[HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AmberB_

Berichten: 700
Geregistreerd: 30-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:20

Vandaag meegedaan aan de terreintraining in Renswoude. Ik ging met mijn bijrijdpony. Jeetje wat een sprongen maakt dat beestje. Hij wilt absoluut de sprong niet raken en trekt zijn achterhand heel hoog op boven de sprong. Ook gaat hij er soms wat vandoor na de sprong. Maar hij pakte alles super aan! :D

Alleen een keer gevallen, wegens dat het zadel toch niet helemaal lekker lag en hij links afsloeg ipv rechtdoor. Maar goed nu beetje zere spieren, maar was een leuke training voor mij en de pony!
Ik plaats morgen wel een klein filmpje van de training :)

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:43

Leuk Amber ik ben benieuwd!

Wij hebben gister weer een theorie avond gehad over trainen met hartslag en alles wat daarbij komt kijken. Super interessant.

In een ander HK topic heb ik iets uitgelegd over het trainen .als jullie het leuk vinden kan ik daar wel kopiëren?

Altos

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-05

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:45

Altijd interessant elke!

AmberB_

Berichten: 700
Geregistreerd: 30-08-09

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:45

Ik vind dat wel leuk en interessant! :D

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:51

Even een stukje van gister avond. De vrouw die de presentatie gaf was een vrouw die zelf de kaders begeleid in het trainen met hartslag meter. Zij geeft dus advies over wanneer ze hoe moeten trainen.

Steeds kwam weer naar voren 'de vierde dag galoptraining' Een paard heeft steeds een paar dagen nodig om de pezen te laten herstellen van een trainingsprikkel. In de dagen er tussen ga je dus bv dressuur trainen (haar woorden> Want daarbij komt de hartslag toch niet boven de 100 uit := ) of een rustig buitenritje. De vierde dag stel je dan weer een trainingsprikkel in door galoptraining te doen.

Ze heeft voorbeelden gegeven van z'n training. BV een L/M/Z eventing paard ga je na een goede warming up 3 blokken van 4 minuten galopperen op bv een hartslag van 160 . Dan maakt de snelheid niet zo veel uit als je maar rond die hartslag zit. Daarbij vertelde ze dat een paard een omslag punt heeft in zijn hartslag waarbij hij dus gaat verzuren. Bij ieder paard is dit anders. Het ene paard verzuurt al bij een hartslag van 120 en een andere pas bij 210 , dit is te trainen trouwens. (niet heel veel maar wel wat, conditie training)

Ze liet een heel sprekend plaatje zien van twee paarden die een 2* reden met in de grafiek hun hartslag en vooraf gemeten (dmv een fitheid test) omslag punt. Toen zag je dat bij het ene paard de hartslag steeds om dat omslag punt heen schommelde en bij het andere paard er ver boven zat. De vraag was , stel dat deze 2* niet 4 minuten was geweest maar zes minuten. Welk paard houdt het dan beter vol? Dat eerste paard dus want die bleef rond zijn omslag punt. Het andere paard liep helemaal in het rood en dan krijg je dus verzuren. Eiwitten die stollen in de pezen en spieren. Eiwitten die gestold zijn noem je dan micro trauma's. Dit kun je nooit meer ' vloeibaar' maken. Net zoals je een ei bakt. Dat wordt nooit meer een rauw ei. (de micro trauma's worden wel vervangen door nieuwe eitwitten maar dat duurt dus wel paar dagen en een hele pees 6 weken)

Ook vertelde ze dat het heel goed is om te weten hoe hard je paard galoppeert en dat je dan ook op je gevoel kan doen. Voor mij als B/L ruiters zonder hartslag meter kun je bv een trainings pad kiezen waarvan je de lengte weet. Kijk hoe lang je daar over doet en dan kun je uitrekenen hoe hard je paard gaat. In trainingen vertelde ze ook nooit voluit gaan. Want dan is de herstel periode weer groter en krijgt je paard geen tijd om te herstellen in die vier dagen. Dan verbeter je dus niet maar verslechter je je paard.

