[SGW] Spierpijn na het crossen? (ruiter)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Spierpijn na het crossen? (ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 08:30

Zaterdag heerlijk getraind, maar zondagmorgen werd ik wakker.... en ik had toch een spierpijn onderin mijn rug! Boos! De hele dag heb ik als een oud wijf rondgelopen Clown

Nou vraag ik me af waar dat vandaan komt. Omdat Online constant enthousiast aan het hangen was? Vanwege die hoge afsprong het water in aan het einde? Vanwege het staan in een houding die ik niet zo vaak gebruik (verlichte zit)?

Hebben jullie dat ook na een cross of training? En wat doen jullie om het te voorkomen of te verminderen?

Kan het ook een kwestie van wennen zijn. Dus dat ik daar geen last meer heb als ik vaker zoiets doe?

Debortje_

Re: Spierpijn na het crossen? (ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 08:34

ik volg dit topic even. Lachen

Ik heb namelijk ook heel last van spierpijn in me bovenbenen of bovenarmen nadat ik een lange rit heb gemaakt. Nagelbijten / Gniffelen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:15

Bij mij verschilt het nogal.
De ene keer heb ik nergens last van en de andere keer heb ik wel enigszins spierpijn, maar dan voornamelijk in mijn kuiten.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:21

Heb ik ook weleens, maar dan vooral een dag na de cross als ik er 2 heb gestart. Denk dat je gewoon niet aan die houding gewend bent. Had ook weleens last van de achterkant van mijn schouders, omdat Pico best wel sterk werd.

Gewoon een kwestie van vaker in verlichte zit rijden denk ik.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 10:23

wsl vooral van het hangen en trekken, gecombineerd met veel verlichte zit rijden. Ik had het na Chaam en EL ook wat, maar toen had ik er ook twee gereden. De eerste crossen was ik echt gesloopt, dat is inmiddels wel over, maar als ik een training als in Lunteren heb gehad (dus 2 paarden, die alleen maar lopen te stuiteren omdat ze zo graag weg willen) ben ik ook op aan het eind.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:29

ik heb na de cross altijd rugpijn,maar rugproblemen zitten wel in de familie dusja...
ik denk dat het ook van de houding is...

oplossing, een goeie massage Knipoog

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:34

Ik heb de dag erna meestal ietsje last van mijn kuiten... Komt denk gewoon van het in de verlichte zit zitten. Dat ben ik niet gewend.

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 06:07

Ik heb niet echt spierpijn, meestal wel iets stijf. rek altijd even mijn benen en rug voor een cross of training;)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:45

Heb er zelfs tijdens de cross last van, fysio denkt zwakke rug-en buikspieren maar ik denk dat het ook en vooral komt door de spanning. Ik vergeet ook te ademen onderweg.
Sinds ik er meer op let dat Plato wel zakt maar niet op de teugels hangt, heb ik wel minder last van mijn rug.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 16:40

Hahahaha, waarschijnlijk zal het aan het enthousiasme van het liggen ofzo... Ik heb na elke training en cross met Nickje ook mega spierpijn...
Terwijl ik echt wel regelmatig rijd. Met dressuur en buitenritten heb ik nergens last van maar springen en cross, dan maakt ze zich heel erg sterk en ben ik eigenlijk gewoon de hele training bezig met remmen, dan heb ik spierpijn onderin mn rug, mn schouders, mn achterste en vaak ook achterkant bovenbenen...

Bitwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:25

Toen ik pas SGW reed had ik er ook veel last van. Ik kwam zelf tot de ontdekking ik ik tijdens de croos gewoon 'vergat' te ademen van de spanning. Dan gaat alles snel verzuren en ben je halfweg al afgebrand. Natuurlijk ook een kwestie van trainen. In de cross moet je 5 minuten in die verlichte zit blijven, en dat ben je niet echt gewend.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:33

Iedereen denkt altijd wel dat het paard zo hard moet werken, omdat die 5 minuten moet galopperen. Maar ik denk als ze de ruiters zouden keuren, dat er meer ruiters worden afgekeurd dan paarden *LOL*

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:49

Citaat:
Iedereen denkt altijd wel dat het paard zo hard moet werken, omdat die 5 minuten moet galopperen. Maar ik denk als ze de ruiters zouden keuren, dat er meer ruiters worden afgekeurd dan paarden

Heel treffend, tijdens mijn 1e seizoen in de B kwam ik tijdens mijn 2e cross ooit in HM binnen, kei-kapot want ik stond stijf van de spanning en het was ± 30°C. Zegt die veearts bij de keuring: "Het paard keur ik goed maar of ik de ruiter zou goedkeuren, ik denk het niet!" Nou en bedankt Haha!

