[SGW] Snelheid trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

Snelheid trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 13:58

Hallo SGW-bokkers,

ik ben sinds dit jaar begonnen met ''serieus'' crossen.
Dit jaar vond ik mijzelf en mijn paard (6 jarige ruin van Ultimo x Karandasj) er echt klaar voor om aan deze voor ons nieuwe tak van paardensport te beginnen.

We hebben ons voorbereid door: enkele oefencrossen te rijden (Putten & Biddinghuizen), 1x Crossles te nemen van Alice Naber , zelf naar cross terreinen te gaan om te oefenen (Bussloo & Renswoude) en we hebben interval training gedaan van elke x 5 minuten galopperen en dan weer 5 minuten stappen. Hierbij varieer ik erg in tempo, dus meestal:
1e interval ronde rustig doorgalloperen in het tempo wat mijn paard het fijnste basistempo vindt 5 min en dan 5 min stappen
2e interval ronde cross tempo, dus flink door galloperen voor 5 min. Hier moet ik hem ook echt elke x bij blijven aansporen anders neigt hij er weer naar om in zijn eigen basis tempo te willen gaan galopperen en hoeveel ik ook drijf en aantik hij gaat nooit echt voluit als het ware, zo voelt het in ieder geval.. dan weer 5 min stappen.
3e interval ronde, doen we meestal of lekker uitgaloperen of uitdraven voor 5 min en dan uitstappen vaak meer als 5 min op het harde richting huis.

De crossen eigenlijk erg goed, we zijn nu 3x gestart in Westerbork (1 stop op het water) in Gorssel (Foutloos) en in Neede (Foutloos maar wel twijfel op het water waardoor we zoiezo 10 sec verloren)
MAAR, we zitten elke x buiten de tijd. in Westerbork weet ik het niet meer hoeveel maar in Gorssel 12,8 tijdfouten en in Neede 14.0

Dit ligt denk ik zelf deels aan onze onervarendheid tijdens de cross, de gewone hindernissen neemt hij eigenlijk heel makkelijk zonder afremmen alleen het water kost ons tijd.
Het is meer dat we moeite hebben met de snelheid in de bochten en om op rechte stukken ECHT gas te geven!!! In scherpe bochten rijdt ik zelf nog teveel terug omdat ik anders bang ben de bocht niet te halen maar op de recht stukken drijf ik echt wel flink en tik ik hem ook wel bij, maar het lijkt wel of die dan gewoon een beetje met handrem erop galoppeert.

Want het is niet zo dat hij echt de conditie mist( kan natuurlijk altijd beter) , hij blijft de gehele cross eigenlijk constant in en bij de dierenarts heeft hij ook altijd een nette hartslag!

Dus... hebben jullie hier misschien ervaring mee?? En zou je hierop kunnen trainen, en zo ja hoe kan trainen dat ik meer snelheid kan Misschien nog iemand tips voor een energieboost op voedings gebied??

Alle reacties zijn welkom!!! :D

Quinn

Re: Snelheid trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:50

Ik denk dat het deels komt door de onervarenheid. Een kwestie van kilometers maken. In het bos veel trainen op schakelen. Dat ga ik iig straks doen. Als je les neemt geef het aan bij de instructie. Zij kunnen jou kleine tips geven om sneller te worden.

Leuk dat je ook een Ultimo heb. Die van mij gaat volgend jaar de cross in want zij is nu nog 4.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:13

Ik heb mijn paard leren starten en versnellen op een stemcommando, werkt bij die van mij beter dan been geven

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 08:30

Snelheid is niet het belangrijkste in de cross, veilig thuiskomen wel :D

Met de ervaring neemt de snelheid nog wat toe maar het belangrijkste is dat je je paard nu rustig vertrouwen geeft op vreemd terrein en over vreemde hindernissen. Als het vertrouwen dan toeneemt, trekt hij zelf wel wat meer aan op de lange stukken. Een handvol (oefen)crossen is echt heel weinig wb ervaring.
En dan heb je ook nog paarden die niet zo snel zijn uit zichzelf, die kun je pushen maar dat worden nooit echt snelle paarden. Heb in de B en L bijna altijd vooraan meegereden met tijdfouten, zelfs gewonnen, maar ik wist dat ik het verschil id dressuur moest maken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:46

Waar doe je die interval trainingen? Ik zou ze in ieder geval zo veel mogelijk op vrij open rechte stukken doen. Dan is het ook veel uitnodigend om tempo te maken. Dan leert je paard pas echt vooruit te denken.
Mijn luie paard geeft heel graag gas als hij goed van zich af kan kijken. Dan moet ik eerder remmen dan gas geven.

Verder helemaal eens met Ibonn. Beter veilig over de finish komen dan tegen-natuurlijk hard rijden.