[SGW] Het ideale sgw paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaan

Het ideale sgw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 16:19

Dat vraag ik me nou wel is af.... wat is nou het ideale sgw paard?

Bijna ieder warmbloedig paard kan wel een B en L crossje lopen.
Maar als je wat verder komt, welke paarden hebben het kwa bouw dan makkelijker als andere paarden?

Waar ik zelf altijd op let is:
- Hoog op de benen
- Bouw tussen kwpn en volbloed in
- Droge benen
- Veel inhoud
- Ruime gangen
- Koel karakter, maar toch erg werkwillig. De 'gifkikkers' kunnen ook zeer zeker wel crossen, maar hebben het naar mijn idee vaak wat moeilijker in de dressuur en het springen (ik denk nu vooral even aan mijn schimmel).

Ik vergeet nu volgensmij van alles, maar jullie kunnen me vast verder helpen...
Wat nog meer?

Sim

Re: Het ideale sgw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:00

volgens mij hebben we hier een hele tijd geleden ook al eens een topic over gehad.

Paard moet dapper zijn.
Brede borstkas (longinhoud)
Ruiter een keer willen helpen als het niet lekker past.

_lautje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:23

Groot galopperen.
Keiharde pezen.
Soepel en los in het lijf.
Super bewegen.
Goede springtechniek (liever te hoog ervover dan te laag)
Toch minimaal het springvermogen voor een 1,30m parcours.
Diepe borst.
Minimaal 55% volbloed.
Slim zijn.
Zelf goed afstanden taxeren en goed meedenken.
Slim genoeg zijn om te stoppen als het niet past. Liever een stop, dan over de kop.
Heet zijn. (persoonlijke voorkeur hoor)

Jorrn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:39

Volgens mij kan een paard beter minimaal 75% volbloed zijn.
volbloeden hebben tog het meeste uithoudingsvoormogen en zijn heel erg snel.
maar dan moet je wel eentje nemen die goed kan springen en lekker kan galopperen

Sjaan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 19:41

Zou je denken, 75% volbloed?
Ik denk dat een aantal % volbloed erin zeker niet verkeerd is, maar ik vind 75% eerlijk gezegd nog wel veel.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 06:25

Ik heb een 100% volbloed gehad en dat ging echt niet. Die was veel te snel beledigd. Een ouderwetse KWPN'er (Rex) is ook niet echt geschikt, maar een KWPN'er die lekker heet en vlug is kan best.

Nu die wegparcoursen en steeple eruit zijn heb je niet het laatste aan vermogen nodig, wel een paard waar je fatsoenlijk mee kunt dressuren en springen.

Bovendien vraag ik me ook af hoeveel mensen nu daadwerkelijk zelf goed genoeg zijn om aan de top meerijden (zo hebben we al jaren geen team op EK's WK's en OS) dus dan kun je beter een paard hebben wat leuk rond gaat en het M en Z. Je kunt wel een paard hebben dat de potentie heeft voor 4* maar wie is in staat om dat zelf uit te rijden? Die paarden zijn nl niet de makkelijkste vaak.

Heb zowiezo het idee dat paarden fokkend Nederland het liefst allemaal Lingh's en Salinero's wil fokken; helaas is 95% van de ruiters helemaal niet in staat zo'n paard te rijden.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 06:31

marieketencate schreef:
Bovendien vraag ik me ook af hoeveel mensen nu daadwerkelijk zelf goed genoeg zijn om aan de top meerijden (zo hebben we al jaren geen team op EK's WK's en OS) dus dan kun je beter een paard hebben wat leuk rond gaat en het M en Z. Je kunt wel een paard hebben dat de potentie heeft voor 4* maar wie is in staat om dat zelf uit te rijden? Die paarden zijn nl niet de makkelijkste vaak.

Heb zowiezo het idee dat paarden fokkend Nederland het liefst allemaal Lingh's en Salinero's wil fokken; helaas is 95% van de ruiters helemaal niet in staat zo'n paard te rijden.

Mee eens! Dus om de vraag in dit topic te beantwoorden moet je eigenlijk eerst een vraag stellen: zoek je een goed SGW-paard voor een landelijke ruiter, of voor een topsporter. De landelijke ruiter is toch wat meer gebaat bij een fijn te berijden paard, die misschien niet tot het allerlaatste gaatje kan. Maar een topsporter wil wel tot het uiterste kunnen en kan ook beter overweg met een lastiger te rijden paard.

