[SGW] Hoef ijzerloos crossen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Hoef ijzerloos crossen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 17:52

Zijn hier mensen die hun paard op blote voeten hebben lopen en die crossen.
Hou je nog rekening met bepaalde dingen.

Mijn vriend heeft nu een aantal BB crosje gereden en heeft de smaak te pakken.
Hij zal er dit jaar zeker nog meer rijden.
Maar zijn paard staat op blote voetjes en we willen dit het liefste ook zo houden.

vibabu

Re: Hoef ijzerloos crossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 17:58

Ik heb geen ervaring met ijzerloos crossen. Wel met ijzerloze glijpartijen vanaf de zijkant. Ik denk dat je met een knappe bodem best ijzerloos kan crossen, zeker in de lagere klassen. Maar ik denk ook dat het paard afhankelijk is en hoe hard je wil gaan door de bochten. Iets om rekening mee te houden. Het ene paard is handiger met zn benen dan een ander.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:03

Wat hier boven wordt gezegd. Maar het is ook weer afhankelijk van de bodem op een wedstrijd.. Je kan zelf je paard inschatten, je kan je eigen tempo in wendingen bepalen maar je kan niet de bodem bepalen..
Heb zelf geen ervaring met ijzerloos rijden uberhaupt op gras. Maar zie vaak in een springring al glijpartijen zonder ijzers, zelfs met dressuur al glissertjes.
Persoonlijk vind ik het link.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:08

Mijne staat ook blootsvoets, gaat tot nu toe prima! Gewoon rekening mee houden en met parcours lopen al goed kijken waar je eventueel wat gas terug moet nemen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 18:21

Nou ik denk dat het bij bb blijft. Want me vriend kan best aardig springen. Maar dressuur weigerd hij te doen. Blijft een echte recreatie ruiter. Dus die winstpunt in de dressuur zou hij eerst moeten halen wil jij ooit hoger als bb gaan rijden.
Moet wel zeggen dat het betreffende paard onwijs veel balance heeft van zich zelf. Heb ook al vaker probleemloos gedressuurd hier in de wei.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:26

Als het echt voor de lol is dan zou ik er geen ijzers onder doen. Ik cross ook voor de lol en paard staat blootsvoets en kan prima. Idd goed naar de bodem blijven kijken.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:27

Maar dressuur op een knappe weide is wel iets anders dan een cross op een terrein die niet van te voren kan bekijken of je het iets vindt ;) bb zou ik lekker bloodvoets doen. Balans hoeft echt niet top te zijn om handig met z'n benen te zijn ;) mij zal je in ieder geval niet snel op blote voeten in een cross zien. Je doet toch net iets meer of je gaat net iets harder dan bij het trainen bent en loop je meer risico om te gaan glijden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:34

Ik ken iemand die ergens in het z blootsvoets deed crossen met haar paard :j

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:36

Ik cross ook blootvoets. Maar ik kies de crossen wel uit op bodem en als het nat is ga ik op rustig tempo. Is het drek. Dan sla ik gewoon over.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 18:36

Koekeroekus schreef:
Als het echt voor de lol is dan zou ik er geen ijzers onder doen. Ik cross ook voor de lol en paard staat blootsvoets en kan prima. Idd goed naar de bodem blijven kijken.

Ja is gewoon voor de lol, tot nu toe zoeken we steeds de boscrossjes er tussen uit, dat gaat prima tot nu toe

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:55

Kan prima zonder ijzers. Men vergeet dat een paard op blote voeten prima grip heeft op een normale/natte bodem en vaak nog beter dan met ijzers met stiften. Lang, nat gras is wat anders, maar dat kom je nagenoeg niet tegen in de cross. Is allemaal kort gras of zand. Ik heb mijn vorige paard tot en met het M zonder ijzers gestart en mijn jonge, onervaren guppie loopt ook op zijn blote voeten in de B rond. Gaat prima.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 20:27

Klinkt goed. Dan blijft hij lekker op zijn blote voetjes

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:34

Ook ik rijd met mijn jonge paard gewoon zonder ijzers in de sgw. We starten L en ik heb geen last van glijpartijen. Mijn paard heeft veel balans, denk dat dat al heel wat scheelt. Zo lang het zo safe aan blijft voelen als het nu doet gaan er geen ijzers onder, ook niet als ik in de loop van het seizoen overga naar het M. Ik denk dat je het echt per paard moet bekijken, maar ben het helemaal eens met wat Sim zegt, een paard heeft met blote voeten prima grip!

