[HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moonlight17
Berichten: 2351
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:37

@JusticeJ Laten rijden door een trainer/instructeur naar jou keuze ook nog een optie? Kost je wat, maar daar zou ik meer vertrouwen in hebben dan op de gok iemand laten trainen.

JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:41

Moonlight17 schreef:
@JusticeJ Laten rijden door een trainer/instructeur naar jou keuze ook nog een optie? Kost je wat, maar daar zou ik meer vertrouwen in hebben dan op de gok iemand laten trainen.


Nee daar heb ik oprecht het budget niet voor.. m'n huur enzo loopt ook door en ik heb geen inkomen in die maanden dus dat er extra bij op is echt niet mogelijk.

dewi1996

Berichten: 20
Geregistreerd: 17-03-14

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:45

Ik zou inderdaad ook niet een redelijk onbekend iemand zomaar mijn paard laten rijden. Liever weinig doen en dat je zelf meer tijd hebt om weer op te bouwen dan dat iemand anders hem kan “verkloten”. Het longeren door bijvoorbeeld je moeder zou mij een goeie optie lijken. Kun je duidelijke instructies in geven en longeren is ook echt goede training als je dat goed doet!

Cioccolato

Berichten: 6649
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:48

Als en bekende er daadwerkelijk tijd voor heeft en in jou visie qua trainen past zou ik daarvoor gaan, rijden of af en toe longeren.

Anders zou ik voor volledige rust gaan. Zelf rustig afbouwen en weer opbouwen. Als je daar de tijd voor neemt kost het je alleen tijd maar voor de rest volgens mij niks.. deze optie zou ik persoonlijk zelf kiezen denk ik.

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:24

Ik zou zelf kiezen voor rust denk ik. Afbouwen en lekker op de wei. Als je terug bent, of idd misschien al een maand ervoor door een stalgenootje, weer beginnen met wat longeren en opbouwen. Voor de L zijn ze zo weer op conditie daar zou ik me geen zorgen over maken, dat is nog niet zo’n zware prestatie voor een gezond paard. En mooie reden om hem even wat rust te gunnen op die leeftijd, kan nooit kwaad..

esje01

Berichten: 4903
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:17

Ik zou gaan voor lekker op rust.
Onze eventing paarden krijgen altijd december, januari, februari vrij.
Soort van winterstop.
We stappen 2 / 3 keer per week een rondje door het bos, gaan met ze wandelen aan de hand.
Voer wordt aangepast, ijzers gaan er na de laatste wedstrijd eind oktober al onderuit.
Halverwege februari beginnen weer langzaamaan de draad op te pakken en begin april staan ze er weer topfit op.
Gaat prima

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:14

Nog iemand naar Westdorpe dit weekend?

gomir

Berichten: 25550
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:49

Nee, wij zijn al in markelo.
Staat mooie eerlijke cross, heel ander niveau dan vorige week in norg.

jesss_amigo

Berichten: 1811
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:59

Zag al wat beeldmateriaal voorbij komen op de socials. Ziet er leuk uit! Lijkt alsof er iets van gras/beplanting op de motor heuvels is gegroeid? Erg fijn! Heb er zin in!

ElmoVelo
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-12-17

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:07

Gaan er mensen nog naar de bollert brons volgend weekend?

gomir

Berichten: 25550
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:10

Ja, wordt laatste m cross van dit seizoen. Daarna neem ik hem zelf nog over voor wat oefencrossen en misschien dat hij ronostrand nog loopt.

