[SGW] Sterk in cross

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_San_

Sterk in cross

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 17:19

Ik had weer eens een vraagje Knipoog
Heb eergisteren weer crosstraining gehad in Biddinghuizen en dan springt hij alles super alleen ik kan hem zo moeilijk houden. Als ik een keer goed duidelijk maak dat hij echt niet zo hard kan en niet zo sterk mag worden. Gaat hij er na 10 m weer gewoon met me "vandoor" Hoe kan ik het oplossen. Ik zou een ander bit kunnen proberen, maar dat lijkt me meteen zon big step Knipoog Clown Maar heb al wel heel veel geprobeerd, rij hem al met martingaal en op een dubbelgebroken bitje. Wie o wie kan mij een beetje helpen Haha!

moonsparkle

Re: Sterk in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:21

Ik herken dit probleem, volg het even. Want met les kan ik oefenen met balkjes ervoor en korte draaien. Maar op wedstrijd is dat niet de mogelijkheid.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 18:39

mijn paard is ook erg sterk, hij is door iemand anders met een rechtbit gereden eerder, dus kan ook niet meer veranderen, ik rijd hem dus met springen en crossen met een rechtbit ( watertrens) moet zeggen hij reageerd daar erg goed op

maar zou het niet weten hoe je het kan oplossen, ook goed oefenen op controle op buitenritten enz. heb ik ook gedaan veel tempowisselingen maken

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 18:43

ik lees ook even mee,
gisteren had ik ook cross gehad in Biddinghuizen en dan kan ik m soms ook niet houden en sturen..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:39

Nick is ook mega sterk.
Op trainingen proberen we hier bij Rob wel aan te werken en haar zo rustig mogelijk op hindernissen af te laten gaan, maar dat werkt niet altijd even goed.
Ik rij haar nu met een enkel gebroken pessoa bit en dan de teugels op de derde ring. Dit geeft me al veel meer ''macht'' om het zo maar te noemen.
Verder als ze in een echte cross de eerste hindernis over gestormt is en lekker door mag galopperen, dan komt ze in een mooi ritme waarin ik wel wat kan regelen.
Op trainingen waar ze steeds 1 of 2 hindernissen mag springen en dan weer moet wachten op de anderen, dan maakt ze zich veel sterker.
Goed zoals gezegd maakt bit dat al handelbaarder en verder heb ik er mee leren leven... Ik weet dat ze op een echte cross in een handelbaar ritme komt...

toevoeging:
wat voor mij al heel veel heeft uitgemaakt is om haar in dressuur heel veel te schakelen en te leren op hele kleine fijne hulpen terug te komen. Dan is ze op training met een sterker bit nog niet helemaal licht in de hand, maar het heeft echt heel veel verbeterd!!

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 20:10

@ Nickeltje: Heb je dan een teugel op de normale ring en een aan de onderste ring van de pessoa??

Ik heb het er ook nog even met mijn instructrise over gehad. Zij zei ook dat ik het met dressuur wel voor een gedeelte kon oplossen. Maar dat ik zelf vooral moet voelen of hij echt te heftig is. Ik weet niet of het zo is, maar als je een pessoa hebt en je hebt twee teugels, 1 op normaal en een lager. Dan kan je hem dus normaal rijden en alleen ingrijpen als het moet. Of zie ik dat verkeerd?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:17

Hey, ik heb de teugel op de onderste ring zitten. Als zij rustig is en ik steek mn hand toe, staat er geen nare druk op het bit.
Ik heb 1 keer een cross gereden met 2 teugels, 1 op de normale bitring en 1 op de onderste.
Maar tijdens cross maakt ze zich wel zo druk dat ik alleen met de onderste rijd en het gevolg van 2 paar teugels was dat toen ik bij een hoge afsprong mijn teugels ik liet vieren, ik bij het op maat maken flink in de knoopt gekomen ben met alle teugels en ik dat dus echt niet nog een keer op een wedstrijd wil hebben!
En ik rijd dus alleen maar met dit bit bij springen en bij cross.
Dressuur rijd ik met een dubbel gebroken aurigaam (hoop dat ik het geod schrijf) bit omdat dat toch vriendelijker is...
Tja en aanvoelen of ze echt druk is... Nick gaat stuiteren en dribbelen en steigeren en zijwaards etc, dus dat is niet zo heel moeilijk aan te voelen... Probleem is dat als ze eenmaal zo is er weinig aan te doen is anders dan haar voorwaards laten gaan en dan pas beginnen met temperen...

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 20:40

Die van mij word precies als dat jij net zegt, gaat dribbelen en word super druk, omdat ze steeds moet wachten en in een echte cross kan ik gewoon geen afstanden rijden en een beetje harder gaan op de stukken dat er geen hindernissen zijn omdat ik weet dat ik hem niet meer terug krijg Lachen In westerbork heb ik wel geprobeert wel op tijd te rijden, maar het zag er denkik niet uit, het voelde naar niet in ieder geval al dat gesjor om dat paard een beetj fatsoenlijk bij de hindernis te krijgen.
Als ik zon bit koop gebruikt ik hem ook alleen voor springen en cross, en dressuur ook gewoon op dubbelgebroken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:55

dressuur mag ook niet met pessoa.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:01

Ik zit dus ook met zo'n enthousiast paard Knipoog. Bij mij is het al ontzettend verbeterd met veel dressuur rijden en ook in het bos m.n. in de galop continue te schakelen en echt super streng te zijn als hij niet luistert. Helaas is bij mij de situatie precies tegenovergesteld aan die van jou Nickeltje. De mijne weet op wedstrijd (na de 2e hindernis) precies waar hij voor komt en dan gaat de knop om. In de training is hij zo braaf het laatste jaar. Wie weet gata het wel beter nu hij nog ene paar keer beter gaat, maar ik ga er maar niet van uit Knipoog.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:13

Die van mij wordt ook ontzettend sterk. Afgelopen training heeft hij flink getrokken, vooral na de landingen duurde het even voordat ik hem terug had.
Van mijn spring-instructeur mag ik hem niet met een passoa gaan rijden, omdat (bij het springen) dit spanningen zijn. Van die pessoa raakt hij nog meer gespannen. Al moet ik zeggen dat hij het de laatste paar maanden veel minder doet, zeker als ik buiten rijd.

