[HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:04

Inderdaad waar we vroeger lachend weer op ons paard sprongen krijgt nu ons zelfvertrouwen een flinke deuk als we vallen.
Fijn dat iedereen weer lekker aan het springen/crossen is. Ik heb zondag weer de 2e crosstraining, heb er zin in!

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:50

Hier beginnen de zenuwen wel een beetje hoor voor zondag.. Hihi tot nu toe goede zenuwen!! :)

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:54

_Elke schreef:
Hier beginnen de zenuwen wel een beetje hoor voor zondag.. Hihi tot nu toe goede zenuwen!! :)


Je eerste L cross toch? Veel succes!!

TJolieke
Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Noord Limburg

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:46

Spannend, succes!

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:05

Nee dat niet, een na laatste B cross van het jaar. Westerbork eerste keer L. Ik zie deze cross eigenlijk als inkomertje. Markelo ook.

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:08

Dan nog veel plezier en succes!!

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:29

Maar daarom eigenlijk niet minder zenuwen haha

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:16

Elke, leuk dat de eventingschool zo bevalt! Maar 2x per week trainen vind ik persoonlijk wel veel! En dan ook nog een wedstrijd. Heb je in die cursus ook bepaalde wedstrijden ingepland of ga je gewoon rijden welke je zelf wilt? Anders zou je denken dat het management rondom het naar een wedstrijd toe trainen en herstellen etc er ook bij zit.

Myca, aii bodemonderzoek is nooit leuk. Gelukkig valt de schade mee!

Susan, leuk galoptraining! Hebben jullie dan ook wel de ideale plek voor. Had het er met mijn moeder nog over, eigenlijk zou ik zomers daar moeten staan met mn paard :P Zelf ook druk met galop trainingen, niet dat die van mij inkakt in de cross (als die moe wordt gaat die alleen maar harder lopen) maar meer om controle te gaan krijgen over de opbouw naar een wedstrijd en voornamelijk het herstel na zware trainingen en wedstrijd. Zo krijg ik vandaag mijn hartslag meter binnen:) (kadotje van mijzelf voor mijn verjaardag hahaha) daar hoop ik nog gerichter mee te kunnen gaan trainen. Ik weet dat die van mij pas een grens aangeeft wanneer we er al te ver en te lang overheen zijn, en daardoor staan we dan ineens stil (lichte blessures) maar dat wil ik op deze manier gaan voorkomen:)

Over het airjacket, mijn nichtje is er twee jaar geleden ook mee gevallen en die kreeg geen lucht meer. Maar kon hem ook niet zelf losmaken op dat moment. Niet geheel zaligmakend dus.

Balen van de regiokampioenschappen Amber! Dat hoort ook bij de sport, als je dat een paar keer meemaakt ga je pas realiseren dat je elke keer gewoon moet rijden voor wat je kan en is dat op dat moment niet genoeg, jammer dan. En zo ga ik dus tegenwoordig ook grotere wedstrijden enzo in. En natuurlijk ook dan nog tevreden zijn met wat je wel hebt bereikt!

TJolieke, klinkt goed van je oefenparcours! Ontzettend fijn als je kan blijven focussen:) Veel plezier vanavond!

Oh en nog een keer Elke, zenuwen??? Waarom!? je hebt toch lekker getraind! Bij mij gelukkig nog geen zenuwen (ook geen tijd voor nu het op het werk zo druk is whaha) maar de volgende keer als ik de eerste keer L ga starten zullen de zenuwen wel aanwezig zijn. Voor mij is Winterswijk de laatste B (even opstarten in het nieuwe seizoen) en daarna vanaf Renswoude L. Wilde zeggen tot zondag, maar zal je denk ik niet zien. Ik ga al snel na mijn rijden weer naar huis voor andere afspraken die dag (kijken bij indoor cross Lisse :') ) Doet daar nog iemand aan mee?

