[SGW] tips gevraagd aanleg waterbak en heuvel met hindernisjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

tips gevraagd aanleg waterbak en heuvel met hindernisjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 09:51

Hoi allemaal,
ik had een paar vragen en hoop dat hier experts zitten die me op weg kunnen helpen.

Ik heb plannen voor het herinrichten van een kleine wei (ong. 3000m2).
Er komt een zandpad omheen te lopen van paddock, (om het weiland) naar de bak, die weer verbonden is met de paddock.

Gelegen aan dat zandpad wil ik een heuvel maken en een waterbak waar de paarden zowel vrij als onder het zadel gebruik van kunnen maken. Graag zou ik die heuvel en die waterbak ook als sgw oefenhindernis willen kunnen gebruiken (veilig en niet te hoog/moeilijk zodat het voor iedereen leuk is en te doen is)

Daarnaast wil ik in de toekomst nog enkele SGW/TREC/agility hindernissen plaatsen in de wei zelf. Foto's met uitleg en maten zijn zeer welkom!

Nu vroeg ik me af uit welk materiaal ik de heuvel het beste op kan bouwen zodat die jaarrond begaanbaar blijft qua bodem en niet te mul of drassig wordt.

Dezelfde vraag voor de bodem en kanten van de waterbak. aarde met gras? zand met of zonder gras? en welke soort zand is geschikt? Ander materiaal wat de bodem stabieler maakt? Leem?

Ook vroeg ik me af welke afmetingen (lengte/breedte/hoogte) ik ongeveer aan moet houden om een beetje leuk omhoog en omlaag te kunnen rijden over de heuvel, met eventueel een op- en/of afsprongetje er bij.

En wat is een mooie maat voor de waterbak? (lengte/breedte/diepte in het midden of bij een in/uit sprongetje en hoe sterk aflopend)

Een boomstam op een paadje naast het hoofdzandpad of eventueel zo'n plateau van bielzen met zand/grond er in zou ook een optie zijn en een "coffin" bedacht ik kon ik wel maken met bielzen bij een afvoergreppeltje voor het water (hoe breed)

Wat zijn handige afstanden/lengtes voor een op- en afsprong of in geval van waterbak af- en opsprong?

Hier een situatieschets, het ziet er nu iets anders uit, maar wel ongeveer zo. Waterbak en heuvel zijn er nog niet. Pad rechts moet nog aangelegd, links is nog een greppel met drinkplaats naast de paddock met een zandpad tussen greppel en wei. Er komt nog een zandpad tussen de bak en wei naar de paddock.
Er kunnen nog dingen aangepast worden...
Afbeelding

Alvast bedankt!