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:45

Gelukkig ben ik niet de enige met deze spierpijn problemen haha. Mijn eerste cross ooit was echt verschrikkelijk. De dag erna kon ik bijna niet meer lopen, mijn hele lijf was verzuurd, echt verschrikkelijk
De dag na de training heb ik altijd wel last en de dag na de cross ook wel (spanning werkt ook niet mee dan) maar ik rijd 2x in de week buiten met Noquatja en dan rijden we een rondje bussloo van een goed half uur/ drie kwartier in "cross"galop. Hij vind dat heerlijk en is goed voor zijn conditie en voor mij helpt het echt ten aanzien van de spierpijn omdat ik dan gedurende dat rondje in de verlichte zit zit en dit dus train voor mezelf.

P.s. ik heb ook een keer gehad dat paard super werd goedgekeurd maar de ruiter nog wel een twijfelgeval was Knipoog

Aya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:44

Ja, ik heb hier ook last van... Maar dat is toch wel vaker zo, gewoon bij veel inspanning Haha!?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:28

Aya schreef:
Ja, ik heb hier ook last van... Maar dat is toch wel vaker zo, gewoon bij veel inspanning Haha!?

Nou, op een gegeven moment heb je bepaalde spieren/groepen getrained en dan heb je over het algemeen geen last van spierpijn.

Kijk maar als je voor het eerst gaat paardrijden..........brrr, maar al naar gelang je het vaker doet, is ook de spierpijn verdwenen.

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:47

Idd.. zoals al gezegt word spieren trainen helpt ook.. En god nu lijk ik wel een soort fisio, maar als je je spieren verkeerd belast.. Wat volgensmij snel is te doen door net verkeerde houding, spanning etc etc.. Zou je ook heel erg spierpijn kunnen krijgen..

ik denk dat wij sgw-ers gewoon de klos zullen blijven. we belasten tijdens de cross natuurlijk wel een aanzienlijk aantal spieren die je normaler wijs niet zo erg intensief gebruikt.. Dat verhoogt dus je kans op spierpijn.. beh!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:43

Eigenlijk vind ik een zekere mate van spierpijn de dag er na (en dag 2 altijd nog net even erger) wel een soort van gevoel van voldoening geven omdat ik dan echt het gevoel heb veel gedaan te hebben die training...

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:14

Ja, idd. Mijn moeder zegt altijd:"Heb je spierpijn? Heb je goed je best gedaan" Knipoog

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:42

Mijn instructeur zegt altijd dat ik niet mag werken maar mijn paard... Maar ik heb toch ook regelmatig spierpijn na de cross(training) Clown
Al merk ik wel dat dat in de loop van het seizoen veel miner wordt!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 21:12

MJ, dat zegt mijn dressuur instructrice ook en toch heb ik zelf geregeld na een zware dressuur training spierpijn...

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 06:32

ja daarom zal ik ook nog wel veel lessen nodig hebben, voordat het mij lukt om niet te hard te werken op mijn paard......

Cyruss__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:58

Ik heb dit ook in het begin gehad (toen ik begon met crossen)
Maar na veel trainen en oefenen (verlichte zit) word het, bij mij iig, minder tot helemaal geen last meer.
En ik raad ook aan om met je paard lange afstanden te oefenen. Zodat ie misschien de volgende keer minder gaat hangen ( kan vermoeidheid zijn). bv. eerst 500 m stap dan 700 m draf en 300 m galop(cross tempo) dan weer van voor af aanbeginnen enz.
Dit natuurlijk wel buiten doen en niet in een bak hihi

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:02

Als ik dit zo lees is fitness niet overbodig voor mn cross debuut...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:54

Ik had de dag na Ede nergens last van.. Maar maandag had ik echt wel spierpijn in mijn kuiten Clown Nu nog steeds lichtelijk maar het wordt al beter. Ik denk dat ik eens nodig mezelf moet trainen .