[SGW] Reglementswijzigingen per 1/3/2007

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Reglementswijzigingen per 1/3/2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 11:04

http://www.knhs.nl/objects/00008291.pdf

Zit het nieuwe reglement te lezen, en deze vallen me op:

Citaat:
Versnelde promotie
Deelnemers die bij het vormen van een nieuwe combinatie de keuze mochten maken tussen meerdere klassen en de keuze hebben gemaakt voor een lagere klasse dan waarin zij op grond van de inschalingstabellen (bijlage twee) hadden mogen uitkomen, mogen promoveren naar de op grond van deze tabel hoger toegestane klasse zonder dat het minimale aantal winstpunten dat voor promotie noodzakelijk is werd behaald. Voor een 3-sterren ruiter geldt dat men van M naar Z mag promoveren bij een stand van M+2 Voor een 1 of 2 sterrenruiter geldt dat men van de M naar de Z mag promoveren bij een stand van M+6

Citaat:
4. Deelname aan internationale wedstrijden (CIC/CCI)
Deelname aan de CCI/CIC* (een 1-ster wedstrijd) is toegestaan indien:
• de combinatie startgerechtigd is in de klasse Z
• een 3-sterrenruiter als combinatie met het paard de stand van M+2 heeft, dit moet voorafgaand aan de wedstrijd aan de KNHS worden gemeld
• een 1 of 2-sterren ruiter als combinatie met het paard de stand van M+6 heeft, dit moet voorafgaand aan de wedstrijd aan de KNHS worden gemeld
• Vanaf het niveau 1-ster geldt de promotieregeling van de FEI

Citaat:
Het is verplicht een hindernis te neutraliseren wanneer deze uit het parcours wordt gehaald. Het is op straffe van uitsluiting verboden om over hindernissen te springen die niet tot de klasse behoren waaraan wordt deelgenomen.

stond die er al eerder in?

Citaat:
3. Voor optoming, harnachement en kleding gelden vanaf de klasse Z de FEI reglementen.

dat betekent dus voor het Z:
- slipjas en hoedje toegestaan
- stang en trens NIET toegestaan

Citaat:
Tussen de starttijd van het springparcours en de starttijd van de cross-country zit maximaal 30 minuten en minimaal 15 minuten.

was dat al zo?

Citaat:
Bij brede hindernissen moet de vlag minimaal 50 cm boven de hindernis uitsteken. Bij smalle hindernissen (richtlijn smaller dan 1,5 meter) moeten de vlaggen minimaal 50 cm. boven de sprong uitsteken en onder een hoek van 60 graden zijn geplaatst.

Citaat:
5. Bij hindernissen die uit meerdere elementen bestaan en waarbij beide elementen zijn voorzien van een alternatief is het niet verplicht om consequent voor de kortste route te kiezen en bij het tweede element het alternatief of omgekeerd.

nav de discussie over de twee paddestoelen in Wanroy
Citaat:
Artikel 346 - Oefenwedstrijden
De wedstrijd mag georganiseerd worden in één of meerdere onderdelen terwijl de cross-country daar altijd een vast onderdeel van moet uitmaken. Het oefenen van de eventing sport moet duidelijk in deze wedstrijden tot uiting komen, waarbij de organisaties vrij zijn om te bepalen in welke vorm en onder welke voorwaarden de wedstrijd georganiseerd en verreden wordt. Daarbij moet het Disciplinereglement Eventing zoveel mogelijk als basis dienen. De wedstrijden worden onder auspiciën van de KNHS verreden en moeten daarom bij de KNHS worden aangevraagd. Een vraagprogramma dient ter goedkeuring aan de KNHS voorgelegd te worden. De wedstrijden komen niet voor promotiepunten in aanmerking

nieuw volgens mij

Citaat:
Beoordeling
In het protocol geeft elk jurylid punten van 0 tot 10 voor de rijkunstige beoordeling. Een verrichting die door de jury gehonoreerd wordt met een gemiddeld eindcijfer van:
• 6 en hoger (voldoende)
• 0 tot 6 (onvoldoende)