Ik ben blij met mijn betrouwbare en hanteerbare paard, waar ik altijd mee weg kan en durf te rijden. Hij zal vast geen * kunnen rijden, maar als ie dat wel zou kunnen zou het er bij mij toch niet uitkomen

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 07:21

Voor mezelf wil ik toch wel een paard dat tenminste op 2* niveau kan lopen, dan kom ik er zelf wel achter of ik dat ook kan Maar ik ben het aardig eens met het lijstje van peanutbutter.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 07:31

ik snap wat je bedoelt lielle, maar je moet nog altijd zelf weg kunnen rijden met je paard. En dan denk ik, een hobby-ruiter heeft niks aan een zeer getalenteerd paard als je er niet zelf mee weg kan rijden. Dus het paard moet ook bij de ruiter passen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 07:34

marieketencate schreef:
Ik heb een 100% volbloed gehad en dat ging echt niet. Die was veel te snel beledigd.

Nou, ik heb een 100% volbloed (djinny) en met haar gaat het toch aardig goed op de wedstrijden. Ja, ze is wat heet met dressuur en springen, maar ze is op zich niet snel van de kook.

Killea is 50% volbloed, maar dat is een duidelijk verschil met Djin in de cross.

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 07:43

Wat ik mis in alles wat genoemd is: de wil om te (blijven) gaan.

Verder ben ik het met Miss_J eens: het paard moet bij de ruiter passen en elke ruiter heeft dus net een wat ander paard nodig.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 07:47

Citaat:
Mee eens! Dus om de vraag in dit topic te beantwoorden moet je eigenlijk eerst een vraag stellen: zoek je een goed SGW-paard voor een landelijke ruiter, of voor een topsporter. De landelijke ruiter is toch wat meer gebaat bij een fijn te berijden paard, die misschien niet tot het allerlaatste gaatje kan. Maar een topsporter wil wel tot het uiterste kunnen en kan ook beter overweg met een lastiger te rijden paard.

Doe mij maar een paard voor een landelijke ruiter dan.. ik vind het heel leuk om paarden op te leiden van B t/m M a Z, maar dan houdt het bij mij wel op denk ik.

Missmuts, daar heb je helemaal gelijk in! De wil om door te gaan is zeker heel belangrijk!

Waarom ik dit topic heb geopend overigens: Ik ben druk op zoek naar een nieuw paard en wil nog is goed op een rijtje zetten wat voorn paard ik zoek. Door dit topic wordt ik zelf weer even goed 'wakker geschud' om het zo maar te zeggen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 07:58

marieketencate schreef:
Ik heb een 100% volbloed gehad en dat ging echt niet. Die was veel te snel beledigd. Een ouderwetse KWPN'er (Rex) is ook niet echt geschikt, maar een KWPN'er die lekker heet en vlug is kan best.

Nu die wegparcoursen en steeple eruit zijn heb je niet het laatste aan vermogen nodig, wel een paard waar je fatsoenlijk mee kunt dressuren en springen.

Mooi gezegd Marieke. Wat betreft de volbloed, dat ben ik wel met je eens. Ienie is ook zeer snel beledigd, en het heeft jaren geduurd voordat het springen enigszins van de grond kwam. Als ze te heet wordt maakt ze de sprongen niet af. Dressuur gaat meestal wel goed, al dan dat ook in de soep lopen als ze te heet wordt.
Maar als ze eenmaal fijn lopen en zich niet te druk maken dan zijn ze veel fijner te rijden dan een kwpn-er. Jij denkt het, en zij doen het

Ik mis wel een ding: in alle KWPN-ers zit zowiezo al een % volbloed

Voor de meeste ruiters is het fijn om een paard te hebben waar je lekker landelijk mee kunt rijden.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:06

Sjaan schreef:
Doe mij maar een paard voor een landelijke ruiter dan.. ik vind het heel leuk om paarden op te leiden van B t/m M a Z, maar dan houdt het bij mij wel op denk ik.

Jep, is ook mijn redenatie. Ik wil wel dat ik met mijn paard kan crossen, maar verwacht daar niet de top mee te halen dus dat hoeft mijn paard ook niet te kunnen. En ik wil ook alleen op pad kunnen met mijn paard in de trailer, alleen over straat kunnen, en dat andere mensen mijn paard makkelijk een keer kunnen buiten zetten. Vandaar dat ik het liefst een lief (KWPN) paard heb met een nette sprong, een fijne galop en werkwil. Dat heb ik nu aardig onder mijn kont, dus ik kan lekker L crossen momenteel!

Trouwens, mijn lieve KWPN-er heeft 54% volbloed, dus dat krijg je er vaak toch wel gratis bij

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:09

Ik heb een Julio Mariner X Ulft gehad die voordat ik hem kreeg Z cross gelopen heeft.
Die voldeed eigenlijk wel aan alle criteria die Sjaan aanvoert.

Mijn Goodtimes x almox prints x pion is absoluut niet geschikt voor de cross vanwege haar angst voor water helaas.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:17

Even uitgaand van een paard dat dus t/m het Z aan kan, en daarnaast moet het dus klikken met de ruiter (dat is heel persoonlijk).

