[SGW] Schroefgaten schoon houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kikkerdril4

Schroefgaten schoon houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 07:33

Iemand hier die een gouden tip heeft om in de schroefgaten te doen zodat ik ze thuis schoon kan maken?

Ik had eerst dopjes die je erin kon draaien, vond ik ideaal alleen op een gegeven moment draaiden ze lam en kwamen ze er niet meer uit... Zal je maar net overkomen als je op wedstrijd staat :+
Ik heb ook nog een tijdje rubberen dopjes gebruikt die bij mijn set zaten maar die vielen er redelijk makkelijk uit.
Ik gebruik nu oordopjes van de kruidvat maar die brokkelen ook snel af waardoor ik redelijk vaak nieuwe moet halen.

Dus iemand die mij kan helpen? O:)

Sue_

Re: Schroefgaten schoon houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 07:41

Stukjes watten erin. (eventueel met een beetje hoefvet/ olie) :)

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 07:41

Wat ik vroeger deed was watten pakken en die vet maken met vaseline daar een bolletje van maken en in het stift gat doen. Ging prima toen.

Verder volg ik het topic, ben benieuwd

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 07:44

ik doe er altijd watjes erin. werkt bij ons echt perfect. Nog nooit op wedstrijd locatie gekomen zonder watjes.
ik maak de schroefgaten schoon, spoel ze voor de zekerheid altijd uit met water. dompel het watje in water en druk ze dan in het schroefgat. goed aandrukken(niet dat het watje boven het ijzer uit komt) en klaar :o

kikkerdril4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 07:47

Watjes heb ik nog nooit geprobeerd, ga ik dat eens proberen! :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:03

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:09

Ga ik toch ook eens proberen met het zomerseizoen op het oog!

De watjes haal je er makkelijk weer uit met het pennetje om schoon te maken?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:12

yup.

Ik moet trouwens zeggen dat sinds ik zelftappende schroeven gebruik, ik kan volstaan met even het ergste vuil eruit peuteren en dan de schroeven indraaien.

kikkerdril4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 10:16

Lielle schreef:
yup.

Ik moet trouwens zeggen dat sinds ik zelftappende schroeven gebruik, ik kan volstaan met even het ergste vuil eruit peuteren en dan de schroeven indraaien.

werkt dat zo goed ja? was bang dat het niet goed zou helpen dus heb vorig jaar een set gewone schroeven gekocht

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:19

Lielle schreef:
yup.

Kun je hier iets meer over vertellen? Zijn dit stiften met zelftappende groeven of maak je de gaten eerst schoon met zelftappende schroeven?

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:23

Beste tip is: koop oordopjes, degene die je moet warm maken door je handen te wrijven en daarna vormen naar je oor. Deze maak je dus warm zodat ze vormen naar het stiftgat en dan stop je ze in de stiftgaten. Zijn niet duur en blijven super zitten! Zijn trouwens ook makkelijk te verwijderen. Bespaart je een hoop moeite.

kikkerdril4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 10:26

bontejames schreef:
Beste tip is: koop oordopjes, degene die je moet warm maken door je handen te wrijven en daarna vormen naar je oor. Deze maak je dus warm zodat ze vormen naar het stiftgat en dan stop je ze in de stiftgaten. Zijn niet duur en blijven super zitten! Zijn trouwens ook makkelijk te verwijderen. Bespaart je een hoop moeite.

zoals je kan lezen heb ik dit al geprobeerd (met verschillende oordopjes ook) en bij mij breken ze af of ze vallen er zelfs uit helaas

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:31

kikkerdril4 schreef:
bontejames schreef:

zoals je kan lezen heb ik dit al geprobeerd (met verschillende oordopjes ook) en bij mij breken ze af of ze vallen er zelfs uit helaas

Ik gebruik ze toch ook, die gele. Ik knip ze trouwens wel door de helft voor het erin doen, daarna makkelijk eruit te halen met dat ding waar je je schroefgaten mee schoonmaakt

kikkerdril4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 10:33

Irene_S schreef:
Ik gebruik ze toch ook, die gele. Ik knip ze trouwens wel door de helft voor het erin doen, daarna makkelijk eruit te halen met dat ding waar je je schroefgaten mee schoonmaakt

Ik gebruik ook de gele, fijn dat het bij jou werkt maar voor mij werken ze niet goed genoeg vind ik dus op zoek naar wat betere opties.
Ik vind dat ik te snel nieuwe moet kopen, maar dat zal voor iedereen anders zijn ;)

