Ibbel schreef:Je haalt twee dingen door elkaar: conditietraining en verzuring voorkomen.
Om conditie te trainen, train je op ongeveer 60-70% van de maximale hartslag - voor de meeste paarden is dat ergens rond de 120-140 slagen per minuut. Of je rond je waarde zit, kun je eigenlijk niet zonder HF-meter bepalen, want dat hangt van veel dingen af. Welk ras is je paard, en vooral, welke snelheid rij je, en ga je heuvel-op, bv.
Conditietraining is simpel gezegd een kwestie van iedere keer een minuutje langer.
Of je paard conditie opbouwt, meet je ook weer met de hartslagmeter, nl hoe snel de hartslag weer zakt naar onder de 100.
Om verzuring te trainen, ga je nét rond het anaerobe gebied zit, dus op 70-80% van de maximale hartslag, en dat doe je in intervallen. Dus bv 2 minuten op 60%, dan 1 minuut op 80%, en dan weer 2 minuten op 60% (dit laatste is heel belangrijk, want hiermee verbrand je het opgebouwde melkzuur weer grotendeels!)
En ik denk dat je snapt dat je juist voor dat net op de grens van anaeroob zitten je echt niet zonder meter kunt.
Ah okee! Een hartslagmeter is dus wel handig, daar kan ik wel een keer achteraan gaan.
Het ras is zangersheide mijn paard heeft op zich al wel heel wat conditie maar toch zou ik het langdurig willen hebben zeg maar korte snelle afstanden red ze makkelijk 2 min snel bijv. Maar in normaal tempo wat langer begin ik aan te voelen dat ze toch al wel moe begind te worden