Erg tevreden over vandaag! Eigen paard van de amazone liep foutloos. Gup wat twijfel bij de dikke piano zo aan het begin van het parcours, maar met stop op 6a en 6c aan de finish. Supergoed onderweg en veel geleerd!

esje01

Berichten: 4903
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:19

Fijn gereden
Dressuur met hollende kalveren / pinken was wat minder geslaagd.
Maar foutloos springen en foutloze cross maakten alles weer goed.
Ysselsteyn is thuiswedstrijd, daar gaan ze M starten

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:14

Wij zijn naar Markelo geweest. Rondje B. Met name om de controle beter te krijgen en haar losser te houden onderweg. Springen ging heel goed, 1x pakte ze vast, maar loste ze zelf net op tijd op om niet de balk te schoppen.
Cross. Ik weet niet wat dit was, maar bi-atch face stond op ofzo 8)7 ik voelde richting start al iets aan haar houding veranderen, gelijk een schop gegeven en leek weer oké. Rustig houden in t starthok was ook een doel. Dat ging goed, met 2 drafpassen en dan naar galop. Toen 20m voor 1 begon de eerste staakactie… echt… terug gedraaid toen wou ze helemaal niet meer die kant op. 1,5 min lopen poedersuiker en stijvere zo’n 5-10m van het starthok. Toen maar gewacht op die na mij voor ik volledig in de weg loop. Dus die ging van start, gewacht tot zij bij 2 was en aangegalloppeerd. Geen probleem over 1-3.
Toen dacht ik even meer afstand nemen, even ontspannen. Dus op het lange stuk rechtdoor even gedraafd met een lange teugel. Stuk of 10 passen en weer gallop. Begint bij 4 weer opnieuw met staken. 2 stops. Toen was er weer iemand. Weer gewacht. En hop geen probleem erover.
Toen eigenlijk in een handgalopje door gegaan, die ervoor was ergens ver weg nog in beeld (70m ofzo) en geen problemen. Halverwege haar weer ingehaald toen die van haar stopte en rustig de cross uitgereden.
Geen idee wat ik fout doe.. maar wat een paar keer B moest worden om het te hypere gedrag te verbeteren en beter kunnen remmen enzo wordt t nu alleen maar erger. We gaan iig weer lessen en proberen t volgende week weer xd

Zal eens kijken of ik een stukje kan uploaden van m’n helm camera. Edit jep hierbij stukje bij 4
https://youtu.be/oo5e8MNEPlg

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:41

Cookie2222 schreef:
Wij zijn naar Markelo geweest. Rondje B. Met name om de controle beter te krijgen en haar losser te houden onderweg. Springen ging heel goed, 1x pakte ze vast, maar loste ze zelf net op tijd op om niet de balk te schoppen.
Cross. Ik weet niet wat dit was, maar bi-atch face stond op ofzo 8)7 ik voelde richting start al iets aan haar houding veranderen, gelijk een schop gegeven en leek weer oké. Rustig houden in t starthok was ook een doel. Dat ging goed, met 2 drafpassen en dan naar galop. Toen 20m voor 1 begon de eerste staakactie… echt… terug gedraaid toen wou ze helemaal niet meer die kant op. 1,5 min lopen poedersuiker en stijvere zo’n 5-10m van het starthok. Toen maar gewacht op die na mij voor ik volledig in de weg loop. Dus die ging van start, gewacht tot zij bij 2 was en aangegalloppeerd. Geen probleem over 1-3.
Toen dacht ik even meer afstand nemen, even ontspannen. Dus op het lange stuk rechtdoor even gedraafd met een lange teugel. Stuk of 10 passen en weer gallop. Begint bij 4 weer opnieuw met staken. 2 stops. Toen was er weer iemand. Weer gewacht. En hop geen probleem erover.
Toen eigenlijk in een handgalopje door gegaan, die ervoor was ergens ver weg nog in beeld (70m ofzo) en geen problemen. Halverwege haar weer ingehaald toen die van haar stopte en rustig de cross uitgereden.
Geen idee wat ik fout doe.. maar wat een paar keer B moest worden om het te hypere gedrag te verbeteren en beter kunnen remmen enzo wordt t nu alleen maar erger. We gaan iig weer lessen en proberen t volgende week weer xd