Dat was toch 0 tot 5! Terecht IMO, maar wel verrassend. Onder de 6 gem betekent dus geen wp!

floor01

Re: Reglementswijzigingen per 1/3/2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:07

Stijlbeoordeling was inderdaad tot 5 eerst! Dan krijgen heel wat mensen geen wp meer vrees ik...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:13

Ik kan me goed vinden in deze regelementswijzigingen.
Van de 15 - 30 minuten starttijd was niet zo, tenminste in het regelementenboekje wat ik heb staat het niet.

De vlaggen die in een hoek van 60 graden geplaatst moet worden bij smalle (< 1,5 mtr) hindernissen vind ik ook een goede zaak.

De stijlpuntenregeling is ook verassend voor mij. In principe is (ook bij de dressuur) een 5 toch voldoende, maar nu dus bij de stijlbeoordeling in de cross niet meer. Maar, daar kan ik verder niet mee zitten. Ik vind echt dat er in de lage klasse al onderscheid gemaakt moet worden. Geen juiste rijstijl, geen voldoende dus geen WP!!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:15

floor01 schreef:
Stijlbeoordeling was inderdaad tot 5 eerst! Dan krijgen heel wat mensen geen wp meer vrees ik...

Als je geen 6 krijgt voor je stijl vind ik het ook terecht dat je geen winstpunt krijgt... Alhoewel 5,5 normaal altijd voldoende is. Als ik sommige mensen namelijk de cross door zie gaan denk ik echt van: ai ai ai!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:21

Ik kan me niet vinden in de stijlbeoordeling. Dan haal ik nogmaals de cross aan in Chaam. Dat was Bitwise zijn eerste cross met Online en die heeft hij gewonnen. Met een 5,2 voor de stijl.

Dat kreeg hij omdat Online toen nog erg groen was en echt flink gereden moest worden. Bitwise kon dus niet heel stil gaan zitten en alleen maar meegaan. Want dan had hij zeker een aantal stops gehad. Zo kun je dus alleen met een heel gemakkelijk paard een 6 krijgen. En een meeliftende ruiter krijgt schijnbaar ook een voldoende dan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 11:22

Hm, ik heb net even gekeken en dat zou voor mij hebben betekend dat ik in Vlietlanden met Laquinta geen wp's zou hebben gehaald (5,5 voor stijl). Nou kon ik me toen toch al niet in die punten vinden (en mag ik toch wel versneld naar het L), maar ik vermoed dat er nog heel wat onaangename verrassingen gaan vallen komend seizoen.

Oftewel, dan moet de stijljuryleden ook wel beter opgeleid worden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:23

Amen!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:31

Ik zou zeggen een 5,5 is voldoende en niet een 6. Maar het naar iedereens tevredenheid maken lukt nooit!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 11:34

ik vind 6 = voldoende prima. Maar dan wel goed opgeleide juryleden Haha! Heb verder altijd 6,5 of meer gehad.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:37

Ja ik heb ook altijd nog een dikke voldoende gehad, dus voor mij maakt het niet zoveel uit.
Goed opgeleide juryleden is inderdaad geen overbodige luxe....

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:38

De juryleden moeten dan inderdaad wel op een lijn zitten...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 11:40

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:48

Crossen wordt (in de B dan) dus ook een jurysport! Haha!

Ik vind dat het altijd wel een keer kan gebeuren dat je een keer een slechte dag heb als je wedstrijd hebt. Gaat het niet lekker dan ook geen wp's en dat vind ik ook gelden voor de stijlpunten voor de cross. Ik heb altijd voldoende (altijd 5,5 of meer) gereden behalve één keer in HM. Daar had ik een weigering op de afsprong en daar stond net de stijljury. Ik zat wat te mutsen in de 2e keer aanrijden en daardoor had ik geen voldoende voor stijl en terecht. Kan een keer gebeuren. Daar lig ik niet wakker van, het is een leermoment. Knipoog Promoveren kan in principe heel snel gaan (soms te snel) dus van een keer geen voldoende voor stijl halen is imo niet dramatisch. Dat wordt het pas als je nooit geen voldoende zou halen, maar dan ben je ook niet op z'n plek in de cross.

