Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 20:32

Blits is ook een paard dat liever hoog loopt dan laag. Maar zoals PP zegt, op training alleen maar vw-nw rijdne, op wedstrijd richt hij zichzelf wel op.

Hier geen wedstrijd dit weekend, beetje op de cross geweest

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:35

Ja dat probeer ik te doen altijd als ik rij. Maar ze blijft zelf zo hoog lopon zelf als ik mijn teugels los gooi. Ik weet dat ze meer vwnw moet maar heb meer tips nodig voor oefeningen ofzo om ze lager te krijgen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:55

Ik werk daarvoor heel veel met balkjes, zowel aan de longe als onder de man. Doordat ze achteraan meer moeten werken zakken ze voorin normaal vanzelf sneller.

Hoe is ze met halsstrekken tijdens het rijden? Blijft ze dan ook hangen? Anders moet je daar eerst naartoe werken, dat ze uw hand leert en blijft volgen.


Ik ben met Antonius op pad geweest. Het verslag laat ik aan haar over :)
Er stond echter een ijzig koude wind, vreselijk. Allebei 2 eskimootjes haha. Bij het naar huis rijden wind, gietende regen, hagel, 't is allemaal de revue gepasseerd. Ik moest nog langs stal, daar weer een hagelbui en ijskoude wind. Ik was heel blij om thuis onder de warme douche te kunnen stappen en in mijn zeer charmante fleece onesie op de zetel te ploffen :Y)

Jessol, ik heb ze op gehakseld stro staan en 2 van mijn 3 stallen zijn heer en meester der smerigheid.
Ik mest nu amper uit. Hooguit bij Icaro dagelijks wat drollen eruit en 2x/week strooi ik bij, telkens een half pak. Heel proper ziet het er niet uit maar de bovenlaag is wel altijd droog.
Normaal mest ik 1x/maand uit en haal ik dagelijks alle vuil eruit en 2x/week bijstrooien. Nu dus enkel bijstrooien. Het zijn buitenstallen, dit werkt prima tegen opkomende koude uit de grond en onze mesthoop is een beetje eh... uit de voegen aant barsten.

Zolang ze droog staan, je niet omvalt van de pisgeur, er geen spontane champignon komen piepen en ze kunnen proper/zacht liggen is het in mijn ogen goed.

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:20

Teugels los gooien werkt meestal niet. Tis echt met hele kleine beetjes uitnodigen, te starten met hand beetje nr voor te brengen. Tis een langzaam proces... en zeker niet opgeven. Je hebt van die longeer hulpen die daarbij wat in de goede richting kunnen sturen gelijk de chambon en die concord lijn van br.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:25

Oke, bedankt voor jullie feedback, dan vermenselijk ik het mss het wat teveel, ik ben ook nogal perfectionistisch op dat vlak zo blijkt. Ik ben de enige hier die elke dag de drollen eruit haalt. :') ik betaal wel de gangbare prijs denk ik.

Het was inderdaad koooud vandaag, ik heb ook een hagelbui op mijn hoofd gekregen. Ben benieuwd wat jullie gedaan hebben!

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:40

Moest ik mijn paard aan huis heb dan zou ik wss ook elke dag drollen uithalen. Maar dat kan je doen als je 1 à 3 paarden hebt. Bij meer, dan vraagt dat best veel werk en lijkt mij dat onmogelijk bijna als je fulltime job hebt, nog wil rijden, andere werken op stal en huishouden moet doen. Op den duur ben je allemaal maar bezig met die taken. En een paard wordt er echt niet ongelukkig van als er drollen in zijn stal liggen.

Hier in de stallen in de buurt waar wel dagelijks gemest gewordt, daar betaal je meer min 350 euro, vaak hebben ze dan ook iemand in dienst die de stallen mest.

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 21:44

Hier wordt iedere dag mest uitgehaald, maar is inderdaad aan huis.

Teugels losgooien , dan is blits ook een giraf.
Rond instellen en dan rustig laten zaken, maar dat gaat maar met kleine beetjes. Blits kan het nog steeds niet 100%.