Zal eens kijken of ik een stukje kan uploaden van m’n helm camera. Edit jep hierbij stukje bij 4
https://youtu.be/oo5e8MNEPlg


Ik herken jouw verhaal in een merrie die ik heb gereden.. die moest je ook op haar eigen manier laten lopen en laten meedenken anders ging ze in de staak. Dus juist niet teveel regelen. Soms was het gedrag erger door de hengstigheid, dan plakte ze aan andere paarden op het inrijterrein en kwam ze lastig weg bij de start. Bij Markelo is het een stukje stappen vanaf het inrijden naar de start misschien werd ze daar al iets onzeker? Weer druk in de startbox omdat ze een ander ziet starten en weggaan en ze er achter aan wil? Zou zelf wel de weigeringen anders aanpakken.. ze staat echt op het laatste moment stil bij die h.4. Het staat zo laag, ik had er zoveel druk opgehouden dat ze er met vier benen overheen zou gaan.. zodat ze weet dat teruggaan/omkeren geen optie is. Lukt of durf je dat niet, dan achterwaarts zetten zover dat je voldoende afstand hebt om aan te rijden.. maar niet er langs sturen, omdraaien en weer terug rijden. Daarmee beloon je onbewust haar gedrag.. kan het zijn dat je zelf wat onzekerheid overbrengt op haar? Ik vind dit geen bitchie gedrag maar een teken van een onzeker paard.. veel km’s maken, desnoods in de klasse bb nog. En probeer niet meer achter een ander aan te gaan.. dat lijkt nu een oplossing maar dat gaan ze onthouden. Zodra het iets moeilijk wordt gaan ze staken en willen ze niet verder tot de volgende voorbij komt. Ze moet op jou leren vertrouwen niet op een ander paard.. plus ze zijn dan alleen maar bezig met het paard voor zich en niet met de hindernissen die ze moeten springen.. leren ze nog niets van..

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:01

Bedankt voor de tips. Dat eerste denk ik ook zeker. Maar in het L ging ze zo ontzettend lomp en hard dat ik in de knel kwam bij moeilijkere dubbels. Dus ik moest er iets mee doen.
Achteruit is een goeie, dat ga ik eens proberen.
Nou met name bij 1 op 20m al staken vind ik niet aardig, hier bij 4 is het meer de laatste meters, maar voelde hem alsnog aankomen. Toch lijkt dan niks meer binnen te komen van wat je doet.

Ik ga er mee bezig. Bedankt :)

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:14

Cookie2222 schreef:
Bedankt voor de tips. Dat eerste denk ik ook zeker. Maar in het L ging ze zo ontzettend lomp en hard dat ik in de knel kwam bij moeilijkere dubbels. Dus ik moest er iets mee doen.
Achteruit is een goeie, dat ga ik eens proberen.
Nou met name bij 1 op 20m al staken vind ik niet aardig, hier bij 4 is het meer de laatste meters, maar voelde hem alsnog aankomen. Toch lijkt dan niks meer binnen te komen van wat je doet.

Ik ga er mee bezig. Bedankt :)


Ja dat staken voor hindernis 1.. komt dat niet door dat stukje moeilijk weg komen bij de start/rest van de paarden en losrijterrein? Ik ben het ook nog speciaal wezen trainen door alleen met de merrie en niet in groepsverband naar terreinen te gaan maar dan pakte ze het juist goed op. Toen juist wel met een groepje of duo gaan trainen, maar dat zij als eerste het hele terrein over moest waarbij de andere paarden uit het zicht raakten. Dan leren ze dat ze weer terug komen bij de rest. Hoe is ze met alleen buiten rijden?

