Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:50

Icaro is 1.65 en heeft een 185 in de meeste dekens. Hoezo compact gebouwd _O-

winnie10

Berichten: 390
Geregistreerd: 23-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:50

Aruba past perfect in een 195, Ze is nogchtans 1m70 en redelijk breed!

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 15:21

Is aruba 170?? Had haar stuk kleiner geschat, 163 ofzo :P.

Canch is maar een scheet hoog, 153, dekens 185, maar ze moeten smal genoeg zijn van hals opening.

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:26

Furrie is 163cm en heeft een 195. Maar ze draagt nog steeds de afdankertjes van onze vos gezien ze voor hem te klein waren. Dus loopt ze meestal met 205 rond

winnie10

Berichten: 390
Geregistreerd: 23-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:01

Jaa ze is echt 1m70! We zijn even groot ;) maar ze toont soms kleiner omdat ze haar hals redelijk laag houdt denkik. Ze maakt haar niet vlug 'groot'.
Tenzij dat ze bokt ;) gisteren weer goed gevallen! Maar vandaag was ze voorbeeldig, 1 keer maar gebokt!

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 18:08

Blits is 163 denk ik. Qua dekens geen idee. Ik koop altijd mis, ofwel te groot ofwel te klein :')
Ik had ooit een deken van 155 gekocht _O- maar ook al van 210 _O- die passen nu goed op Jomo.
Blits zal rond 195 zitten vermoed ik.

Aldislamp2
Berichten: 179
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:42

Geen idee hoe groot mijn paard is maar wel groter dan mijn vorige, die was maar 1.60m en die had 195. Zij heeft een smallere borstkas nog dus 185. Paard van mijn man is 1.68m ongeveer denk ik en die heeft ook 195. Er is vind ik ook groot verschil tussen verschillende merken naar maat toe.
Ik ben ook heel goed in het kopen van verkeerde dekens... meestal veel te groot

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:47

Ik koop ze meestal goed gelukkig. Heb het grootste probleem met de halsuitsnijding. Meestal is die relatief ruim en valt het op de schoft nogal ver naar achter terwijl de rest goed is. En een 175 is qua hals goed maar dan loopt hij met blote billen.

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 23:18

Ik ook 145-195 als maat maar rond hals vaak op het kleinste of zelfs nog gaatjes bij stekken.
Dierenarts is moeten komen voor een ander paard voor een wonde tot op het bot.
We hebben Luxor ook bekeken en besproken wat we zoal aanpassen.
Oa dikker deken, stond met 500gr maar blijkt niet voldoende. Dus heb nog een staldekentje onder aan gedaan.
Maïsolie bijgeven en de rest is eigenlijk wat optioneel. Dus zal wss ook luzerne bij geven.
Niets van supplementen omdat zijn bloed eigenlijk perfect in orde was. :)

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 00:04

Varekaj schreef:
Ik koop ze meestal goed gelukkig. Heb het grootste probleem met de halsuitsnijding. Meestal is die relatief ruim en valt het op de schoft nogal ver naar achter terwijl de rest goed is. En een 175 is qua hals goed maar dan loopt hij met blote billen.


Heb ik dus ook met canch. Haar twee bucas dekens zijn perfect om de hals. Die zijn nauw genoeg. Heb toen eens een Greenfield stal deken gekocht en was ook goed. Later dan zelfde maat greenfield buiten deken en dat was veel te ruim om haar hals en troo naag achteren. Het past alleen als ik haar dunnere bucas en greenfield stal deken er onder leg. Maaf het buiten deken alleen gaat dus niet...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 01:07

Ik ben meestal goed met de dekens van première of BR. En zijn vliegendeken was zo ee zebra van bucas dacht ik. Pastte prima maar heeft helaas maar 2,5 zomer overleefd. En dan heb ik geen slopers.

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:56

Vorige winter zat Luxor op een andere stal. Daar 3 dekens zodanig kapot gegaan dat ze niet meer bruikbaar waren. Eentje was zelfs maar 2 dagen oud.. Deze winter blijven ze voorlopig heel! :)

Ik heb 2 zebradekens van Bucas, zo da ik ze kan afwisselen om eens te wassen. Eentje heeft wel al wat gaten maar gaat al 3 zomers mee. Zolang de manen en staart bedekt blijven, is het goed. :)

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:50

Varekaj schreef:
Jessol, niet twijfelen aan de kunde van Merelbeke. Je kan altijd een 2nd opinion aanvragen, maar maakt dat veel uit? Shadow blijft onregelmatig bij lichte belasting. Voor hetzelfde geld komt er nog slechter nieuws uit of hetzelfde. En dan? Geef jezelf de tijd om hem nog te laten afvallen, om het werkschema dat je gehad hebt te volgen. Wie weet gaat het bijvoorbeeld beter als we van dit vochtige rotweer af zijn. Tijd brengt raad, laat je niet gek maken. Half bokt denkt dat ze het warm water uitvinden bij elke scheet met een afwijkend geurtje.