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:47

Vandaag nog een combinatie onderuit zien gaan, paard had achter geen ijzers. Bodem was goed, paard weigerde en gleed uit..
Ik heb zelf geen ervaringen met ijzerloos crossen. Maar denk dat normaal gesproken een paard op blote voeten prima grip heeft wat hierboven ook staat.
Die ik vandaag zag vallen had voor wel ijzers en stiften, achter dus bloot. Alles verder goed afgelopen hoor, opgestapt en weer verder gereden!
Merel blom heb ik trouwens ook wel eens met d'r jonkies zien crossen in de b die ijzerloos waren :D :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:08

Hier ook diverse paarden T/m M ijzerloos gecrosst, maar ook met meerdere paarden wel uitglijers gehad op dat niveau. Overigens vooral in het springparcours.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:33

Interessante vraag, hier denk ik ook al even over na. Vooral het springparcours en scherpere wendingen in de cross vind ik zorgelijk, zijn vaak krappe wendingen en heb anderen weleens door zien glijden in een (spring)hindernis in bij een natte bodem toen het paard terugkwam voor de sprong .

Heb zelf altijd met ijzers (en stiften) gereden omdat ik ook veel over de weg ging, ijzers waren echt noodzakelijk voor het behoud van de hoeven. Altijd heel goed grip gehad en nooit uitglijers gehad.
Later wel eens een paard voor iemand anders gereden, die had voor wel ijzers maar achter niet. Dat paard kwam zo erg terug op de sprong in het springparcours dat hij met zijn achterbenen doorgleed bij de afzet, hierdoor bang werd en ging stoppen. Die is achter toen ook op ijzers gezet.

Nu heb ik een jong paard en zijn ijzers geen noodzaak omdat ik amper nog op de weg kom. Zolang het niet noodzakelijk is hou ik haar graag op blote voeten, is uiteindelijk toch natuurlijker/gezonder denk ik. Tot nu toe een aantal crosstrainingen en 1 cross gereden, en dat ging prima op blote voeten. Ik wil dit seizoen zonder ijzers gaan crossen,maar op het moment dat ik merk dat we minder grip hebben of het paard bang wordt dan komen er wel direct ijzers onder.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:35

Zo heb ik het ook altijd gedaan.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 21:40

Nou dat is ook wel mijn gedachte. Ben zeker niet anti ijzer. Maar hij loopt prima zonder. Zelfs op asfalt zijn hoeven groeien harder als ze slijten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:41

Vincy schreef:
Vandaag nog een combinatie onderuit zien gaan, paard had achter geen ijzers. Bodem was goed, paard weigerde en gleed uit..
Ik heb zelf geen ervaringen met ijzerloos crossen. Maar denk dat normaal gesproken een paard op blote voeten prima grip heeft wat hierboven ook staat.
Die ik vandaag zag vallen had voor wel ijzers en stiften, achter dus bloot. Alles verder goed afgelopen hoor, opgestapt en weer verder gereden!
Merel blom heb ik trouwens ook wel eens met d'r jonkies zien crossen in de b die ijzerloos waren :D :j

Als de voorkant net wat eerder stilstaat dan de achterkant kan ik me best voorstellen dat zo'n paard onderuit gaat.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:56

Crossen zonder ijzers vind ik nog niet zo spannend. Springparcours zonder ijzers vindt ik veel lastiger.
Ik heb Jaren zonder achterijzers gecrosst en dat ging op zich prima.
Begin dit seizoen nog een oefencross gedaan zonder ijzers, ook stukken in het gras.
Al merkte ik wel verschil toen mijn paard eenmaal ook op achterijzers kwam te staan vanaf het L. maar dat kan ook een mentaal verschil zijn geweest.

en uitglijden met achterijzers + schroeven kan ook prima hoor. Hier deed hij gister een sliding stop op H3. Ineens was zijn kont weg.... Afbeelding

Ik denk dat als je bereid bent in de extremere gevallen huiswaarts te keren als de bodem echt slecht is en je het voor lief neemt dat je soms even een wending zo ver mogelijk moet uitrijden of terug naar draf moet bij een wat slechter stuk je je paard echt niet op ijzers hoeft te zetten voor jullie ambitie.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:14

Afgelopen weekend heb ik gereden in Maarsbergen, ik moest al om 8.45 springen, en het gras was nog erg nat. Ook tijdens de cross een half uur later was alles nat. Fay is geen een keer weggegleden en ik heb niet bijzonder rustig gereden.

Mocht je willen zien hoe we zonder ijzers rondrijden in het L, dan zijn hier filmpjes van de cross en het springparcours te vinden!

[SGW-ITP] Eventing Maarsbergen: crossen jullie mee met Fay?

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:20

B en L met pony en paard zonder ijzers.
Vanaf het M wel op ijzers maar dan liploos en met maar 6 nagels om toch zoveel mogelijk hoef mechanisme te bewaren

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 21:01

Martinev je paard heeft er aardig de vaart in zo leuk filmpje. Binnen kort gaat me vriend weer een crosje rijden met zijn paard. Kijken hoe het dan gaat