[SGW] Kiwi & Retje: crossen bij de Holterberg!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Kiwi & Retje: crossen bij de Holterberg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 23:04

Na de Tripalon [WD] Tripalon – Kiwi & Retje nu ook in crossversie! Haha! had ik de smaak van het crossen te pakken gekregen. Ik herinnerde me dat een manege hier vlak in de buurt ieder najaar een samengestelde wedstrijd organiseert die ook is opengesteld voor ruiters 'van buiten'. Helaas liet de website mij weten dat de inschrijfdatum net verstreken was, maar na een mailtje bleek dat er toch nog plek was (en niet alleen voor mij, ook voor een aantal enthousiaste stalgenoten). Dus schreef Kiwi zich weer in voor een cross. Haha!

Je hoefde bij deze wedstrijd niet in pinguinpak: het enige wat verplicht was, was een cap. Ik startte vandaag dus geheel in het blauw/zwart, met bodywarmer en chaps, en hoefde me dan ook niet druk te maken om een te strakke witte broek en irritant zittende rubberen rijlaarzen. Invlechten voor de dressuur zou ik nog wel doen, wel zo netjes. Verder had ik besloten dat ik er onder het zadel naartoe zou gaan: het was maar 10 km over de Berg, ongeveer drie kwartier rijden. Mijn vriendje zou rechtstreeks naar de manege komen om mijn proefje voor te lezen en daarna zou hij de trailer gaan halen. Ik zag het namelijk niet zitten om ook onder het zadel terug te gaan omdat het dan al bijna donker zou zijn.

Gisteren had ik de cross al verkend, het leek me goed te doen. De meest 'spectaculaire' hindernis was nummer 14: je moest over een boomstam op een walletje springen tussen maisveld en zandpad, en aan de andere kant van het walletje vrij steil naar beneden het zandpad op en daar meteen links. Kwestie van beheerst rijden Haha!. De andere hindernissen waren vooral steiltjes van boomstammen, een enkele oxer of triple (sommige daarvan vrij smal en midden op een maisveld - daar schiet je dus zo langs als je niet oppast) en als laatste een in-uitje (een soort muizenval). De optimale tijd was 450 seconden, wat inhield dat je die 2100 meter vooral niet voluit moest gaan, want dan was je veel te snel (elke seconde te snel of te langzaam betekende 0.25 strafpunt). Haha!

Vanmorgen konden we om te beginnen al een uur langer slapen en vergeleken met andere wedstrijddagen was er ook nog sprake van 'uitslapen': de wekker ging 'pas' om 7 uur (mijn bioritme vond overigens dat het 8 uur was Haha!). Tegen half 9 was ik op stal, een ongekende luxe. Retje snapte er vrij weinig van: er groeide een enorm vraagteken boven zijn hoofd toen ik hem na het invlechten opzadelde en we het bos in gingen. 'Jij spoort niet', hoorde ik hem denken. 'Vlechten en daarna boscrossen? En waar is je pinguinpak dan?' Ik heb de verrassing tot op het laatst verborgen weten te houden. Haha!

Precies drie kwartier later kwamen we bij de manege aan. Net toen ik de straat in reed, werd ik vanaf het wedstrijdterrein gebeld door een stalgenootje met de mededeling: 'Ze zeggen dat je nu moet starten!' 'Ehm... nou nee, ik denk dat iemand zijn horloge nog op zomertijd heeft staan, want het is nu 10.45 en ik sta toch echt voor 11.45 op de lijst!' Was uiteraard geen probleem, ik kon later starten. Het bleek uiteindelijk dat er een schrijffoutje was gemaakt op de dressuurlijst van mijn ring, want op de algemene lijst stond ik wel voor 11.45 ingedeeld. Haha!

Anyway, ik had dus alle tijd om nog even punten in te draaien en wat blubber van mijn paard te poetsen. Ik was blij dat ik onderweg al wat had losgereden, want het was nogal druk in de buitenbak Haha!. De jury van mijn ring bleek mijn vroegere instructrice te zijn van de manege waar ik 20 jaar geleden heb leren rijden. We waren elkaar niet helemaal uit het oog verloren (we kwamen elkaar de afgelopen jaren nog regelmatig tegen op ponywedstrijden in de buurt) maar toch was het best grappig dat ik nu uitgerekend bij haar moest rijden. Ondanks een hier en daar wat gehaaste proef (ik heb mijn best gedaan rustig te blijven Haha!) hadden we toch nog 165 punten en daarmee stonden we 5e in onze ring.