Bij crosstrainingen is het niet gespannen zijn, maar gewoon heel enthousiast zijn. Mijn crosstrainer zei dat ik me er geen zorgen over moest maken.
Op zich kan ik hem nog wel bij me houden, maar ik had wel veel spierpijn in mijn rug de volgende dag.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:19

Ik hoorde zelfs geluiden opgaan om de pessoa te verbieden.

Ik heb met een trainig ook wel eens dat gevoel, maar dat komt imo dat alles net iets sneller achter elkaar komt dan in de cross.
Je moet er zelf ook aan wennen om vanuit een hoger tempo/ritme te springen. Hoe meer ik terug wil, des te meer het op een gevecht gaat lijken en dus oncontoleerbaar aanvoelt.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:28

ik heb hier ook even "last" van gehad.

Ik heb het opgelost door veel in het bos te galoperen en dan veel schakelen, hoog tempo, verzameld, hoog tempo, arbeidstempo enz.
Ondertussen niet je benen afsteken en in de mond zitten want dat werkt averechts.
Om hem terug te krijgen gaan zitten en in het ritme korte ophoudingen maken en toch been blijven geven.
Bij mij heeft het gewerkt. In het begin is het best zwaar maar je moet blijven volhouden en conseqeunt blijven tot je pony/paard reageert en hij gewonnen geeft. Blijven efenen oefenen oefenen.
Ik wil niet zeggen dat het bij jou werkt maar bij mij heeft het gewerkt.
Het voornaamste ligt ook wel bij de dressuurmatige basis, hoe beter die is hoe beter je paard aan de hulpen is en dus ook voor je terug komt als jij er om vraagt.

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 17:23

Is dit hetzelfde voor in het springparcours dan. Want dan is mijn paard i.p.v erg druk wat hij ook wel een beetje is dan, ook wel aardig gespannen, hierdoor gaat hij ook fouten maken en rennen. Hoe lossen jullie dat dan op, ook met dezelfde soort training?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:28

Ja, ik heb eerst heel veel dressuur getraind en daarin heel veel geschakeld en haar daarmee scherper aan been aan hand gezet zodat ik echt hele kleine hulpen nodig heb.
Dat heb ik doorgezet met springen, gewoon eerst 1 of 2 hindernissen in de bak, niet hoog en ze dan in draf, dan in handgalop en dan een keer wat harder nemen en dan zo snel mogelijk na de hindernis in stap of zelfs halthouden.
Omtrekken voor de hindernis als ze onder me uit vloog mocht niet van Rob omdat ik haar daarmee zou stimuleren te weigeren. Dus als ze onder me uitvloog, hindernis af makn, maar na de sprong heel hard op de rem en tot stilstand dwingen.
Één keer heb ik dit ook op een cross gedaan. Ze was zo onder me uit aan het lopen dat ik direct na een hindernis 10 meter gestapt heb en toen eerst in handgalop weer verder en rustig opschakelen tot mooi tempo...
Op training werkt dit dus niet altijd even goed, maar op wedstrijd wel.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 09:03

Ja, mijn zus zegt dan "springen is dressuren met obstakels" waar ik eerst ook wel even over na moest denken. Maar het klopt wel.
Het is wel een andere mannier van dressuur maar ook tijdens het springen moet je blijven rijden.
Wat ik ook wel eens vergeet in het parcours Bloos

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 09:13

volgens mij hebben we allemaal een vrolijk paard, wat ook een echt voordeel is. zoals ik vertrouw maar paard heel erg in de cross omdat die zo aantrekt en net wat nickeltje zei: als je de cross begint en je zit op tempo dan kan ik die van mij ook erg goed regelen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:14

ladyzwien schreef:
hij is door iemand anders met een rechtbit gereden eerder, dus kan ook niet meer veranderen

Waarom niet Verward

Verder kun je het oplossen door zoals al gezegd tempowisselingen mee te nemen.

Gaat je paard er vandoor, dan kun hem ook terug nemen in stap en dan een paard cirkels rijden.
En weer....
En weer....

Daar leert hij van wachten Lachen

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:49

Mijn fjord is ook super sterk, met buiten rijden zet hij gewoon zijn nek erop. Dan heb ik zowat niks meer te vertellen. Nu rijd ik gewoon oefencross en daar rijd ik hem met een Pelham.. gewoon puur voor eigen veilig heid (en die van hem). Hij luistert daar gewoon veel beter op, ik hoef hem dan niet in zijn mond te hangen net als met een enkel gebroken. Kleine ophouding is genoeg.

Als ik ga starten, doe ik dat zeker met een Pessoa. (Alleen Cross). Zolang je het goed gebruikt zie ik er nooit zo'n kwaad in.. Of ik nou de hele tijd in ze mond loop te trekken of te hangen, of met 2 ophoudingen rustig krijg. Ja