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:34

Ze hangt eigenlijk helemaal niet aan anderen. Starthok was nooit echt een probleem. Ja tetteren haha. Ook op buitenrit kunnen we gewoon opsplitsen en de andere kant op gaan. Sterker nog ben er eens afgevallen en toen draaide ze om en rende weg van de anderen. Hindernis 1 was dan nu ook voor het eerst. Enigste wat ik veranderd heb bij 1 is dus dat ze minder mocht tetteren van mij.
Heb haar natuurlijk wel vorige cross enorm op haar plaats gezet in Bathmen. Kan goed zijn dat ze daardoor bij het starthok al dacht; hier heb ik geen zin in.

Wel het afgelopen jaar problemen gehad bij een extra lus of lang rechtuit stuk. Ik dacht dus dat ze dan te strak of te recht werd. Vandaar losser proberen te houden, meer schakelen. Alleen vaak als ik dus haar terug nam (want te snel oid) ging ze op dat stuk staken. Liet ik haar haar ding doen gaat t goed, harder/sneller is ook goed.

dewi1996

Berichten: 20
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:56

Cookie2222 schreef:
Wij zijn naar Markelo geweest. Rondje B. Met name om de controle beter te krijgen en haar losser te houden onderweg. Springen ging heel goed, 1x pakte ze vast, maar loste ze zelf net op tijd op om niet de balk te schoppen.
Cross. Ik weet niet wat dit was, maar bi-atch face stond op ofzo 8)7 ik voelde richting start al iets aan haar houding veranderen, gelijk een schop gegeven en leek weer oké. Rustig houden in t starthok was ook een doel. Dat ging goed, met 2 drafpassen en dan naar galop. Toen 20m voor 1 begon de eerste staakactie… echt… terug gedraaid toen wou ze helemaal niet meer die kant op. 1,5 min lopen poedersuiker en stijvere zo’n 5-10m van het starthok. Toen maar gewacht op die na mij voor ik volledig in de weg loop. Dus die ging van start, gewacht tot zij bij 2 was en aangegalloppeerd. Geen probleem over 1-3.
Toen dacht ik even meer afstand nemen, even ontspannen. Dus op het lange stuk rechtdoor even gedraafd met een lange teugel. Stuk of 10 passen en weer gallop. Begint bij 4 weer opnieuw met staken. 2 stops. Toen was er weer iemand. Weer gewacht. En hop geen probleem erover.
Toen eigenlijk in een handgalopje door gegaan, die ervoor was ergens ver weg nog in beeld (70m ofzo) en geen problemen. Halverwege haar weer ingehaald toen die van haar stopte en rustig de cross uitgereden.
Geen idee wat ik fout doe.. maar wat een paar keer B moest worden om het te hypere gedrag te verbeteren en beter kunnen remmen enzo wordt t nu alleen maar erger. We gaan iig weer lessen en proberen t volgende week weer xd

Zal eens kijken of ik een stukje kan uploaden van m’n helm camera. Edit jep hierbij stukje bij 4
https://youtu.be/oo5e8MNEPlg


Ohh zó frustrerend want zo machteloos. Als ze in de staak gaan is het echt zo de vraag waar het aan ligt. Kan van alles zijn. Ook wel beetje karakter denk ik maar zo achter een ander aan lijkt nu inderdaad de oplossing maar uitkijken dat het geen gewenning wordt. Kan ook verloren vertrouwen zijn?
Die van mij heeft er ook een handje van, maar dan in het springparcours. Ik kom het springen niet meer rond. Als ik eenmaal 1 weigering heb door eigen fout, gaat hij meestal in de staak en kan ik geen eens meer opnieuw aanrijden. Al denk ik dan eigen fout of niet het is 80 of 90cm toe eens even. Ik weet ook niet wat ik ermee moet. Thuis en met training niks aan de hand. Crossen mega leuk en hebben we bijna nooit problemen, alleen sinds april heb ik geen cross meer kunnen starten wegens uitsluiting springen. :+

Moonlight17
Berichten: 2351
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:06

@Cookies, Als ik je beelden van 4 zo zie, heb ik meer het idee dat ze helemaal niet met haar hoofd bij jouw en de cross is. Eerder met alles er omheen bezig, dus focus mist. Zo zou ik haar orenspel, jouw gevoel van de stop aan komen en de manier waarop ze stopt. Het is niet bepaald dat ze echt bang voor de hindernis zelf overkomt.

