[SGW] Hoe thuis eventing rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Hoe thuis eventing rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 18:39

Hoihoi!

Ik had een vraagje wat betreft Eventing. Mijn vriendin zei laatst dat ze mij dat echt zag doen met mijn paard. Ik heb erover nagedacht en het lijkt me ook ontzettend leuk. Ze(mijn paard) is bekend met de slipjacht(bij de vorige eigenaar) en ik rij elk jaar een pinkstercross(niet met haar, maar dit gaat dus over mijn ervaring haha). Ik weet niet echt of dit vergelijkbaar is, maar ik zou heel graag thuis wat eventing willen doen.

Maar nu de vraag.. hoe doe ik dat? Gewoon random in het duin over stronkjes springen doen we al, dat is niet zo moeilijk. Maar wat is nou het echte werk en hoe oefen jij thuis de sport?

billionache

Re: Hoe thuis eventing rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:43

Tja bij eventing moet je paard een behoorlijke conditie hebben, een dag eventingwedstrijd is niet niks. Dressuren, springen en crossen. Ik heb zelf een tijdje gegroomd op een eventingstal, alle paarden moesten daar toch dagelijks getraind worden, al dan niet intensief, met 1 dag per week rust. Galoptraining is sowieso een must denk ik. Dat kan je gewoon 'thuis' in het bos doen.

Verder bestaan er verschillende SGW-terreinen waar je kan oefenen op de echte hindernissen. Een andere optie is er vrees ik, dus je zult je wel moeten verplaatsen. Hoeft niet elke week uiteraard. De eventingruiters die ik ken gaan max 1x om de twee weken op locatie trainen gericht op de SGW. :-)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:54

Inderdaad veel aan conditie werken. Dat kan gewoon op buitenrit. En de basis kan je daar echt wel mee leggen, icm met dressuur en springen oefenen.
Maar je paard zal toch een beetje de hindernissen moeten leren kennen. Veel kan je ook al thuis oefenen; schiktraining, waterbak, dichte hindernissen maken enz.
Al ontkom je niet aan enkele oefen crossen denk ik.

Mocht je dan echt serieus worden dan kan je altijd nog wat aanleggen, maar dat lijkt me voor de basis sport niet rendabel.

Iemand die ik 'ken' rijdt op topniveau en die heeft wel een trainingsterrein aan huis.

Wij hebben toevallig ook een cross terrein, maar dat is meer per toeval zo ontstaan. Niemand hier die fanatiek crosst.
Dus je zou ook een stal kunnen zoeken voor je paard die het wel heeft, al zullen dat er niet veel zijn.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:58

Zelf hindernissen maken zou ik niet doen eerlijk gezegd. Vergeet niet dat SGW-hindernissen vaak gemaakt zijn van zeer breekbaar hout en op een manier waardoor het paard makkelijk wegschuift of niet kan blijven hangen... Ik zou hiermee dus niet zelf aanmodderen maar dit overlaten aan professionals ;-)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:40

Doel je dan op dat ik zei 'dichte hindernissen maken'? Ik bedoel dan ook meer gewoon een normale hindernis met een doek eroverheen of pionnen ervoor hoor :) simpel zelf te maken en valt ook gewoon om als het eens misgaat.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:56

Ja, daar doelde ik inderdaad ook op :-) een doek over de hindernis kan inderdaad geen kwaad! Maar heb al vaker bokkers gezien die met de beste bedoelingen zelf aan de slag willen met een eventinghindernis, en dat is uiteraard niet verstandig!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 20:02

Ten eerste, heel erg bedankt voor jullie reacties!

Billionache: Pfoe nooit bij stilgestaan dat de galop van mijn paard dus piekfijn in orde moet zijn hiervoor. Ze heeft erg moeite met rustig aanspringen dus voordat we ons op het echte Eventing richten moeten we hier natuurlijk ontzettend hard aan werken.

Suus: Wat geef je daar leuke ideeën! Heel erg bedankt :D.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:10

Conditie conditie conditie.

