[HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelan

Berichten: 1627
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:41

Ik zat ook even naar de kalender te kijken om een planning te maken.

Daar staat Heerjansdam op donderdag 9 mei. Dat is gewoon een willekeurige donderdag. Zouden ze niet Hemelvaartsdag bedoelen? (Dat was in 2018 op 10 mei, maar is in 2019 op donderdag 30 mei)

Kelan

Berichten: 1627
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:00

Dan nog even mijn ervaring (van het afgelopen jaar)
- Amsterdamse Bos - fijne cross om mee te starten
- Staphorst - vond ik niet helemaal fair opgebouwd dit jaar (de eerste paar hindernissen waren iets too much)
- Vinkega - prima cross. losrijden wat druk omdat het zowel springen als cross was. Start in de binnenbak niet helemaal fijn: ik stond letterlijk naast de hamburgerbakkers. Daar bouwde die van mij toch wel wat spanning van op. En omdat het wat van het losrij terrein af was, kon je ook niet makkelijk heel kort van te voren pas aankomen. Maar goed, die van mij had toen sowieso wat tijdelijke startprobleempjes, dus als je paard daar geen last van hebt is het waarschijnlijk prima.
- Ede/Putten - niet al te ingewikkelde cross, fijn over de hei. Springen waren inderdaad aardig wat weigeringen. Waarom kan ik niet helemaal de vinger op leggen. Er stond geen gek parcours.
- Renswoude - ik hoorde inderdaad veel mensen deze wat pittig vinden. Ik vond het zelf allemaal prima te doen. Wel vind ik dat ze daar (ook bij de oefencrossen) altijd wat moeilijk doen over of en wanneer je de losrijdbaan in mag. Maar fijne cross, dus dat neem ik gewoon voor lief :o
- Norg - vind ik altijd leuk en gezellig en mooi te rijden (zandpaden dus ook als het geregend heeft prima te doen). altijd wel paarden (en mensen :D ) die de "eendenkooi" daar wat spannend vinden
- Gorssel - prima, fijn te rijden. Hoorde van meer mensen dat ze het pittig vonden (incl hoogte springparcours). Dat heb ik zelf niet zo ervaren.
- Beesd - beetje gekke opbouw dit jaar: 2 t/m 6 waren hetzelfde als de L, daarna ging het voor de B omlaag qua moeilijkheid. Had voor de B mooier geweest als dat andersom was. Maar fijne cross. Mooi ruim terrein.
- Bathmen - fijne cross met leuke hindernissen. Van het veld het donkere bos inspringen was voor sommigen erg lastig. Zelf had ik een probleempje met een wat onhandige hinderniscontroleur, maar kan gebeuren.

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:37

Gisteren meegereden in de crosstraining van Janneke Boonzaaijer. Super leuke les gehad, en goed geoefend. We werden weer mooi met de neus op de feiten geduwd. Westpoint sprong alles netjes, behalve op het einde, een moeilijk lijntje met 2 hoge hindernissen die je met een rechte lijn moest nemen (de hindernissen dus scheef springen). Hij was ook nogal op... Dus ben hartstikke trots op hem.

Misschien dat iemand hier nog goede tips heeft? Ik rijd Westpoint nu bijna 2 jaar. En deze 2 jaren ben ik bezig om hem consequent voorwaarts aan het been te krijgen. Het is gewoon een lui paard, in de zin van 'een diesel'. Met de vrieskou afgelopen week was hij enorm voorwaarts, echt heel fijn, zo ken ik hem niet! In de zomer ook veel getraind in het bos, met naar voren rijden. Want hij wilt niet naar voren, ik moet hem echt dwingen om hard te willen.

Gisteren was dat ook goed te merken. Hij springt alles, heel braaf. Maar hij is gewoon niet voorwaarts genoeg en dat belemmerd ons in alles.... Ik ben zelf een beetje ten einde raad, want hij sluit zich gewoon voor mij af. Ik geef been en het doet hem niks. Zijn er nog andere tips vanuit jullie? Voer, of rijtechniek?

