[SGW] Cross parcours lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Cross parcours lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 09:20

Hallo Bokkers!

Bij het parcours lopen van een gewone springwedstrijd, let je natuurlijk op je rijlijnen, de afstanden tussen sprongen en verzin je al een beetje voor jezelf hoe veel gas je bij moet geven of moet afremmen.

Waar let je nou precies op bij een cross parcours als je deze verkent? Heeft iemand wat nuttige tips misschien?

vera_pino

Re: Cross parcours lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:23

Hetzelfde als wat je noemt, je let op waar de sprong staat. Bodemgesteldheid, uitwijkmogelijkheden. Lichtinval. Je controlepunten. Aan de hand daarvan beslis je welk tempo je aanneemt. Of je het paard op moet sluiten of er gewoon in eenzelfde ritme overheen kunt. Let ook op waar de jury eventueel zou kunnen zitten en waar het publiek eventueel zou kunnen staan. Of je meer terug moet zitten of niet etc. etc.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:29

Bodem inderdaad, aanrijlijn.

Is het een sprong die gewoon 'rechttoe, rechtaan' is waardoor je op redelijk tempo in verlichte zit door kunt blijven rijden of is het een kijkerige sprong of meer technische sprong waardoor je hem eigenlijk moet springen als een hindernis in het springparcours (bijvoorbeeld na allerlei natuurlijke hindernissen plots een rood/witte spoorwegovergang spring je meer als een springparcours hindernis, terwijl een mooie boom op een recht pad op hoger tempo genomen kan worden).

Als er een alternatief is altijd ook het alternatief lopen zodat je weet hoe je die kunt aanrijden. Ook als je van plan bent rechtdoor te gaan, toch het alternatief uitzoeken.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:33

kijk naar de kindernis. eerst de breedte en dan de hoogte ook kijk je waar de moeilijkhed van de hindernis zit. scheef/smal/eng ect.
vervolgens kijk je naar de bodem en de ondergrond. is die goed. zand/gras/modderig en zwaar.
dan kijk je de beste lijn die je naar de hindernis moet rijden. (soms is dit gewoon recht toe recht aan, maar soms staan ze een beetje scheef waardoor je moet kijken hoe je er precies naatoe moet rijden.)
daarna je naar de omgeving. rijd je door de bomen, of op een open veld. als je in een keer van het donker naat het licht gaat is je paardje eventjes verblind en kan je hindernis niet goed inschatten. let hier ook op.
en bij combinties erg letten op de afstand.
als je niet de eerste bent kan je vaak ook richting een speeker lopen om te luisteren hoe andere het doen. een beetje kijken waar veel weigeringen zin en daar extra op letten.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:02

Ik kijk ook altijd naar gaten in de bodem etc en bijvoorbeeld boomwortels in het pad!

En ook herkenningspunten zoeken en goed de aanrij lijnen bekijken. Ondertussen noem ik ook vaak de hindernissen op om ze te onthouden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:27

bij moeilijke en kijkerige sprongen zoek ik altijd een punt achter de hindernis op waar ik naar kijk bij het aanrijden zodat ik niet naar de sprong ga staren met een weigering als gevolg.

Bij overgangen van open veld naar bos kijk ik extra goed of ik van ver al herken waar ik heen ga.

Als je van jezelf weet dat je gespannen bent zoek ik onderweg ook een stuk rechtuit zonder hindernissen uit waar ik even diep kan zuchten en mezelf weer bij elkaar kan rapen.

Bekijk of er bomen op je route staan en beslis van te voren aan welke kant je ze gaat passeren.

Sta bij het lopen ruim voor de hindernis ook even stil en neem in je op wat je daar ziet. Staar niet alleen naar de bodem of de hindernis. Welke dingen zie je nog meer?

Hou de hindernis nummers goed in de gaten. Sla je er niet per ongeluk 1 over omdat je denkt dat die voor een andere klasse is?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 11:31

Wauw wat een hoop goede tips al! Bedankt :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:32

In aanvulling daar op: staan er toevallig hindernissen van een andere klasse op een vrij ideale lijn (maw: heb je kans dat je paard zich al vol overgave stort op de verkeerde hindernis terwijl jij alle zeilen bij moet zetten om de juiste hindernis toch te springen). Door dit met lopen al te bekijken kun je dat voorkomen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:38

en heel basaal:
- zorgen dat je de hindernis van de juiste klasse springt. B paarden = groene hindernisnummers.
- zorg dat je alle hindernissen hebt verkend (heb meegemaakt dat mensen een hindernis hadden over geslagen)
- idem voor verplichte doorgangen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:24

Wat mijn man vaak doet (als het past qua planning): lopen en ruim de tijd nemen, als er geen deelnemers in de cross zijn. Vaak mag je de middag/avond tevoren al de cross lopen. Dan bekijk je welke lijnen je wil springen ed. Op de dag van de wedstrijd dan nog een keer het parcours in met de fiets, om te bekijken of de problemen ook daar liggen waar je zelf hebt ingeschat. Mijn man vindt dat erg fijn werken.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:33

Let in het begin alvast op bij het starthek, lees ook even wat er staat op de papieren die daarbij hangen.
Dan kijken hoe je weggaat rijden en welke lijn je neemt naar de eerste hindernis. Het beste is om voor jezelf de hele route al uit te stippelen (dat je in je hoofd de cross al rijdt). Zoals gezegd hindernisnummers bijhouden en ook letten op verplichte doorgangen en let ook op eventuele alternatieve routes.
Verder kijk je net als bij het springen naar de afstanden en wanneer je gasgeeft en terug gaat nemen. Bijvoorbeeld voor een smallere hindernis of een puntje is het verstandig om het tempo wat terug te nemen.

Als je voor het eerst gaat crossen kan het geen kwaad om de cross 2x te verkennen! Soms maak ik onderweg ook foto's zodat ik die later nog kan terugkijken.