[SGW] zelf een op- en afsprong maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mzara

zelf een op- en afsprong maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 15:07

Hallo bokkers,

ik ben van plan om van de zomer zelf een op en afsprong te maken.
Nu heb ik al een idee in mijn hoofd:

Afbeelding

ik wil hem in de wei maken. in het deel waar vaak water staat als het veel heeft geregend. Dan is het gelijk een soort van water bak in natte tijden. ik heb voor een soort dubbele sprong gekozen omdat ik het zand wat ik uitgraaf kan gebruiken om de andere kant op te hogen. ik wil namelijk geen zand gaan aankopen.
ook weet ik nog niet welke afstand er bij de vraagtekens moet komen. het moet natuurlijk uitkomen in galopsprongen. dus een soort algemene maat. maar het moet ook veilig zijn.

er zijn dingen waar ik op moet letten en ik denk natuurlijk niet aan alles dus ik zoek mensen die hier ervaring mee hebben of ideeën hebben. ik ben benieuwd of er al andere mensen dit thuis zelf hebben gemaakt.

ook ben ik benieuwd of mijn "model" klopt. andere ideeën daarin zijn ook welkom.

waar ik op moet letten: (nog niet compleet)
- houten wanden, hoe maken? welk hout? waar vandaan? (mag niet rotten)
- de grond moet een goede draagbaarheid hebben. vooral in het lage gedeelte.
- er moet gras op gaan groeien.
- zo min mogelijk graafwerk.
- afstand?
- hoogte?

ik hoop dat er mensen zijn met ideeën en ervaring om mij te helpen mijn idee te verder te ontwikkelen en uit te werken. en uiteindelijk hoop ik hier van de zomer mee aan de slag te kunnen.

Mungbean

Re: zelf een op- en afsprong maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:10

Als er water in staat zul je de bodem moeten verstevigen anders is de kans groot dat je een zuigend moddergat krijgt waar je over de kop gaat.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:14

Grind kan daarbij helpen, maar als je paarden geen ijzers hebben is het niet ideaal

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:38

Idd wat sizzle zegt! Ik heb helaas geen idee hoe je dit moet voorkomen...

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:45

Voor je hout kan je zoeken naar houten of rubberen steenschotten.

Op wat voor grondsoort zit je nu? Niet alle bodems hoeven extra verstevigd te worden hoor.

Heb je zelf een shovel/kraantje? Dit moet je niet met de hand gaan proberen namelijk :Y)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 17:49

Sizzle schreef:
Als er water in staat zul je de bodem moeten verstevigen anders is de kans groot dat je een zuigend moddergat krijgt waar je over de kop gaat.

Ja klopt. Dat heb ik ook gezet bij het lijstje "waar ik op moet letten".
ik weet alleen niet hoe.
en er moet natuurlijk ook rekening mee gehouden worden dat het in de wei gemaakt wordt en de paarden er dus ook vaak bij lopen.

davinci2412 schreef:
Grind kan daarbij helpen, maar als je paarden geen ijzers hebben is het niet ideaal

Mijn paarden hebben geen ijzer dus dat gaat niet werken nee.
ik heb gehoord dat je er ook stenen neer kunt leggen. in het laagste gedeelte. maar dan wel met nog een laag zand erover. dan heeft het een goede draagbaarheid en het blijft gewoon zand.

mistid schreef:
Voor je hout kan je zoeken naar houten of rubberen steenschotten.

Op wat voor grondsoort zit je nu? Niet alle bodems hoeven extra verstevigd te worden hoor.

Heb je zelf een shovel/kraantje? Dit moet je niet met de hand gaan proberen namelijk :Y)

oke. Dat lijkt me te doen. maar dan is de vraag. hoe ga je het neerzetten om het zand goed tegen te kunnen houden en dan het stevig staan?
ik zit op zandgrond. maar door het natte weer is de wei redelijk nat. waar veel gelopen word is modder. wel glad maar niet heel erg diep.

nee :Y) mijn plan was om gewoon met de schep aan de gang te gaan. elke dag een beetje. maar ik kan heel misschien een kraantje met machinist regelen.

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:36

Ik volg dit topic ook maar even :o

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:38

Indien je steenschotten gebruikt kan je die goed aan elkaar laten lassen (er zit een ijzeren profiel om) en dan vanuit de waterbakkant 2 spoorbielzen ertegenaan graven zodat ze niet omkiepen zegmaar. De spoorbielzen mogen wel een meter de grond in.

Met de hand is het niet echt te doen, als je berekend hebt hoe lang en breed je het gat wilt hebben is het een kwestie van lxbxh en dat aantal weer delen door de inhoud van je kruiwagen en dan heb je een aardige indicatie hoe verschrikkelijk veel werk er in zoiets gaat zitten. Hoe breed wil je het maken? Dat heb ik nog niet gelezen. Denk dat je aan wel minimaal 3 meter breedte moet denken. Lengte zit je ook minimaal op 6 als je er 1 galopsprong tussen wilt hebben.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 10:24

mistid schreef:
Indien je steenschotten gebruikt kan je die goed aan elkaar laten lassen (er zit een ijzeren profiel om) en dan vanuit de waterbakkant 2 spoorbielzen ertegenaan graven zodat ze niet omkiepen zegmaar. De spoorbielzen mogen wel een meter de grond in.