Dankjewel, ik krijg zelf pb's van mensen die denken artrose te zien etc, maar ik heb ondertussen zijn foto's ook al gestuurd naar de chiropractor, die ook dierenartse is, en die bevestigt ook dat zijn verbening zeer ernstig is en dat het een fabel is dat paarden daar niet onregelmatig op lopen, dus voor de moment ben ik terug wat op mijn gemak gesteld.

Hanne: Wat stom, ik heb net het omgekeerde probleem, kon ik inderdaad maar wat vetjes aan de jouwe schenken. Op de foto die ik zag voorbij komen, vind ik hem niet zo schrikwekkend mager hoor? En de commentaar van mensen moet je proberen naast u neer te leggen, ik weet dat het zeker niet fijn is om te horen, maar als je alles doet wat in u macht ligt, dan kun je niet meer doen. Er zijn veel mensen die niet zo doordacht zouden nadenken en hun tijd en energie erin steken om te achterhalen wat er mis zou kunnen zijn.
En dat van die mensen die over alles zo licht gaan, daar snap ik u frustraties enorm in. Ik heb ook vaak het gevoel dat degene die het meeste energie in hun welzijn van hun paarden steken, soms het zwaarst gekloot worden. {:)-:(

Oh dekens, zwijg mij er van. Dikkie heeft nu een bucas big neck + halsverbreder want anders spande het toch meer. Hij heeft maat 175, maar die zijn meestal te smal aan de hals, waardoor het ventje half opgehangen wordt, een 185 schuift dan weer teveel waardoor hij schuurplekken krijgt. Ik denk er nu aan om nog een bucas te kopen voor de temperaturen voor boven de 10 graden en die andere dekens gewoon wegdoen. Hij ligt eigenlijk ook niet ideaal en trekt een beetje op zijn schouders, maar het is het beste wat ik al heb zien liggen op hem.

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 17:33

Ik was vandaag met blits gaan springen _-:(
Ik snap dat paard echt niet, dan gaat het zoveel goed, dan stopt hem 2x _-:(

Volgens dirk lag het niet dat de afstand ofso mis zat. Ik ga eens zien voor er iemand op te zetten. Bij mij lukt het toch niet

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:35

Aaaiii, jammer! Waren het vroege stops in het parcours of 2x op dezelfde?

winnie10

Berichten: 390
Geregistreerd: 23-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:00

Ohnee daaphh! Frustrerend! Mss helpt het idd met iemand anders?

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 21:25

6 en 7.

6 was aan de ingang en de kant waar de mensen staan, misschien daarom. 7 geen idee. Stopte hem al op 4 meter. Daarna ging hem wel weer.

Ja, ne goeie vriend van mij rijdt Z bij lrv. Als die hem eens op parcours rijdt een paar keer. Heeft ook hele lange benen, dan moet hij hem er maar over pitsen

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:59

Stom Daaphh :n
Luxor heeft ook zo'n kuurtje gehad, gelukkig is dat voorbij. Hopelijk komt t niet terug want is idd wel erg smerig...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:20

Was dat ook de uitgang? Er zijn er die daarop stoppen omdat ze weten dat ze langs daar weer naar de groep kunnen. Of omdat ze daar ineens veel meer zien bewegen, oa andere paarden. Zou voor blits eigenlijk niks mogen uitmaken, hij heeft ervaring genoeg. 't Is wel een smerig spelletje als ze dat door hebben.

Iemand erop zetten is een optie. Zorg alleen dat hij dan achteraf niet de link legt "bij die kan het en bij die niet". Dan sta je nog geen stap verder.

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 22:50

Nee naar de groep trekken heeft blits geen probleem. Hij kijkt alleen hard naar alles.

Vrijdag gaan we opnieiw springen. Hij zal en moet het leren _-:(

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 23:35

Herkenbaar Daaphh in Luxor zijn prille carrière. Van andere paarden trekt hij weinig aan, kan zeer makkelijk splitsen als ik op hem of bij hem ben. Maar zooo kijken... Vandaag ook, paar dingetjes veranderd op stal en hij was de bange seut aan het uithangen. Na tijdje passeert dat wel maarja op wedstrijd heb je maar x aantal minuten hé in de ring. Lang niet voldoende. 'k Snap dat lastig is, 'k hoop dat ook snel passeert bij jou!

