[SGW] SGW B+4 => L.....slecht??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_San_

SGW B+4 => L.....slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 11:35

Hey,
Ik had een vraag, wat vinden jullie ervan dat je met SGW al met 4 winstpunten over mag
naar het L.
Ik vind het aan de ene kant wel logisch, er zijn weinig crossen. En als je de B doorstuift en twee wedstrijden foutloos rijd, kan ik het wel voorstellen dat je snel over wilt en gaat. Maar de mensen die 4 winstpunten bij elkaar schrapen kunnen erg onderuit gaan inhet L. Wat is jullie mening??

Ils_K

Re: SGW B+4 => L.....slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:42

ik heb het zelf ook gedaan
heb vorig jaar voor het eerst gecrosst en heb gister mijn 1ste L cross gereden, had 4 wp in het B
je weet zelf wel of je paard en jij er klaar voor zijn, bij mij is het ook anders mijn paard is eerder al een keer L sgw geweest.
en nu waren wij er samen klaar voor.

damour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:30

Ik heb zelf een 6 jarig paard die nog geen wedstrijd gesprongen heeft.
Die gaat na een oefencross en wat trainingen direct in het L starten
in het najaar.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:37

das wel lekker jah.. idd was ladyzwien zegt.. als je er klaar voor bent en je paard ook waarom niet.. Ja idd de crossen moeten meer worden hier in nederland Ja

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:56

Blijft toch ieders eigen verantwoordelijkheid. Ik heb behoorlijk wat B crossen gereden, omdat mijn paard eerst niet het water indurfde. Ik heb wel altijd eerst overleg met mijn trainer voordat ik overstap.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 14:03

Je moet de ruiters niet teveel betuttelen.
Zelf weet je best wel wanneer je er als combinatie klaar voor bent.

Bovendien zijn er allelei factoren om rekening mee te houden: ervaring van het paard, ervaring van de ruiter, leeftijd....
Dat maakt dat het voor de ene combinatie goed is om over te stappen na 4 wp en voor een andere combinatie niet.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 20:45

Ik vind dat het heel erg afhangt van de ervaring van de ruiter en hoe ver het paard is. Als je als onervaren SGW-ruiter 2 B-crossen hebt gereden, beide foutloos, lijkt het mij niet verstandig om over te gaan naar de L. Als je zelf echter al ervaring hebt en je paard is er klaar voor lijkt het mij geen probleem om met 4 winstpunten over te stappen.

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:18

Ik ben het wel met de mensen hier eens. Het ligt gewoon heel erg aan de combinatie. Als jij heel gemakkelijk door een B cross komt dan vind ik dat je best direct met 4 wp-en over kunt.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:42

Ik heb afgelopen zaterdag de 2e B cross gereden met Ungaro en dat ging echt heel goed. Hij loopt pas sinds vorig jaar juli wedstrijden (dr & sp) en heeft dus nog niet zo veel wedstrijdervaring. Ik rijd denk ik nog 3 crossen met hem in t B en daarna wil ik ook over naar t L als t zo goed blijft gaan. Maar ik start ondertussen dus ook al M met Pasjha en vind zelf t B & L dus ook niet meer zo heél spannend. Dat is wel een groot verschil hoor. 2 jaar geleden zou ik nooit zo snel over willen naar t L.

Ik ben het er helemaal mee eens dat het echt van de combinatie afhangt. Voor ruiters die nog niet zo veel cross ervaring hebben lijkt t me toch verstandig om niet ál te snel over te gaan, al hebben ze een ervaren paard. Het kan natuurlijk wel té snel gaan, en da's jammer want dan gaat t meestal toch eens fout.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:01

Dat ben ik helemaal met Eventinggek eens. Daarnaast mogen veel combinaties ook al meteen L crossen, dus ik vind het niet zo raar dat de overstap B/L al vrij snel mag.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:04

Lielle schreef:
Dat ben ik helemaal met Eventinggek eens. Daarnaast mogen veel combinaties ook al meteen L crossen, dus ik vind het niet zo raar dat de overstap B/L al vrij snel mag.