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34735
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:45

Had je gisteren aan Janneke moeten vragen. Die had daar vast een heel goed antwoord op kunnen geven :j . Maar goed daar heb je nu even niks aan. Ik denk toch eens kritisch naar jezelf en je eigen rijden krijgen, ben je wel consequent genoeg als het na 2 jaar nog steeds een probleem is. Klinkt misschien niet heel aardig van mij maar dat is het eerste wat in mij op kwam. Ook is het een kwestie van het spelletje gaan snappen, en vooral het spelletje heel leuk vinden. Je hebt trouwens wel een enorm mooi paard :j

Cioccolato

Berichten: 6640
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:50

Ging de eendenkooi er komend jaar ook niet uit voor Norg?

Gorssel had in de M dat je elkaar tegenkwam in tegengestelde richting in het water. Vind dat toch een groot minpunt van een wedstrijd. Maar ik ga geen M rijden, dus geen last. Maar vond het water er sws veel te vol gebouwd.
Blij dat Texel gelijk valt. Die bouwt ook wel aan de weg. Eerst een hele simpele cross, ook wel fijn als je tch al een hele reis moet maken inclusief boot dat je iig de cross kan rijden. Maar was dit jaar al iets technischer. Helemaal richting de M, voor de L had er net iets meer in mogen zitten naar mijn mening. Maar liever een lekker te rijden cross, dan een hele pittige als je zo in een uithoek zit.

Verder vond ik Gelselaar in de L erg makkelijk afgelopen jaar. Zelfs het water viel me tegen. Normaal kijk ik echt uit naar deze wedstrijd en met name het water. Nu was het simpel in en uit. Een dubbel van 2 puntjes die niet helemaal mooi aan te rijden was, was de enige uitdaging in de cross. Maar alsnog blijft het een hele mooie cross om te rijden, leuk opgezet en altijd gezellig.

Ysselsteyn vind ik altijd pittig.

Rekken vond ik dit jaar erg leuk. Zaten wat uitdagingen in voor de L, ook veel met alternatief dus ook voor een net L´er prima te doen.

Diepenheim doet erg z´n best, maar ik vind het geen fijn water. Nu hadden ze zelfs in dat kleine donkere water een hindernis erin geplaatst. Beetje to much. Verder een mooi parcour met wat nieuwe dingen. Duidelijker verschil tussen L en M.

Barchem was ook een erg leuke cross. Misschien wel net wat te simpel voor een Nederlands kampioenschap, maar wauw! Qua hindernissen en aankleding was dit echt de wedstrijd van dit seizoen voor mij. Zulke mooie hindernissen, er is zon werk in gestoken. Heel mooi.

En verder weet ik het even niet _O-

Kelan

Berichten: 1627
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:55

Wat bij die van mij helpt (die is overigens niet lui, wel relaxed):
- consequent na de hindernis nog even aansporen en even iets harder gaan (zodat hij uiteindelijk leert aantrekken op de hindernis)
- in het bos vaste plekken om te galopperen. (ik had me voorgenomen dat nooit meer met een paard te doen om niet ergens meer met een stuiterend paard te staan :+ , maar voor deze is het handig, die heeft daarvan echt leren aantrekken, toen die eenmaal door had "he hier galopperen we altijd"


Eendenkooi in Norg heb ik niets over gehoord. Van mij mag die er in blijven *D

Cioccolato

Berichten: 6640
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:03

Wat krijgt die aan voer?

Mijn jonge paard moest idd ook leren galoperen, dat hij mocht, dat er na een bocht in het bos nog pad was en hij niet de bomen in liep etc etc.
Hoe ver zijn jullie in het crossen?

Die kreeg op een gegeven moment door aanmoedigen en oefenen het te pakken en trok mooi uit zich zelf weg.

Mijn huidige paard heb ik redelijk opgevoerd, was ook erg relaxed. Nu is ze op minder voer ook lekker voorwaarts. Idd ook in 1 tempo rijden, niet tergu nemen voor de sprong als het een losse sprong is. 1 ritme.
Dus even de lastige dingen achtr wege laten waar je m wel terug moet nemen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34735
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:31

Kelan schreef:
Wat bij die van mij helpt (die is overigens niet lui, wel relaxed):
- consequent na de hindernis nog even aansporen en even iets harder gaan (zodat hij uiteindelijk leert aantrekken op de hindernis)
- in het bos vaste plekken om te galopperen. (ik had me voorgenomen dat nooit meer met een paard te doen om niet ergens meer met een stuiterend paard te staan :+ , maar voor deze is het handig, die heeft daarvan echt leren aantrekken, toen die eenmaal door had "he hier galopperen we altijd"


Eendenkooi in Norg heb ik niets over gehoord. Van mij mag die er in blijven *D


Dat eerste moest mijn man ook met ons nieuwe paard de 1e crossles, die is van zichzelf ook zo dat hij niet vlot is omdat hij alles wil zien onderweg. Dit werkte goed na een paar keer was hij "aan" en lag het basistempo veel hoger. Ook was hij toen niet meer kijkerig op de omgeving, wel mooi gefocust op de sprong.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:19

Gezellig dat het hier weer drukker wordt nu het nieuwe seizoen eraan komt!

