[SGW] SGW: Cross!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

SGW: Cross!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 13:27

hallo,,

Vinden jullie cross ook beulen? ik zal m'n verhaal even zeggen...
Vaak zie je dat aan de cross bij de ponny's kleine kinderen mee doen die niet eens fatsoenlijk kunnen rijden, dat vind ik dus ontverantwoordelijk. en als er dan een ongeluk gebeurt vragen ze ook nog hoe dat kan Verdrietig daar kan ik heel chagerijnig van worden! en dan vind ik de risico ook veel te groot om er aan mee tedoen, al rijd je goed!
de hindernissen zitten helemaal vast je paard hoeft er maar een tikje tegen aan tegeven en hij kan z'n been breken, terwijl jij misschien een stuur foutje maakt! Je gaat je paard toch niet wagen aan de cross?
Maar ik zeg er wel even bij gelukkig bestaat er ook nog beveiligt cross Knipoog !!
Commentaar is welkom, maar houd het netjes! er gebeurt nammelijk te vaak dat de TS word afgekraakt Verdrietig

tenemieken

Re: SGW: Cross!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:34

ik vind crossen helemaal geen beulen...

die kleine kindjes met pony's die nog niet zo goed rijden,gaan in de laagste klasse rijden en daar gebeuren echt wel niet zoveel ongevallen hoor.

ongelukken gebeuren in alle takken van de paardensport. cross houdt wel wat meer risico's in maar de paarden worden er echt goed op getraind en ze worden super vezorgd en ik kan je verzekeren dat de meeste paarden er echt plezier in hebben.

mijn paardje zou echt ongelukkig zijn als ze enkel dressuur mocht lopen,ze fleurt echt helemaal op als ze in de cross mag starten.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:50

gewaagd dat je juist dit topic hier neer zet.
Wij zijn hier namelijk allemaal liefhebbers/beoefenaars van de SGW sport.
Ik wil even heel duidelijk zeggen dat het totaal geen beulen is.
Wat Tenemieken al zegt de paarden leven helemaal op als ze op cross zijn.
Wat is er nou mooier dan in de natuur zijn met je paard en diverse onderdelen met één paard doen?
Sorry heb weinig zien om de discussie aan te gaan maar je zou eens moeten gaan kijken naar een cross en dan eens wat langer bij de startbox moeten blijven staan dan in het terrein zelf.
Dan zie je pas hoe gek de paarden doen omdat ze zoooo graag willen......

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:28

Eerst even dit: Als je hier zo'n topic neerzet kan je verwachten dat je commentaar krijgt.

Je zegt dat er kinderen aan SGW's meedoen die niet eens kunnen rijden. Vóórdat je aan een SGW mee mag doen moet je een winstpunt in het springen halen en daarvoor dus ook 1 in de dressuur. Als je echt niet kan rijden, zoals jij dat zegt, haal je dat echt niet.

Ik vraag me trouwens ook af of je wel weet wat een SGW precies inhoudt en welke reglementen er zijn.

Vaste hindernissen zijn noodzakelijk, in een crosstempo is het juist gevaarlijk om hindernissen met losliggende balken te springen. Als je paard die eraf gooit kan de balk door het hoge tempo tussen de benen komen met alle gevolgen van dien.
En als je paard 1 tikje tegen een vaste hindernis aangeeft, breekt ie echt niet z'n been.
Verder worden er ook breekbomen in de cross gebruikt: als een paard, door welke oorzaak dan ook, tegen een hindernis springt breekt deze door midden.

Verder ben ik het helemaal met Tenemieken en Yolien eens, de paarden hebben er echt plezier in! Kijk anders alleen even naar de foto's van diverse SGW's, daar straalt het al vanaf. Verder zou ik je ook aanraden eens een SGW te bezoeken, daar ga je je mening vast wel van bijstellen... Lachen

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 14:32

ja 1 klein foutje en de kans is groot dat je je paard kunt laten afmaken...
Ik ben 1 keer bij een sgw gesweest het was vresselijk 3 paarden konden afgemaakt worden dus nee dnakje ik hoef geen sgw meer tezien