Overigens moet ik wel zeggen dat een dressuurproefje voor mij vele malen vermoeiender is dan een endurance van 80 km... Djiez, wat moet je op veel dingen tegelijk letten! En dan ondertussen ook nog in de gaten houden wat je voorlezer zegt... Ik merk wel dat ik weinig gewend ben op proefjesgebied. Knipoog

Na twee uur trailerrust was het zover: Retje mocht weer crossen! Mijn ouders kwamen ook nog even kijken en filmen (voor mijn moeder heel wat, want die vindt springen doodeng) en ook Carlaa en Lepeltje hier van Bokt waren erbij. Het wachten tot de start duurde Retje wat lang en toen het startsein werd gegeven, wist hij niet hoe snel hij weg moest komen. Gelukkig kon ik hem na hindernis 1 weer redelijk terugrijden, maar hij bleef toch het hele parcours vrij sterk. Het ging voor mijn gevoel dan ook niet zo soepel als bij de Tripalon, maar toch was ik er achteraf wel tevreden over. In ieder geval had hij weer flink zijn oortjes naar voren, hij leek er veel plezier in te hebben. Ook ging ik zelf na een paar sprongen wat beter zitten. Op hindernis 14 verloor ik bij de 'afdaling' wel mijn ene beugel - en daarmee mijn evenwicht - maar gelukkig bleef ik erop zitten. En uiteindelijk kwamen we bijna een minuut te vroeg over de finish. Haha!

Over het springen kan ik kort zijn: ik kwam de bak in en ik stond ook zo weer buiten, zo snel ging het Haha!. Ret was vrij moeilijk terug te rijden op mijn zit en als ik mijn been aanlegde om hem op te sluiten, dan zag hij dat als aansporing. Gelukkig zijn we heelhuids het parcours doorgekomen - de jury haalde volgens mij ook opgelucht adem Haha! - maar de stijlprijs verdiende het niet. Dit is dus ook de reden waarom ik geen parcoursen hoger dan 80 cm wil springen: gewoon levensgevaarlijk met mij in het zadel. Nagelbijten / Gniffelen

Bokker Symbeami (Saskia) deed ook mee met haar 22-jarige Amigo en die ging tegelijk met ons naar huis. Wij zouden nog teruggaan voor de uitslag, zij niet. Ik had gezegd dat ik een eventuele prijs wel zou meenemen, haar reactie daarop was: 'Joh, ik zit toch niet in de prijzen want ik had twee weigeringen in het springparcours'. Afijn, Retje naar stal gebracht, terug naar de manege en net op tijd voor de prijsuitreiking. Uiteindelijk bleken we nog 5e te zijn geworden! Ik ging mijn beker en lintje in ontvangst nemen, liep terug naar mijn plaats en toen werd gezegd: 'Op de 4e plaats Saskia... etc. etc.' Dus kon ik nog een beker en een lintje mee naar huis nemen! Mijn Super Turbo Dravebier is er dus af gereden door een gepensioneerde grijze knol... Tsk! Tong uitsteken

Anyway, tussen Sas en mij scheelde het anderhalve punt. Ret en ik hadden 14 strafpunten in de cross omdat we dus zo asociaal snel binnen waren, terwijl Sas en Amigo daar slechts een halve strafpunt hadden (op 2 seconden na de optimale tijd). Daar hebben ze dik hun strafpunten in het springen mee opgehaald, super gedaan! OK dan!

Foto’s volgen nog, vanwege het slechte weer zijn de meeste plaatjes mislukt maar er is ook nog voldoende beeldmateriaal om een topic mee te vullen. Nog even geduld tot ik ook de foto’s heb die een van mijn stalgenootjes heeft gemaakt. Knipoog

Het was weer een heerlijk dagje, heb een hoop lol gehad en ik zou willen dat alle wedstrijden zo dichtbij waren... Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Karin op 01-11-04 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:20

Wat leuk Ka, dat je de smaak te pakken hebt, gefeliciteerd met je prijs! Volgend jaar toch maar een startkaart? Haha!

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:21

Wat een leuk verslag. En ook leuk op hetzelfde moment getypt als het mijne... Haha!

Wanneer ga je nu weer crossen??
Jij krijgt de smaak nog wel eens flink te pakken.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:24

Jeetje Ka, je wordt nog eens een echt crossmonster.
Leuk hoor dat jullie hier ook lol in beleven.
En tja soms kost het rijden van een dressuurproefje erg veel energie Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:34

Leuk geschreven! Fijn dat je er toch een goed gevoel over hebt Lachen

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 05:20

Leuk geschreven weer!
en een leuke dag gehad!!!

Lautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 06:01

Superknol en superzus presteren het weer om bij de prijzen te eindigen!!! OK dan! Heel goed gedaan, ben trots op jullie! Cool

Ik kan me door jou verhaal helemaal voorstellen hoe Ret aanvoelde in het springparcours. Maar wees blij, liever zo, dan een knollie die helemaal niet wil springen, toch?

Haha, ik lag helemaal dubbel toen ik las over dat vraagteken boven Rets hoofd. Hij zal het zeker wel vreemd hebben gevonden ja: met homovlechtjes het bos in. 'Ik sta straks nog voor l*l', moet ie gedacht hebben, hihi! Knipoog

Nogmaals, super gedaan en ik hoop dat je nog wat crossjes voor mij over laat volgend jaar Knipoog................

