[SGW] SGW en voeding / advies gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bar

SGW en voeding / advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 20:03

De trainingen voor het crossseizoen zijn weer begonnen en we merken dat het paard wel wat extra aan voer kan gebruiken maar we weten niet zo goed wat bij of anders te gaan voeren.

Huidig rantsoen is 2x per dag een 3/4 schep basisbrok, meer dan voldoende ruwvoer (voordroog) en weidegang. Paard loopt dagelijks van 9-5 buiten.

Paard heeft wel de neiging om snel dik te worden in de zin van een enorme grasbuik. Zodra het gras flink begint te groeien komt ze in combi van aantal uur kale wei/ aantal uur volle wei.

Tussendoor krijgt ze eens een appel en zo af en toe een bak slobber. Na grote inspanning krijgt ze Vit. E en Selenium als supplement.

Voor het gewone dressuurwerk heeft ze genoeg energie maar voor de crosstrainingen merken we dat ze te snel vermoeid raakt.
Het is van nature geen heel heet paard maar wel vrij sensibel.
Ze loopt nu nog "maar" op B niveau (L1 dressuur) maar de bedoeling is om tegen de zomer naar de L te gaan.

Ik wil haar graag sportbrok ipv basisbrok gaan geven maar ben zoekende naar de juiste sportbrok die geschikt is voor eventingpaarden.

Ik hoor graag wat jullie je eventingpaarden voeren.

Evony

Re: SGW en voeding / advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:08

Die van mij staat in overleg met instructeurs op 2x daags: 1 schep brok(is ongeveer 1,2 kg) halve schep muesli (wel echt prestatie muesli) en nog een volle schep lucerne.

Heeft ze echt vitamine E en selenium nodig? Het is namelijk niet goed om te voeren als ze geen tekort heeft. En snap niet dat je het alleen na grote inspanning geeft want het is geen oppepper dat ik weet.

Horsemaniac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:32

hahah grappig ik voer hetzelfde als Evony... alleen geen luzerne... wel veel hooi en ons paard heeft dagelijk weidegang (met goed gras)... Mijn paard bleek wel vitamine E tekort te hebben en mocht juist wat meer spiermassa hebben dus dat is wat ik bij voer als voeding supplement... idd tijdelijk voor een maand, want dan weer bloedprikken... als het goed is moet het dan goed zijn aangevuld... ;)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:43

Haha goed bezig! Luzerne is ook een extra aanvulling en dat ze beter kauwen. Verder staan ze op zo goed als onbeperkt ruwvoer (voordroog). En van 12-19 in de wei maar daar staat op het moment niet veel in.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 21:02

En geven jullie dan sportbrok of basisbrok?

Ze krijgt nu vrij weinig brok dus ik ben bang dat ze niet genoeg vit e uit haar voer kan halen. Ze krijgt het wel vaker dan alleen na de inspanning.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:17

Nu nog basis maar als deze voorraad op is gaat ze over op sportbrok voor dit cross seizoen!

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:03

Interessant. Mijn merrie is nog vrij schraal. Maar ook snel wat heet/sensibel. Ze krijgt nu dagelijks 2x kilo sportbrok en daarbij hooi/kuilvoer combinatie en de hele dag op de wei.

Ik zou graag wat meer de spiermassa stimuleren naast het trainen. En daarbij is ze echt schraal op de ribben. Het misstaat haar niet als ze 50 kilo zwaarder zou zijn denk ik.

Iemand die mij daar enigzins advies in kan geven?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:08

Ik heb heel goede ervaringen met de omega 369 van Subli. Is een soort olie in een korrelige substantie. Voer ik altijd tijdens het crossseizoen. Begin er wel op tijd mee omdat je het op moet bouwen. Komt de energie ten goede en sensibele hetere paarden kunnen er iets relaxter door worden. Per paard verschillend.
Ik voer: ochtend: mix van sportmuesli en luzerne, voordroog (in/voor het seizoen omega mix van subli)
middag; voordroog
avond; mix van sportmuesli en sportbrok en luzerne (in/voor het seizoen omega mix van subli) voordroog
Als extraatje na het rijden, wortels en halfje muesli.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:10

Dat is een goede inderdaad Sim. Die kreeg Uk destijds ook bij toen hij schraal werd in het seizoen. Ik ga er weer eens op googlen. Het is al even geleden dat ik deze heb gevoerd.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:13

Ik heb toen van jou nog eens een zak overgenomen weet je nog? Toen heette het volgens mij nog anders. Verkrijgbaar bij de Welkoop. Is niet goedkoop, 30 euro voor een zak, maar je doet er best lang mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:15

Ik voer 3 kilo sportbrok, 1 schep powerplus van havens. En 2 keer daags kuil en 6/7 uur op de wei.

