[SGW] Paard sluit zich af en is niet te houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dapple

Paard sluit zich af en is niet te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 14:30

Hallo,

Wellicht dat jullie mij een beetje gerust kunnen stellen Knipoog

Het volgende speelt er: ik heb nu 2 keer een oefencross gereden met mijn paard Dapple. Erg leuk, paard heeft een groot hart, kijkt nergens van op of nergens naar. Hij springt alles zonder blikken of blozen. Hij is ook erg enthousiast en en zeker heel rennerig, zodra dat ik ook maar iets de druk eraf haal, is hij weg, in volle galop. Hij wil dan ook niet remmen en reageert heel slecht. Het is net of hij zich af sluit van alle hulpen. De oortjes staan er wel op, hij lijkt erg veel lol te hebben.

De eerste keer dacht ik dat het kwam omdat hij zijn voorganger zag in het parcours en daar graag naar toe wilde lopen. Hij rende de benen onder zijn kont uit.

De tweede keer reed ik met iemand samen, maar dat maakte niets uit, hij wilde alleen maar hard..... Hij liep zo van het andere paard weg (lekker gezellig). Het was en parcours van 10 km, en hij was nog echt niet moe..... Ook de dagen erna was er niets te merken aan Dapple, hij had dus nergens last van. Ik daarintegen wel, ik had in alle spieren pijn....

Nu is mijn vraag, zou dit minder worden door het gewoon meer te doen?? Of moet hij een opvoedingscursus krijgen?? Thuis is hij wel te houden, gaat wel graag naar huis inhet bos, maar dan luistert hij wel naar me. In de bak is het een super braaf paard wat goed aan de hulpen staat.

Ik rijd met dubbel gebroken trens en die maakt geen indruk, maar ja om nu meteen iets scherpers erin te hangen.......

Ik hoor graag jullie reacties

SGWuppie

Re: Paard sluit zich af en is niet te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:37

Ik zou de oefencross zo rijden dat je gewoon liefst voor 100% controle hebt. Dus in een handgalopje, of desnoods zelfs stukken in draf. Iedere keer terugnemen als hij onder je uit loopt. Ik rijd nu op M nivo ook weleens een cross waarin ik meer controle wil; de tijd is dan op zo'n wedstrijd niet van belang. Controle is in de cross toch het belangrijkste, anders gebeuren er ongelukken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:45

Ik weet niet op welk niveau je dressuur en springen rijdt. Hoe is de controle in een gewoon springparcours?

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:37

ik volg dit even...ken het probleem..heb ongeveer hetzelfde gehad in Vlietland...

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:40

ik heb ook een soort gelijk probleem, alleen mijn paard vergeet de volgorde van het parcours nog wel een Knipoog (=bruintje)

Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:50

ja gigi is ook af en toe niet te sturen. nu ik de martingaal eraf heb, gaat het al stukken beter!!
maar ik doe ook altijd erg rustig nog in de cross...

Dapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 20:48

Hoi

Ik rijdt B-springen en Z1 dressuur.

Controle in de dressuurbaan is top, springen ook wel, kan altijd beter, maar dan kan ik wel ontspannen gaan zitten zonder dat hij er tussen uit piept. Afstanden rijden gaat dan ook wel aardig, we zijn nog lerende zullen we maar zeggen. Ook in het bos blijft hij aardig bij me. Hij loopt graag hard, dat zit er gewoon in, maar als ik dan een ophouding maak, reageert hij daar gewoon op, in de cross moet ik mijn hele lichaam in de strijd gooien om hem bij me te houden.

De laatste oefencross heb ik ook hele stukken gedraafd en zelfs gestapt, maakte niets zoveel uit, alleen dat ik even uit kon rusten Tong uitsteken . Dapple ging daarna weer vrolijk verder. Draven ging in hoog tempo als ik even de druk van de teugels haalde. Stappen ging wel aardig, alleen heel hard. Probleem daarbij is ook dat hij heel makkelijk hard draaft en stapt, hij wordt er totaal niet moe van....

Ik vind het wel moeilijk, hij lijkt zich totaal niet bewust of gestoord mij (de persoon op zijn rug). Grof gezegd kan ik rukken en plukken wat ik wil, daar is hij niet van onder de indruk, Hij loopt zelfs tegen een boom als ik niet oplet....

Ik heb dit weekend weer een oefencross gepland in Holten, een simpele cross, maar wel een goede test om te kijken of hij wellicht zich minder druk maakt omdat hij herkend wat er gaat gebeuren. Of hij gaat weer zo raar doen.