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:38

Dan moet je je mening voor je houden en niet een discussie aangaan hier!
Als je niet eens meer een sgw wil zien, hoef je ook niet te verklaren dat het beulen is.
Sorry maar ik kan hier héél slecht tegen!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 14:43

dan moet je er niks inzetten ik vind het gewoon beulen en dat blijft het gewoon in mijn oogen! ik heb in het bloed echt geizen,
dat er drie paarden op dezelfde hindernis een beenbrak!, dat hoef ik dus nooit weer gezien!
en dat er bij een hindernis die omringt was door
stro iemand dasar door heen sprong en een gebroken nek had!!
dat noem ik dus wel beulen!
en als jij dat niet vind is dat dan mooi! ik kan het gewoon niet uitstaan dat mensen hun paard daar aan wagen!

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:46

3 paarden konden worden afgemaakt??? Weet je misschien nog waar en wanneer dat was?

ik vind SGW zeker geen beulen. Zowel de ruiter als het paard hebben grote lol in de cross. En de grootste lol hebben nog wel de kleine kinderen op de kleine ponietjes Haha! .
Mijn zusje rijdt SGW en ik heb zelde nog wat fout zien gaan, in ieder geval niet meer/erger dan bij een normaal springparcours.
Daarnaast zijn de eisen voor een SGW anders dan bij een normaal springparcours. Je paard wordt gecontroleerd door de DA, je moet 1 wp in het springen hebben (en dus ook 1 in de dressuur), als je het springparcours niet haalt dan mag je de cross niet rijden en het is verplicht om een bodyprotector te dragen.

Dat een paard meteen zn been been breekt als hij de hindernis aanraakt is ook onzin. Veel paarden zetten zelfs af tegen de hindernis als ze dr overheenkomen (vandaar dat niet iedereen even blij is met de breekbalken omdat die balken dan breken Knipoog )
Ik zou je toch nogmaals adviseren om een cross te gaan kijken, gewoon een ponycross, dan kun je zien dat er geen beulen zijn en dat er bij de kleine kinderen op kleine pony's nog wel het allerminst fout gaat.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:49

Ik heb ook wel eens bloed gezien ook, zelfs bij mijn eigen paarden. Maar toch gaan ze er elke keer weer voor en willen ze zelf!!
En ja, er gebeuren wel eens ongelukken maar dan kan overal gebeuren.....

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 14:50

toen ik nog niet supper kon rijden toen haalde ik ook wel een wp, vergeet niet als je een wp hebt ben je geen topper!!

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:50

Waar ik juist niet tegen kan, zijn dressuurprikkers die kosten wat het kost hun paard graag in een krulletje willen hebben. Desnoods trekken ze gewoon en tegelijkertijd aansporen en vervolgens beweren dat SGW zielig is (even voor de duidelijkheid, hier bedoel ik niet specifiek de TS mee want ik ken de TS niet).

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:52

kir_igor schreef:
toen ik nog niet supper kon rijden toen haalde ik ook wel een wp, vergeet niet als je een wp hebt ben je geen topper!!

voor een B-SGW cross is het ook niet nodig om een topper te zijn.

@TS => Als ik op één dressuurwedstrijd twee paarden zie met open plekken van sporen, trek ik niet meteen de conclusie dat dressuur mishandeling is omdat ik weet dat er nog 12376812 mensen anders rijden. Probeer voor de mensen hier gewoon nog eens naar cross te gaan! Het is echt leuk om te zien.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 14:53

haha, dat doe ik dus niet! moet ik eens doen zegt dan word mijn les gever beetje boos Haha!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 15:01

Maar wat is jouw probleem nou eigenlijk TS? Slapen
Er kan altijd iets met je paardje gebeuren. Maar neem van mij aan dat een paard veel liever een cross loopt dan de hele dag in zijn stal te staan omdat zijn baas te bang is dat hem iets overkomt.