Juist in de B moet het kaf van het koren gescheiden worden; het is al belachelijk (vind ik) dat je bij 4 wp's al naar het L mag overstappen, dus dan mag eea ook wel strenger beoordeeld worden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 11:53

Citaat:
Gaat het niet lekker dan ook geen wp's en dat vind ik ook gelden voor de stijlpunten voor de cross.

volkomen mee eens, alleen had ik in Vlietlanden wel echt fijn gereden. Ik kreeg vijven omdat mijn beugels te lang waren en ik te hard zou hebben gereden voor de omstandigheden. Kwam 5 seconden binnen de optimale tijd binnen Verward

En een onvoldoende is zeker niet dramatisch, maar dan wel verdiend Knipoog

/edit
wel een beetje off topic eigenlijk Knipoog

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:13

Simmie schreef:
Crossen wordt (in de B dan) dus ook een jurysport! Haha!

Juist in de B moet het kaf van het koren gescheiden worden; het is al belachelijk (vind ik) dat je bij 4 wp's al naar het L mag overstappen, dus dan mag eea ook wel strenger beoordeeld worden.

dat vindt ik ook! ( ga toevallig nu wel na het L heb er oko maar 4 maarja een ervaren paard)

de crossen die ik heb gereden en de stijlpunten die ik toen zag, vondt ik dat er in het algemeen slecht wordt gereden in het B, en dan bedoel ik echt het rijden zelf! de stijl dus.
ze komen dan wel foutloos rond maar ja hoe. en dan mogen ze al snel over na het L

in nijeberkoop had ik toen gemiddeld een 7,5 voor mijn stijl e ik was de hoogste daarmee in het B gemiddeld was het allemaal 6en.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 13:25

Ik heb net wat aparts ontdekt, waar ik iig voorlopig nog niets mee te maken heb, maar het viel me op.

Zit even de internationale eisen door te kijken:
n de 1/2/3 * gelden qualifying results (QR), en de eis daarvoor is:
Citaat:
- max 75 strafpunten in dressuur (50% )
- max 1 weigering in het springen
- max 90 seconden tijdsoverschrijding
- max 4 balken (16 strafpunten in het springen).

Bron: FEI eventing reglement
Mooi systeem IMO, zouden ze met sgw ook mogen doen.

De promotieregelingen uit het FEI Eventing reglement:
Citaat:
Om in een korte 2 * cross (CIC 2*) te mogen starten geldt de volgende eis:
Minimum 1 QR required:
1x CIC 1* or 1x CNC 2* (dus een keer een internationale 1* cross met QR, of een QR in het nationaal ZZ)

De (KNHS) eisen om 1 * te mogen starten:
Citaat:
4. Deelname aan internationale wedstrijden (CIC/CCI)
Deelname aan de CCI/CIC* (een 1-ster wedstrijd) is toegestaan indien:
• de combinatie startgerechtigd is in de klasse Z

Dus na 1 start in een CIC met 1 weigering, mag je CIC 2 * starten.

Volgens het KNHS reglement ben je op dat moment Z+2
Citaat:
5. Voor behaalde kwalificatieresultaten (qualifying results volgens FEI reglement eventing) bij één-sterren eventing wedstrijden worden twee winstpunten in de klasse Z toegekend.

Ook interessant, want op een nationale wedstrijd ben je dan pas Z+1.