Met de hand is het niet echt te doen, als je berekend hebt hoe lang en breed je het gat wilt hebben is het een kwestie van lxbxh en dat aantal weer delen door de inhoud van je kruiwagen en dan heb je een aardige indicatie hoe verschrikkelijk veel werk er in zoiets gaat zitten. Hoe breed wil je het maken? Dat heb ik nog niet gelezen. Denk dat je aan wel minimaal 3 meter breedte moet denken. Lengte zit je ook minimaal op 6 als je er 1 galopsprong tussen wilt hebben.

ja het is ook veel werk. ik weet ook nog niet zeker hoe en of ik het ga doen. ik dacht eigenlijk aan 2,5 meter.
ik zat ook te denk om de 30 cm opsprong niet te doen. en het daar gewoon schuin te laten lopen zodat je er gewoon uit kan rijden.

ik vind hout voor de wanden persoonlijk mooier. maar daar moet ik nog wat onderzoek naar doen.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 17:48

ik zoek eigenlijk nog steeds naar mensen met ervaring. is er niemand die dit zelf heeft gemaakt of geprobeerd?

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:11

helemaal niemand?

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:42

sorry, heb hier geen ervaring mee, had je graag geholpen. Wel vind ik het een goed idee!
ik zou het persoonlijk doen op de plaats in de wei waar het het meest droog is ivm met bovenstaande reacties!;)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:45

Ik heb zelf een paar kleine hindernissen gemaakt, als je het niet heel hoog wil maken kan je wel 2 bielzen op elkaar zetten en "vast zetten" door aan beide kanten een weidepaal flink diep in de grond te zetten.
Als je dan het zand aanvult met iets een kop er op, dan heb je een leuk huppeltje zodat de paarden het idee leren begrijpen, het voordeel is dan dat je het zelfs in stap kan nemen.
Wij hebben de waterbak op een nat stuk gemaakt waar altijd lang water bleef staan, vanaf het moment dat de waterbak uitgegraven is heeft er nooit meer een plas gestaan. :') Is hier niet zo erg, want we kunnen 'm met een kraantje gewoon vullen, maar het zou kunnen zijn dat het bij jou ook zo zou werken.. of niet natuurlijk, dat ligt totaal aan de omstandigheden.

Voor de afstand heb ik voor een in-uit op huppel hoogte 4 meter aangehouden, misschien zit er in jouw buurt een oefenplek waar je wat afstanden na kan meten?
Dat heb ik destijds bij het knhs centrum gedaan.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 21:59

SparklingApp schreef:
Ik heb zelf een paar kleine hindernissen gemaakt, als je het niet heel hoog wil maken kan je wel 2 bielzen op elkaar zetten en "vast zetten" door aan beide kanten een weidepaal flink diep in de grond te zetten.
Als je dan het zand aanvult met iets een kop er op, dan heb je een leuk huppeltje zodat de paarden het idee leren begrijpen, het voordeel is dan dat je het zelfs in stap kan nemen.
Wij hebben de waterbak op een nat stuk gemaakt waar altijd lang water bleef staan, vanaf het moment dat de waterbak uitgegraven is heeft er nooit meer een plas gestaan. :') Is hier niet zo erg, want we kunnen 'm met een kraantje gewoon vullen, maar het zou kunnen zijn dat het bij jou ook zo zou werken.. of niet natuurlijk, dat ligt totaal aan de omstandigheden.

Voor de afstand heb ik voor een in-uit op huppel hoogte 4 meter aangehouden, misschien zit er in jouw buurt een oefenplek waar je wat afstanden na kan meten?
Dat heb ik destijds bij het knhs centrum gedaan.

ik zit er aan te denken op het project iets minder ingewikkeld te maken ivm met het werk wat er aan zit. het kan voor mijn gevoel simpeler. ik vind het een goed idee om gewoon weidepalen in de grond te slaan. en dan zou ik wat zand voor weg graven en achter ophopen zodat je inderdaad een leuk huppeltje krijgt om te oefenen. hoger kan altijd nog als het te saai wordt :P
wat raar dat het water dan ineens weg is! ik denk dat ik het iets verschuif en het langs de natste plek maak. dan blijft het hopelijk droog genoeg en genoeg draagbaarheid en dan kan ik altijd nog door de plassen crossen als een soort waterbak :Y)

met dit idee hoef ik geen afstand te meten. wel zo makkelijk. kan het altijd nog uitbreiden. er zit zo niks dicht in de buurt wat ik weet...

bedankt voor je reactie!

als je foto's hebt zou het leuk zijn als je ze wil delen (kan natuurlijk ook via pb)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 18:10

Voor de wand die het zand tegenhoud ben ik van plan houten planten te gebruiken die we nog hebben liggen (en die eventueel met iets simpels te bewerken zodat ze langer meegaan) of geïmpregneerd hout te halen. Ik heb alleen nog niet naar prijzen daarvan gezocht.

Ik sta nog steeds open voor ideeën, commentaar en ervaringen!