En waar je het woord beulen vandaan haalt snap ik al helemaal niet.
Denk je echt dat je een cross foutloos uit kunt rijden als je je paard moet afbeulen?
In mijn ogen heeft een paard meer last van een ruiter/amazone die hem in de krul probeert te trekken als van een ruiter die met een paard een cross wil rijden.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 15:06

Kijk voor eens op deze site
http://www.sgw-hattem.nl/ foto's 2006 => foto's Jeroen

En let dan vooral op hoe de paarden kijken Knipoog
(sorry ik word een beetje fanatiek van de uitspraken van de TS Knipoog )

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 15:09

Ja waar doel je eigenlijk op?
Je kan best je mening geven, maar dan moet je ook naar de andere kant willen luisteren.

De meeste paarden vinden de cross geweldig. De oortjes gaan er meteen op en je merkt gewoon dat ze er zin in hebben. Haha!
Dat gevaarlijke valt ook best mee, tuurlijk zit er een zekere risico in, maar als je verstandig rijd, kan er weinig misgaan.
Helemaal voor de lagere klassen en zeker bij de b-pony's is het heel goed te doen. De hindernissen staan dan erg laag en lang niet zo technisch. Bovendien weten de meeste pony's zich goed te redden en ik denk ook niet dat papa en mamma zo snel hun slechtrijdend kind een cross insturen. Ach gut
Bovendien kan een paard ook zijn benen breken als ie in t weiland staat.

Maar zoals eerder is gezegd, zou je gewoon een keer moeten kijken. Maar ja als je dat niet wilt, valt er natuurlijk weinig te discussieren.

Valdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 15:17

als sgw beulen is waarom bestaat het dan uberhaupt!!! als het allemaal echt zo zielig en onveilig is was het in nederland AL LANG!!! verboden. Als je werkt met dieren weet je gewoon dat er ongelukken kunnen gebeuren, niet alleen tijdens de sgw maar gwoon altijd, zelf al werk je met het meest brave paard.
Een sgw is niet alleen maar dom crossen en lompe hindernissen springen, het is meer een soort test tussen de samen werking tussen ruiter en paard en ik vind als je dan goed, hoeft niet eens foutloos, over de finish komt je heel trots mag zijn op je paard en op jezelf.
Ik vind sgw helemaal niet beulen maar juist hartstikke goed!!!!
Je zou je er echt wat meer in moeten verdiepen, want je denk wel heel oppervlakig.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 15:24

Ik vind het altijd dood zonde de risico is gewoon zo groot er zijn mensen bij die zijn wel technies oke dan begrijp ik het wel mja als hij struikelt kan nartuurlijk ook met springen en dressuur gebeuren, maar ik vind de risico's blijven groot!! en er zijn nartuurlijk ook kinderen bij waarvanm de ouders niet inzien dat hun kind niet goed kan rijden..

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 15:25

viefdepief schreef:
Maar wat is jouw probleem nou eigenlijk TS? Slapen
Er kan altijd iets met je paardje gebeuren. Maar neem van mij aan dat een paard veel liever een cross loopt dan de hele dag in zijn stal te staan omdat zijn baas te bang is dat hem iets overkomt.

En waar je het woord beulen vandaan haalt snap ik al helemaal niet.
Denk je echt dat je een cross foutloos uit kunt rijden als je je paard moet afbeulen?
In mijn ogen heeft een paard meer last van een ruiter/amazone die hem in de krul probeert te trekken als van een ruiter die met een paard een cross wil rijden.

Hoeso mijn naam Bloos ?? Kirsten

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 15:27

bedoelt de TS misschien niet Eventing? Wat voorheen gevaarlijk was??
Ze begrijpt er anders bar weinig van....

Bij een cross wordt je van te voren 9 van de 10x altijd goed begeleid door je instructeur!
Als jong ruiter zijnde, ga je niet crossen als je nog nooit getraind hebt...
Dus kinderen komen niet zomaar aan de start!

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 15:28

Nu weet ik eigenlijk nogsteeds niet waar je die drie paarden hebt zien verongelukken.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 15:30

dat was idd eventing

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 15:32

Ja maar waar? Welke wedstrijd??

En wat bedoel je met naam? Dat TS verweest idd naar jou, naar de TopicStarter.

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 15:34

Waarom praat je dan over '' crossen ' ??

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 15:35

Civic schreef:
Waarom praat je dan over '' crossen ' ??

Omdat ze er geen verstand van heeft Knipoog

Benook wel beniewd waar dat was!