Maar nu de promotieregeling van de KNHS nog een keer:

Citaat:
2. Promotieregeling paarden:
Een combinatie begint in een bepaalde klasse met 0 punten. Promotie van B naar L is toegestaan bij het behalen van 4 winstpunten en verplicht bij het behalen van 20 winstpunten. Promotie van de klasse L naar de klasse M en van de klasse M naar de klasse Z is toegestaan na het behalen van 10 winstpunten en verplicht na het behalen van 20 winstpunten. Promotie van Z naar ZZ is toegestaan bij 4 winstpunten, combinaties in de klasse ZZ blijven startgerechtigd in de klasse Z.

Grappig, niet waar Knipoog

Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:30

Lielle schreef:
Ik heb net wat aparts ontdekt, waar ik iig voorlopig nog niets mee te maken heb, maar het viel me op.

Zit even de internationale eisen door te kijken:
n de 1/2/3 * gelden qualifying results (QR), en de eis daarvoor is:
Citaat:
- max 75 strafpunten in dressuur (50% )
- max 1 weigering in het springen
- max 90 seconden tijdsoverschrijding
- max 4 balken (16 strafpunten in het springen).

Bron: FEI eventing reglement

denk dat je bedoeld max 1 weigering in de cross...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 15:32

Bloos! dat bedoelde ik idd

patsmu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:27

De meeste dingen van het Z en de FEI waren al zo. Wel is het nu dat je dus geen stang en trens meer in mag in de klasse Z. Daar was altijd zo'n gedoe over. Omdat we de FEI CIC* moesten rijden en daar staat onder aan erop te rijden op enkele trens dus steeds als er iemand in het Z binne reed begon de jury weer te mopperen dat het mag. Gelukkig zijn we daar nu ook vanaf...

Ik kan me er wel in vinden...... Dat van lielle dat je in de gewone sgw als je 1 weigering hebt maar 1 winspunt krijgt en in de FEI wedstrijd heb je dan wel een kwalifactie gehaald. Wel apart toch.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:16

Denk ook dat die stijlpunten nog best wel eens voor wat opschudding kunnen gaan zorgen.
Zeker omdat de grens nu naar 6 is gegaan. 5,5 Was beter geweest in mijn ogen.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:52

Over die stijlpunten..
Ik vind dat vanaf 5,5 als voldoende moet doorgaan en daarnaast vind ik dat mensen die een onvoldoende scoren voor hun stijl (al is dat niet altijd terecht) geen prijs mogen ontvangen mochten ze in de prijzen vallen.....

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:48

Dus misschien wel rustig gediskwalificeerd worden?! Dat gebeurt in het springen toch ook gewoon als je geen voldoende hebt voor je stijl, of niet?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 08:48

Met springen krijg je alleen geen wp als je onvoldoende voor stijl hebt (ben benieuwd of dat nu ook een 6 is geworden), maar dat ga ik even opzoeken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 08:54

Vroeger was het zo dat je met een onvoldoende 1 wp minder kreeg. Dus bij een foutloos parocurs maar 1 wp ipv 2 wp. En bij Goed kreeg je 3 wp. Tegenwoordig hebben ze dat volgens mij afgeschaft. Je krijgt dan geen stijlbeoordeling meer.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 09:09

Citaat:
9. Bij het springen worden in alle klassen met uitzondering van de klasse aspiranten (A), prestatiepunten toegekend. Deelnemers in de klassen B en L worden in het basisparcours of in de eerste ronde naast het aantal gemaakte strafpunten beoordeeld op de wijze van rijden. Voor de wijze van rijden gelden de kwalificaties voldoende en onvoldoende. Onvoldoende voor de wijze van rijden sluit van verdere deelname uit dus ook voor de prijzen en heeft geen toekenning van prestatiepunten tot gevolg.

Citaat:
Deze stijlwaarderingsregeling is eveneens van toepassing indien het springen klasse B zonder barrage uitgeschreven is. Een verrichting die door de jury gehonoreerd wordt met een puntenaantal variërend van 0 tot en met 34,5 geldt in dat geval als onvoldoende.