[SGW] Hoefschoenen tijdens de cross?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesV89

Hoefschoenen tijdens de cross?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 20:39

Hoi
Ik wil dit jaar een paar SGW's gaan rijden maar aangezien mijn pony vrij snel uitglijdt met springen wil ik haar toch op ijzers zetten. Maar.. vorig jaar heb ik haar ook op ijzers gezet en dat is mij niet zo goed bevallen. Nu las ik op internet over hoefschoenen en mijn vraag is dus: zijn hoefschoenen praktisch in een cross (water enzo) en mag het ook? Of is het beter om haar toch op ijzers te zetten in verband met uitglijden? Met dressuur heeft ze er trouwens minder last van uitglijden.
Ik wil dit jaar met outdoorseizoen ook L gaan springen dus dan zou als het kan en praktisch is mooi uitkomen met de hoefschoen want met springen mag je hoefschoenen gebruiken.

gr.
marloes

Elegant

Re: Hoefschoenen tijdens de cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 10:12

En kalkoenen onder je ijzers?

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 10:39

Ik had kalkoenen onder de ijzers bij wedstrijd op gras. Vorig jaar had ze telkens dikke benen van de ijzers (zonder kalkoenen) en dat wil ik dit jaar niet weer.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:26

Volgens mij mag je niet met hoefschoenen starten op wedstrijden. Op het wedstrijdforum is hier al een discussie over... (algemeen> wedstrijden> vragen en dscussies)

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:24

Ik vraag me een beetje af of je pony met hoefschoenen aan meer grip zal hebben dan met blote voeten... lijkt me eigenlijk niet maar dat zou je moeten uitproberen.

Verder hebben wij nu 1 hoefschoen voor onze pony omdat ie een hoefzweer had en dus even geen ijzer onder kan. Pas met wandelen ging ie rollen en toen schopte hij zijn schoen wel erg makkelijk uit. Een cross met soms misschien wat slechte plekken en een zuigende waterbak... ik zou toch denken dat je die schoenen dan makkelijk verliest!

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:26

Ik heb geen idee of het mag op wedstrijden. Of het blijft zitten hangt erg af van welk merk en model je hebt. Volgens mij lopen daarover al aardig wat topics.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:29

Ik denk dat je na elke cross de waterbak in kunt om je hoefschoenen uit de blub te vissen.................
Als je paard dikke benen krijgt van ijzers zou ik maar eens een andere smid nemen; wij hebben al meer dan 30 jaar meerdere paarden het jaar rond op ijzers maar nog NOOIT heeft er eentje dikke benen van gehad!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:51

Hoefschoenen mogen inderdaad niet op wedstrijden en tijdens een cross lijkt het mij al helemaal uit den boze. KUn je beter met blote voeten rijden en je pony proberen heel goed te ondersteunen met je been in de wendingen e.d.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:19

http://www.paardensport.nl/objects/00002829.pdf
en dan op blz 54, daar staat dus duidelijk dat hoefschoenen wel zijn toegestaan Ja
Met de dressuur niet. Ik heb er zelf ook over getwijfeld omdat mijn paard zichzelf met ijzers zich de schieffels op de benen slaat.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:21

Hoefschoenen lijken mij heel erg gevaarlijk tijdens de cross. Ik zou dan liever met blote voeten rijden, als ijzers geen mogelijkheid zijn.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:32

GvdT schreef:
http://www.paardensport.nl/objects/00002829.pdf
en dan op blz 54, daar staat dus duidelijk dat hoefschoenen wel zijn toegestaan Ja
Met de dressuur niet. Ik heb er zelf ook over getwijfeld omdat mijn paard zichzelf met ijzers zich de schieffels op de benen slaat.

Je hebt gelijk GvdT. Bij springen mag het dus.
Of het tijdens de cross is toegestaan weet ik niet en is ook niet in het reglement te vinden (of ik kijk met mijn neus). Maar ik zou het in de cross nooit doen. Mij te risicovol denk ik. Ik vind het wel een interessante discussie. Iemand die mij van het tegendeel (risico van hoefschoenen in de cross) wil/kan overtuigen? Knipoog

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:44

Volgens mij mag je voor de cross dezelfde optoming hebben als voor het springen. Dacht dat ooit ergens gelezen te hebben.

Als ik al aan hoefschoenen ga, dan wel waar je ook kalkoenen in kan draaien. Ik zou ook wel eens overtuigd willen worden. Of Rabette als proefpaard tijdens een training, wel op nat/glad terrein en het liefst ook nog wat sompig

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:33

ik rij zelf ook met hoefschoenen in een cross
heb er nog nooit wat over gehoord Lachen
en ze blijven super zitten ( ik heb ze van CC boots Knipoog )

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 07:25

justSaar schreef:

bedoel jij dan niet springschoenen (die om de hoef zitten)? We hadden het over hoefschoenen, die onder de hoef zitten, voor als je geen ijzers hebt.
Omdat je cc noemt, volgens mij in ieder geval een bekend merk van de springschoenen Lachen

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:14

miss_jumpy schreef:
justSaar schreef:

bedoel jij dan niet springschoenen (die om de hoef zitten)? We hadden het over hoefschoenen, die onder de hoef zitten, voor als je geen ijzers hebt.
Omdat je cc noemt, volgens mij in ieder geval een bekend merk van de springschoenen Lachen

sh*t ja ik haal alles door elkaarXD