[SGW] het specifieke crosspaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biepje

het specifieke crosspaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 23:47

Af en toe zie je in een advertentie 'eventing'-paard staan, en het lijkt een soort kruising tussen spring- en dressuurpaard. Maar wat is nu van bouw en karakter het ideale crossbeestje volgens jullie?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 09:01

Qua niveau moet een sgw paard een leuke Z dressuurproef en ZZ sprinparcours kunnen lopen, ze hoeven niet het laatste aan kwaliteit in een van beide disciplines te hebben. Wat daarnaast een vereiste is om het verder te brengen dan het L sgw is volgens mij:
- voldoende galoppeervermogen
- lef en - belangrijker - zelfvertrouwen
- de wil om de ruiter een handje te helpen

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:39

Maar het niveau van de dressuurproef van L-sgw licht toch een stuk lager dan L-dressuur normaal. En een L-sgw-springparocurs is geen 1.10 toch?

MJ_

Re: het specifieke crosspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:42

Dat is zo, maar wat lielle omschrijft zijn meer de kenmerken voor een top-eventer denk ik. Dat heb je niet nodig voor een L-cross! (spreekt uit eigen ervaring )

Maar wil je echt op sterren-niveau meedraaien dan heb je dat wel nodig.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:44

Om een L cross goed te kunnen rijden, moet je een dressuurproef op L niveau en een B springparcours goed kunnen afleggen.

Ik vind zelf de L sgw proef niet zoveel simpeler dan de gewone L, wel wordt iets anders beoordeeld en zit er geen wijken in. Dat geldt ook voor de hogere proeven, weinig zijgangen maar wel contra en dergelijke.

Volgens mij wordt het niveau van de sgw regelmatig onderschat. IMO wordt er een hoger niveau gevraagd om in de L cross vooraan mee te doen, dan in het L dressuur of springen. Mn de veelzijdigheid (duh) en de controle wordt zwaar getest.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:25

Oke duidelijk!
Bedankt voor de info, dat SGW begint me toch steeds meer te trekken, maar eerst mijn paard maar eens klaarstomen voor de dressuur en het springen, dan zien we verder of ie geschikt is voor SGW.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 22:15

en de bouw van het crosspaard? ik zou zeggen compact, vrij hoogbenig, niet te lange hals en sterk

tenemieken

Re: het specifieke crosspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 13:15

ik denk dat je toch wel verschillende types hebt. de ene rijd liever met dat type paard en de andere met een ander type...
ik vind mijn paardje nog goed gebouwd voor de cross. ze mocht mss iets compacter voor combinatiessprongen...
biep: je hebt mijn paardje toch al op foto gezien hé...

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 14:26

idd, daarom juist dat ik het vroeg . de eventingpaarden die ik ken zijn enorm compact en die van jou is iets langer, daarmee...

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 14:33

De Belgische eventingamazone Karin Donckers heeft de kwaliteiten van een eventingpaard uitgebreid beschreven in haar boek 'Een praktische gids voor de eventingsport'. Toen er nog een SGW-gids bestond, was dit overzicht daar ook in opgenomen.

Ik heb 'm hier liggen, de SGW-gids van 2003. Het zijn alleen ruim twee pagina's, een beetje veel om over te tikken en ik wil nu net naar mijn paard gaan. Ik kom er later wel op terug (of iemand anders moet 'm hebben liggen en iets willen inscannen).

_lautje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:58

Ik heb het boek liggen ja, Wel een duidelijk en overzichtelijk boek.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:27

ik heb ook nog een oude sgw gids, zal eens kijken. Maarten Jurgens zegt er ook iets over. Onze paarden zijn heel verschillend van bouw, Raimaer is wat klassiek; lang met een plat kruis en een vrij steil achterbeen, Pablo is compacter. Een sterk achterbeen vind ik wel essentieel en bij voorkeur een vlakke galop.

wat karakter betreft nog een toevoeging, ik wil graag een slim paard onder mijn bips in de cross!