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:39

Wat balen Dewi! 8)7 dat is misschien nog wel stommer… denk dat ik je heb gezien, ik was 49. Probeerde nog achter 7 te gaan rijden maar het hielp je niet helaas

Ben ik met je eens Moonlight. Waarschijnlijk ligt dat totaal aan mijzelf door het stukje te draven, de focus kwijt te raken ofzo. Denk ik :')

jesss_amigo

Berichten: 1811
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:07

Wij hadden een fijne dag in markelo :)
Dressuur was fijn, 197,5 punt. Door naar het springen. Was wel weer beetje zenuwachtig. Heb de laatste tijd beetje moeite met mijn afstanden vinden. Maar op zich ging springen wel fijn. 1 ruiterfoutje van mij leverde 4 strafpunten op.
In de cross ook wel wat spannende momenten maar Jolliana bleef braaf aan de hulpen en liep de cross foutloos rond *\o/*
De dubbelde afsprong ging echt super makkelijk! Dat is wel echt ons ding denk ik.
Tweede water was ik een beetje de weg kwijt dus in een mooie slingerbocht uiteindelijk wel het dakje over :+

We zijn uiteindelijk als 6e geëindigd. <3
Afbeelding

_lautje_

Berichten: 9278
Geregistreerd: 23-03-05

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:22

Is ze niet gewoon wat bang en onzeker? Juist omdat ze altijd zo hard gaat en dramt en dat niet meer mag.
Ik zou echt flink gaan trainen en werken aan controle.

Wij waren gisteren naar Westdorpe. Echt hele mooie cross!! Technisch zat. Eerste water vond ik voor het L aan de dikke kant.
Startte voor het eerst L. Bodem was wel echt extreem hard. Dus al besloten echt kalm te rijden. Moet aankomend weekend weer naar Neede.
Maar ze liep echt heel stoer rond en foutloos. Water was ook geen probleem. Technische lijntjes ook niet. Wel sloot tijdfouten, maar ze moet nu vooral leren luisteren en gecontroleerd blijven. Dus dat was bewust.

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:21

Super jess en lautje!

Ik heb niet het idee dat ze bang is, dan doet ze anders. Onzeker zou kunnen, geïrriteerd/boos zou ook goed kunnen. Vind het lastig. Vooral omdat er zoveel opties zijn; eigen ding laten doen, juist meer controle, strabanter, negeren... Zeg t maar.
Bedankt iig voor de tips allemaal. We gaan eens kijken wat voor ons werkt

dewi1996

Berichten: 20
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:00

Cookie2222 schreef:
Wat balen Dewi! 8)7 dat is misschien nog wel stommer… denk dat ik je heb gezien, ik was 49. Probeerde nog achter 7 te gaan rijden maar het hielp je niet helaas

Ben ik met je eens Moonlight. Waarschijnlijk ligt dat totaal aan mijzelf door het stukje te draven, de focus kwijt te raken ofzo. Denk ik :')


Oh echt, haha toevallig! Ja ik was 48 inderdaad. Nee achter iemand aan heeft bij hem totaal geen zin, daar zit het hem niet in. Waar het hem wel in zit weet ik ook niet. Maar bedankt voor het proberen, had het niet eens in de gaten!!

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:26

Wat een mooie foto Jess. En gefeliciteerd!

Lautje, wij waren ook in Westdorpe. De bodem was op de stukken met kort gras echt hard. Het ging wel lekker bij ons, vond het ook weer een hele mooie wedstrijd, logistiek dit jaar beter opgezet dan vorig jaar. Het was fijn dat je de crossende paarden nu niet kon zien vanuit de dressuurring. Ik waan me daar wel in Belgie en niet in Nederland.