Zie zo veel paarden volledig gesloopt uit de cross komen. Niet alleen trainen op afstand maar ook op snelheid, ze moet zowel langzaam tempo als wat hoger tempo goed kunnen volhouden. Hellingen zijn ook een hele goede. Eerst dat voor mekaar en dan een keer gaan trainen op een cross terrein om wat aan de hindernissen te wennen.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:18

Qua hindernissen gebruiken wij thuis containers, olievat, tuinbankje etc. Maar voor het echte trainen zoeken we toch oefencrossen op en trainingen op een echt crossterrein. Conditie trainen is idd heel belangrijk maar dat kan thuis wat makkelijker.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:20

Galop moet niet piekfijn in orde zijn hoor technisch, tenzij voor het dressuurdeel. En voor het springen is het handig als de galop goed gecontroleerd is :-)

Met galoptraining bedoel ik aan de conditie werken. Bij een SGW moet je paard soms tot 6-7 minuten aan één stuk kunnen blijven galoperen, inclusief op en af hellingen en daarbij ook nog eens een aantal hindernissen springen uiteraard. Dat vergt een goede uithouding!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 20:38

billionache schreef:
Galop moet niet piekfijn in orde zijn hoor technisch, tenzij voor het dressuurdeel. En voor het springen is het handig als de galop goed gecontroleerd is :-)

Met galoptraining bedoel ik aan de conditie werken. Bij een SGW moet je paard soms tot 6-7 minuten aan één stuk kunnen blijven galoperen, inclusief op en af hellingen en daarbij ook nog eens een aantal hindernissen springen uiteraard. Dat vergt een goede uithouding!

Nahja puur voor mijzelf dan, dat de galop in orde moet zijn haha. Bedankt voor je reactie!

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:52

billionache schreef:
Zelf hindernissen maken zou ik niet doen eerlijk gezegd. Vergeet niet dat SGW-hindernissen vaak gemaakt zijn van zeer breekbaar hout en op een manier waardoor het paard makkelijk wegschuift of niet kan blijven hangen... Ik zou hiermee dus niet zelf aanmodderen maar dit overlaten aan professionals ;-)

Een boomstam is een boomstam hoor, ook in de cross. Die is echt niet gevuld met watten. ;) Belangrijk is dat de hindernissen goed vast staan, zodat de hindernis tijdens een val of wanneer paard een been laat hangen, niet mee gaat rollen. Dit is thuis vaak lastig te realiseren. Een container is geen drama, maar met pallets die kunnen schuiven en waar een been tussen de latten past, moet je bv wel heel voorzichtig zijn.

Een paard met een normale conditie moet een B cross prima aankunnen. Als je met regelmaat een goede buitenrit rijdt met lekkere lange galopstukken en hij komt fris en fruitig thuis, dan kun je r van uit gaan dat hij de prima aankan.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 22:10

Freggle_Edge schreef:
billionache schreef:

Een boomstam is een boomstam hoor, ook in de cross. Die is echt niet gevuld met watten. ;) Belangrijk is dat de hindernissen goed vast staan, zodat de hindernis tijdens een val of wanneer paard een been laat hangen, niet mee gaat rollen. Dit is thuis vaak lastig te realiseren. Een container is geen drama, maar met pallets die kunnen schuiven en waar een been tussen de latten past, moet je bv wel heel voorzichtig zijn.

Een paard met een normale conditie moet een B cross prima aankunnen. Als je met regelmaat een goede buitenrit rijdt met lekkere lange galopstukken en hij komt fris en fruitig thuis, dan kun je r van uit gaan dat hij de prima aankan.

Ik rij wel regelmatig buiten maar galopperen doen we niet zoveel. Dat is mijn schuld, ik verlies mijn balans bij haar aansprong en daarom doe ik het eigenlijk alleen op heuvels.
(maar ik lees net dat dat ook een goede conditietest is?)

Ze komt vrijwel nooit 'fris en fruitig' thuis, meestal zijn we beiden bekaf en staat ze een half uur met een lekker zweetdekentje op haar voer te eten haha. Conditie moet dus verbeterd, dat snap ik.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:16

Als je een balansprobleem hebt, ga dan lekker veel galopperen in verlichte zit en veel tempowisselingen rijden. Kan gewoon in de bak. Beugels goed kort maken, dat is wennen maar dat is voor een goede balans wel belangrijk. Draven is ook heel goed om conditie op te bouwen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 22:21

Freggle_Edge schreef:
Als je een balansprobleem hebt, ga dan lekker veel galopperen in verlichte zit en veel tempowisselingen rijden. Kan gewoon in de bak. Beugels goed kort maken, dat is wennen maar dat is voor een goede balans wel belangrijk. Draven is ook heel goed om conditie op te bouwen.

