[SGW] Afsprong/skyjump: de juiste manier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saar88

Afsprong/skyjump: de juiste manier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 17:29

Ik kan mij een topic herinneren (een aantal jaar terug al) waarin dit ook besproken werd. Ik kan deze nergens meer vinden! Plus dat ik een specifieke vraag heb over mijn eigen houding hoopte ik met een nieuw topic de discussie weer aan te zwengelen :)

Mijn vraag: wat is nou eigenlijk de juiste manier van meegaan op een afsprong of skyjump? Ik zie zo ontzettend veel verschillen in houdingen en methodes dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

De vorige keer dat ik een crossles volgde, zijn we veel met afsprongen bezig geweest. Ik moest zitten, achterover leunen en me mee laten voeren. Het ging totaal niet soepel, ik klapte hard in het zadel, zat hiermee mijn paard in de weg en vooral ook mezelf, bleek later. Ik kwam thuis met een hernia :+

Nu heb ik toch nog eens de filmpjes erop na gekeken en geprobeerd die te vergelijken met andere filmpjes en foto's. Ik denk dat mijn benen het probleem zijn. Ik breng mijn bovenlichaam terug, blijf in het zadel zitten, maar steek op de een of andere manier mijn benen enorm ver naar voren. Op die manier kan ik niet op mijn beugels landen, maar land ik dus op mijn staartbotje wat mijn rug (en peerdlief zijn rug) niet zo prettig vonden.

Op deze screenshots is het goed te zien:
Afbeelding

Afbeelding

Ik snap niet hoe ik dit voor elkaar krijg, op het eerste shot lijkt het goed te gaan en vervolgens..

Hier ook het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=SIj4VikmrA0
(Dit was overigens de eerste keer crossen, dus ietwat onwennig. Heb helaas geen recenter beeldmateriaal).

Ik ben heel benieuwd naar tips om hier mee aan de slag te gaan! Beeldmateriaal is zeer welkom en discussie over de juiste manier ook, ik ben benieuwd :)

mistid

Re: Afsprong/skyjump: de juiste manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:28

Het is juist de bedoeling dat je je benen naar voren doet. Je houding is dus opzich in theorie goed. Dat je de hele tijd op je stuitje knalde is niet goed inderdaad. Het kan helpen om je benen meer op hun 'plek' te laten maar je bovenlichaam wel goed terug te houden Dat je ze zegmaar 'op' je singel houdt, of iets ervoor.

Skyjump is overigens een ander verhaal, je moet eerst natuurlijk wel een stukje op de gewone manier meegaan omdat je paard over een sprong moet, en daarna goed terug zitten omdat je het 'diepe' in gaat.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:31

Ik had ook veel moeite met afsprongen.
Het is belangrijk om je onderbenen idd naar voren te doen en je wat lang te maken in je lijf.
Mijn instructrice had er een hele fijne oefening voor.
Bij de afsprong 1 hand omhoog doen. En dan echt in de lucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:36

mijn instructrice leer mij, om bij de afzet mee te zitten zoals op een normale hindernis. En na de afzet terug te gaan zitten. Waardoor je die klap dus niet in je rug krijgt.

Als ik jou filmpje bekijk, moet je paard ook nog leren afspringen. Dus dan is het sowieso lastiger goed zitten. Daarbij mogen je beugels wel wat korter lijkt het.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 17:38

Dankjewel voor je reactie, ik ga er eens mee aan het oefenen de volgende keer.
Grappig, ik dacht echt dat die benen juist niet de bedoeling waren. Heb voor mezelf een aantal dingen geprobeerd op een laag afsprongetje; niets werkt. Maar als ik op den duur eens wil gaan starten zal ik er toch aan moeten :+

Het topic waar ik op doelde ging ook over of je juist wel mee naar voren moest (een afsprong benaderen als een skyjump zeg maar) en dan pas achterover en dus landen op je beugels, of juist direct achterover en in wezen landen op je billen. Met de eerste methode ben ik alleen bang dat ik mijn paard ontzettend uit balans breng, lijkt me totaal niet prettig voor hem.

