[SGW] Wie heeft er ook moeite met greppels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Wie heeft er ook moeite met greppels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 10:59

Greppels: toch een obstakel voor veel paarden (of hun ruiters).

Wie heeft er ook problemen mee? Wat hebben jullie eraan gedaan om je greppelangst te overwinnen?

Hoe rijden jullie op een greppel aan? Net als op een gewone oxer?

g0otje

Re: Wie heeft er ook moeite met greppels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:06

ik heb niet zo echt greppel angst, maar doordat tino er op kijkt ben ik altijd wel benieuwd wat hij zal doen!!
Ik kijk altijd over de sprong heen en probeer met overtuiging er na toe te rijden, soms zelfs eventueel een tikje met de zweep!!
Bij een combinatie met greppel probeer ik voorwaarts in te rijden en op mijn kont te blijven zitten!!Zodat ik niet bij een onverwachte stop in die greppel lig, haha Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:13

Ik heb er geen moeite mee, en rijd ze ook niet echt anders aan. Wel kop erop houden en zelf erover kijken. Voldoende druk houden, en voorwaarts oplossen.

Volgens mij hebben ook alle paarden waar ik mee cross nooit echt moeite op greppels gehad, mss wel een keer gestopt maar geen structureel probleem.

Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:17

ik heb ook nooit moeite gehad met greppels. ik heb het in de training van gigi direct meegenomen. de eerste cross training met haar was bij gert boonzaaijer. die heeft zo'n heel simpel slootje waar ze uit stilstand nog overheen kunnen. de eerste keer was echt even een gevecht want gigi gedroeg zich echt als een Merrie! (met hoofdletter M haha) maar daarna nooit meer moeite mee gehad. in de eerste cross in Beverlo zaten best veel greppels dus dat hadden we ook direct gehad!! Pling

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:21

ik pak het bij de jonge paarden ook direct mee in de training,
Chardonnay kan ze ook al Haha!
En Ultra is volgende week aan de beurt,
ik laat ze overigens de eerste keer wel achter een ervaren paard aanlopen! Behalve bij chardonnay want het ervaren paard wat ik mee had had greppel angst!!
Dit zelfde doe ik bij water, eerst vertrouwen krijgen met een ander paard erbij.
Chardonnay (met huub erop) word ultra's voorbeeld volgende week !!!

Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:22

ja doe ik idd ook altijd. met een ervaren paard erbij. ice trekt ze overal overheen!

sjuuleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:08

Een paar keer een jachttraining meerijden, daar worden de paarden echt makkelijker van op greppels, sloten en trakeners!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:14

Killea keek ook heel erg op gaten.
In de cross zelf ging het nog wel, dan kon ik haar er meestal wel over heen drukken, maar op trainingen.......
Kwestie van blijven oefenen.
Ik reed ook niet anders dan anders op een greppel/gat met haar, maar hield er in mijn achterhoofd wel rekening mee dat ze wel eens zou kunnen stoppen.
Djin "kijkt" er niet naar; dat is mooi makkelijk voor je eigen vertrouwen. In het aanrijden houd ik mijn paard wel in het voorwaartse omdat ik liever niet heb dat ze een parabool maken boven een gat (wel als het een trakhener is uiteraard), maar iets vlakker springen.

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:23

sjuuleke schreef:
Een paar keer een jachttraining meerijden, daar worden de paarden echt makkelijker van op greppels, sloten en trakeners!

is ook een goed idee, in een jacht volgen de paarden elkaar dan worden ze dapperder!

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:27

Lielle schreef:
Ik heb er geen moeite mee, en rijd ze ook niet echt anders aan. Wel kop erop houden en zelf erover kijken. Voldoende druk houden, en voorwaarts oplossen.

Ben ik het mee eens!
Heb er ook geen moeite mee.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:30

Jacht werkt alleen niet voor alle paarden, ze moeten er wel een beetje nuchter voor zijn. Met Pablo was het bepaald geen succes.

Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:15

met ice wordt dat ook niets... die wil alleen maar voorop lopen, en wordt erg zenuwachtig van al die andere paarden!

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:19

Ik doe niet echt aan crossen, maar ik rij mijn paard altijd in het boeren weiland hier Knipoog Daar zitten pas een hoop greppels joh!

als je het weiland dwars oversteekt, heb je precie 12 sprongetjes, met 1 galoppas er tussen, echt grappig.
Ik heb mijn paard vanaf het begin er over/door laten lopen. Eerst gingen we er door, maar heel snel gingen we er over!
en echt diep zijn ze niet, zijn gewoon heuveltjes..

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:22

Sanneh14, de greppels die jij bedoelt, zijn denk ik niet de greppels waar we het hier over hebben Knipoog
Zoals ik het uit je verhaal begrijp tenminste. Dit noem ik namelijk niet echt greppels..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 14:41

Even ter verduidelijking. Ik bedoel zoiets:
Afbeelding

Afbeelding

We hadden het thuis al eens geoefend. En in de cross natuurlijk nog zwaarder Knipoog

Of zoiets:
Afbeelding

Afbeelding

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:03

Ik vond ze ook altijd vervelend. dacht dat hij erin zou stappen ofzo. maar eigenlijk pakt emiel ze heel fijn aan. ik rijd niet anders er op aan ofzo Lachen

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 21:16

Ja, ik snap t wel hoor Knipoog maar, wij hebben hier hele diepe greppels Tong uitsteken

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:13

Greppels zijn ook nooit mijn favoriet, maar ik rijd ze niet anders aan. Als ik tempo genoeg heb springt Jack toch wel en ziet hij pas boven de hindernis dat het een greppel is.. Tong uitsteken

Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:16

ik vind het met ice juist fijner als er een greppel voor de hinderniszit. dan springt hij er veel safer overheen!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:36

Zolang ik niet over een greppel hoef zonder paard, heb ik er geen moeite mee Tong uitsteken
Ik moet wel zeggen dat ik die greppel in Gorssel spannend vond, maar mijn paard vond dat niet.

Mijn paard lijkt soms wel wat bodemvrees te hebben en die vind van die gaten naast de trakhener veel spannender dan het gat eronder.
Bij dat soort situaties probeer ik niet het gat in te kijken en de kop erop, maar dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:54

om even op die fotos terug te komen.
ik vind de laatste greppel niet zo moeilijk als die met een balk schuin boven de sloot!!
Verder heb ik ook geen moeite met greppels voor de hindernis(foto 3), vaak ziet een paard die pas wanneer hij springt soms ziet ie ze helemaal niet eens vanwege de grondbalk die het gat camoufleert!!

Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:14

is dat toevallig ook liellie op foto 3?? ik zie een rode rijbroek!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:22

yep *LOL* Incognito actie mislukt Haha!

Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:29

paarse broek aantrekken, dnekt iedereen dat je mij bent!!

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:50

mars vindt ze ook eng! in wieringerwerf zaten ook 2 greppels/sloten, ik ga thuis nu oefenen en heb 2 gezien daar kan ik zat over heen. moet wel oefenen mag namelijk waarschijnlijk ook mee doen met de jacht en ja die springen ook greppels