Oke nu heeft mijn pauze op het werk weer lang genoeg geduurd, ik ga weer aan de slag;)

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:25

Galoptrainingen moet ik nog aan beginnen, maar ze draait vaak wat dol in het bos en ze is nog steeds in opbouw ( wel laatste fase maar ik ben nog wat voorzichtig).

Als alles loopt zoals gepland wil ik in maarsbergen mijn L debuut maken

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:30

Hoe bouwen jullie de galoptraining op en waar letten jullie dan op? De ontspannenheid tijdens de galop of dat ze ruim galopperen?

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:37

amies100 schreef:
Hoe bouwen jullie de galoptraining op en waar letten jullie dan op? De ontspannenheid tijdens de galop of dat ze ruim galopperen?

Hoe bedoel je? Tijdens dressuur trainingen sleutel ik aan het controle hebben op de grootte van de galop. In de galop tranig werk ik aan conditie en uithoudingsvermogen. Ik doe dit wel op verschillende tempo's van arbeidsgalop tot crosstempo tot even voluit. De enige eis die ik dan aan zijn manier van galoperen is dat die horizontaal of opwaarts evenwicht heeft en rolt over de grond. Verder bouw ik op dit moment op door te beginnen met intervallen met stappen en draven. En daarna dezelfde stukken galop en stap. Eerst 1 min arbeidsgalop afwisselen met stap en dat een keer of 3a 4 en dan per keer dat ik weer op pad ga het tempo of de lengte verhogen/ verlengen. En na een paar keer doe ik 1x in de intervallen de helft van de tijd van 1 interval voluit. En verder doe ik alles op gevoel. Maar vanaf volgende week ofzoiets ga ik de intervallen baseren op zijn hartslag:)

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:10

M_vainqueur ; ik snap wat je bedoeld over het wekelijks trainen en ook nog een wedstrijd. Wij zelf maken een wedstrijd planning die we bespreken met Alice. In principe regelen wij zelf onze wedstrijden dus. De trainingen worden daarop niet gepland. Dat het deze week zo uitkomt is even zo. Mijn paard heeft een dijk van een conditie en ik hou er zeker rekening mee in de training hoor!
as Zaterdag hebben we bv oefencross in Putten , maar ik doe alleen mee met de terrein training. Ik ga dus niet daarna nog es een rondje doen.

De dressuurproef valt zondag al weg en mijn paard wordt er niet fijner op als ik haar een dag stil zet vlak voor een wedstrijd. Plus ik zie zondag als inkom rondje, ga ook echt niet voluit gas geven! :)

Het herstel zit ook zeker bij de begeleiding in. We bespreken dit soort dingen en ik kan alles vragen wat ik wil. Moet wel zeggen, we hebben nu regelmatig een training maar in de loop van het seizoen wordt dat wel minder hoor!!

Als ik galop training doe, doe ik het ongeveer hetzelfde als hierboven. interval trainingen en ik wil graag dat ze vooral gelijkmatig ontspannen door galoppeert . Ze wordt nog wel es hectisch vandaar..

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 09:53

Bedankt voor je uitleg M_vainqueur en de aanvulling _Elke! Ik ben een beginnende crosser dus moet nog veel leren. :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34676
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 09:55

Wij doen ook een soort van interval training, beginnen met een rondje stap, 2 rondjes draf en dan galop waarvan een lange zijde (300 meter) voluit. Dat wisselen we dan weer af met arbeidsgalop, weer naar voren schakelen, weer terug. Ongeveer 2 a 3 rondjes galop en 2 a 3 stukken voluit, dan terug naar draf en vw-nw uit laten draven half rondje, en uitstappen. Rondje baan is 1 km.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:05

Interessant om over de galoptraining te lezen. Daarvoor moet ik op pad, dat gaat niet lukken in een gewone bak.
Dat klinkt ideaal zo'n baan van 1km SusanH!