Heb uiteraard mijn instructrice ook gevraagd, en zij dacht dat het gewoon nog onwennig was. Het was ook pas thuis dat ik ontdekte dat het een hernia was natuurlijk. Het lastige is dat ik het moeilijk kan oefenen omdat ik een volgende blessure graag wil voorkomen :+ . Vandaar dat ik dacht de theorie eens grondig te bestuderen, maar ik kom er niet zover mee. Iedereen lijkt zijn eigen methode te hebben..

Edit: ik zag de laatste twee reacties pas na verzenden, sorry! Dat was inderdaad ook mijn idee, eerst meezitten en dan pas terug. Maar breng je je paard daar niet compleet mee uit balans? Omdat je toch behoorlijk wat gewicht mee naar voor verplaatst?

Paard is inderdaad ook nog iets onwennig hoor, dat klopt helemaal. Maar hij laat zich in wezen wel fijn zakken, zet niet als een idioot af. Ik zou dus zijn bewegingen redelijk moeten kunnen volgen, in theorie :P.

Zie nu ook dat ik mezelf een beetje omhoog wip als ik mijn benen naar voren breng, misschien is dat ook een puntje.

Als iemand beeldmateriaal heeft om te laten zien, erg graag! Dan kan ik een beetje vergelijken, ben erg benieuwd hoe anderen dit aanpakken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:42

Dat iedereen een eigen methode heeft is sowieso waar.

Zelf zou ik ook eerst beginnen met dit paard te leren afspringen. Ik doe dit door het paard aan een langere teugel een beetje nagefelijk te houden. En in een rust "sukkel" drafje naar een afsprong toe te rijden.
Door het tempo zal het paard minder naar voren springen maar zich meer laten glijden. Daarbij is het heel belangrijk dat je niet in zijn mond komt tijdens het afspringen. Daarvan gaan ze namelijk naar voren afspringen ipv "glijden".

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:47

De meningen zijn flink verdeeld over hoe je nou zo een afsprong moet nemen. Eerder reed ik ook altijd een afsprong zoals jij aangeeft, ondernemen iets naar voren, hand vooruit en lichaam achterover. Hierbij krijg je steeds een tik in de rug bij een afsprong, wat opzich heel logisch is. Kijk eens goed naar je tweede foto, waar je niet meer goed en fijn zit, je paard/pony heeft hier dezelfde 'houding' als wanneer je kijkt naar de tweede helft van een normale sprong. Bij die normale sprong zit je ook nog iets naar voren, om niet tegen het zadel te bonken. Wat is dus een fijne manier om een afsprong te nemen: onderbenen iets naar voren (zodat je in de landing niet voorover eraf kukelt door de 'klap'), lichaam ietsje naar voren zoals in de landing van een normale sprong (zodat je uit het zadel blijft, maar niet te ver naar voren want dan kunnen onderbenen niet voor blijven en kukel je er alsnog af) en je hand ontspannen! (Heel belangrijk!! Als je je hand niet genoeg ontspant dan neemt het paard een sprong eraf terwijl die zich eigenlijk moet laten zakken in de voorhand naar beneden).
Succes!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 17:55

Nini_roosje: ik zal dit even met mijn instructrice gaan overleggen, bedankt! Gekke is dat hij de lagere afsprongetjes heel erg netjes doet, uit alle gangen. Dan laat hij zich prima zakken, springt niet naar voor. Dan kan ik dus ook beter volgen. Ik denk dus dat ik hem ook behoorlijk dwars zit met mijn houding en hij daarom minder netjes zakt. Maar hij heeft er inderdaad weinig ervaring mee :). Tot welke hoogte (of laagte, hoe je dat ook noemt) kan je zo'n afsprong benaderen vanuit stap? Dat lijkt me het meest zinnig om te beginnen?

M_Vainqueur: jij benadert een afsprong dus in principe meer als een skyjump? En moet ik dan juist wel blijven zitten of meer steunen op de beugels? En mag ik dan de teugels compleet laten vieren? Ik ben namelijk bang dat ik hem dan niet genoeg ondersteuning bied in de landing en het verder galopperen. Of moet ik hem dat ook een beetje zelf uit laten zoeken?