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 08:41

ik begrijp je ook volledig daaph! hier ook zo 1! Ze kijkt ook naar alles behalve naar wat ze meot doen. alle rand animatie heeft ze gezien maar naar haar sprongen daar kijkt ze niet op. Van mij helpt het wel om met regelmaat te springen of springles te volgen. Ik rij ook nooit echt hoog. Op hoogte springen kunnen ze meestal voldoende. Maar probeer meer lagere hindernissen, lijntjes, parcours regelmatige te rijden. Moet wel zeggen sinds ze een veulen gehad heeft dat het echt veel beter is. ( hout vasthouden dat het zo blijft) :) maar blits is een ruin waarschijnlijk :p

Aldislamp2
Berichten: 179
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:14

Dat is idd frustrerend! Lijkt me wel een goeie oplossing om er eens iemand anders op te zetten. Kan dirk er eens niet mee rijden?
Mijn oude ruin deed dat ook zo uit het niets stoppen en het hielp ook wel om er af en toe een man op te zetten om hem eens aan te pakken. Vooral omdat die toch meer kracht hebben in hun benen om ze erover te zetten, de keren erna ging het dan bij mij ook echt beter. Veel kilometers maken met kijkerige paarden, maar merk wel dat als het erin zit je er wel altijd wat rekening mee moet blijven houden.

florence123

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-01-08

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:33

Oooh balen Daaph! Helpt het om hem echt eens hard aan te pakken? Soms is het inderdaad met de voeten spelen, soms is er een echte reden.

Hanne: je moet er niet zo met inzitten, hij is gezond. Het duurt gewoon even voor hij bijtrekt. Colo heeft 2 weken rust gehad en 2 weken plat dressuurwerk en je ziet dit ook terug in zijn bespiering hoor! Zal weer maanden duren voor het volledig weg is. Gewoon rijden en gaan met die banaan.

Ik heb gisteren jonge paarden jumping gehad met Iskander, 1m05 (wordt elke maand hoger). Hindernis 2 was een muur, daar keek hij wat op en kregen we een rare sprong en waren we wat uit ritme/balans. Heb dan een volte gereden voor hindernis 3. Hij kon en wou hem wel springen maar wou liever geen rare sprong aangezien we geen fijn ritme hadden (was ook net een kub oxer 1m05). Gelukkig fijn herpakt en verder foutloos gereden. Oke, de volte is natuurlijk aangerekend als stop. Maar op zo een moment is het snel beslissen tussen springen en een slechte sprong hebben of een volte rijden en een goede sprong hebben :)

Ik heb besloten om me in te schrijven voor de dressuur, Z1 nu zaterdag. Colo heeft niet veel gedaan dus ik verwacht er niet teveel van maar ik zie het als een oefening.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:25

Ik ben aan het twijfelen over mijn planning :+ Het kriebelt om weer op wedstrijd te gaan maar om nu te zeggen dat het echt nodig is, dat dan weer niet.
Mijn vriend zou normaal vandaag weer vertrekken tot eind februari en had me daar op ingesteld, helemaal blij om de draad weer op te pakken. Was het gisteravond telefoon: project zit met vertraging ivm slecht weer, dus vertrek is uitgesteld tot zeker 29/1. Hoera want hij is langer thuis en toch tegelijk eventjes vloeken want daar gaat dus mijn schema dat ik voor ogen had. Klinkt misschien hard en koud, maar het is wel zo. Wanneer hij weg is ben ik flexibeler, kan al eens een dag overslaan door slecht weer ofzo en dan andere dag het ergens tussen plakken. Dat kan nu niet, nu zit ik toch "vast" aan vaste dagen, meer kijken en tellen om lessen te plannen etc.
Met mannen niks als last :+

Icaro durft wel kijken op sprongen die hij nog niet gezien heeft, dat is dan vooral overtuigen dat hij het echt wel kan. Zelfvertrouwen geven vooral. Eens erover is het nadien dan geen probleem meer. En routine houden, toch als ik hoger ga dan 70 op dit ogenblik. Hij kan het wel maar moet nog een pak meer kilometers maken.
Voor de paar keer dat ik "wedstrijd" heb gereden: hij zit net als die van mila (denk ik?) meer rond te koekeloeren naar alles wat er buiten de ring gebeurt dan waar hij zijn voeten zet. Ben nog aan het zoeken hoe ik die focus beter bij mij kan houden. Nu krijg ik op de onnozelste hindernissen rare sprongen en da's gewoon niet leuk. Eens vertrokken en met focus erbij doorloopt hij wel alles mooi vlot. Zal rapper een stop hebben dan een balk bijvoorbeeld.

Colo gaat wel goed eh Florence!