan op welk niveau je start...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:57

Dat zal per paard verschillend zijn, en ook waar de blessure zat en hoe ernstig het was.
Mijn paard heeft ook een peesblessure gehad, en is daarna weer gewoon gaan crossen. Maar zware bodems slaan we over (ook voor dressuur en springen). Verder spring ik niet meer dan 1x/week met hem.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 08:50

Mijn voormalige E-pony heeft na tweemaal een peesklap te hebben gehad ook weer kunnen springen en crossen. Springen op ZZ en crossen op Z niveau. Neem inderdaad goed de tijd voor herstel en mocht je weer starten, wees dan slectief en let extra op de bodemgesteldheid. Wanneer deze slecht was, liet ik altijd verstek gaan.
Is altijd goed gegaan, met voldoende beleid. Is natuurlijk per situatie verschillend of het weer goed zal komen, maar het kan dus wel.
Zelf nadat de pony jaren niet gecrossed had, heeft ie op zijn 20e opnieuw enkele (oke, B- en L-crossen) gelopen met succes.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:41

Bij mijn pony waren alleen de buitenrandjes nog heel van de pees. Ik ben nu al 3 jaar rustig aan aan het doen met hem. Ws gaat hij in Augustus een keer mee naar springles, maar ik denk niet dat ik hem ooit nog in de de cross of het springen zal starten. En dan nog eerder cross dan springen, omdat daar de afstanden vaak wat fijner zijn voor een kleine E die tussen de paarden loopt.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 12:20

bij ons op de manege, die dochter die rijd oko sgw
haar volbloed had ook een peesblessure ongeveer 2 aan 2,5 jaar geleden. na een half jaar tot een jaar te hebben gestapt enz. heeft ze dit jaar voor het eerst 3* gereden Haha!!

het kan dus wel

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:48

Ik heb afgelopen seizoen met de E van mijn vriend gecrossed.
In februari dit jaar bleek ze helaas een scheurtje in haar pees te hebben opgelopen..
Heb tot juli met haar gestapt en rustig aan gedaan.
Nu is ze vorige week weer helemaal genezen verklaard Haha!
Hij kon niets meer zien op de scan! Nu gaat mijn broertje weer in de B beginnen met haar. Heeft hij weer een super leerpony aan, en de pony kan weer rustig aan opbouwen.