Ik heb nog geen planning, ga de eerste maanden alleen trainingen doen en als we weer een beetje op de rit zijn start ik misschien de tweede helft van het seizoen een aantal wedstrijden, terug in de B voor het vertrouwen. Tussendoor zo nu en dan een keertje springen en dressuur.

@Shauniraquel: wat leuk dat jullie gisteren gereden hebben! Ik zou vandaag gaan maar ik mag niet weg ivm heersende influenza (niet bij ons, maar in de regio). Enorm balen. W.b. meer voorwaartsheid: helpt het misschien om achter een ander paard aan te gaan (in het bos / op de baan)?

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:04

Lastig probleem Shauniraquel... Ik heb maar gewoon één paard, maar zie bij vriendinnen van mij soms wel paarden met een andere ‘mindset’. De een bevriest bij iets engs, de ander rent weg. Ik heb een wegrenner, wat ideaal is in de cross omdat hij veel ‘go’ heeft. Een vriendin heeft een bevriezer en die is al jaren, ook bij de dressuurproeven hard aan het werk omhem ‘aan’ te houden. Het heeft voor- en nadelen hoor! Zij kan in de winter fijn rijden en het bos in, bij mij is dat op sommige dagen bijna zelfmoord :=
Ik denk echt dat er ook veel in het karakter van het beest zit. Consequent zijn en goed voeren scheelt veel, maar ik denk echt dat het soms ook iets is wat er nu eenmaal in zit of niet.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:19

Ik denk dat de tip van het aansporen na de hindernis een goeie is! Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik heb juist eentje met iets te veel pit net zoals Shirley. Wellicht achter een andere aan?

Afbeelding

Wij hebben gisteren ons nieuwe recordje gevestigd :D Race-eendje. En we zijn nog een loslopend paard tegen gekomen, gezadeld en al, alleen de ruiter ontbrak :+ zo maak je nog eens iets mee.

Ik vind de verhaaltjes over de verschillende wedstrijden overigens heel fijn om te lezen! Dank allen.

LuffB

Berichten: 1303
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:50

Bedankt voor alle ervaringen over de wedstrijden. Ook al overweeg ik sommige niet ivm reistijd kan een ander daar weer van profiteren! En zo is het hetzelfde als het in een andere klasse is. En wie weet dat alle info over de L van vorig jaar, me in het seizoen van 2020 weer kan helpen, hahha!

Fijn dat je training zo goed ging shauna! Mooi paard ook!
Hoe ver zijn jullie in het "eventing" proces? Hoe is hij verder tijdens de dressuur en het springen?

Ik heb zelf een pony die geneigd is traag te zijn en zich afsluit voor hulpen. Mijn grootste tip is vooral heel bewust zijn wanneer je je been gebruikt en wat voor soort beenhulp je geeft. Echt pas kuit geven als hij terugvalt in je basis tempo en niet op het moment dat je dénkt dat ie terug gaat vallen. Veel blijven schakelen en soms ook sneller zijn in je been (2x tak tak ipv 1x schop)
Ik merk veel verschil tussen een 1ste rondje over een parcours en een 2de rondje. 1ste rondje kijkt hij zijn ogen uit, is het tempo lager en is er minder reactie. 2de rondje kijkt hij minder waardoor hij zich niet afsluit voor de hulpen. Meer reactie en meer tempo en dus ritme is het gevolg. Ik ben gaan crossen om hem zoveel mogelijk te laten zien in de Hoop dat hij zich meer open gaat blijven stellen als hij spannende dingen tegen komt.
Verder geef ik hem pavo triple P. Kost behoorlijk wat voor een zak van 15 kilo, maar paard is fit, ziet er goed uit en is in combinatie met zijn consequente trainingen al een stuk voorwaartser qua basistempo geworden en meer open in het algemeen.
Extra tip, vergeet niet dat voor sommige ding3n ze ook gewoon nog kracht moeten ontwikkelen.

