[SGW] haflingers in de cross?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sidneey

haflingers in de cross?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 20:45

Hallo,

Ik heb een haflinger en zou graag met hem gaan crossen om te kijken hoe hij het vindt en voor mijzelf. Nou vroeg ik me af is dit verstandig met een haflinger? Doen er veel haflingers in de cross mee? Waar in ZH kan je öefencrosses of crossles volgen/rijden? Wat zijn de catogorien en de daarbij behorende hoogtes? Alvast bedankt!

groetjes sidneey

AntheaV

Re: haflingers in de cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 22:17

Als je haflinger geen moeite heeft met een B springparcoursje en als je wel eens een flinke buitenrit met hem rijd dan is een B cross zeker mogelijk hoor! Je ziet wel meer van dat soort paarden in de cross. Alleen zul je er niet echt hoog mee komen maar een B cross is wel te doen.

Voor crosstrainingen kun je kijken op www.sgw-eventing.nl en daar bij traingingen kijken. Voor zover ik weet is er in Lisse en Vlietland een cross in Z-Holland maar dat is pas in augustus en september dacht ik. Ook voor crossen kun je op de sgw site terecht alleen is de kalender voor 2006 er nog niet.

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 22:19

oeps drukte per ongeluk op verzenden

de hoogtes voor oefencross weet ik niet precies maar ik neem aan dat je bij de pony's start en B pony's is dacht ik 70 of 80 centimeter dus oefencross staat nog lager (is wel te doen neem ik aan)
Veel plezier iig

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:41

B-paarden staat op 80 cm, dus ik denk dat het voor de B-pony's op 60 cm staat.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:42

Haflingers heb ik niet gezien, ik ken wel een paar Fjorden in de cross. Een B cross is zeker haalbaar (als je ook een B parcours kunt springen), hoger dan het L zul je uiteindelijk wat tekort gaan komen denk ik.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 10:01

Ik heb wel eens Haflingers in de cross gezien, in Ysselsteyn. Die gingen toen niet zo goed. Ze wilden nog niet eens galopperen.
Maar dat kwam ook wel door de onervarenheid van de ruiters.

Doe gewoon eens een training met je paard. Als het springen van een B parcours met je Haflinger goed gaat dan zie ik geen problemen.

Persoonlijk zie ik een Haflinger niet in het M/Z lopen bij een cross, maar B/L moet te doen zijn.

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 15:56

Ooh, nee het is ook eigenlijk niet de bedoelng om aan officiele wedstrijden mee te doen, ik ga vanaf nu weer springles opbouwen en in december parcours 70/80 ong. doen, het leek mij wel leuk het is lekker buiten en het is weer us wat anders
Springen hij doet het wel, en vindt het ook wel leuk maar heeft niet echt de "speed" zeg maar, gaat dit een heel groot probleem worden? i.v.m. vaste hindernissen...
Buitenrijden doe ik heel veel probeer altijd zowiezo in het weekend een rit van 2 a 3 uur te maken, heeft hiet niet echt problemen mee hij wordt ook geschoren..

gr_roos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:12

Misschien kan je in Lisse de indoor cross rijden. Die is meestal eind maart.

Ik weet dat er een tinker was ( toen nog lang niet zo populair als nu) die M of Z gecrosst heeft bij de pony's.

Snelheid is alleen belangrijk voor je tijd, als je pony goed voor elkaar is, vermogen en karakter heeft dan kom jij ook over de hindernissen. Alleen iets minder snel als een ander.

Ik hoop voor je dat ie het doet en dat je er veel plezier aan gaat beleven. Ik zou wel dit forum in de gaten houden voor eventuele trainingen of oefen crossen.

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 22:08

ja. Waar ligt Lisse precies? is het gewoon een open inschrijving?

Jorie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:11

sidneey schreef:
Buitenrijden doe ik heel veel probeer altijd zowiezo in het weekend een rit van 2 a 3 uur te maken, heeft hiet niet echt problemen mee hij wordt ook geschoren..

Als je al zoveel buitenrijdt kun je ook aan endurance denken. (kan ook prima samen met cross!!!)

De galop van haflingers is soms wel wat moeilijk maar ook daar valt prima op te trainen!!

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 19:14

Ja dat lijkt me ook heel leuk
Aleen hij heeft een zwakke stap (lees: slome)
hij kan wel lekker joggen en draven. In de galop wordt ie snel moe. maar dat is een kwestie van conditie training doen

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:43

Stap heb je niet nodig in de cross en endurance........

En als ik naar onze haflinger kijk, die gaat steeds makkelijker galoperen. Hij gaat het ook steeds beter volhouden.

Dus dat is zeker te trainen!!