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 08:36

Hartstikke gefeliciteerd!!! Leuke afsluiting van een super cross en endurance seizoen. Of ga je nu in de winter dressuurprikken?? 165 punten is nogal veel dusse.......

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 08:41

Haha!. Geweldig hoe je dat geschreven hebt.

Super gedaan. Nogmaals ik doe het je niet na. Mooie punten hoor.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 09:13

Gefeliciteerd! Ook super gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 09:38

Leuk verslag
Moet je in de cross verplicht draven of galoperen?

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 09:45

Gefeliciteerd! Gaat goed zo, krijg ik dan volgend jaar nog een bokt tegenstander?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 09:55

Karin schreef:
de jury haalde volgens mij ook opgelucht adem Haha!

Haha! Inderdaad.... Haha!
Djiez wat gaat dat beest hard en wat kan die Dravebier zich als een kat over hindernissen heen wurmen zeg Lachen Maar na een parcours van ik geloof uit mijn hoofd iets van 24 seconden, konden we allemaal weer ademhalen Haha!

Dus dat was Amigo van Symbeami Haha! Dat dier kwam me al zooooo bekend voor, maar het kwartje was gisteren niet gevallen.... Sorry Saskia Haha!

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 10:28

Sonja schreef:
:Dus dat was Amigo van Symbeami Haha! Dat dier kwam me al zooooo bekend voor, maar het kwartje was gisteren niet gevallen.... Sorry Saskia Haha!

Het zij je vergeven.... Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 10:30

klinkt goed Ka! Crossen blijft toch het allerleukst Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 11:37

Jorie schreef:
Of ga je nu in de winter dressuurprikken?? 165 punten is nogal veel dusse.......

Trek er maar zeker 10 puntjes af, het was onderling dus wat soepeler gejureerd, gok ik Knipoog. En dressuur geeft me toch wat meer stress dan endurance en af en toe een crossje, dus ik denk dat ik de proefjes maar beperk tot het verplichte nummer tijdens die anderhalve oefencross per jaar (als ik een samengestelde wedstrijd rijd, dan doe ik natuurlijk wel alle onderdelen!). Een startkaart wordt het ook niet, straks ben ik ieder weekend op pad. Arm paard, arme ik en vooral arm vriendje c.q. groompje. Haha!

Haha, waren we echt in 24 seconden door dat parcours? Dan heb ik dus 24 seconden lang mijn adem ingehouden! *LOL* Mijn doel was heel blijven, dat is iig gelukt! Gelukkig voelt-ie in een cross heel anders aan, denk dat-ie zich dan vrijer voelt dan in zo'n binnenbak. En ik ook. Knipoog

Garfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:12

Je krijgt de smaak te pakken Karin, hardstikke leuk! Voor Retje ook wel fijn nu Lau er niet is!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:33

Wat een leuk verslag !
Ik vind het hartstikke knap hoor dat jullie weer een nieuwe uitdaging aangegaan zijn
Volgens mij wordt Ret straks het eerste paard met 3 gouden medailles in 3 verschillende disciplines op de OS *LOL*

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 13:44

Ilindra schreef:
Moet je in de cross verplicht draven of galoperen?

De laagste klasse (kids met manegepony's) mocht niet galopperen, die had ook een verkort parcours met ongeveer zeven hindernissen. In de andere twee klassen mocht je zelf weten of je draafde of galoppeerde. Zolang je maar zo dicht mogelijk bij de optimale tijd kwam. Omgerekend was het tempo 280 meter per minuut (zo uit mijn hoofd), voor een B-cross zit die op 400 of 450 (even geen reglement bij de hand).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 14:34

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:35

B sgw is 460 meter per minuut. 280 is volgens mij nog wat langzamer dan een parcoursgalop, ik meen dat dat 350 m/m is.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 14:36

Ik ben geen ster in hoofdrekenen, wie rekent het even voor mij uit: 450 seconden over 2100 meter?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:41

Wat wil je precies weten? 450 seconden gedaan over 2100 meter is dus 7,5 minuten op 2100 meter = idd 280 meter per minuut Ik neem aan dat die 450 seconden de optimale was?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 14:43

Klopt, dat was idd de optimale tijd.

Gezien het feit dat wij 14 strafpunten hadden (0.25 per seconde) waren we 56 seconden te snel, wij zaten dus op 394 seconden.

Overigens heb ik op de smalle kronkelpaadjes door het bos wel wat rustiger aan gedaan dan op het maisveld. Ret is wel wat gewend, maar ik niet. Knipoog

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:59

wat een leuk verslag! gefeliciteerd met je prijs! je hebt niet alleen een veelzijdig paard zelf haal je ook zowat op alle onderdelen lintjes!