Als ik hem longeer, hoofd in de lucht.
Als ik Jomo longeer, dan is dat neus in het zand van het begin tot het einde.
Echt groot verschil tussen de 2 paarden

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:48

Ja het dagelijkse mesten vind ik niet persee noodzakelijk hoor vanuit stal, dat doe ik zelf gewoon uit mijn principes. Maar een maand niet uithalen leek in mijn ogen nogal lang, zeker nu met zijn mijten op dit moment. Maar kijk, dat plaatst het allemaal wat in perspectief, het is ook mijn eerste paardje, weinig ervaring, daarom heb ik jullie om mij wat de weg te wijzen. :D

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:54

Hier staat Luxor op stalmatten en dagelijks wat vers stro erop. Want de dag erna is alles ranzig en moet alles eruit. ;) Dus ben heel blij dat Luxor stalmatten heeft, want niet alle stallen hebben dat bij ons. Grote investering maar je verdient het op den duur wel terug. Met enkel stro ligt Luxor op beton. Want hij maakt het echt vuil. Hooi mag ik ook niet te veel op de grond geven (meest in hooinet) of het ligt door gans zijne stal de volgende ochtend. := Die matten ook handig, zeker in Luxor zijn geval. Gewoon alle kak uitscheppen. :P

Ik heb zo half in een hagelbui gereden. :P De donkere wolken kwamen eraan toen ik begon met rijden. Dan begon het een beetje hagelen, ik bleef rijden. Bij de ergste hoos wel eventjes schuilen, maar toen het maar beetje aan het hagelen was, weer verder gereden. Hij liep supergoed! :D

Idd wel laag gepunt MF, welke proef was het?

Halsstrekken kan Luxor wel vrij gemakkelijk, is echt een proces van stapje voor stapje. Nu begint het ook wat te komen in de galop. Hij strekt zijn hals graag, even stretchen :j

Moeilijk van dat laadprobleem! Luxor heeft vroeger ook een moment gehad dat hij moeilijk te laden was, maar met tussenschot open + korrels meenemen, kwam hij vrij direct mee. Laatste keren met de camion ook vlotjes. Trailer tussenschot ook al toe. Met een vriendje erop, laadt hij altijd. Ubersociaal paard. :D Op die ifor van u Varekaj stond hij wel graag. :j

Fijn dat je meteen niv 1 mag starten Varekaj! Ik zal helaas niv 0 moeten uitbollen, 2 jaar wachten kan ik niet hehe. :P Dan is ons doel dan gewoon hoge punten scoren in niv 0 en werken op de details in die proeven. :j

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:56

Het ene paard is al gevoeliger dan het andere. Ik vind een piekfijne stal voor mezelf een fijner zicht. De paarden trekken het hun niet aan, zolang er geen soppige plekken zijn gaan ze nog even graag liggen om een dutje te doen.
1x/maand leegscheppen en tussendoor amper bijstrooien of wekelijks leeghalen en ze dan op zo goed als kale beton zetten, dat is niet mijn ding nee.

Ik vraag Icaro iets ronder en geef dan geleidelijk aan teugel mee. Ik probeer geen contact te verliezen en laat hem zo uitzakken. Het heeft lang geduurd eer hij lager ging dan de borst. Dat was zakken en dan neus eruit om sightseeing te doen. Nu is het wel fijn zakken tot kniehoogte en dan goed vwnw te blijven.
Aan de longe ging het vlotter maar balkjes hebben veel geholpen. Hij zakte vanzelf om te kijken waar zijn lompe poten naartoe moesten.

Anielcaa

Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-09

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 01:33

Hier gaan zo goed als elke dag alle drollen eruit. Minstens 1x per dag, als het kan zelfs 2x. Urine plekken laten we in de winter liggen ivm koude (betonnen vloer). Wij strooien wel niet bij. Heb een hele vuile staan, daar gaat elke week alles eruit. De andere twee kunnen bijna 2 weken met een stal...