In de zomer voer ik nog zemelen erbij om haar op gewicht te houden.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:16

Klopt inderdaad ja! Het had toen nog een andere naam. Heb het laatst nog wel zien liggen bij de welkoop. Ik vind mijn merrie op het moment gewoon echt schraal. Niet alleen gebrek aan spieren, dat heeft ze ook. Maar ze mist echt vet op de ribben. En het is nog best een stresskipje. Je ziet haar gewoon afvallen nu ze mee gaat op wedstrijd. Ze krijgt al kuilvoer bij, dat zet wel aan, maar maakt haar ook heter. En dat wil ik juist voorkomen, want er zit pit genoeg in.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:37

De mijne, die wel lastig dik te houden is en nauwelijks biks mag, krijgt:
's ochtends: kuil en 1,5 kilo (1 1/4 schep) vijf granenmix van Havens
's middags: zo veel kuil dat ze om half 10 's avonds de helft pas op heeft, een halfje basisbrok vanuit stal en nog een schep met kop havens slobber
's avonds: 1,3 kilo (1 1/2 schep) cavalor endurix

Die van mij is zeker op de endurix net wat heter geworden zonder op rijdbaarheid in te leveren

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:53

endurix is echt top spul! Helaas waren wij de enige die het afnamen en dan is het voor 2 paarden gewoon niet te doen.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:23

Ik voer subli sport brok met basis erdoor. Als mijn paard schraal wordt door extra werk in het crossseizoen dan krijgen zij 1x daags een schep slobber extra en extra hooi.

Horsemaniac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:05

Ik voer prestatie (dravers) brok van Havens.... Volgens mij dierenarts had meer voeren geen zin bij mijn paardje die ook vitamine e tekort had en meer eiwitten moest hebben omdat ze meer spiermassa moest krijgen... daarom krijgt ze die eiwitten en vitamine e als extra toegevoegd als supplement....

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 10:43

Bedankt voor jullie tips en bijdragen!
Ik heb besloten om eerst cavalor Endurix bij te gaan voeren, naast het beetje basisbrok dat ze al krijgt.
Mocht dat niet voldoende zijn dan ga ik ook over op sportbrok.

Lastige is dat ik het paard niet thuis heb staan en de stalhouder natuurlijk niet voor ieder paard ander voer gaat aanschaffen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:46

Ik voer mijn snel schrale merrie de Corn van Marstall. In de winter gecombineerd met de havervrij, in de zomer met de concours. Ze zeggen dat paarden heet worden van de corn, maar daar heb ik weinig van gemerkt, ze is altijd erg voorwaarts met rijden.

Voor het gewicht voer ik grasmix of lucerne bij naast ca.14 kg hooi/voordroog.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:50

Toen ik met TG nog crosste ben ik overgaan van brok naar granenmix: Kentucky e lite.
Veel minder suikers. Ik had verwacht dat hij er heel van zou worden maar hij werd er mooi droog van en goed te doseren energie. Hij deed het er heel goed op.

Basisbrok is meer maagvulling m.i. Mijn huidige paarden krijgen Havens draversbrok. Ze crossen niet maar ze krijgen maximaal een kilo per dag. Persoonlijk vind ik dat paarden vaak veel te veel brok krijgen. Goed hooi is veel belangrijker.

Wat ik wel bijgeef aan 1 is magnesium. Vitamine E heb ik ook goede ervaringen mee.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:12

Ik voer nu

Smorgens
3/4 subli sportbrok en aangevuld met Subli omega 369 als supplement.
Daarbij een portie hooi en wat kuilvoer. Genoeg te kauwen tot ze naar buiten gaan. Dan lopen ze van 10 tot 5 in de wei.

Savonds
1/2 subli sportbrok, pavo slobber mash
En daarbij ook weer hooi en kuilvoer

En dan om 23.00 nog hooi

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 11:51

Ik ben ook groot voorstander van goed en genoeg ruwvoer geven!

De brok helemaal laten vallen en alleen nog granenmix cq muesli geven is ook nog een overweging. Maar eerst dit maar eens proberen!

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:24

Ik heb laatst een thema-avond gehad over het verantwoord trainen en voeren van een sportpaard. Dat zou eigenlijk heel nuttig voor je zijn geweest (en was niet eens zo heel gek ver van je vandaan).

Wat ze hier vooral zeiden was te zorgen dat ze onbeperkt ruwvoer ter beschikking hebben en zorgen dat de darmflora op orde blijft. (Dit schijnt bij veel paarden niet op orde te zijn en dan breken ze de andere voedingsstoffen eigenlijk af).
Als supplement kwamen ze met Equilin. Heb hier veel goede verhalen over gehoord en ga het zelf ook bij mijn paard proberen. Er schijnen een aantal vitamines te zijn waar bijna elk paard een tekort aan heeft en dat zit hierin verwerkt. http://www.equilin.nl/equilinbasic/

Gist en luzerne is ook altijd goed om bij te voeren. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:49

Bar schreef:
Ik ben ook groot voorstander van goed en genoeg ruwvoer geven!

De brok helemaal laten vallen en alleen nog granenmix cq muesli geven is ook nog een overweging. Maar eerst dit maar eens proberen!

Granenmix zet niet aan, Als je paard snel mager word zou ik voor een muesli kiezen.

Mueslie is bovendien ook beter verteerbaar.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 13:39

@rianne, dat was zeker interessant geweest!

@nini-roosje, mijn paard wordt juist gauw te dik. ;)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:50

TeeGee schreef:
Toen ik met TG nog crosste ben ik overgaan van brok naar granenmix: Kentucky e lite.
Veel minder suikers. Ik had verwacht dat hij er heel van zou worden maar hij werd er mooi droog van en goed te doseren energie. Hij deed het er heel goed op.

Ruby heeft ook op Kentucky e lite gestaan maar daar bleef weinig paard van over op een gegeven moment!
Al moet ik zeggen dat dat bij de oude eigenaar was. Ruby krijgt nu halve kilo brok per dag en HEUL VEEUL voordroog en ziet er super uit!

En idd goede kwaliteit ruwvoer is het aller belangrijkst!