Dressuurmatig is hij nog niet B klaar. Linksom heeft hij het nog erg zwaar en de galop vindt hij erg moeilijk. De focus ligt vooral op ontspanning en reactie op de hulpen. Controle is er dus wel. Als we 1 keer in de twee weken in de bak trainen is het veel. Ik wil het leuk houden voor hem.
Meestal gaan we naar buiten, waar we lekkere lange lijnen kunnen meepakken. Zijn conditie wordt steeds beter, hij is op het strand geweest en loopt nagenoeg overal langs. Wordt steeds dapperder, gaat in de groep voorop en loopt zo het water in. Hij wordt van onverwachte situaties nog wel eens onzeker, maar blijft wel netjes bij me. Galop gaat rechtuit heel prima en buiten zijn we wel begonnen met wat verruimen en verkleinen.
We hebben ondertussen enkele kleine sprongetjes genomen in de bak, maar omdat deze vrij klein is heeft hij hier nog ontzettend veel moeite mee. Hij kan nog niet goed verkleinen of verruimen en mist uiteraard nog flink wat kracht, wat resulteert in noodsprongen/vliegende balken. Wel heeft hij er lol in en weigert hij nooit, hoe rot ik hem er ook voor zet, of hoe beroerd ik ook mee kom.
Op vreemd terrein zijn we nog nooit geweest. Ik vermoed dat hij dit heel spannend gaat vinden, daar hij erg sensibel in zijn koppie kan zijn. Met rust en consequent optreden verwacht ik hier doorheen te kunnen rijden.
Nu wil ik eigenlijk binnenkort een keer een crosstraining meepakken. Zo kan paardlief een keer trainen op vreemd terrein en kunnen we spelenderwijs wat 'gekke' dingetjes meenemen. Ik ga dan ook niet voor galoptrainingen/flinke sprongen, maar voor wat boomstammetjes, heuveltjes, op- en afsprongetjes en de waterbak.
Ik ben zelf van mening dat dit erg waardevol gaat zijn voor mijn reus; veel zien, dapperder worden en wennen aan rijden op vreemd terrein.
Wat denken jullie? Kunnen we ons een keer opgeven en zien hoe het gaat of gaan jullie pas crossen als ze meer bevestigd zijn?
Erg benieuwd naar ervaringen met crossen met een jonkie