Hircan is trouwens ook een paard dat moeilijk zakt tijdens het rijden. Nu begint hij stilaan wat meer naar beneden te zoeken op momenten, maar er zijn ook nog steeds dagen bij waar hij het echt niet wil loslaten en heel hoog blijft plakken... 99% van mijn dressuurlessen bestaan uit het proberen van die hals te laten vallen. Kan ook niet goed uitleggen hoe we dat juist doen, buiten heel actief aan het werk zetten van achter uit en vooraan uitnodigen om te zakken en op de juiste momenten je hand geven. Als hij echt een lastige periode heeft rijd ik hem wel eens een paar dagen achter elkaar met een slofje. Daar zakt hij wel heel mooi mee. :j

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 08:55

bij ons wordt dagelijks de mest uitgehaald en wat bij gestrooid en 1 keer per week de stal volledig leeg. Wij hebben ook maar 3 paarden wat gemakkelijk doen baar is. Bij mijn vriendin wordt er ook gewoon bijgestrooid en om de zoveel tijd helemaal leeg gehaald. Die hebben dan wel 15 paarden.

Ik ga beginnen met terug eens bij M*ichelle te gaan voor les en ze mss wat meer te longeren ook met pessoa of peli longeerhulp.
En verder zoveel mogelijk ze zo laag mogelijk proberen te laten lopen. Ik rij veel cirkels en veel van hand veranderen. Ga er proberen op letten om mss ook wat meer tempo wisseling er in te stoppen.

Slof ga ik niet doen omdat ik daar nog maar weinig mee gereden heb en als je niet goed kan mee rijden rij ik daar liever niet mee.

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:01

M*ichelle haar stalling in A*mougies staat te koop zie ik.

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:05


mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:16

mag morgen al gaan voor les :)

blijkbaar staat het al eventjes te koop maar is het nu onlangs maar op een site geplaatste geweest. Heb zo wel het gevoel dat het niet direct zal verkocht zijn :) je moet toch al een serieus budget hebben om zo iets te kopen.

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:37

Staat al lang te koop.

Kweetniet of pessoa teugel voldoende vwnw uitnodigend is. Slofteugel zou ik ook niet aanraden

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:43

Ah wist ik niet.

Pessoa heeft wel geholpen bij Luxor, kheb hem al niet meer nodig. Van paard tot paard afhankelijk zeker?

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:33

pessoa werd me al door meerdere mensen aangeraden. Dus dat zal ik zeker eens proberen. Nu longeer ik met een FRA Peli longeerhulp.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:26

Bij ons op stal had iemand vorige week het idee om die longeerhulp om te doen terwijl ze onder het zadel ging rijden. Je ziet soms dingen...

Ik gebruik ofwel balkjes, ofwel pessoa ofwel dubbele longe. Bijzet heeft geen nut, Icaro trekt dan de boel over zijn schoft of kruipt achter het bit. Onder de man gebruik ik geen hulpteugels en zeker geen slof. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar vooral omdat hij enorm pittig kan reageren op teveel druk. Hij gaat bovendien pijlsnel weten wanneer de slof eraan hangt en wanneer niet. Daar ga ik enkel mezelf mee kloten op termijn.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:35

Heb het optrekje even bekeken op de site, echt wel professioneel ingericht, is idd wel voor een bepaald publiek. Een privé eigenaar met geld zal dit niet kopen vermoed ik, dus moet al voor prof-ruiters zijn...
L*lyda in destelbergen staat ook al jaren te koop, beetje zelfde verhaal vermoed ik, maar nog 10x groter.
Zoekt ze iets anders? Of waarom wil ze daar weg?