Bedankt voor de reacties allemaal, ik heb hier heel veel aan :)

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:56

Hier heb ik een filmpje van een aantal jaren terug met mijn tinker tijdens een crosstraining. Dit was mijn 3de of 4de seizoen dat ik crossde dus had al de enige ervaring. Mij werd altijd gezegd, goed naar achteren zitten en benen naar voren. Ik laat daarbij ook vaak mijn teugels tijdens de sprong wat langer worden, zodat ik niet mijn paard in de weg zit in zijn mond.

Dit is van een aantal weken terug met mijn nieuwe paard. Dit was onze tweede crosstraining en erg onwennig en spannend allemaal. Zowel voor haar als voor mij. Hierdoor gaat het ook allemaal veel minder soepel dan het filmpje hierboven. Dit komt met de tijd.

hier filmpje van mijn allereerste crosstraining en afsprongen (2min12sec)met mijn tinker te vinden. En ook kleine aanwijzing van mijn instructeur bij de afsprong
Laatst bijgewerkt door AmberB_ op 27-04-14 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:57

Saar88 schreef:
Nini_roosje: ik zal dit even met mijn instructrice gaan overleggen, bedankt! Gekke is dat hij de lagere afsprongetjes heel erg netjes doet, uit alle gangen. Dan laat hij zich prima zakken, springt niet naar voor. Dan kan ik dus ook beter volgen. Ik denk dus dat ik hem ook behoorlijk dwars zit met mijn houding en hij daarom minder netjes zakt. Maar hij heeft er inderdaad weinig ervaring mee :). Tot welke hoogte (of laagte, hoe je dat ook noemt) kan je zo'n afsprong benaderen vanuit stap? Dat lijkt me het meest zinnig om te beginnen?

M_Vainqueur: jij benadert een afsprong dus in principe meer als een skyjump? En moet ik dan juist wel blijven zitten of meer steunen op de beugels? En mag ik dan de teugels compleet laten vieren? Ik ben namelijk bang dat ik hem dan niet genoeg ondersteuning bied in de landing en het verder galopperen. Of moet ik hem dat ook een beetje zelf uit laten zoeken?

Bedankt voor de reacties allemaal, ik heb hier heel veel aan :)

Tot 50 cm kan het makkelijk vanuit stap. Al is mijn ervaring dat ze vaak mooier "glijden" vanuit een rustig drafje.
Zelf zit ik het zelfde als M_Vainqueur Alleen die heeft het duidelijker uitgelegd :)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 18:04

Super AmberB_! Allemensen wat zit jij netjes, secondelijm onder je billen zeker :D
Nu ik dit zo zie doe ik ook mijn beugels korter inderdaad, dat schijnt wel te helpen je positie te behouden. En jij brengt inderdaad je onderbenen maar minimaal naar voren, ik steek ze echt af. Super, daar ga ik dus aan werken!

Nini_roosje: dus gewoon lekker verzameld drafje, lang en laag! Is het gewoon een kwestie van vaak doen voor het paard of zijn er nog andere manieren waarop ik hem daarbij kan helpen?

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:05

Met een skyjump is het eerste deel van de sprong ook een echte sprong dus je zal daar meer meezitten, met de afsprong moet je niet te veel meezitten omdat je dan de onderbenen niet meer naar voren kan brengen. Je blijft dus steunen op de beugels (ik weet niet anders dan altijd druk op de beugels te houden). Om een paard goed te leren zakken is meer dan genoeg ruimte geven zeker niet verkeerd, wanneer je met afsprongen lijntjes gaat combineren moet je direct kunnen sturen na een afsprong, dan zal je je teugels op maat houden maar dan moet je des te consequenter zijn met hand ontspannen! Anders kom je alsnog in de problemen met je lijntje omdat die weg springt van de afsprong. En ondersteunen in de landing die je door zelf in balans te blijven en been erbij te houden, wat dan weer te vergelijken is met de dressuur, daar is je hand ook niet bedoeld voor balans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:06

Saar88 schreef:
Super AmberB_! Allemensen wat zit jij netjes, secondelijm onder je billen zeker :D
Nu ik dit zo zie doe ik ook mijn beugels korter inderdaad, dat schijnt wel te helpen je positie te behouden. En jij brengt inderdaad je onderbenen maar minimaal naar voren, ik steek ze echt af. Super, daar ga ik dus aan werken!