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:07

Wat leuk om jullie galoptrainingen te zien. Bij mij ziet het anders uit
Gestart met 10 min stap 4 min goede arbeidsgalop, 10 min stap 4 min middengalop.
Dit elke week uitbreiden, de ene keer ga ik harder, en de week erna ga ik een minuut langer.

Ik ga me eens verdiepen in die van jullie.

Helaas voor de galoptraining moet ik het veld in, niet ideaal gezien de bodem hard is :(

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34676
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:38

Hier is de bodem buiten (als in bos etc) eerder te nat en zacht dan te hard.

madelene

Berichten: 1883
Geregistreerd: 26-04-06
Woonplaats: vijlen limburg

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:23

Die van mij heeft zo'n bereconditie, en galoppeert van nature zo makkelijk dat ik me daar t/m het L geen zorgen er over hoef te maken.
Ik ga 1 x de week als het weer meezit het bos in, en daar doe ik wat schakelingen rijden om te controleren of hij zich nog terug laat pakken, want aandrijven hoef ik niet bij die van mij.
Ik rij hem 4 tot 5x de week, en dat zijn geen relaxte ritjes of trainingen...probeer het wel eens, maar dan heb ik zoooooo'n vervelend paard onder mijn kont dat ik hem liever aan het werk zet. ~~}>

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:27

Ja je hebt eigenlijk gelijk Madelene, dat heeft Warempel ook wel. Maar vind het ook een fijne controle oefening en lekker voor het leegmaken van zijn hoofd :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34676
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:34

Vind het ook fijn voor het leegmaken van mijn eigen hoofd :j niks zo lekker als een paar rondjes rond de baan en lekker nergens over na denken.

Chaplin heeft op zich ook een goede conditie maar voor het cross seizoen mag hij gewoon nog iets scherper en flitsender zijn.

Altos

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-05

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:52

Op dit moment doe ik ook nog geen aparte galoptrainingen (start L), wel rijd ik veel buiten maar toch stap ik dan vooral. Paard heeft wel een prima conditie. Als ik zo een baan in mijn achtertuin had zou ik het overigens zeker wel inlassen ;). In het bos rijden is ook fijn maar je hebt daar toch te maken met andere ruiters en recreanten en staatsbosbeheer was de afgelopen tijd bezig met groot onderhoud waardoor er op bepaalde paden ineens rijplaten lagen. Dan doe je toch niet even onbezorgd een lekker galopje ;). Het scheelt dat de dagen nu weer langer worden en ik makkelijker 's avonds het bos in kan, dan is het rustiger :).

madelene

Berichten: 1883
Geregistreerd: 26-04-06
Woonplaats: vijlen limburg

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:29

klopt, heel fijn voor het hoofd leeg maken (zeker met mijn eigen bedrijf)
voordeel van mij in het bos is dat ik soewieso niet lang kan galopperen met al die heuvels..
ben je net lekker aan het gaan, moet ik weer terugkomen want dan gaat het weer stijl omlaag

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34676
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:33

Als wij buiten rijden gaan we vaak naar de hei bij Ede. Daar heb je tankbanen :)) en hier in het bos bij Amerongen/Elst heb je ook een paar mooie brede paden. Daar is wel vaak ander verkeer, heel veel mountain bikers in de weekenden. Dus vol gas kan niet.

XNonnetje

Berichten: 364
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:02

Een hele tijd geleden dat ik hier heb gereageerd, maar vind het toch wel weer leuk om weer te kletsen!
Ondertussen heb ik mijn paard verkocht omdat het eigenlijk totaal niet klikte, en nu heb ik alweer ruim een half jaar een ander paard waar het super mee gaat.
Vorig jaar hebben we al een paar B crossjes gereden, allemaal foutloos, en aanstaande zondag gaan we in Winterswijk ons L debuut maken! Heel veel zin in! :D

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:10

Leuk Xnonnetje, welkom en veel succes zaterdag!!