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:36

Snap ik, maar dan ligt het misschien ook aan wat voor een oordopjes je kiest. Ik gebruik van die speciale die ze in de fabriek gebruiken tegen hard geluid. Werken voor mij altijd super, breken niet af niks. Had trouwens nog niet gelezen dat je het al had geprobeerd. Mij lijkt dat watten gaan pluizen in de stiftgaten?

kikkerdril4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 10:38

bontejames schreef:
Snap ik, maar dan ligt het misschien ook aan wat voor een oordopjes je kiest. Ik gebruik van die speciale die ze in de fabriek gebruiken tegen hard geluid. Werken voor mij altijd super, breken niet af niks. Had trouwens nog niet gelezen dat je het al had geprobeerd. Mij lijkt dat watten gaan pluizen in de stiftgaten?

niet als je ze nat maakt of beetje vet erop doet zoals de meeste hierboven :)

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:39

kikkerdril4 schreef:
Irene_S schreef:

Ik gebruik ook de gele, fijn dat het bij jou werkt maar voor mij werken ze niet goed genoeg vind ik dus op zoek naar wat betere opties.
Ik vind dat ik te snel nieuwe moet kopen, maar dat zal voor iedereen anders zijn ;)

Ik gebruik ze ook niet opnieuw hoor, 1 x en dan gooi ik ze weg. Ik heb 1 mazzel. Ik kan zo een hele hand meenemen van werk (fabriek). Hopelijk vind je snel iets wat goed werkt, niks lastigers dan volle proppen gaten.

kikkerdril4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 10:43

Irene_S schreef:
Ik gebruik ze ook niet opnieuw hoor, 1 x en dan gooi ik ze weg. Ik heb 1 mazzel. Ik kan zo een hele hand meenemen van werk (fabriek). Hopelijk vind je snel iets wat goed werkt, niks lastigers dan volle proppen gaten.

kijk dat scheelt inderdaad, ik (als arme student :o ) vind het best wel oplopen om elke keer nieuwe te halen vandaar dat ik een goedkopere oplossing zoek :)

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:06

Wat Lielle bedoeld zijn indd stiften die zelftappend zijn. Zijn van het merk Tacx en hebben er een extra gleufje in. Ideaal! Gaat 2x zo snel. Je kunt ze gewoon op de cross bij Canter of Eventingshop kopen

kikkerdril4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 21:51

maximiliano schreef:
Wat Lielle bedoeld zijn indd stiften die zelftappend zijn. Zijn van het merk Tacx en hebben er een extra gleufje in. Ideaal! Gaat 2x zo snel. Je kunt ze gewoon op de cross bij Canter of Eventingshop kopen

Ik ken ze inderdaad maar wist dus niet zeker of t goed zou werken. Wanneer ik weer nieuwe nodig heb ga ik die wel halen

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:55

Zoals vaker gezegd.

Watten met olie.

Zo gauw je punten eruit draait, watten met olie erin.
Ze blijven bij mij altijd zitten, of ze nou een week of 2 weken moeten.
En als je olie gebruikt, draaien de punten hierna ook makkelijker in en blijft je schroefdraad goed. Ook na lange tijd.

Zelf tappende punten zijn ook Super!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:56

Benita schreef:
Lielle schreef:
yup.

Kun je hier iets meer over vertellen? Zijn dit stiften met zelftappende groeven of maak je de gaten eerst schoon met zelftappende schroeven?

ik heb ook zelf tappende schroeven, ideaal! Ik roer er vaak met dat pinnetje in en af en toe als die hem niet pakt draai ik ze schoon maar dat is zeldzaam. Wat er gebeurd met niet zelf tappende is dat je het zand aandrukt terwijl met zelf tappende het zand er uit komt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:05

Zelftappers scheelt zoveel frustratie :D
Agradi met stickerkorting...

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:08

Ga die watten en olie eens proberen. Gewoon zonnebloemolie ofzo neem ik aan?

Zelftapende heb ik ook inderdaad, maar door de paddock hier zitten m'n gaten altijd wel echt vol met hard zand dus moet altijd wel wat eruit halen van te vooren. Ben blij als het makkerlijker/sneller kan haha

LiesAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:14

Je kunt vette watten kant en klaar kopen. Gewoon bij de Etos of Kruidvat etc. Wij gebruiken gewone watten met wat Vaseline. Dat gaat ook heel goed. Door de vette Vaseline draait het makkelijk. Sommige mensen vinden dat juist niet fijn, omdat het als je het niet goed vastdraait ook sneller los gaat. Deze ervaring hebben wij er niet mee.