Wellicht dat jullie mij een beetje gerust kunnen stellen

Het volgende speelt er: ik heb nu 2 keer een oefencross gereden met mijn paard Dapple. Erg leuk, paard heeft een groot hart, kijkt nergens van op of nergens naar. Hij springt alles zonder blikken of blozen. Hij is ook erg enthousiast en en zeker heel rennerig, zodra dat ik ook maar iets de druk eraf haal, is hij weg, in volle galop. Hij wil dan ook niet remmen en reageert heel slecht. Het is net of hij zich af sluit van alle hulpen. De oortjes staan er wel op, hij lijkt erg veel lol te hebben.
De eerste keer dacht ik dat het kwam omdat hij zijn voorganger zag in het parcours en daar graag naar toe wilde lopen. Hij rende de benen onder zijn kont uit.
De tweede keer reed ik met iemand samen, maar dat maakte niets uit, hij wilde alleen maar hard..... Hij liep zo van het andere paard weg (lekker gezellig). Het was en parcours van 10 km, en hij was nog echt niet moe..... Ook de dagen erna was er niets te merken aan Dapple, hij had dus nergens last van. Ik daarintegen wel, ik had in alle spieren pijn....
Nu is mijn vraag, zou dit minder worden door het gewoon meer te doen?? Of moet hij een opvoedingscursus krijgen?? Thuis is hij wel te houden, gaat wel graag naar huis inhet bos, maar dan luistert hij wel naar me. In de bak is het een super braaf paard wat goed aan de hulpen staat.
Ik rijd met dubbel gebroken trens en die maakt geen indruk, maar ja om nu meteen iets scherpers erin te hangen.......
Ik hoor graag jullie reacties

. Dapple ging daarna weer vrolijk verder. Draven ging in hoog tempo als ik even de druk van de teugels haalde. Stappen ging wel aardig, alleen heel hard. Probleem daarbij is ook dat hij heel makkelijk hard draaft en stapt, hij wordt er totaal niet moe van....
Rijtechnisch is er best nog het een en ander te sleutelen.