Fcsa: wat balen dat de influenza bij jou dichtbij genoeg zit op het vervoer te moeten cancellen. Balen!

Gezellig dat er weer veel activiteit in het topic is!

Cioccolato

Berichten: 6640
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:32

Mijn 5 jarige is ook zo'n lekkere bloedkikker, die heeft zo veel looplust. Verwacht in de cross dat ze als ze het spelletje door heeft, zat go heeft.
Mijn L paard heeft in de cross sws genoeg go, ze is erg fijn te rijden. Met dressuur altijd goed te rijden, niet loperig. Met springen is ze soms wel wat fris, maar ook altijd nog prima te rijden. Cross voel je haar go, maar ze is onwijs goed te schakelen en te handelen. Erg fijn.

LuffB

Berichten: 1303
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:54

Hihi ik heb altijd een pony gehad zonder rem, ben erg blij dat deze met het sluiten van de hand op te vangen is.

Nog een dingetje wat mij helpt shauna, zo min mogelijk terug nemen voor een hindernis. Omdat ze in princip3 al een lager tempo hebben, hoef je ook de "vaart" er niet zo nodig uit te halen in het aanrijden. En dat scheelt weer veel tijd op lange termijn omdat je niet voor controle hoeft te vechten.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:10

Ik heb er juist een die enorm kijkerig is en het liefst op de rem gaat (of eigenlijk: het liefst de trailer niet uit komt :+ ). Hoop nog steeds dat ik hem relaxed en gretig kan krijgen in de cross.

Cioccolato

Berichten: 6640
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:15

_O-

Mijn 5 jarige wou eerst ook de trailer niet uit.
Oké, ze snapte het niet. Maar toch, ergens wel hilarisch.

paljaslaura

Berichten: 2747
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:44

De trailer niet uit is niet heel praktisch haha.
Mickey is een beetje van beide, hij wordt zo heet dat ik hem amper rechtuit kan laten lopen maar hij is ook een enorme kijker die je defensief moet blijven rijden :Y)
We zijn wel langzamerhand over zn watervrees aan het komen!

Afbeelding


Wat vervelend dat de influenza zo dichtbij is Frederique..

Meeste tips die ik kan bedenken zijn wel gegeven. Je zou het nog in voer kunnen zoeken maar dat werkt ook lang niet altijd bij alle paarden. Hier werd toen Cavalor Superforce aangeraden een keer op stal.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34735
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 08:26

Zou het aan de kleur liggen? Hocus is schimmel en ook geen held.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:47

Wat fijn, Laura! Jullie gaan vast een succesvol seizoen tegemoet!

Ik zit op 10 min van de Schalm dus ik geloof dat de influenza niet dichtbij is, maar de staleigenaar wil toch het zekere voor het onzekere nemen... Helaas voor mijn trainingsplannen!

Cioccolato

Berichten: 6640
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:49

Top Laura!

Wij zijn niet zo benauwd met die besmetting. Wonen ook in het noord oosten.
Lekker op pad met 't jonge paard. Maar we gaan niet richting 't zuiden. Das te ver _O-

LuffB

Berichten: 1303
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 04:12

Oh dan is het helemaal zuur fcsa!

We staan met 3 paarden in een afzonderlijk gedeelte van de pensionstal (die bestaat over meerdere schuren zeg maar) en ben vanaf vandaag begonnen met temperaturen van die 3. Ook even de entingen gecheckt en die van de pony was 3 maanden geleden en het paard van mijn zus 6. Dus zo far so good. Ben ook gewoon vandaag op les in het midden van het land geweest..

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:43

Wij moeten overmorgen verhuizen :o niet heel prettig maar goed.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:17

Waar ga je naartoe, liekec? Ik geloof dat jij bij mij in de buurt woont.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:32

Naar Soest :) stal waar hij de hele dag buitenkomt met onbeperkt hooi, lang weideseizoen en om 10 uur s'avonds nog een keer hooi :) en uiteraard sochtends.

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:50

liekec schreef:
Naar Soest :) stal waar hij de hele dag buitenkomt met onbeperkt hooi, lang weideseizoen en om 10 uur s'avonds nog een keer hooi :) en uiteraard sochtends.


Ben wel benieuwd waar dat is in Soest?