[SGW] impulssporen in de cross

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

impulssporen in de cross

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 13:28

Mag dat? Die heeft mijn dochter nl. Ik heb alleen met een grof wiel. Dat mag niet met crossen. Als de impulssporen wel mogen leen ik die mooi van haar. Anders moet ik toch met een zweep over een trakhener want dan is hij een zetje extra nodig.

Anoniem

Re: impulssporen in de cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:34

Volgens mij mag het niet, er mogen namelijk geen bewegende delen aan je sporen zitten.

Waarom pak je niet een kleine knop spoor? Heeft het zelfde effect als impuls sporen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 20:20

Dan moet ik nieuwe sporen kopen. Kan. Beetje jammer. Die impulssporen vind ik veel fijner en heel vriendelijk in gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:28

Anne_GTI schreef:
Dan moet ik nieuwe sporen kopen. Kan. Beetje jammer. Die impulssporen vind ik veel fijner en heel vriendelijk in gebruik.

Klopt zijn het ook, Ik kan het alleen niet terug vinden in het reglement.

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:17

Ik heb ook van die draaiende uiteinden aan mijn sporen (een knopspoor met een draaiend bolletje) en gebruik ze alleen tijdens de dressuur. Maar ik werd er tijdens een wedstrijd door de TA op aangesproken dat alle sporen met draaiende delen niet reglementair zijn. Ik moest ze dus ook af doen. Dit was 2 jaar geleden, dus het zou kunnen dat het reglement op dit punt is aangepast. Maar ik rij nu maar gewoon met een knopspoor bij een SGW dressuurproef.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:19

ik mocht laatst in de dressuur gewoon starten met mijn impulsspoor.. Heb t nog extra gevraagd aan de jury..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:31

Ik start ook met impulsspoor (dressuur).

Uit wedstrijdreglement dressuur:
"Sporen zijn van metaal. Een ronde tand/knop/draaiend bolletje van hard
plastic is toegestaan [...]".

Uit wedstrijdreglement eventing:
"In alle wedstrijdonderdelen moeten de sporen aan de volgende voorwaarden voldoen:
De sporen moeten uit glad metaal vervaardigd zijn. De lengte van de spoor vanaf de laars mag niet
langer dan 3,5 cm (1,5 cm maximaal voor pony's) zijn, zonder wieltjes en naar achteren gericht. Het
uiteinde moet afgerond zijn. Indien de knop gebogen is moeten de sporen zodanig gedragen worden,
dat de knop naar beneden is gericht".

Impulsspoor is uit glad metaal vervaardigd (tenminste, die van mij hebben een metalen bolletje, geen plastic bolletje), afgerond uiteinde, geen wieltje...
Maar omdat in het dressuurreglement de impulsspoor duidelijk wordt omschreven is naar mijn idee de impulsspoor in de cross niet toegestaan.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 21:26

Ik vraag het volgende week wel na in Ermelo

marloes_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 19:04

Vorig jaar heb ik hierover een mail gestuurd naar de KNHS.
Toen gaven ze aan dat dit gezien wordt als wielspoor, en dus niet toegestaan is.
Jammer, want ik vind het ook fijne sporen.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 21:08

Vanavond navraag gedaan. Dit jaar nog niet toegestaan. Volgend jaar wel. Heerlijk sporen getest met de oefencross bij Alice. Paard reageerde er prima op. Net dat zetje extra wat ik nodig ben bij de afsprong in de waterbak. Zweep thuis gelaten.

marloes_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:02

Oh dat is fijn dat ze volgend jaar wel toegestaan zijn!