Na een trainingsprikkel hersteld je paard beter dan daarvoor. MAar als je te veel tijd tussen de twee trainingsprikkels hebt dan zakt het weer weg (de verbetering) maar als je te vroeg weer gaat prikkelen dan is dan is het ook niet goed. Heel erg uitvogelen dus. In praktijk is dus elke vierde dag het best. :)

madelene

Berichten: 1883
Geregistreerd: 26-04-06
Woonplaats: vijlen limburg

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 08:28

phoe..dat is veel om te onthouden..wel enorm interessant

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34719
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:24

Interessant Elke. Heb toevallig gisteren een hoefslag gekocht die speciaal over fitheid ging, en ook oa over de training van eventingpaarden. Staat ongeveer hetzelfe in als wat jij nu noemt. Korte sprintjes is het beste, en daarna weer laten herstellen. Lang voluit is idd niet goed ivm verzuren en risico op overtrainen.

AmberB_

Berichten: 700
Geregistreerd: 30-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:38

Nou hier is het filmpje van de training. Nu ik er zo op terug kijk baal ik wel een beetje. Zie nu al dat het zadel al eerder te veel naar voren is gaan liggen. Dit doet mijn houding ook niet goed. ;( Erg slecht. Tja en dan gaat het vanzelf een keer niet goed en dat zie ook terug bij die val.
Voor de rest super braaf hoe die pony toch alles heeft gedaan. (wel wat langslopers uit het filmpje gehaald)

Ach niks meer aan te doen! Het was gisteren. Afspraak is gemaakt bij de zadelpasser. Hij is te rond geribd denk ik en heeft hard een beter passen zadel nodig. Hierdoor zullen zijn sprongen ook al fijner van worden.
Daarna houden we het voorlopig maar weer even bij normale hindernissen en gaan werken aan controle. :)

https://www.youtube.com/watch?v=9rSGfy5KzYY

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34719
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:47

Ik heb het idee als ik naar het filmpje kijk dat je de laatste paar passen voor de sprong er wat meer aan mag rijden, pony lijkt nu iets terug te vallen qua tempo en komt daardoor niet helemaal lekker uit af en toe. Pony springt wel makkelijk, het is echt een leuk beestje en je rijdt hem heel eerlijk wat ik zo zie. Je past er ook prima op.

AmberB_

Berichten: 700
Geregistreerd: 30-08-09

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:22

Klopt wat je zegt. Ik rij hem (maar ook Calippo) toch te voorzichtig naar de sprong terwijl ik eigenlijk meer tempo moet rijden. Dat blijft een leerpunt van mij.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:32

Vorige week vroeg ik of ik mij mocht melden, leuk dat dat mag. :)
Hebben jullie een voorstelrondje nodig? Of hebben jullie voldoende aan mijn info in mijn profiel?

Heb zojuist een startpas aangevraagd. Heb vanmorgen oefenparcours gesprongen en zondag gaan we voor het echie.

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:42

@ Revanches Wat een gave foto van jou en je paard in je profiel!!

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:56

Die is alweer van een paar jaar geleden.
Mijn 2e cross...
Helaas is dat paard kort na het crossseizoen verkocht. :\

Maar als het goed is mag ik nu mijn rentree weer maken in de eventing met mijn nieuwe paard.

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:19

Oei Amber die val! Pijn gedaan?
Ben het wel eens dat voor de sprong je wel iets meer vooruit mag rijden. Dan komen jullie mooier uit gok ik..
Mooi terrein daar!

AmberB_

Berichten: 700
Geregistreerd: 30-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:50

Ik denk dat ik daar mijn doel voor dit jaar van ga maken! Meer vooruit rijden naar de hindernis met elk van de drie ponypaarden! :D
Heb mij geen zeer gedaan. Alleen spierpijn in de schouders en nek, maar dat gaat wel weer over. ;)

Elke, heel interessant van de hartslag en de training. Ik heb zelf ook een hartslagmeter, maar moet nog leren er efficiënt mee te trainen en er veel over leren. Hoe kom je er bijvoorbeeld achter wat het omslagpunt is in de hartslag van je paard? Waaraan kun je dat zien?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34719
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:16

Mijn man heeft veel gehad aan springles op de rijvereniging. In een kleine bak van 20 bij 40 een parcours rijden wat op 1.10 of net iets hoger staat. Dan moet je er wel flink aan rijden om erover heen te komen. Dat merkt hij nu ook met crossen goed, hij kan echt een mooi basistempo rijden en dan 3 galopsprongen voor de sprong "de kop erop" en been eraan.