Probleem is dus dat ze echt aandendert ipv springt. Ze(=paard) springt heel hard aan en dan verlies ik mijn balans, daar maakt zij gebruik van door nog harder te gaan.. Goed achterover zitten wil maar niet lukken, probleem..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:23

Freggle_Edge schreef:

Maar dit kan natuurlijk ook lekker op buitenrit. Helemaal als je lange rechte stukken tot je beschikking hebt. Ik las dat je het over duinen hebt, zit je aan het strand?

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 22:29

eefj33 schreef:
Freggle_Edge schreef:

Maar dit kan natuurlijk ook lekker op buitenrit. Helemaal als je lange rechte stukken tot je beschikking hebt. Ik las dat je het over duinen hebt, zit je aan het strand?

Ik woon in Noord-Holland, kust is hier niet weg te denken. Strand vind ik zelf nog iets te spannend, heb een beetje angst voor alle kinderen en honden waarnaar mijn paard al angstig kijkt in het duin..

Ik heb wel lange rechte stukken in het duin ook, heerlijk om te galopperen! Ik ga dat zeker weer een keer doen.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:46

je klinkt lekker enthousiast, heel goed! Thuis kun je inderdaad niet echt super veel doen qua hindernissen. Dan zou ik toch naar terreinen gaan en oefencrossjes.

Maar die conditie moet inderdaad wel wat beter ja haha maar dat geef je zelf al aan. Met crossen zit je altijd tussen de hindernissen in de verlichte zit om de rug van je paard te ontlasten. Als je naar buiten gaat om galop training te doen, doe je beugels 2 a 3 gaten korter en ga echt in de beugels staan en blijf met je bovenlichaam dicht bij je paard. 'Voel' hem echt onder je door galopperen! Als je dit een tijdje kunt vol houden geeft dat echt een gaaf gevoel.

Wel rustig opbouwen, eerst een minuutje galopperen en dat rustig opbouwen naar 4 a 5 minuten. Daarin kun je dan ook weer gaan schakelen. In die minuut 30 sec gas vooruit en ook weer terug.

Als je dit regelmatig doet dan komt je paard steeds fitter thuis, geef hem dan wel weer de tijd om te herstellen. Niet elke dag dit doen haha maar dat snap je denk ik wel ..

Succes!!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 17:51

_Elke schreef:
je klinkt lekker enthousiast, heel goed! Thuis kun je inderdaad niet echt super veel doen qua hindernissen. Dan zou ik toch naar terreinen gaan en oefencrossjes.

Maar die conditie moet inderdaad wel wat beter ja haha maar dat geef je zelf al aan. Met crossen zit je altijd tussen de hindernissen in de verlichte zit om de rug van je paard te ontlasten. Als je naar buiten gaat om galop training te doen, doe je beugels 2 a 3 gaten korter en ga echt in de beugels staan en blijf met je bovenlichaam dicht bij je paard. 'Voel' hem echt onder je door galopperen! Als je dit een tijdje kunt vol houden geeft dat echt een gaaf gevoel.

Wel rustig opbouwen, eerst een minuutje galopperen en dat rustig opbouwen naar 4 a 5 minuten. Daarin kun je dan ook weer gaan schakelen. In die minuut 30 sec gas vooruit en ook weer terug.

Als je dit regelmatig doet dan komt je paard steeds fitter thuis, geef hem dan wel weer de tijd om te herstellen. Niet elke dag dit doen haha maar dat snap je denk ik wel ..

Succes!!

Heel erg bedankt voor je reactie! En bedankt voor het compliment :D . Je geeft hier echt goede tips, dankjewel. Ik hoop echt onwijs dat het werkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 21:38

billionache schreef:
Tja bij eventing moet je paard een behoorlijke conditie hebben, een dag eventingwedstrijd is niet niks. Dressuren, springen en crossen. Ik heb zelf een tijdje gegroomd op een eventingstal, alle paarden moesten daar toch dagelijks getraind worden, al dan niet intensief, met 1 dag per week rust. Galoptraining is sowieso een must denk ik. Dat kan je gewoon 'thuis' in het bos doen.

Verder bestaan er verschillende SGW-terreinen waar je kan oefenen op de echte hindernissen. Een andere optie is er vrees ik, dus je zult je wel moeten verplaatsen. Hoeft niet elke week uiteraard. De eventingruiters die ik ken gaan max 1x om de twee weken op locatie trainen gericht op de SGW. :-)

Wat is een goede galoptraining? Hoe bouw je dat op?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:34

Als je het echt serieus aan wilt pakken zou je een hartslagmeter voor je paard aan kunnen schaffen :)

Geeft heel mooi inzicht in conditie en toestand van je paard.