Nini_roosje: dus gewoon lekker verzameld drafje, lang en laag! Is het gewoon een kwestie van vaak doen voor het paard of zijn er nog andere manieren waarop ik hem daarbij kan helpen?

Veel doen en het zo simpel mogelijk houden tot ze de techniek snappen. En natuurlijk goed belonen bij een goede sprong.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 18:15

M_Vainqueur schreef:
Met een skyjump is het eerste deel van de sprong ook een echte sprong dus je zal daar meer meezitten, met de afsprong moet je niet te veel meezitten omdat je dan de onderbenen niet meer naar voren kan brengen. Je blijft dus steunen op de beugels (ik weet niet anders dan altijd druk op de beugels te houden). Om een paard goed te leren zakken is meer dan genoeg ruimte geven zeker niet verkeerd, wanneer je met afsprongen lijntjes gaat combineren moet je direct kunnen sturen na een afsprong, dan zal je je teugels op maat houden maar dan moet je des te consequenter zijn met hand ontspannen! Anders kom je alsnog in de problemen met je lijntje omdat die weg springt van de afsprong. En ondersteunen in de landing die je door zelf in balans te blijven en been erbij te houden, wat dan weer te vergelijken is met de dressuur, daar is je hand ook niet bedoeld voor balans.

Daar heb je gelijk in, het is meer omdat ik door mijn klunzigheid zijn balans verstoor, waardoor ik misschien een beetje huiverig ben om teveel los te laten. Ik heb dan het gevoel dat ik hem in de steek laat door alles los te gooien. Heb je misschien op beeld hoe jij dit aanpakt?

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:41

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:52

Ik heb geen filmpje kom ik nu achter! (Wordt eens tijd haha) maar ik heb wel een aantal foto's om het uit te leggen:

Om te beginnen, bij een normale sprong zit je eerst mee, duidelijk onderbeen op de singel en je zit duidelijk mee.
http://i193.photobucket.com/albums/z144/vainqueur91/45fbc4bd1cdebdf618d2864d6cd4e858_zps814d6d76.jpg
En in de landing gaat je onderbeen een fractie naar voren, je hand geeft licht ruimte en je gaat iets terug zitten maar je billen blijven net boven het zitvlak
http://i193.photobucket.com/albums/z144/vainqueur91/6698c248fc4a6765fa77e964238028e4_zpsc5a5582f.jpg

Dit eerste doe je dus ook bij een skyjump maar niet zo duidelijk bij een afsprong.
Een plaatje van een van de eerste afsprongen van dit paard; onderbeen naar voren, ietsje meezitten uit het zadel en teugels vrij zodat die kan leren zakken, alhoewel de hand best iets mee naar voren kan waarschijnlijk was ik niet zo zeker van mijn balans :o
http://i193.photobucket.com/albums/z144/vainqueur91/539870b9ffc400b5f11cad31d15329f3_zpsd0047600.jpg
Nu die weet hoe die moet zakken houd ik meer het contact met de mond maar geeft hem alsnog de ruimte en ontspanning om te blijven zakken, ik kom nog een fractie verder uit het zadel maar dit is precies tussen op en afsprong.
http://i193.photobucket.com/albums/z144/vainqueur91/294e92a9679f914fcca511efa27440d0_zpsd30118e0.jpg
Als je dan verder in de landing zit, zit je nog niet in het zadel en is je balans verticaal, verder achterover zul je de klap voelen.
http://i193.photobucket.com/albums/z144/vainqueur91/9335669de2d7428f4c621c9549a6ab75_zps8738670f.jpg
In een lijntje blijft het contact met de mond nog duidelijker, zodat ik niet in de landing ineens in de mond moet komen om te gaan sturen, het contact op deze foto is prima, helaas zie je gelijk dat ik net niet genoeg ontspan in de hand: hij springt ietsje weg van de afsprong
http://i193.photobucket.com/albums/z144/vainqueur91/14cc8b676a01e5301a23c9d873191863_zpsfff4deb1.jpg
En met een boompje een afsprong af/water in: je zit een fractie meer mee maar verder hetzelfde als een afsprong, hier ontspan ik wel genoeg en zie je duidelijk dat die zich gelijk wil laten zakken na de sprong.
http://i193.photobucket.com/albums/z144/vainqueur91/704d648c433007729081594e5440e070_zpsca5cd1d5.jpg