Jessol: ik heb stalmatten en in de winter leg ik hierop 1 grote plak stro. Ik haal dagelijks de drollen en natte plekken eruit en strooi indien nodig met een halve schel bij. Als ik er meer vuil moet uithalen dan er over blijft, haal ik er alles uit. Zo zie je echt duidelijk verschil tussen de paarden. De pony doet met gemak een ganse week met zijn stal met na 3 dagen 1 halve schel erbij en die staat na die week op zicht nog steeds prima. De 3 jaar is écht smerig, die moet om de 2 dagen leeg gemaakt worden. Ny meestal om de 3 dagen, Fi en vos +/- 5 dagen.
Maatwerk dus :+
Moet wel zeggen, ik ben alle dagen 30-40 min bezig enkel met mesten, evt bijstrooien en de gang vegen. Dan nog de hooinetten vullen, eten geven, paarden binnenhalen... Alles in totaal met de ochtend van eten geven, buitenzetten + hooi geven erbij, ben ik dagelijks een uur en een kwart bezig. Voor 5 stallen. Dus als jij op een grotere stal staat, denk ik dat het gewoon niet realistisch is te denken dat zij dit werk voor zoveel stallen kunnen doen.
Ik doe dat enkel omdat het zo goedkoper is qua strokost en ik moet mezelf niet betalen voor mijn werk :+ . Als stalling is het goedkoper om er dagelijks een schel stro bij te smijten, want loonkosten voor personeel zijn veel duurder dan stro. Ik betaal voor een pak stro van 500 kilo ongeveer €45 (beetje afhankelijk van de huidige prijs). Ik gok dat hier een 30-tal schellen op staan. Dus als grote stal kan je van die €45 30 stallen bijstrooien. Personeel kost je als werkgever gemiddeld gezien €30 in deze sector. Geen enkele particulier zal zoveel willen betalen voor zijn stal als de stalhouder dit soort kosten moet doorrekenen.
Ik heb 1 paard in pension staan, heb evt ruimte voor nog eentje, maar meer boxen wou ik gewoonweg niet, dat is teveel werk en als je uitrekent wat je daar maar aan verdient, dan ben ik beter om paar uurtjes les te geven, daarmee verdien ik evenveel als elke dag die stallen uitmesten...
Door er stro bij te smijten, staat je paard toch ook proper? Nieuw stro bovenop het vuile, dus paard staat toch ook niet in zijn mest?
Een maand zou bij mijn 3 jaar niet kunnen, daar zou je zoveel stro bovenop moeten smijten dat die na een maand een meter hoger staat denk ik }> Voor Fi zou dat geen probleem zijn, die eet er niet veel van, loopt het weinig door elkaar...

Mila: denk dat je gewoon eens een tijdje heel consequent moet lessen zodat je je het 'systeem' een beetje eigen kan maken en dan alleen op dezelfde manier verder kan. Het ging toch beter toen je die keer bij Mich*ele gelest had?

Anielcaa: hier gelukkig nog maar weinig laadproblemen gehad, maar klinkt als iets waar je even tijd mee kwijt zal zijn om op te lossen -O-
Proficiat met het rondje met je andere paard.

Mijn verslagje van gisteren op dressuurwedstrijd: Ny voelde goed aan tijdens het losrijden, minder spanning als vorige week, maar bij Vin*cent is er niet veel bijzonders aan de losrijpiste en ze heeft er al eens gesprongen. In de ring de eerste rondjes wel wat kijken en moest ze beetje op druk rijden tussen hand en been, maar kon al vrij snel iets meer ontspannen. Alleen in de galop denkt ze net niet genoeg mee vooruit door de spanning en bij de overgang van galop naar stap viel ze in draf omdat ik ze niet genoeg kon verzamelen. 2x vanuit aanspringen in galop is wel gelukt, de overgang zelf nog net even tegen de hand, maar na 1 galoppas zit dat ook goed. Ik wist op voorhand dat de proef eigenlijk nog net iets te moeilijk was voor haar, ben pas week of 3 geleden begonnen met de overgangen stap-galop en galop-stap, maar anders moest ik zoveel vroeger al vertrekken voor een lagere proef en daar had ik geen zin in :+ . We zijn 2e geworden met 65%, heel blij, alhoewel het wel wat positief gepunt was op sommige onderdelen.

Fi liep voor mijn gevoel heel goed, ze begint er eindelijk écht aan te trekken, ik heb verbinding en ze blijft vooruit mee denken. De eerste proef op niveau 2 was eigenlijk foutloos (alé ja, we rijden voor wat we waard zijn hé :P ), en heb die gewonnen met 70%, deden er een 10-tal mee en toch al enkele 'echte' dressuurpaarden. De proef op niveau 3 ging ook goed, appuyementen zijn niet al te best, het is niet zo'n soepel paard en 1 wissel was tegen de hand omdat ze niet genoeg aan het bit kwam, maar voor de rest kan ik echt niet klagen. Ook gewonnen, we waren wel maar met 2 :+ maar toch 10% meer als de 2e *\o/*

En ik heb voor het eerst de quick knots geprobeerd, bij Ny. Moet zeggen, ben wel fan!! Ziet er mooier uit als met elastiekjes, minder lang werk als met naald en draad en ze bleven goed zitten. Ga nog witte zoeken voor Fi ook.

