[SGW] Wat voor cap / helm

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dewi

Wat voor cap / helm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 11:48

Ik ben van plan een nieuwe cap / helm aan te schaffen, ivm springen met jong paard. Ben nu aan het trainen en ga in toekomst misschien wedstrijden springen. Ben niet van plan SGW te doen, maar wel buiten rijden (bos/strand) en kom daar wellicht natuurlijke hindernissen tegen)
Ik heb nu een veiligheidscap van Casco (grijs, model classic, nu niet meer te koop), deze zit niet echt stevig om mijn hoofd en een zwarte voor dressuurwedstrijden van harry's horse. Deze is wel aardig, maar komt niet heel erg betrouwbaar op mij over. In mijn zoektocht naar een goede cap kom ik vele verschillende merken en modellen tegen, in heel verschillende prijsklasses. Nu wil ik best wat geld uit geven voor mijn eigen veiligheid, maar soms vraag ik mij af of die hele dure caps van bijvoorbeeld pikeur, ook wel echt de veiligste zijn.
* wat vinden jullie van het systeem van casco, waarmee de helm op maat wordt gemaakt: http://www.casco-helme.de/en/default02.htm
* is de Gatehouse High Spec I Jockey Skull (HS1) echt de ultieme veiligheidshelm?
* is zonder klepje beter dan met klepje? Er zijn tegewoordig toch ook buigbare klepjes?
* waarom draagt men er een hoesje overheen?
* waarom zie je deze helmen helemaal niet in andere disciplines?
* wat vinden jullie van de Gatehouse Puissance Show Jumping hat?

* welke cap/helm raden jullie anders aan?

Scum

Re: Wat voor cap / helm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 13:23

Voor de dressuur hebben wij zo'n casco helm, met een knop aan de achterkant om hem te verstellen.
Voor de cross een Marc Owen crosshelm. Die was erg duur. Het hoesje wordt gebruikt omdat daar een klep aan zit van stof. Als je valt en het klepje buigt naar voren kun je niet je neus breken, zoals dat bij de oude caps van vroeger wel kon (ook weleens gezien, en was geen prettig gezicht). Verder biedt de klep ook goede bescherming tegen de zon, en dus ook je zicht.

De helmen die jij noemt ken ik niet. De GPA hoef ik zelf niet. Als je flink valt met een helm moet je hem eigenlijk vervangen. Je bent dan lelijk veel geld kwijt met zo;n helm. Of ze echt zoveel beter zijn weet ik niet. Ik ga er vanuit dat een helm met een Europeesch keuringslabel getest is en dus voldoet aan de eisen. Het is natuurlijk ook belangrijk dat zo'n crosshelm je lekker zit. De GPA heb ik eens voor de gein opgehad, maar die zit bij mij niet lekker.

Geen idee waarom in andere disciplines niet met zo'n helm gereden wordt. Wij hebben die van ons ook weleens gebruikt voor een gewone springwedstrijd (wel met een zwarte hoes om het iets echter te laten lijken).

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 21:34

Casco vind ik verschrikkelijk, misschien ligt het aan de vorm van mijn hoofd, maar hij waait gewoon af als ik hard galoppeer, ook met het kinbandje zo strak dat ik mezelf bijna wurg. Pikeur GPA bevalt goed, maar is idd erg duur. Eigenlijk is een echte crosshelm het veiligste, maar dat ziet er nogal dom uit zonder klep als je eens gewoon gaat springen. Dus eigenlijk moet je er 2 kopen Tong uitsteken Die hoesjes zijn om toch het idee van een klepje te geven en je kunt ze in je crosskleuren krijgen, zodat je er hip uitziet. Die krengen zijn overigens wel prijzig! Dus als je handig bent op de naaimachine...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:50

off topic reactie verwijderd, graag dergelijke vragen per PB

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 21:54

Scum en marieke, bedankt voor jullie reacties. Ik ben vandaag weer even op zoek geweest naar een cap, bij de plaatselijke ruitersportzaak. Helaas niet geslaagd... Ze hadden daar wel helmen, maar niet in mijn maat. Die casco caps zaten wel redelijk, maar heb het gevoel dat je achterhoofd maar voor de helft bedekt wordt. Dat wordt dus niks. Nog even doorzoeken...

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:20

Ik cross gewoon met mijn Pikeur Gpa cap. Ja