Nog meer tips???

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:00

Rij je ook crosstrainingen? Hoe gaat het daar dan in een groep?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:02

Volgens mij heeft missmuts hier ook mee te maken gehad met Oeste, misschien kan zij ook iets melden.

Laquinta deed het bij mij ook in Ede, ik heb hem daar gewoon op de volte gezet toen hij eruit naaide, en de hele rit gewerkt aan lopen in mijn tempo. En dan maar eens een keer terug nemen op een wat minder aardige manier, maar het tempo blijft wel van mij.

Dapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 08:19

@ Scum:
Vorig jaar ben ik in Ermelo geweest bij de alround trainingsweek. Daar had hij dat helemaal niet, hij was goed aan de hulpen en helemaal niet rennerig. Voor volgend jaar staan er wat meer trainingen op de planning, ik zou er graag mee verder gaan, maar ja dan wel met rem als het even kan Knipoog

@ Lielle:
Op de volte zeten helpt niet echt, hij gaat weer zo rennerig verder als voor de volte. Ook al is even niet zo vriendelijk ben tegen hem. Ik heb in Laren bij de Tripalon 10 km niet vriendelijk tegen hem gedaan, maar hij was niet onder de indruk....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:25

En dan op de volte blijven tot hij weer rustig is, en dan pas verder rijden? En iedere keer zodra je het gevoel hebt dat hij weg loopt met je, weer opvangen naar een handgalopje.

Bij Laquinta is het sterk verbeterd, vooral door gewoon heel streng te zijn in de cross, en thuis ook nooit te accepteren dat hij harder dan ik wil naar de sprong loopt. Constant op het achterbeen houden in galop, en heel veel werken aan tempocontrole.

Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:27

let er ook op dat wanneer je hem streng op gaat vangen, dat je niet aan de teugels blijft trekken. dat zal hij er alleen maar tegen in gaan. Beter kun je het met stevige ophoudingen na elkaar proberen. en die ophoudingen mogen heus wel fel zijn als ie niet luistert...

Dapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 08:38

Klinkt allemaal heel bekend in de oren Lachen Rijtechnisch is er best nog het een en ander te sleutelen.

De tips die jullie geven kloppen ook wel, en die heb ik ook geprobeerd toe te passen, zodra hij weg loopt terugnemen en indien nodig streng terugnemen. Het lastige daarbij is dat hij op een gegeven moment dus echt niet meer luistert, hij krijgt een mond van staal en loopt er gewoon doorheen. Een strenge ophouding en daarna ontspanning resulteerde erin dat hij meteen weer weg liep. Op een gegeven moment was ik zo moe dat ik het niet m eer trok, en ik was nog niet eens halverwege..... Ik heb dus veel gestapt en zodra ik de teugels weer opnam, vertrok hij alsof hij het startschot gehoord had. Echt in volle draf of galop onder me vandaan lopen.

Ik heb net mijn oefencross voor dit weekend afgezegd, de cross durf ik wel aan, daar gaat het niet om, maar de vorige keer ging hij op de terugweg vrolijk verder in de trailer en heeft hij zich over de voorstang heen gewerkt.... Hij was compleet over zijn toeren.

Het moet natuurlijk wel leuk blijven, ik wil graag crossen omdat het leuk is, niet omdat het elke keer een strijd is.

Ik zal me volgend seizoen eens storten op de trainingen en nog wat oefencrossen, wellicht dat het beter gaat door meer te doen.

Het frappante is ook dat hij thuis de rust zelve is, hij laat zich niet zomaar uit het veld slaan. Ook grappig is dat hij zodra hij van de trailer af was vorige keer dat hij al zo druk was, terwijl hij niet kon weten wat er gaande was, het ritueel was hetzelfde.... Hoe weet hij dat dan????

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:42

Je kunt ook eens kijken wat er gebeurt als je gewoon buiten rijdt en dan een flink galopje maakt.

Dapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 09:27

Ik rijd veel buiten en daarbij mag hij ook regelmatig (eigenlijk altijd) even goed de benen strekken. Als de eerste sprint eraf is, dan hoef ik zachtjes ho te zeggen en hij komt meteen terug naar een handzaam galopje, een beetje erbij gaan zitten en het is een handgalop.

Kijk, in de 'eerste vertreksprint' (die overigens elke keer op hetzelfde pad is, heb helaas niet meer keus) dan wordt het terugnemen wat lastiger, maar hij komt wel terug.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:28

Ik heb je een pb gestuurd Knipoog