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Misschien zijn er anderen met duidelijkere en betere foto's want ook ik zit niet perfect helaas!:p

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 22:17

Daar heb ik zeker wat aan, bedankt voor de moeite! Ik denk dat mijn eerste fout al is dat ik in de aanloop naar de afsprong al achterover ga leunen, waardoor ik eigenlijk achter de beweging aan kom. Als ik dan zover naar achter zit, is het vrij logisch dat ik dan op mijn staartbotje land, als ik dat iets minder doe eindig ik op de hals :+ . Het naar achter brengen van je bovenlichaam is dus eigenlijk meer ten opzichte van je paard dan ten opzichte van de hindernis of de grond, aangezien je in dat punt eigenlijk netjes rechtop blijft zitten; het achterover is echt een fractie. En het onderbeen moet ik misschien voor mijn gevoel er veel meer bij houden ipv zo ver naar voren te steken. Heb het gevoel dat ik dus eigenlijk gewoon teveel doe.

Heel fijn dat iedereen de moeite neemt het zo uit te leggen en te laten zien, dat helpt enorm +:)+

Mistid: ik kan helaas je filmpje niet zien -O-

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 07:10

Super! Je snapt uhm! Succes met uitvoeren! En ben benieuwd als het gelukt is! :)

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:49

Ik dacht dat ik hem openbaar had gedeeld, maar degene die hem via fb naar me toe had gestuurd had hem alleen zichtbaar voor mijn vrienden. Heb even gevraagd of ze hem kan door appen, dan gooi ik hem wel op photobucket ofzo :)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 16:04

Dankjewel Mistid, ik ben benieuwd :)

Wanneer ik er weer mee aan de slag kan gaan laat ik uiteraard even weten hoe het gaat!

Meer input en discussie blijft natuurlijk welkom :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:20

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 14:43

Kijk aan, die ga ik vanavond eens even in alle rust bestuderen!

Kan niet wachten om in de praktijk aan de slag te gaan :D

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:11

Ik heb steeds geleerd dat het de bedoeling is loodrechte lijn oor/heup/hiel te proberen behouden in de afsprong.
Zodat je, als je het paard wegdenkt, als het ware nog steeds "gewoon rechtop" zou zitten. Hierbij dan natuurlijk mooi diep zitten en de teugels uit de hand laten glijden. Denk "bovenlichaam recht houden" en laat je paard rustig onder je weg zakken.
een goede tip vind ik om voor je uit te kijken en vooral niet naar beneden.

Het is uiteraard zeer belangrijk om je paard te leren zich heel rustig te laten zakken, daarom neem ik altijd afsprongen vanuit stap totdat ze dat echt heel erg goed doorhebben, want eens ze leren om zich te "lanceren "is het heel moeilijk ze dat af te leren.
Dat "lanceren" is dan ook niet uit te zitten waardoor je altijd je paard wel wat zal hinderen in het afspringen.
Zelf de heel hoge afsprongen kan je gewoon vanuit stilstand/stap nemen.

zie hier een filmpje van mezelf tijdens een clinic van Karin Donckers, op het einde komt ook een , dikke, afsprong aan bod en daar was Karin duidelijk enthousiast over de uitvoering :o geluid aan voor haar uitleg dus.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 13:18

Dat is inderdaad een goed filmpje om het te illustreren! Het lastige vind ik nog steeds de verdeling van gewicht tussen je zit en je beugels. Blijf ik echt zitten, met normale druk op de beugels, of maak ik mezelf licht in het zadel en heb ik daardoor meer druk op de beugels.

Wat ik trouwens grappig vind is dat je op 3.05, bij de insprong in het water, wel weer wat meer mee zit. Maar daar spring je een andere sprong vlak ervoor. Daar zakt je paard ook meteen iets minder en springt meer. Dus het lijkt mij dat je paard zijn lichaam beter kan gebruiken als je gewoon netjes die loodrechte lijn blijft houden?

Vind het trouwens lastig paardlief daarop te trainen. Op de lage afsprongen gaat het prima, laat ie zich in alle gangen netjes zakken. Maar zodra het wat hoger wordt gaat ie meer springen. Ik vermoed dan ook dat het meer aan mij ligt dan aan hem eigenlijk.