[SGW] Wat heb je nodig voor je eerste cross?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_San_

Wat heb je nodig voor je eerste cross?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 11:30

Hallo,
Ik had een vraag wat hebben/zouden jullie doen als jullie jullie eerste cross gingen rijden? wat moet je dan in ieder geval voior materiaal hebben(cap, beenbescherming) En wat voor training moet jij en je paard hebben gehad? Roden, is dat een goede begin cross?
Groeten.....
Laatst bijgewerkt door Karin op 27-11-05 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 11:33

Over de cross in Roden loopt net een topic: viewtopic.php?f=96&t=498820

Voor een eerste cross heb je idd een veilige en goedgekeurde helm nodig, beenbescherming en een bodyprotector. Een bodyprotector is namelijk verplicht. Qua beenbescherming heb je in eerste instantie aan peeskappen en kogelbeschermers nog wel voldoende, maar het is wel aan te raden t.z.t. over te gaan op speciale crossbeschermers. Die hebben een soort 'harnaswerking', beschermen het been rondom.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 11:34

roden ken ik niet, chaam is een goede beginnerscross en etten leur ook.
of beter nog, in laren de tripalon, maar dat is wat kinderlijk weer.

je bent verplicht een goedgekeurde cap te hebben, bodyprotector, en natuurlijk gepast tuigage
dus geen dressuurzadel voor de cross

beenbescherming naar eigen invulling.
ik gebruik voor peesjes van eskadron, achter strijklappen, en voor goede dikke springschoenen van kavalkade.
verder een stevig hoofdstel en springzadel.

training is aan te raden dat je eerst crosslessen gaat nemen van een crossruiter , op een crossterrein.
raadpleeg : www.sgw-eventing.nl voor plaatsen bij jou in de buurt.

verder is het een must dat je paard elke dag minimaal 30 minuten tot een uur training krijgt met minimaal eens per week een galoptraining in het bos.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 11:36

Ik vind het met de kinderlijkheid van de Tripalon wel meevallen hoor, ook als je ziet hoe erg deze wedstrijd in trek is bij volwassenen. Ieder jaar weer is er een wachtlijst.

Om kennis te maken met de SGW is de Tripalon idd ook een leuke optie. Die van Laren is in oktober, tegenwoordig is er ook eentje in het voorjaar in Gorssel.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 17:06

Etten Leur zou ik niet nemen als eerste wedstrijd. Die heeft toch al iets meer technische hindernissen en combinaties, ook in het B.

Chaam zou wel kunnen, maar hij is ook niet simpel. Roden ken ik niet.

Een paar trainingen zou ik zeker van tevoren rijden. Je kunt ook eerst een terreinrit doen om te kijken of jullie het wel leuk vinden. Volgens mij is de eerste terreinrit in Vrouwenpolder (weet ik niet zeker meer), en die cross is ook goed te doen als eerste cross.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:16

Roden ken ik ook niet, een paar trainingen zou ik absoluut doen. Goede beenbescherming, een cap en een bodyprotector is een must.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:19

en een winstpunt in het springen!

Sim

Re: Wat heb je nodig voor je eerste cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:14

Roden is op zich wel te doen voor een 1e keer cross, maar de waterbak daar is voor een paard zonder ervaring niet handig. Je komt namelijk over een smal paadje door dichte bebossing een heuveltje op gegaloppeerd, springt een dikke boom en gaat direct het heuveltje weer af en pas op het laatste moment zie je dat je het water in gaat. Zelfs mijn ervaren paard kwam daar in de B toen erg op terug.
Chaam kan wel als je een paar goede trainingen hebt gehad, ettenleur zou ik niet aanraden evenals ambt delden. Gorssel is heel fijn, maar die is pas in september.

SGWuppie

Re: Wat heb je nodig voor je eerste cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:07

Als je paard in de training goed aanpakt en ook al wat springparcourservaring heeft, dan maakt het mijns inziens niet zo heel veel uit welke cross je als eerste gaat starten. met de pony's ben ik als eerste in Ambt-Delden gestart en heb die gelijk gewonnen. Met de paarden ben ik met de ene in Leidschendam voor het eerst gestart en de ander geloof ik in Chaam....

In de B is het over het algemeen goed te doen, Roden kan ik niet over oordelen want daar ben ik nog nooit geweest. Als je van het L naar het M gaat speelt de cross op zich wel een rol, maar ik kan me niet herinneren dat ik ergens een B cross moeilijk, of ongeschikt als begin-cross heb gevonden....

ook wel handig om eerst een keertje te gaan kijken/groomen, dan weet je een beetje wat je kunt verwachten!