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:11

Amber dat kun je alleen te weten komen door een fitheids test. Dan gaan ze steeds bloed trekken na inspanningen etc

Dat kun je dus niet zo zelf achter komen helaas..

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:55

Haha ik heb me rot gelachen om je val.sorry..
Het terugkomen net voor de sprong was al opgemerkt zag ik.
Mag ik vragen hoe groot jij bent en hoe groot je ponys zijn en hoe jij een springproef.ij de B paarden cross ervaart.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 00:28

Ik speel al heeel lang met de gedachte om mijn eigen pony ook zelf tussen de paarden te starten.
Ik wist alleen niet in hoeverre hij dit allemaal aan zou kunnen ent jha dressuur is niet zo mijn ding.
Het gaat overigens om een pony van 1.37 dus echt mini.
Nu is het zo dat de bijrijder ondertussen groter is als mij en ze L crossen met winstpunten.
En omdat ik de gedachte toch bleef houden vandaag mij Dinky toy zelf eens uitgeprobeerd over cross hindernissen.
Even voor de duidelijkheid, nee ik zit niet altijd perfect en soms hebben we even een kleine storing. Dit komt omdat ik hem amper rijdt laat staan springen. Ik ben overigens aan mijn gewicht aan het werken voor de mensen die dat zich afvragen na het zien van de filmpjes/foto's.
Begin nu toch echt te twijfelen om een startkaart aan te vragen.






Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

AmberB_

Berichten: 700
Geregistreerd: 30-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 12:25

kyrkelover, Ik ben zelf 1.67 en deze pony is 1.44, mijn tinker is 1.48 en mijn paardje is 1.65.

Ik heb altijd met mijn tinker gecrossed. Eerst bij de ponies en daarna ook even bij de paarden. Als je pony prima 80/90cm kan springen denk ik dat je elke B crosswedstrijd wel het springparcour zonder problemen door komt.
Het enige waar je rekening mee moet houden is dat de afstanden in het springparcours op paardenafstand is. Je moet dan een beete uitvogelen hoe groot je pony zijn galopsprong is en of je dan juist door moet rijden in een lijntje of juist wat kleiner galoppeerd.

Wat betreft dat dressuur niet jou ding is. Sommige crosswedstrijden hebben tegenwoordig B cross zonder dressuur. ;)

Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 12:29

Kan me voorstellen dat de verleiding groot is!Af aan toe trainen oké maar om wedstrijden te gaan rijden,nee.Je bent toch echt te groot,zwaar voor deze pony.Dit is zoals ik er tegenaan kijk misschien dat andere mensen hier anders over denken!!!

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 12:39

Hah ik vind die kleine pony er een stuk kleiner uit zien op de foto's als 1.44.
Risky is 1.37 en ik 1.58.
Bij de ponys loopt hij l2 dressuur , m springen en L cross onder een ander ruitertje.
90cm is een M parcour voor zon kleintje 80 cm is prima te doen.

awietjewol
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-07-13

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:40

Ik ben het wel met Sambo eens, de lengte is volgens mij niet het probleem maar wel het gewicht.
Het is nog een heel jonge pony ook, die zou ik graag nog jaren goed willen houden als ik jou was.
Het is een super spring ponietje, waar je nog veel en lang plezier van kunt hebben, dus zou dat koesteren.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:58

Sambo schreef:
Kan me voorstellen dat de verleiding groot is!Af aan toe trainen oké maar om wedstrijden te gaan rijden,nee.Je bent toch echt te groot,zwaar voor deze pony.Dit is zoals ik er tegenaan kijk misschien dat andere mensen hier anders over denken!!!

Te groot zowiezo niet ben nog ruim 3cm kleiner als de 14 jarige bijrijder, te zwaar op het moment zeker zo dat staat er ook bij.
En even voor de duidelijk de bijrijder blijft er gewoon wedstrijden mee rijden het zou gaan om na afvallen hooguit 5 wedstrijden per jaar met gelimiteerde startpas.

Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:21

Ik begrijp wel als je een pony hebt staan met zoveel talent dat je graag wil maar om met c pony tussen de paarden te gaan starten heb ik mijn vraagtekens bij!Ben je niet te vreden over het ruitertje wat er nu op rijdt want het lijkt me ook erg veel worden,voor nog jonge pony,om met twee ruiters te gaan starten?!Het kan natuurlijk altijd,heb je in iedergeval stok achter de deur om de kilo's kwijt te raken.