[SGW] Conditietraining paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hofpa

Conditietraining paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 07:27

Hoi allemaal!

Drie jaar geleden heb ik mijn merrie gekocht. Ze was toen 10 en was bij wijze van spreken alleen zadelmak.. Vanaf dr 4e in de wei gezet en niks meer mee gedaan. Nu is ze inmiddels 13 en loopt ze M2 dressuur met winst! Superblij mee, maar ik zou graag met haar ook SGW gaan starten. Nou weet ik dat veel van jullie conditietraining voor B SGW onzin vinden, maar mijn merrie is helaas niet gezegend met een mooie sterke achterhand. De conditietraining wil ik dan ook puur gaan doen om ook meer kracht op te bouwen, zodat ze uiteindelijk ook de Z dressuur goed vol kan gaan houden.
Nou had ik al 1 best interessant topic gevonden, maar er bleven toch nog wat vragen hangen:
- als je de intervaltraining doet met 2 minuten galopperen, 2 minuten stappen, weer 2 minuten galopperen etc. moet je dan als je meer conditie wil trainen meer van die blokjes doen? Of het aantal minuten wat je galoppeert langer maken naar bijv. 3 minuten galopperen, 2 minuten stappen, 3 minuten galopperen etc?
- Als je paard eenmaal lang genoeg kan galopperen zonder moe te worden kan je dan overschakelen naar snelheid trainen? Ga je dan gewoon terug naar 2 minuten galopperen, 2 minuten stappen, 2 minuten galopperen etc. maar dan in een hoger tempo?
- Welke SGW raden jullie aan om mee te beginnen (regio Oost Gelderland)?

Andere tips om conditietraining te doen zijn natuurlijk altijd welkom!

Groetjes!

maximiliano

Re: Conditietraining paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:17

Je moet inderdaad het aantal minuten galopperen steeds langzaam aan opvoeren. Ook kun je het tempo van de galop steeds iets opvoeren.

Hofpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 09:43

Oké top, bedankt voor je antwoord! :)

nicootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:21

heuvels trainen of bultjes werkt ook heel goed en is ook super om de achterhand te trainen.
Vanuit stap kan ook, laat haar naar beneden stappen zet haar halverwege stil en vraag een paar pasjes achterwaarts. (dit moet je wel opbouwen want dat is behoorlijk zwaar de eerste keer).
Vaak als de conditie beter wordt gaan ze uit zichzelf harder galopperen.

ik vind bathmen altijd wel een makkelijke cross hebben staan qua hindernissen, fijne wedstrijd om wat vertrouwen op te doen of lekker af te sluiten. Barchem daar in tegen is echt pittig, ten minste zoals ik het ken (ben er al 2 jaar niet meer geweest) moet je zeker wel al wat km's gemaakt hebben.

Hofpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 18:35

nicootjuh schreef:
heuvels trainen of bultjes werkt ook heel goed en is ook super om de achterhand te trainen.
Vanuit stap kan ook, laat haar naar beneden stappen zet haar halverwege stil en vraag een paar pasjes achterwaarts. (dit moet je wel opbouwen want dat is behoorlijk zwaar de eerste keer).
Vaak als de conditie beter wordt gaan ze uit zichzelf harder galopperen.

ik vind bathmen altijd wel een makkelijke cross hebben staan qua hindernissen, fijne wedstrijd om wat vertrouwen op te doen of lekker af te sluiten. Barchem daar in tegen is echt pittig, ten minste zoals ik het ken (ben er al 2 jaar niet meer geweest) moet je zeker wel al wat km's gemaakt hebben.

Super bedankt voor je tips! Helaas hebben we hier in de buurt geen heuvels.. Wel van die aangelegde bultjes. Hoe zou je die training dan aanpakken? Gewoon een paar keer de bultjes achterwaarts op stappen ofzo?

Ik zat zelf ook naar Barchem/Bathmen te kijken inderdaad! Dan heeft Bathmen de voorkeur als ik het zo hoor, even rustig beginnen haha

nicootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:39

ja zoiets... wees er creatief mee.

Ik heb hier ook geen heuvels, ga wel eens naar het motor cross terrein om daar wat bultjes te oefenen (als er natuurlijk geen motorcrossers zijn)

en zelf een waterbak aangelegd die de grond in gaat waardoor de helling naar beneden en aan de andere kan weer omhoog een beetje het heuvel stukje na bootst.