- gemakkelijke galop
- sterk achterbeen
- bereid om mij eens te helpen als ik een foutje maak
- voldoende springvermogen om het Z aan te kunnen
- makkelijk te schakelen
- lef
- koel maar wel alert

MJ_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:19

Lielle schreef:
Even uitgaand van een paard dat dus t/m het Z aan kan, en daarnaast moet het dus klikken met de ruiter (dat is heel persoonlijk).

- gemakkelijke galop
- sterk achterbeen
- bereid om mij eens te helpen als ik een foutje maak
- voldoende springvermogen om het Z aan te kunnen
- makkelijk te schakelen
- lef
- koel maar wel alert

mee eens, misschien aan te vullen met wil/gretigheid?

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:20

_/-o_ Amen _/-o_

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:22

en als iemand er eentje voor me weet van een jaar of 5, met wat ervaring in het springen voor niet al te veel geld, wil ik best gaan kijken

MJ, ik zou het dan eerder werklust willen noemen.

Wb het EV, vrijwel iedere KWPN-er haalt wel 30 %. Ik heb Trammelant (50 % EV) gereden, maar dan heb ik toch liever iets minder bloed.

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:25

de indoctro (52%) is net iets te heet voor de dressuur, terwijl ze een ideaal spring/crosspaard is.

vooral het karakter spreekt me aan, de wil om altijd door te vechten, goed meedenkend paard. zat vermogen

het enige punt is de dressuur, voornamelijk de stap is haar slechtste punt

de weinfurst was denk ik ook wel een goed Basis paard. dressuurmatig erg goed, goede gangen, altijd springen, vermogen zeker voor het 1.30m, misschien wel meer.qua cross weinig over te zeggen, misschien qua galopade/tijd komt hij wat te kort

en de Call Willemshof(calato), geen idee ik denk niet dat ik me er aan ga wagen. ik denk wel dat het een leuk dier is voor de SGW(basis) ,mooie gangen, sterk achterbeen,springt makkelijk, maar moet in het terrein alles nog leren. is snel beledigd en vindt het allemaal maar wat eng.

nou chantal succes met het zoeken naar een goed paard vraag me af of je die op zo'n manier kan vinden ik denk dat je er tegen aan moet lopen en wat geluk moet hebben...

MJ_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:26

Lielle schreef:
en als iemand er eentje voor me weet van een jaar of 5, met wat ervaring in het springen voor niet al te veel geld, wil ik best gaan kijken

MJ, ik zou het dan eerder werklust willen noemen.

Wb het EV, vrijwel iedere KWPN-er haalt wel 30 %. Ik heb Trammelant (50 % EV) gereden, maar dan heb ik toch liever iets minder bloed.

sorry, ik weet niks

Oke!

In welke zin dan? Wat vond je dan minder aan het paard met meer bloed?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:30

Citaat:
Lielle schreef:

Same here

Ik werd gisteren nog door mijn 100% volbloed door de wei gesleurd toen ik haar stond te longeren en ze opeens in een rengalop met mij er vandoor wilde. Wel een voordeel: na 20 minuten in een uitgestrekte draf aan de longe stond ze gewoon met kleine neusgaten en een hele rustige ademhaling om zich heen te kijken. Moordende conditie hebben die beesten

_lautje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:17

Het is zo moeilijk om een goed paard te vinden. Wij zijn ook bijna een jaar lang op zoek geweest naar Little Stuart. En toen we m vonden was het nog puur geluk dat mijn dressuurintructeur er aan kon komen. Normaal gesproken is dat niet een paard waar je zo aan kan komen.

Geluk is het allerbelangrijkste voor het vinden van een fijn en goed paard.

Sjaan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 10:47

Geluk is zeker het belangrijkste, maar ik wil voor mezelf wel een beetje op een rijtje hebben wat voorn paard ik ongeveer wil.

Ik ben vanochtend bij een paard wezen kijken. 5 jaar onbeleerd, gaaf beest om te zien, iets hanetred in de stap. Maar kan wel leuk lopen en heeft een goed achterbeen.

De punten die Lielle aangeeft zijn trouwens zo denk ik goed op een rijtje gezet. Daar moet een leuk crosspaard wel aan voldoen.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:17

meestal is ook een nadeel dat dat paard wat aan alle criteria voldoet, nou net ff boven het budget van de doorsnee nederlander komt..

ik wil later het liefst ook een paard dat al op L/M niveau gelopen heeft, zodat ik er nog veel van kan leren, maar ben bang dat mijn portemonnee dat niet echt toelaat..

Sjaan: dus t paardje was niks voor jou????