Precies dat wou ik net zeggen. Ik denk dat ik na 4 winstpunten wel klaar ben voor de L, het paard trouwens ook. Maar voor mijn eigen vertrouwen wacht ik denk wat langer. Ik had ook al direct in het L mogen starten..

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:20

Scum schreef:
Je moet de ruiters niet teveel betuttelen.
Zelf weet je best wel wanneer je er als combinatie klaar voor bent.

Bovendien zijn er allelei factoren om rekening mee te houden: ervaring van het paard, ervaring van de ruiter, leeftijd....
Dat maakt dat het voor de ene combinatie goed is om over te stappen na 4 wp en voor een andere combinatie niet.

Heleaal mee eens!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:23

rowo schreef:
Precies dat wou ik net zeggen. Ik denk dat ik na 4 winstpunten wel klaar ben voor de L, het paard trouwens ook. Maar voor mijn eigen vertrouwen wacht ik denk wat langer. Ik had ook al direct in het L mogen starten..

Ik zie hier toch een tegenstrijdigheid want als het voor je vertrouwen beter is om een paar keer extra B te starten dan ben je toch na 4 wp nog niet helemaal klaar??

Wat ik overigens geen schande maar juist een goede beslissing vind hoor! Vertrouwen leer je tenslotte sneller af dan aan en wat maken die paar extra B crossen nou uit!

Ik ben zelf sowieso iemand die alle klasses zoveel mogelijk uit rijdt, lekker km's maken! Is voor mij juist goed!

Princiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:32

Ik zou zelf gwn naar je paardkijken..
heeft hij de factoren omdoor te gaan ga je door..
zoveel verschil zit er opzich niet in als je nu of over een paar wedsterijden gaat..
Met een band met je paard kan je alles aan!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:47

dat ben ik niet helemaal met je eens. Je moet behalve een goede band ook wel ervaring hebben, anders zou ik morgen bij wijze van spreken Badminton kunnen gaan rijden.

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 10:48

Zelf weten wat je doet, net als wat de rest zegt, je moet er klaar voor zijn. Alleen op de band met je paard zal je het niet redden, maar als je genoeg wedstrijdervaring denkt te hebben en er een goed gevoel bij hebt, ga je toch over?

Ikzelf rijd een paard dat Z SGW is geweest, maar zelf is dit pas mijn 2e seizoen (vorig jaar 6 SGW's gereden). Ik heb in totaal 15 winstpunten en mijn volgende wedstrijd is een L-wedstrijd. Persoonlijk heb ik geen haast, maar het is, nogmaals, maar net wat je eigen gevoel er bij is.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:20

miss_jumpy schreef:
rowo schreef:

Ik zie hier toch een tegenstrijdigheid want als het voor je vertrouwen beter is om een paar keer extra B te starten dan ben je toch na 4 wp nog niet helemaal klaar??

Wat ik overigens geen schande maar juist een goede beslissing vind hoor! Vertrouwen leer je tenslotte sneller af dan aan en wat maken die paar extra B crossen nou uit!

Ik ben zelf sowieso iemand die alle klasses zoveel mogelijk uit rijdt, lekker km's maken! Is voor mij juist goed!

Ik praat ook een beetje tegenstrijdig dat weet ik. Ik weet zeker dat ik wel een L cross kan rijden (heb vroeger ook al gecrosst) en het paard kan het ook wel aan, maar t zit wat tussen de oren om die overstap te maken. Ik denk ook dat ik wat langer in de B blijf hoor daar niet van. Ben ook iemand die lang doorrijd in dezelfde klasse!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:23

rowo schreef:
Ik praat ook een beetje tegenstrijdig dat weet ik. Ik weet zeker dat ik wel een L cross kan rijden (heb vroeger ook al gecrosst) en het paard kan het ook wel aan, maar t zit wat tussen de oren om die overstap te maken. Ik denk ook dat ik wat langer in de B blijf hoor daar niet van. Ben ook iemand die lang doorrijd in dezelfde klasse!

Als het goed blijft gaan vliegen de wp's je toch om de oren en dan ben je ook zo aan 10 of 20, net wanneer je over wil gaan.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:32

Ja precies.. eerst nog een paar B crossjes rijden en dan gaan we vanzelf wel een keer over. Of we MOETEN Knipoog