Volgende week zondag jumping bij Vin*cent en dan de week erop flanders expo!

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:47

Antonius: proficiat!

Wat betreft les. Ik volg nog steeds elke week dressuur les bij die waar stijn les aan volgt maar zij helpt me niet genoeg om ze lager te krijgen. Dat was ook de redenen waarom ik iemand zoek.
Bij michelle ben ik 1 keer geweest. Heb dan goeie tips gekregen maar na 1 keer ja ben je niet zo heel veel mee. Ze loopt wel minder eng met de tips die ik kreeg maar nu moet ze dus zakken in de hals.
Ze is dan ook behandeld geweest door de osteo en dan op de sukkel geweest met bitten en het is er niet meer van gekomen sinds dien. Nu heb ik voor morgen terug een les. Deze lessen zijn niet goedkoop maar zal nu wel proberen van regelmatiger te gaan.

heb die quick knots nog niet geprobeerd maar heb er wel al veel goeie dingen van gehoord :)
Laatst bijgewerkt door mila_furrie op 12-02-18 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:48

Maar wekelijks bij iemand les volgen die je niet vooruit helpt, is ook zonde van het geld toch? Ook al is het dan wellicht goedkoper?

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:50

inderdaad ben ik ook mee akkoord. Maar door gebrek aan iemand anders. het is ook niet allemaal slecht wat ze zegt he, maar voor die lagere hals lukt het niet met haar...

florence123

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:53

Proficiat Antonius! Dat klinkt als een geslaagde wedstrijddag :) Leuk dat Ny het goed doet in de dressuurring. Iskander is nog niet toe aan niveau 1, op zich kan hij de oefeningen apart wel maar nog niet allemaal achter elkaar en alles even netjes.
Ik ga ook eens kijken voor die quick knots, naald en draad duurt altijd lang. Blijft dat ook zitten bij dikke manen?

De accommodatie bij MG staat al een hele tijd te koop. De reden plaats ik hier liever niet openbaar op bokt :)

En inderdaad MF, eens consistent lessen nemen zal ook wel helpen.

Proficiat Anielca!

En verder weet ik niet meer wat ik gelezen heb :P

Ik doe nu nog 1 dressuurwedstrijd met Colo en met Ferro naar FHE. Ik heb me toch een hrov licentie genomen. Ik ben nu lrv, hrov en studentenruiters lid. Ferro wil ik namelijk liever niet op de tornooien starten. Terreinen liggen niet altijd goed en om daar dan M op te springen.... dat is vragen om een nieuwe blessure. Moet zeggen dat het vermoedelijk wel het laatste jaar zal worden dat ik lid ben van de studenten. Ze leggen hun jumpings nu wel vaak in Antwerpen en Limburg en dat is wel zot voor 1 proefke

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:18

Ik heb de XL versie gekocht van die quick knots, hiermee kan je zeker dikke, lange manen bij elkaar houden! Voor Ny zijn ze zelfs wat te lang, zeker voor de voorpluk en de laatste 2-3 vlechten op de schoft, hier heb ik een cm afgeknipt. Fi heeft nu wel nog wat dikkere manen, dus ga ook de XL kopen, uiteindelijk met er een cm af te knippen is het ook opgelost.
Eens het haar gevlochten is, duren die quick knots letterlijk 15 sec per knot om in te steken en hetzelfde om eruit te halen, vind het echt wel ideaal.

Ben nu wel nieuwsgierig naar die reden van verkoop, als je wil mag je mij een pb'tje sturen, maar hoeft niet hé als je het liever niet deelt :)

Hoe kan je eigenlijk nog studentenruiter zijn als je al werkt? Is dat tot een bepaalde leeftijd mss?
Wanneer rij jij op FHE?